Decyzja o zakupach w sklepie internetowym zapada zwykle w ciągu kilku sekund. Klienci dość szybko oceniają atrakcyjność i użyteczność Twojej witryny. Na tej podstawie uznają, czy warto na niej pozostać.
Choć branżę e-commerce charakteryzuje niski próg wejścia i nietrudno dziś wystartować ze sprzedażą online, walka o uwagę e-konsumentów jest coraz bardziej zaciekła, a to oznacza, że Twój sklep internetowy powinien być dopracowany w każdym calu.
Czasem wystarczy naprawdę niewiele, by podnieść współczynnik konwersji, a wraz z nim procent sprzedaży, co w przypadku branży e-commerce może oznaczać dodatkowe kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych przychodu miesięcznie.
Sprawdź, co musi mieć idealny sklep internetowy, aby skutecznie sprzedawać. Przygotowaliśmy dla Ciebie listę 38 elementów gotowych do wdrożenia.
Chcesz już teraz sprawdzić, które elementy Twojego sklepu wymagają optymalizacji pod kątem promocji i sprzedaży?
Zamów darmową konsultację z naszym Specjalistą!
W sprzedaży offline kluczowe znaczenie ma interakcja pomiędzy handlowcem a konsumentem. W branży e-commerce źródłem wiedzy na temat produktów jest przede wszystkim strona internetowa. Brak bezpośredniego kontaktu nie oznacza jednak braku możliwości nawiązania dialogu. Sklep internetowy należy zaprojektować tak, aby naturalnie doprowadzić do transakcji, odwzorowując niejako normalną rozmowę z klientem.
Postrzegając w ten sposób proces projektowania sklepu internetowego, jesteś w stanie stworzyć witrynę, która w równym stopniu zaspokoi potrzeby Twoich odbiorców i Twoje cele biznesowe. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to, na czyjej stronie internetowej klient dokona zakupów, zależy przede wszystkim od tego, czy jest ona podporządkowana jego potrzebom i sposobowi myślenia.
Wyczerpujące opisy produktów, minimalistyczny i funkcjonalny koszyk, przejrzysta struktura kategorii, odpowiednia hierarchia informacji, wysokiej jakości zdjęcia – to tylko niektóre elementy ważne z punktu widzenia zarówno Twoich potencjalnych klientów, jak i robotów wyszukiwarek, które również oceniają Twój sklep, a więc mają olbrzymi wpływ na jego promocję.
O tym, że robimy zakupy w tym, a nie innym sklepie internetowym, decyduje przede wszystkim marka, obecność w Google oraz łatwość obsługi. Na tej podstawie można więc stwierdzić, że idealny sklep internetowy powinien mieć elementy ważne z perspektywy:
Wszystkie te elementy wchodzą w skład koncepcji SXO (ang. Search Experience Optimization), zakładającej optymalizację doświadczeń użytkownika, która w konsekwencji przekłada się na maksymalizację konwersji, a więc zwiększenie sprzedaży.
Idealny sklep internetowy to taki, który sprzedaje. Stwierdzeniem tym nie odkryliśmy niczego nowego, ale warto pamiętać o tym, że nawet najlepiej przygotowana kampania marketingowa i obecność w TOP 10 Google nie przyniosą Ci pożądanych efektów, jeśli Twój sklep nie będzie w stanie wygenerować konwersji.
Dlatego tak ważne jest wdrożenie wszystkich wspomnianych wyżej elementów. Kluczem jest więc stworzenie właściwej strategii serwisu, uwzględniającej:
Zbudowanie dochodowego sklepu internetowego wymaga olbrzymiej wiedzy, doświadczenia, czasu i zaangażowania. Rynek e-commerce obfituje jednak w szereg narzędzi, które ułatwiają prowadzenie sprzedaży online. Trzeba tylko wiedzieć, jak umiejętnie wykorzystać ich potencjał.
Przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółowy instruktaż, z którego dowiesz się, jak zrobić dobry sklep internetowy krok po kroku. Skorzystaj z naszej gotowej listy i zacznij skutecznie sprzedawać.
38% kupujących online opuszcza witrynę, jeśli ta, z jakiegoś powodu, wydaje im się mało atrakcyjna (źródło: Affde).
Użytkownicy szybko przyzwyczajają się do prostej nawigacji i intuicyjnych przycisków, które znają z innych serwisów. Na tej podstawie oceniają Twój sklep już w pierwszych sekundach jego eksplorowania. Nie wystarczy dobre i przykuwające wzrok logo czy ładna kolorystyka.
Musisz znaleźć złoty środek pomiędzy kreatywnym a funkcjonalnym designem – zwróć uwagę na to, czy projekt Twojego e-sklepu nie przyćmiewa jego produktów. Przestrzegaj najważniejszych zasad web designu. Pamiętaj, że UX napędza e-commerce – postaw na projekt zgodny z kanonem user experience.
Współczesny konsument chce podejmować decyzje świadomie, a to oznacza, że przed dokonaniem zakupów szuka informacji na temat Twojego sklepu. Interesują go nie tylko opinie innych klientów, ale też Twoja misja, historia i idea. Przekazując wiedzę na temat swojej działalności, wzbudzasz jego zaufanie i ocieplasz wizerunek firmy.
Klienci lubią mieć wybór, dlatego ważnym aspektem w budowaniu relacji z nimi jest wielokanałowość. Oprócz opisywanych niżej wirtualnych asystentów czy chatbotów (patrz punkt 31 naszej checklisty), warto udostępnić im dodatkowe opcje kontaktu ze sklepem. Jedną z nich jest dedykowana temu zakładka z prostym formularzem i najważniejszymi danymi.
Klienci chcą mieć szybki dostęp do poszukiwanych informacji. Czas ładowania strony to również jeden z tych elementów, które Google bierze pod uwagę, ustalając ranking witryn w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Próg akceptacji w przypadku serwisów e-commerce wynosi zaledwie 2 sekundy. Jeśli czas ładowania strony wynosi więcej niż 1 sekunda, współczynnik odrzuceń wzrasta aż o 123%! (źródło: Affde).
Dokonaj usprawnień, które pozwolą Ci zmniejszyć czas wczytywania stron.
Większość użytkowników używa dziś smartfonów do przeglądania stron internetowych i robienia zakupów online. Ponad połowa całego ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych, które notują coraz lepsze wyniki sprzedażowe.
74% odwiedzających prawdopodobnie nigdy nie wróci do Twojego sklepu, jeżeli nie zadbasz o jego responsywność (źródło: Affde).
Projektowanie responsywnych stron internetowych (ang. Responsive Web Design, RWD) jest ważne z punktu widzenia SEO i UX. Google docenia witryny, które bez problemu dostosowują się do ekranów o różnej rozdzielczości, a użytkownicy mogą się cieszyć ze znacznie większego komfortu ich użytkowania.
Użytkownicy Twojego e-sklepu posługują się wrażliwymi danymi, np. korzystając z płatności elektronicznych, dlatego musisz zadbać o ich poufność. Informacja o braku szyfrowania połączenia, a więc możliwości przejęcia danych, to dla nich poważny sygnał ostrzegawczy, w efekcie czego rezygnują z zakupów i opuszczają witrynę.
Aby uniemożliwić dostęp do poufnych danych osobom niepowołanym, zastosuj certyfikat SSL, który jest już standardem w branży e-commerce. SSL (ang. Secure Socket Layer) to protokół sieciowy szyfrujący dane przesyłane na serwer, a tym samym zabezpieczający je na stronie.
Użytkownicy będą w stanie szybko rozpoznać, czy Twój sklep internetowy jest bezpieczny, ponieważ przeglądarki oznaczają szyfrowane połączenia poprzez:
Protokół HTTPS to również ważny czynnik rankingowy Google. Jego brak może doprowadzić do obniżenia pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania i utraty ruchu z wyszukiwarki.
Samo wdrożenie certyfikatu SSL nie sprawi oczywiście, że Twój sklep znajdzie się w rankingu TOP 10, ale z całą pewnością wpłynie pozytywnie na doświadczenia użytkowników i wydłuży czas przebywania na stronie – a to ma już istotny wpływ na proces pozycjonowania. Gwarancja ochrony przesyłanych danych to dla użytkowników większe poczucie bezpieczeństwa, a bez tego trudno o wygenerowanie konwersji.
Przyjazne adresy URL mają wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu w wyszukiwarce i pozytywne doświadczenia użytkowników. Im krótsze, tym łatwiej je zapamiętać.
Logiczne ułożenie poszczególnych elementów adresu URL ułatwia poruszanie się po witrynie zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym. Jeżeli Twoje URL-e charakteryzuje zbyt duże zagłębienie lub znajdują się w nich liczby czy znaki specjalne, może to utrudniać proces pozycjonowania.
Przyjazny adres URL powinien wyglądać następująco:
https://adres-strony.pl/oferta/nazwa usługi lub produktu
a nie tak:
https://adres-strony.pl/ce/do/eod56452
TITLE (tytuł strony) i META Description (opis strony) to elementy, które pojawiają się w kodzie strony – w sekcji head, a więc na jego samym początku. Widoczne są także w wynikach wyszukiwania, a to oznacza, że powinny zachęcać użytkowników do przejścia na Twoją witrynę.
TITLE to element, który ma duży wpływ na proces pozycjonowania strony na określone słowo kluczowe. META Description z kolei może znacznie zwiększyć CTR (ang. Click Through Rate), a więc współczynnik klikalności witryny w wynikach wyszukiwania.
W większości popularnych CMS-ów ustawisz te elementy bezpośrednio w panelu. Niektóre systemy udostępniają też w tym celu specjalne wtyczki.
Zasady tworzenia TITLE:
Zasady tworzenia META Description:
Użyj naszego narzędzia, aby sprawdzić podgląd tytułu i opisu strony w Google. Dzięki temu szybko przetestujesz wygląd meta tagów w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page strona wyników wyszukiwania), zanim wdrożysz je w swoim sklepie.
Prawidłowa struktura nagłówków jest ważna zarówno z punktu widzenia SEO, jak i UX. Nagłówki nawigują po witrynie, wskazują tematyczność wyszukiwarce i ułatwiają użytkownikom odnalezienie interesujących ich informacji.
Z punktu widzenia SEO ważne jest, aby zawierały właściwe dla danej podstrony słowa kluczowe. Z punktu widzenia użytkownika istotne jest, aby jasno wskazywały, które treści są bardziej, a które mniej ważne.
Schemat prawidłowej struktury nagłówków:
Nagłówek pierwszego stopnia (H1)
Nagłówek drugiego stopnia (H2)
Nagłówek trzeciego stopnia (H3)
Nagłówek drugiego stopnia (H2)
Nagłówek trzeciego stopnia (H3)
Strona główna jest wizytówką Twojego e-sklepu. Pełni funkcję wizerunkową i informacyjną, dlatego zamieszczony na niej content powinien w jasny sposób przekazywać, co stanowi podstawę Twojej działalności.
Brak treści na stronie głównej to przede wszystkim olbrzymie ryzyko wyższego współczynnika odrzuceń, a brak optymalizacji technicznej to mała, jeśli nie zerowa, szansa na poprawę widoczności Twojej witryny na frazy związane z profilem działalności sklepu.
Strony kategorii w sklepie internetowym pełnią funkcję wirtualnego doradcy – pomagają w wyborze niezdecydowanym jeszcze klientom, pozwalają zawęzić ten wybór i ostatecznie znaleźć poszukiwany produkt, dlatego powinny odpowiadać na zapytania ogólne. Strony kategorii ułatwiają także użytkownikom i robotom wyszukiwarek nawigację w Twoim sklepie.
Brak treści na podstronach kategorii i podkategorii, podobnie jak w przypadku strony głównej, może skutkować mniejszym ruchem z bezpłatnych wyników wyszukiwania i wyższym współczynnikiem odrzuceń.
Optymalizacja treści ma kluczowe znaczenie w procesie pozycjonowania Twojego sklepu internetowego. Teksty na stronach kategorii i podkategorii mają też ułatwić użytkownikom wybór produktów, poruszać najważniejsze zagadnienia z nimi związane i odpowiedzieć na kluczowe pytania.
Karta produktu jest jedną z najważniejszych podstron w Twoim e-sklepie. Prezentuje produkt, dostarcza niezbędnych informacji na jego temat i ułatwia podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.
Dla prawie 50% użytkowników to właśnie karta produktu stanowi pierwszy kontakt ze sklepem internetowym (źródło: Shoper).
Jeśli chcesz zamienić odwiedzających w swoich klientów, musisz zadbać o optymalizację stron produktowych, zarówno pod kątem UX, jak i SEO.
To nie wszystkie elementy, które warto mieć na stronach produktów, by wpłynąć pozytywnie na user experience i dostosować je do wymogów wyszukiwarki Google.
Skorzystaj z naszej gotowej checklisty, dzięki której krok po kroku stworzysz idealne karty produktów.
Opis produktu ma za zadanie dostarczyć użytkownikowi najważniejszych informacji, ale też przekonać go do zakupu. To jeden z kluczowych elementów w Twoim e-sklepie, ponieważ ma bezpośredni wpływ na konwersję.
Ponad 80% Internautów przyznaje, że podejmuje decyzje zakupowe właśnie na podstawie opisów produktów (źródło: Affde).
Pewnie słyszałeś nie raz, że ludzie nie kupują produktów, lecz emocje – postaw na opisy, które rozwiązują ich problemy i przedstawiają najważniejsze korzyści płynące z zakupu.
Opis produktu powinien dostarczać kompletnych informacji, dlatego warto go konstruować w oparciu o najczęściej zadawane pytania Twoich potencjalnych klientów:
W znalezieniu tych pytań pomogą Ci też narzędzia: Keyword Tool i Answer The Public, o których wspomnieliśmy przy okazji omawiania struktury nagłówków (patrz punkt 9 naszej checklisty).
Brak możliwości dokładnego przyjrzenia się produktom, ich dotknięcia i przetestowania sprawia, że użytkownicy zwracają szczególną uwagę na zamieszczone w Twoim sklepie zdjęcia i multimedia. Im lepsza ich jakość, tym wiarygodniejsze odzwierciedlenie produktu, a więc i szybsze podjęcie decyzji zakupowej.
Optymalizacja grafik ma również duże znaczenie w procesie pozycjonowania Twojego sklepu internetowego. Zwiększenie widoczności w Google Grafika (ang. Google Images) jest szczególnie ważne w branżach, w których o wyborze danego produktu decydują aspekty wizualne.
Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu grafik w Google możesz generować dodatkowe wejścia oraz duże zasięgi. Optymalizacja grafik może też sprawić, że pojawią się one w Direct Answer, zajmując tym samym pozycję zerową i stanowiąc bezpośrednią odpowiedź na pytanie wpisane przez użytkownika w Google.
Z wewnętrznych wyszukiwarek sklepów internetowych korzysta 1/3 konsumentów – dzięki temu są oni prawie cztery razy bardziej skłonni do zakupów niż ci, którzy nie wykorzystują jej zasobów wcale (źródło: Affde).
Wyszukiwarka ułatwia nawigację i pomaga w odnalezieniu produktów. Jest więc niejako sercem Twojego sklepu internetowego. Pokazuje główne kategorie produktów, podpowiada konkretne towary, po wpisaniu części nazwy produktu sugeruje jego pełną nazwę, podpowiada też kategorię, do której dany produkt należy.
Możliwość sklasyfikowania, pogrupowania i porównania produktów w znacznym stopniu ułatwia podjęcie decyzji zakupowej. Są branże, w których porównywarka sprawdza się szczególnie – to przede wszystkim te, w których produkty kupowane są nie pod wpływem impulsu, lecz w wyniku dokładnej analizy.
O ile łatwo jest porównywać produkty pod względem cenowym – wystarczy skorzystać w tym celu z popularnych platform typu Ceneo, Nokaut czy Skąpiec, by dokonać tego już z poziomu wyszukiwarki, o tyle zestawienie poszczególnych parametrów w przypadku towarów analogicznych sprawia niestety o wiele więcej problemów.
Gdybyśmy chcieli zrobić to ręcznie, musielibyśmy otworzyć każdą podstronę z interesującym nas artykułem w osobnych zakładkach, a następnie przełączać je, by porównywać poszczególne parametry. To nie tylko mało wygodne, ale i niepraktyczne rozwiązanie, które wymagałoby od nas również doskonałej pamięci.
Porównywarka produktów to narzędzie, które sprawi, że zakupy w Twoim sklepie staną się łatwiejsze i bardziej świadome. Wpłyniesz tym samym na większe poczucie bezpieczeństwa i pozytywne doświadczenia klienta. Wystarczy tylko, że odpowiednio skonfigurujesz porównywarkę, umożliwiając klientom znalezienie najlepszej oferty.
Globalny wskaźnik porzucania koszyka wynosi ponad 75% (źródło: Affde).
Powodów tego może być wiele: ukryte koszty, konieczność zakładania konta, brak możliwości kontynuacji zakupów po wyjściu ze strony koszyka czy brak możliwości wprowadzenia poprawek.
Koszyk to ważny element pod względem konwersji. Projektując go, zwróć uwagę nie tylko na design, ale i funkcjonalność.
Porzucony koszyk to zjawisko bardzo częste w e-commerce. Ogromna liczba osób opuszcza sklep przed sfinalizowaniem transakcji, a powodem tego są złe doświadczenia zakupowe (źródło: Affde). Ważny jest zatem UX i design koszyka (patrz punkt 18 naszej checklisty).
Ale w ratowaniu porzuconych koszyków i zwiększaniu liczby konwersji pomagają też inne rozwiązania, które z całą pewnością warto wdrożyć.
Możliwość wygodnego filtrowania i sortowania ułatwia odnalezienie produktu po wybranych parametrach. Ta opcja w znacznym stopniu wpływa na user experience, a w szerszym spojrzeniu ma przełożenie również na konwersję.
Mechanizm filtrowania, czyli zawężenie liczby wyświetlanych pozycji w danej kategorii, znacznie oszczędza czas i ułatwia podjęcie decyzji zakupowej. Do najczęściej stosowanych filtrów należą: rodzaj produktu, rozmiar, kolor, cena czy marka.
Sortowanie z kolei umożliwia uporządkowanie produktów w danej kategorii pod względem określonych kryteriów, ale bez zmiany liczby wyświetlanych pozycji. Sortowanie można zastosować również w przypadku przefiltrowanych wcześniej wyników. Do najczęściej stosowanych opcji sortowania należą: cena, opinie i oceny klientów, popularność produktów, a także promocje i wyprzedaże.
Upselling to technika sprzedaży dodatkowej, która polega na oferowaniu klientowi droższych produktów lub usług – o wyższym standardzie lub z większą liczbą funkcji.
Proponowanie droższej wersji podobnego, ale lepszego pod względem parametrów produktu, ma sens – zdecydowana większość klientów nie ma przecież czasu na dokładne zapoznawanie się z całym asortymentem sklepu i ręczne porównywanie produktów. Możesz im to ułatwić, oferując wprost możliwość zakupu lepszych jakościowo towarów i dokonując od razu porównania.
Cross-selling to technika sprzedaży krzyżowej, która polega na oferowaniu produktów komplementarnych, a więc uzupełniających.
Dodawanie do koszyka produktów komplementarnych to dla klientów znaczna oszczędność czasu (ponieważ nie muszą przeszukiwać ponownie asortymentu, aby znaleźć akcesoria pasujące do wybranego wcześniej produktu), a także mniejsze koszty (ponieważ nie płacą tym samym dwa razy za przesyłkę).
Wykorzystując technikę cross-sellingu, maksymalizujesz zyski z jednej transakcji.
Aż 70% użytkowników preferuje opcję szybkiego przelewu przez najpopularniejsze serwisy płatności (źródło: Gemius).
Brak najczęściej wybieranych przez klientów form płatności może skutkować wzrostem odsetka porzuconych koszyków oraz negatywnych opinii na temat Twojego sklepu.
Użytkownicy chcą mieć możliwość wyboru różnych metod płatności – zapewniając im to, wpłyniesz pozytywnie na ich decyzje zakupowe.
Dostawa to kolejny kluczowy czynnik, który ma wpływ na decyzje zakupowe klientów. Mimo iż największą popularnością cieszy się dostawa kurierem bezpośrednio pod wskazany adres, warto zapewnić klientom dodatkowe opcje doręczenia produktów w Twoim sklepie internetowym.
Różnorodność form wysyłki jest jednym z najważniejszych motywatorów do e-zakupów. Dodatkową zachętą do robienia częstszych zakupów będzie z pewnością opcja darmowej dostawy, zwłaszcza że klienci oczekują jej wraz ze wzrostem wartości swojego zamówienia.
Regulamin opisuje wszystkie warunki zawierania umowy pomiędzy sprzedającym a kupującym i jest jednym z najważniejszych dokumentów w Twoim e-sklepie. Źle skonstruowany regulamin może przysporzyć Ci niepotrzebnych kłopotów.
Zarządzanie zwrotami i reklamacjami online to jedno z największych wyzwań biznesowych i logistycznych w branży e-commerce, a jednocześnie element zaciętej walki konkurencyjnej wielu sklepów internetowych.
Brak możliwości fizycznego dostępu do towaru pociąga ryzyko zwrotu lub reklamacji, a to, że cały proces obsługi klienta odbywa się w środowisku wirtualnym, niejako utrudnia zadania z tym związane.
Nieskomplikowana procedura zwrotów i reklamacji ma duży wpływ na doświadczenie użytkownika – bardzo często jest to czynnik determinujący jego decyzję o zakupie.
Klienci oczekują wielokanałowej obsługi w tym obszarze. Chcą mieć możliwość zwrotu lub reklamacji produktu zakupionego online w sklepie fizycznym – i na odwrót. Zależy im na tym, aby na bieżąco weryfikować status realizacji procedury z poziomu swojego konta w sklepie internetowym.
Polityka prywatności może, ale nie musi stanowić część regulaminu. Jest to samoistny dokument, który widnieje czasem na odrębnej podstronie sklepu. Polityka prywatności opisuje proces zbierania i przetwarzania danych przez sprzedawcę.
Dokument ten wiąże się przede wszystkim z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 roku, znanym powszechnie jako RODO, i umożliwia spełnienie obowiązku informacyjnego.
Sporządzenie dokumentu polityki prywatności nie jest obowiązkowe, ale jest to najczęściej stosowany sposób na spełnienie obowiązków prawnych nałożonych na właścicieli sklepów internetowych.
Obecnie każdy sklep internetowy korzysta z plików cookies, czyli tzw. ciasteczek, a więc plików tekstowych wysyłanych przez witrynę i zapisywanych w przeglądarce użytkownika. Cookies ułatwiają korzystanie ze stron, ponieważ zapamiętują jego preferencje, przechowywane hasła czy produkty dodane do koszyka.
Przechowywanie tego rodzaju danych informatycznych jest możliwe tylko pod pewnymi warunkami. Musisz poinformować użytkowników o tym, w jakim celu przechowujesz pliki cookies, jak korzystasz z ich zawartości i w jaki sposób użytkownicy mogą wyrazić sprzeciw wobec przechowywania danych.
Lojalni klienci to tacy, którzy są zaangażowani, polecają Twój sklep innym, pozytywnie go oceniają i wracają po więcej. Udany program lojalnościowy pomoże Ci utrzymać klientów i zwielokrotnić sprzedaż.
Użytkownicy lubią oszczędzać i wydawać mniej dzięki punktom zbieranym w sklepach. Lubią też być doceniani, otrzymując nagrody lub symboliczne upominki.
Wzrost retencji klientów zawsze oznacza wzrost zysków. Powracający użytkownicy to dla Ciebie 60-70% szansy na konwersję (źródło: Affde).
Unikatowa propozycja sprzedaży (ang. Unique Selling Proposition / Unique Selling Point) pozwoli Ci zyskać przewagę na tle konkurencji i szybciej dotrzeć z przekazem do potencjalnych klientów.
Określ dokładnie swoją grupę docelową i zastanów się, czego mogą oczekiwać Twoi klienci. Darmowa dostawa? Szybka wysyłka? Wydłużony czas zwrotu towaru? A może bezpłatna konsultacja z ekspertem przed dokonaniem zakupu? Zastanów się, czym wyróżniasz się na tle innych sprzedawców i co może stanowić Twoją przewagę.
Blog to szansa na pozyskanie dodatkowego, bardzo cennego ruchu z fraz długiego ogona (ang. Long Tail), które są powiązane z Twoją ofertą. Regularne prowadzenie bloga pozwoli Ci zwiększyć ilość wartościowego contentu na stronie, a co za tym idzie topical authority (autorytet strony w ramach podejmowanego tematu) i widoczność w Google.
Blog firmowy to obecnie jedna z najważniejszych taktyk content marketingu. Aby realizować ją skutecznie, trzeba umiejętnie dobierać tematy. Najlepszym źródłem jest wyszukiwarka Google, która podpowiada pytania realnie wpisywane przez jej użytkowników. Udzielając na nie odpowiedzi, odpowiadasz wprost na potrzeby odbiorców, a to Google docenia najbardziej.
Klienci Twojego sklepu chcą mieć pewność, że mogą zwrócić się do Ciebie z prośbą o pomoc. Świadomość wsparcia nie tylko zwiększa poczucie bezpieczeństwa, ale i ułatwia podejmowanie decyzji oraz finalizowanie transakcji.
Całodobowe wsparcie online, w dodatku 365 dni w roku, nie jest możliwe, dlatego z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI), która bardzo dobrze rozpoznaje intencje klientów i wyświetla im odpowiedzi na kluczowe pytania.
Korzystając z wirtualnych asystentów lub chatbotów, możesz obniżyć koszty obsługi klienta nawet o 30% (źródło: interaktywnie.com). Tego typu rozwiązania w znacznym stopniu oszczędzają również czas Twoich klientów, co pozytywnie wpływa na ich doświadczenia, a w konsekwencji zwiększa szansę na sprzedaż.
Sekcja FAQ (ang. Frequently Asked Questions), prezentująca często zadawane pytania i odpowiedzi na nie, to kolejny kanał wsparcia online, za pomocą którego dajesz użytkownikom szybki dostęp do najważniejszych informacji i ułatwiasz im podjęcie decyzji zakupowej.
Dobrze opracowana sekcja FAQ pozwoli Ci zmniejszyć liczbę kontaktów telefonicznych i mailowych, a więc znacznie oszczędza czas, a ponadto bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie Twojego sklepu w wyszukiwarce Google.
Nawet jeśli prowadzisz sprzedaż wyłącznie online, utwórz wizytówkę w Google Maps. Dzięki temu utwierdzisz klientów w przekonaniu, że Twój sklep faktycznie istnieje, a więc zwiększysz jego wiarygodność. Jeżeli natomiast prowadzisz sprzedaż również stacjonarnie, ułatwisz im dotarcie do fizycznej lokalizacji Twojej firmy. Integracja wizytówki ze stroną wspomaga również pozycjonowanie lokalne i poprawia pozycjonowanie w Mapach Google.
Społeczny dowód słuszności (ang. Social Proof) to nic innego jak potwierdzenie jakości Twoich produktów. Udostępniając na swojej stronie dowody słuszności, jasno sygnalizujesz, że społeczność zaakceptowała Twoją ofertę i jest ona godna polecenia.
Social Proof to jedna z najchętniej wykorzystywanych technik marketingowych, zgodnie z którą klienci kierują się działaniem większości, wyborami bliskich czy poleceniami ekspertów.
Istnieje wiele różnych sposobów na dowody społeczne, które warto umieścić w swoim sklepie. Do najczęściej stosowanych należą:
Wykorzystanie tego typu rozwiązań pozwoli Ci zbudować wiarygodność marki, ale i zwiększyć sprzedaż. Użytkownicy potrzebują dodatkowych bodźców, które skłonią ich do podjęcia decyzji – społeczne dowody słuszności właśnie temu służą.
Newsletter to jedna z najskuteczniejszych form e-mail marketingu, pozwalająca na stały i regularny kontakt z klientami Twojego sklepu. Wysyłając systematycznie wartościowe treści, nie tylko zwiększasz szanse na sprzedaż, ale też edukujesz i inspirujesz swoich odbiorców, a dzięki temu kreujesz pozytywny wizerunek marki, zdobywając uznanie i zaufanie klientów.
Subskrypcja newslettera wiąże się z wyrażeniem dobrowolnej zgody przez użytkowników sklepu, dlatego możesz być pewien, że są to osoby realnie zainteresowane Twoją ofertą.
Formularze stanowią integralną część sklepów internetowych – umożliwiają rejestrację, kontakt z firmą, zapis do newslettera czy finalizowanie zakupów, również bez konieczności zakładania konta.
Optymalizacja formularzy jest bardzo ważna – mniej cierpliwi użytkownicy szybko opuszczą Twój sklep, jeśli napotkają po drodze jakieś przeszkody.
CTA (ang. Call to Action) to wezwanie do działania, które w sklepie internetowym występuje najczęściej w formie przycisku (tzw. buttona). Element ten wiąże się nierozerwalnie z generowaniem konwersji – ma przecież skłonić użytkownika do wykonania określonej czynności: dodaniu produktu do koszyka, złożenia zamówienia, subskrypcji newslettera czy kontaktu z firmą.
Dobrze skonstruowane CTA w sklepie internetowym pozwoli Ci utrzymać uwagę klienta i zachęcić go do większego zaangażowania. Aby jednak odbiorca nie poczuł się zmuszony do wykonania określonego działania, musisz odpowiednio podejść do konstruowania takiego przycisku.
Uruchomienie sprawnie działającego sklepu internetowego to dopiero początek. Oprócz aspektów technicznych, niezbędnych do stworzenia funkcjonalnej i w pełni użytecznej witryny, konieczne jest również wdrożenie elementów wzbudzających zaufanie klientów, skupiających się na pozyskiwaniu ruchu i wspomagających zwiększanie sprzedaży.
W SEMPIRE wiemy, że wiele z tych elementów może przysporzyć problemów – zwłaszcza na starcie. Dlatego oferujemy Ci profesjonalne wsparcie w zakresie optymalizacji sklepu pod kątem SEO, UX, promocji i sprzedaży.
Współpracujemy z firmami specjalizującymi się w projektowaniu i budowaniu sklepów internetowych. Wskażemy Ci sprawdzone agencje, które w porozumieniu z nami stworzą witrynę maksymalnie dostosowaną do użytkowników, zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarek i wyposażoną w funkcje wspierające sprzedaż. Dzięki temu w pełni wykorzystasz potencjał swojej platformy e-commerce i będziesz o krok od swojej konkurencji.
Dowiedz się, co powinien mieć Twój sklep internetowy, aby skutecznie sprzedawać.
Zamów bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą.
Ocena artykułu:
4.96 / 5 według 50 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!