Karta produktu odpowiada za ponad połowę wszystkich sesji w sklepie internetowym. To oznacza, że stanowi jedną z najważniejszych podstron w Twoim serwisie, odpowiadając bezpośrednio za sprzedaż. Strona produktu jest jak wirtualny doradca i sprzedawca w jednym - prezentuje produkt, przedstawia jego najważniejsze zalety i ułatwia podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.
Z tego artykułu dowiesz się, jak powinna wyglądać idealna karta produktu w sklepie internetowym. Przygotowaliśmy dla Ciebie gotową checklistę najważniejszych elementów do wdrożenia wraz z licznymi przykładami, dzięki którym lepiej zrozumiesz proces optymalizacji stron produktowych. Stworzysz tym samym idealne karty produktów, dostosowane do wymogów użytkowników i wyszukiwarki Google.
Chcesz już teraz sprawdzić, które elementy Twoich kart produktowych wymagają optymalizacji pod kątem SEO i UX?
Zamów darmową konsultację z naszym Specjalistą.
Karta produktu (ang. Product Page) to podstrona dedykowana konkretnemu produktowi, zawierająca wszystkie niezbędne informacje na jego temat i zachęcająca potencjalnych klientów do zakupu. Jest jednym z najważniejszych elementów sklepu internetowego - odpowiada za pełną prezentację produktu, wpływając bezpośrednio na konwersję i sprzedaż. Strona produktu stanowi kluczowy punkt na ścieżce zakupowej użytkownika, a to sprawia, że jest jednym z najważniejszych typów podstron w e-commerce.
Strona produktowa pełni funkcję informacyjną, wizerunkową i sprzedażową. Dla wielu właścicieli sklepów internetowych to właśnie sprzedaż odgrywa największą rolę, ale aby mogło do niej dojść, kluczowe jest wzięcie pod uwagę potrzeb potencjalnych klientów, dlatego karta produktu powinna realizować także dodatkowe zadania, ważne z perspektywy zarówno kupującego, jak i sprzedającego:
Kartę produktu można przyrównać do elektronicznej broszury, ulotki reklamowej lub instrukcji obsługi. Jej zadaniem jest:
Można przyjąć, że karty produktowe stanowią ponad 90% wszystkich podstron w e-commerce. W przypadku rozwiniętych e-sklepów odpowiadają za pozyskiwanie większości ruchu. Dla blisko 50% odwiedzających stanowią pierwszy kontakt ze sklepem internetowym (źródło: Shoper).
Mimo iż produkt można dziś dodać do koszyka z poziomu strony kategorii czy nawet strony głównej, to właśnie w karcie produktu zapada najwięcej decyzji zakupowych. Jej celem jest wsparcie użytkowników w dokonaniu wyboru.
Specyfika zakupów online sprawia, że strona produktowa pełni funkcję wirtualnego sprzedawcy. W związku z tym, że klienci nie mają możliwości fizycznego kontaktu z produktem przed podjęciem decyzji o jego zakupie, źródłem wiedzy na temat interesującego ich towaru jest właśnie strona internetowa sklepu, a konkretniej - karta produktu. Jeśli potencjalny klient nie znajdzie w niej niezbędnych informacji, najprawdopodobniej zrezygnuje z zakupu lub, co gorsza, uda się na stronę konkurencji.
Prawidłowo zaaranżowana karta produktu nie tylko zachęca użytkowników do zakupu, ale poprawia również widoczność sklepu w sieci i ułatwia jego pozycjonowanie. Odpowiednio skonstruowany, unikalny i merytoryczny content docenią zarówno potencjalni klienci, jak i algorytmy Google, co poskutkuje wzrostem pozycji w wynikach organicznych (bezpłatnych), a te stanowią przecież najwartościowsze źródło ruchu w branży e-commerce.
Sposób prezentacji produktu w sklepie internetowym ma szczególny wpływ na proces zakupowy. W projektowaniu kart produktowych kluczowe znaczenie ma estetyka, funkcjonalność, użyteczność, a także ogólne wrażenia, emocje i odczucia.
Konflikt pomiędzy użytecznością (ang. usability) a atrakcyjnością (ang. desirability) jest widoczny niemal od zawsze w świecie designu. Te dwa kluczowe elementy projektowania stoją niejako w opozycji do siebie, co widać również na przykładzie kart produktowych.
Jak zaprojektować stronę, która będzie współgrać wizualnie i funkcjonalnie z produktem, a jednocześnie wzmacniać pozytywny UX (ang. user experience), a więc doświadczenie użytkownika?
Znajdź złoty środek pomiędzy:
Przyjazna i użyteczna karta produktowa to taka, która minimalizuje Koszt Interakcji, a więc sumę wszystkich wysiłków, które użytkownik musi ponieść w kontakcie ze stroną internetową. Mowa tu przede wszystkim o konieczności klikania, przewijania, “skanowania” wzrokiem strony, zapamiętywania poszczególnych jej elementów, czytania treści, wprowadzania niezbędnych danych czy pobierania różnego rodzaju materiałów.
Wysoki Koszt Interakcji oznacza nic innego jak znane wszystkim właścicielom e-sklepów zjawisko porzucania koszyka lub dokonanie zakupu z poczuciem niezadowolenia i rozczarowania.
Sprawdź, jakie elementy powinna mieć karta produktu, aby zmniejszyć ryzyko Wysokiego Kosztu Interakcji.
Dobra strona produktu pomaga przekształcić użytkowników w klientów. Aby było to możliwe, powinna dostarczać informacji niezbędnych do dokonania świadomego zakupu.
Są elementy, które niezaprzeczalnie powinny pojawić się w Twojej karcie produktu, są też takie, które warto mieć (np. ze względu na specyfikę sklepu czy fakt, że mogą docenić je użytkownicy), i wreszcie są takie, które można mieć dodatkowo (ponieważ mogą jeszcze bardziej wpłynąć na pozytywny user experience).
Elementy, które trzeba mieć w karcie produktu:
Elementy, które warto mieć na stronie produktu:
Elementy, które można mieć w karcie produktu:
Potraktuj każdy element karty produktowej jako odpowiedź na pytania, które użytkownicy zadają sobie podczas przeglądania oferty:
Przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór 23 elementów, które warto wdrożyć na stronach produktowych e-sklepów. Potraktuj je jako listę kontrolną, która pomoże Ci na bieżąco raportować postęp prac w tym zakresie. Dzięki naszej checkliście stworzysz również uniwersalny wzór karty produktu, który będziesz w stanie każdorazowo zaadaptować.
Adres URL jest jak drogowskaz - powinien nawigować użytkownika i jasno sygnalizować mu ścieżkę zakupową. Umieść w nim nazwę produktu i powiązane z nim słowa kluczowe. Zadbaj o logiczne ułożenie poszczególnych elementów adresu URL - dzięki temu ułatwisz użytkownikom poruszanie się po sklepie, a robotom wyszukiwarki - indeksowanie Twojej witryny. Pamiętaj, aby każdą dodatkową zmienną, którą chcesz zawrzeć w adresie URL (np. ID produktu), umieścić za nazwą produktu.
Rekomendowany schemat tworzenia przyjaznych adresów URL wygląda następująco:
https://www.domena.pl/nazwa-produktu.html
Przykład przyjaznego adresu URL:
https://www.castorama.pl/drabina-4-stopniowa-macallister-id-1110456.html
Zadbaj o to, aby adres URL był:
Niech każdy adres URL karty produktu dokładnie opisuje jej zawartość - użytkownik powinien wiedzieć, co znajdzie pod danym linkiem. Źle skonstruowane adresy URL nie wzbudzają zaufania użytkowników i nie zachęcają do kliknięcia. Wpływają więc negatywnie nie tylko na UX, ale i na proces pozycjonowania Twojego e-sklepu.
TITLE (tytuł strony) i META Description (opis strony) to elementy ważne z punktu widzenia UX i pozycjonowania. To, w jaki sposób są skonstruowane, w znacznym stopniu wpływa na współczynnik klikalności witryny – CTR (ang. click through rate), a więc reakcję użytkownika i jego decyzję o przejściu na stronę z wyników wyszukiwania.
Rich snippets, czyli rozszerzone elementy opisu witryny (META Descripton), wyróżnią i wzbogacą wizualnie Twoją kartę produktową w wynikach wyszukiwania. Wystarczy, że umieścisz w nich informację o cenie, dostępności czy średniej ocen produktu. Dzięki temu użytkownicy już z poziomu wyszukiwarki będą mieli dostęp do kluczowych dla nich informacji, mających duży wpływ na podjęcie decyzji zakupowej. Takie wyróżnienie e-sklepu w wynikach wyszukiwania bardzo korzystnie wpłynie również na współczynnik kliknięć.
Użycie rich snippets w opisie karty produktowej pozwoli Ci wyróżnić m.in.:
Skorzystaj z narzędzia Rich Results Tool i wykonaj test, dzięki któremu dowiesz się, czy Twoja strona obsługuje wyniki dla elementów rozszerzonych.
Google to wyszukiwarka tekstowa - potrzebuje słów kluczowych, aby lepiej zrozumieć i dopasować kontekst Twoich treści do intencji użytkowników.
To właśnie dlatego pełna nazwa produktu powinna zawierać wszystkie istotne informacje na jego temat, w tym słowa kluczowe opisujące produkt lub wskazujące na jego rodzaj (np. laptop, regał, naszyjnik), a także ważne cechy (np. rozmiar, kolor, materiał, numer modelu, indeks, numer katalogowy czy nazwę producenta).
Dzięki temu pomożesz robotom wyszukiwarki (Googlebotom) w odczytaniu i zinterpretowaniu treści oraz kontekstu poszczególnych kart produktowych w Twoim e-sklepie.
Przykład pełnej i dobrej nazwy produktu:
Słuchawki bezprzewodowe JBL Tune 510 BT Niebieski
W tym przypadku uwzględniono aż 4 istotne informacje:
Przykład złej nazwy produktu:
JBL Tune 510 BT
Ta nazwa produktu jest zbyt ogólna, brakuje w niej określenia dokładnego typu produktu (bezprzewodowe) i jego kluczowej cechy, czyli koloru (niebieski).
Okruszki nawigacyjne (ang. breadcrumbs - okruszki chleba) pokazują użytkownikowi, w którym miejscu aktualnie się znajduje, i umożliwiają mu szybki powrót do wyższej struktury serwisu lub poprzednio przeglądanych podstron.
Nawigacja okruszkowa wpływa pozytywnie na UX i SEO. Znacząco ułatwia poruszanie się po sklepie, przez co zwiększa wygodę użytkowników, a ponadto wskazuje słowa kluczowe opisujące witrynę, dzięki czemu pomaga wyszukiwarce połączyć ze sobą różne podstrony w obrębie jednego serwisu. To z kolei umożliwia odnalezienie witryny na wiele różnych zapytań. Nawigacja okruszkowa pozwala również na łatwiejsze odczytanie struktury serwisu i wspomaga linkowanie wewnętrzne.
Breadcrumbs to element, który może także zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Jeżeli użytkownik przechodzący na stronę produktu z wyników wyszukiwania stwierdzi, że dana oferta nie spełnia jego oczekiwań, może wykorzystać nawigację okruszkową do przejrzenia innych produktów w sklepie zamiast wracać do wyszukiwarki.
Ścieżkę nawigacji metodą breadcrumbs można przedstawić w następujący sposób:
Strona główna → Strona kategorii → Strona podkategorii → Strona produktowa
Wprowadź ścieżkę nawigacyjną w swoim e-sklepie i zapewnij użytkownikowi łatwiejszą orientację. Dzięki temu zwiększysz użyteczność swojego serwisu i wpłyniesz na jego optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Nagłówki h1-h6 to znaczniki HTML, które określają tematyczność i strukturę treści na stronie. Dzielą tekst na poszczególne sekcje i wskazują wyszukiwarce jego tematyczność. Nagłówki hx ułatwiają także użytkownikom odnaleźć interesujące ich informacje.
Struktura nagłówków w serwisie może wyglądać następująco:
Główny temat/tytuł strony
Zagadnienie 1
Podzagadnienie 1
Podzagadnienie 2
Zagadnienie 2
Podzaganienie 1
Podzagadnienie 2
itd.
Wprowadź nagłówki
W wyborze fraz z długiego ogona pomoże Ci narzędzie Keyword Tool. Poniżej podpowiadamy, jak z niego korzystać.
Załóżmy, że tworzysz opis produktu dla popularnego modelu telewizora Samsung Q80A. Sprawdźmy, co podpowiada narzędzie po wpisaniu tego hasła.
To tylko część wyników, które podpowiada narzędzie, ale już na ich podstawie można zbudować bardzo czytelną strukturę z frazami long tail, które są przecież odzwierciedleniem pytań lub haseł realnie wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę. Na powyższej liście znajdziemy sporo wyrażeń, które można śmiało ułożyć w przejrzystą strukturę, a więc taką, która da czytelnikowi lepszy obraz zastosowania produktu, czyli będzie dla niego po prostu o wiele bardziej pomocna.
Poniżej przykład takiej struktury, stworzonej w oparciu o powyższe wyniki z narzędzia.
H1 → Telewizor SAMSUNG QE65QN85AAT
H2 → Opis i specyfikacja
H3 →→ Dolby atmos
H3 →→ Bluetooth
H3 →→ Asystent Google
H3 →→ HDR
H3 →→ Powłoka antyodblaskowa
...
H2 → Instrukcja
H2 → Test
H2 → Pytania i odpowiedzi
H3 →→ Najlepsze ustawienia
H3 →→ Aktualizacja oprogramowania
H3 →→ Kalibracja
...
H2 → Opinie
Klient nie ma jeszcze możliwości dokładnego obejrzenia, dotknięcia i wypróbowania produktu w sklepie internetowym, dlatego zwraca szczególną uwagę na wszelkie elementy wizualne, a więc zdjęcia, filmy, prezentacje czy wizualizacje 360°.
Sam opis produktu, bez ilustrującego go zdjęcia, nie zwiększa Twojej szansy na sprzedaż. Użytkownicy chcą wiedzieć, czego mogą spodziewać się po produkcie – zadziałaj na wyobraźnię klienta, pozwól mu zrozumieć, jak produkt może wyglądać w rzeczywistości. Pamiętaj, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów.
Zadbaj o jakościowe zdjęcia:
Zdjęcia nie tylko obrazują produkt i wizualnie urozmaicają stronę, ale są też ważnym sygnałem jakościowym dla algorytmów Google. Pełnią bowiem funkcję informacyjną i dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu grafik w Google mogą generować dodatkowe wejścia oraz duże zasięgi.
Zadbaj o główne elementy optymalizacyjne grafik:
Jeżeli zamierzasz prowadzić kampanie produktowe w Google Ads (tzw. Zakupy Google) lub myślisz nad reklamą na Facebooku, zrezygnuj z dodatkowych napisów na zdjęciach, znaków wodnych, ramek czy ozdobników - jest to niezgodne z zaleceniami Google i Facebooka.
Wartością dodaną na stronie produktu będą też materiały wideo ukazujące produkt w użyciu lub filmy instruktażowe wyjaśniające krok po kroku sposób korzystania z produktu. Materiały wideo znacząco podnoszą współczynnik konwersji. Z badań wynika, że użytkownicy są o 64-85% bardziej skłonni do zakupu produktu po obejrzeniu filmu na stronie sklepu (źródło: Affde).
Wizualne elementy na stronie produktu są ważne, ale ze względu na to, że jedni użytkownicy reagują pozytywnie na obraz, a inni na słowo, równie istotny jest komunikat werbalny. Nie każdy klient jest wzrokowcem - dla niektórych olbrzymie znaczenie ma opis produktu, a zwłaszcza zawarte w nim odpowiedzi na najistotniejsze pytania.
Trzymaj się następujących zasad:
Wartościowy opis produktu to bardzo istotny czynnik, który w dużej mierze wpływa na decyzję o zakupie. Mówi się, że ludzie nie kupują produktów, lecz emocje, dlatego dobrze stworzony opis powinien sprawić, że klient znajdzie korzyści płynące z zakupu i rozwiązanie swoich problemów. Niekompletne informacje na stronie produktu mogą spowodować, że potencjalny klient zrezygnuje z finalizacji transakcji i przejdzie na witrynę konkurencji.
Zadbaj więc o to, aby opis produktu zawierał wszystkie niezbędne informacje. Uporządkuj treść w taki sposób, aby potencjalni klienci mogli łatwo je znaleźć. W tym celu pomocne mogą okazać się pytania, które warto zastosować w nagłówkach opisu, i które automatycznie przyjmują formę sekcji FAQ w karcie produktu:
Nie da się zaprzeczyć, że to właśnie cena jest jednym z najważniejszych elementów decydujących o zakupie. Użytkownicy chcą mieć do niej łatwy dostęp, dlatego Twoim zadaniem jest odpowiednie jej wyeksponowanie na stronie produktu - tak, aby klient mógł szybko ją sprawdzić i nie miał przy tym żadnych wątpliwości, ile ostatecznie zapłaci za towar.
Rozważ, czy nie warto już na stronie produktu poinformować klienta o kosztach dostawy - to pozwoli Ci uniknąć późniejszego zaskoczenia i dość częstego w świecie e-commerce zjawiska porzucenia koszyka. Informując użytkownika o wszystkich możliwych kosztach już na tym etapie, ułatwiasz mu decyzję związaną z finalizacją zamówienia.
Pamiętaj, aby:
Prezentowany na stronie produkt bardzo często dostępny jest w wielu wariantach, a więc różnych rozmiarach, wersjach kolorystycznych czy materiałach do wyboru. Twoim zadaniem jest ułatwić klientowi znalezienie interesującej go wersji produktu - powinieneś w tym celu odpowiednio wyeksponować dostępne warianty na stronie.
Pamiętaj jednak, że na jednej stronie produktu nie da się wypozycjonować wszystkich jego wariantów. Jeżeli więc warianty mają swoje słowa kluczowe (np. niebieskie spodnie jeansowe Levi’s 501 i czarne spodnie jeansowe Levi’s 501), a Tobie zależy na tym, aby wypozycjonować je w równym stopniu, konieczne może być utworzenie osobnych kart produktowych dla dodatkowych wersji towaru.
Alternatywą może być rozwiązanie 2w1 – po wybraniu danego wariantu na stronie produktu użytkownik zostanie przeniesiony na osobną, dedykowaną mu kartę (z takiego rozwiązania korzysta obecnie wiele serwisów, m.in. Zalando czy Allegro).
W wielu branżach klienci szukają danych technicznych i jeśli nie znajdą ich w karcie produktu, są zmuszeni szukać dodatkowych informacji w sklepie stacjonarnym lub u konkurencji.
Zamieść na stronie produktu tabelę ze szczegółową specyfikacją Twojego towaru. Zawrzyj w niej wszystkie istotne cechy produktu i związane z nim informacje dodatkowe.
Dane techniczne zawarte w formie tabelki zaliczają się również do zawartości tekstowej podstrony i są pozytywnie odbierane przez roboty Google.
Użytkownicy chcą mieć szybki dostęp do informacji na temat dostawy produktu, a więc możliwych formach wysyłki, związanych z tym kosztach oraz przewidywanym terminie doręczenia towaru. Informacje te możesz umieścić już na stronie produktu - dzięki temu ułatwisz użytkownikowi podjęcie decyzji i wpłyniesz pozytywnie na jego doświadczenia zakupowe, a także zmniejszysz ryzyko porzucenia koszyka.
Nawet jeśli oferujesz szybką lub bezpłatną dostawę, poinformuj o tym już w karcie produktu. Wartościową informacją będzie dla użytkownika również to, do której godziny powinien złożyć zamówienie, aby otrzymać towar jeszcze tego samego lub następnego dnia.
Polecanie produktów zachęca klientów do pozostania w Twoim sklepie internetowym nieco dłużej. Pamiętaj, że użytkownicy trafiają na strony produktowe z wielu różnych źródeł. Często nie znają jeszcze dokładnie produktu, który zamierzają kupić - mają jedynie jakieś wyobrażenie o nim. Sugestie produktów alternatywnych pomogą im znaleźć właściwy model, a sugestie produktów uzupełniających pozwolą dobrać dodatkowe elementy, które do niego pasują.
Stosuj upselling, dając klientom możliwość zakupu podobnych produktów, np. o wyższym standardzie lub większej funkcjonalności. Wykorzystuj crosselling, sprzedając krzyżowo, a więc udostępniając na stronie produkty komplementarne.
Schowek i lista życzeń (ang. Wishlist) w sklepie internetowym umożliwiają klientom wygodne przeglądanie i porównywanie produktów. Dzięki temu szybko mogą wybrać ten, który najbardziej odpowiada ich potrzebom. Lista ulubionych produktów pozwala również użytkownikom planować zakupy na przyszłość, a to zwiększa szanse na ich powrót do Twojego e-sklepu.
Wprowadź przycisk “Dodaj do ulubionych” i daj klientom możliwość zaznaczania produktów, którymi są zainteresowani. To zwiększa Twoją szansę na pozyskiwanie leadów, identyfikowanie klientów, angażowanie użytkowników, budowanie lojalności i zwiększanie sprzedaży.
W niektórych branżach, zwłaszcza technologicznych, dużym ułatwieniem dla klientów jest umieszczony na stronie przycisk, który umożliwia porównanie produktów pod kątem różnych parametrów. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne na przykład w przypadku telefonów, komputerów czy telewizorów.
Porównywarka produktów (ang. Product Comparisons) to jedna z tych funkcjonalności, dzięki którym zakupy w Internecie stają się po prostu łatwiejsze. Otwieranie i przeglądanie stron produktowych na wielu kartach przeglądarki jest nie tylko mało wygodne, ale i niepraktyczne – w większości przypadków klienci nie są przecież w stanie zapamiętać poszczególnych cech produktów, aby na bieżąco je analizować i porównywać ze sobą.
Porównywanie produktów to stały element zakupów, zwłaszcza w przypadku towarów analogicznych, należących do tej samej kategorii czy półki cenowej. Funkcja ta nie tylko przyspiesza zakup poprzez znalezienie lepszej, atrakcyjniejszej dla klienta oferty, ale zwiększa też poczucie bezpieczeństwa i pozwala na podejmowanie świadomych decyzji.
Zdarzają się sytuacje, w których dany produkt jest tymczasowo niedostępny w sklepie lub został na stałe wycofany ze sprzedaży. Wyłączenie lub całkowite usunięcie wycofanego produktu ze sklepu spowoduje, że wyświetli się komunikat o błędzie 404, a tego nie lubią nie tylko użytkownicy, ale i roboty Google.
W takiej sytuacji możesz przekierować ruch (ustawiając stałe przekierowanie 301 na inną podstronę powiązaną z tym produktem), zwłaszcza jeśli podstrona była dobrze wypozycjonowana. Takie rozwiązanie pozwoli Ci utrzymać ruch na stronie.
Możesz też zdecydować się na archiwum produktów w sklepie, w którym będziesz informować o braku danego towaru i jednocześnie proponować klientom alternatywne produkty. Dzięki temu ograniczysz ryzyko powstawania błędów na stronie, zachowasz wartościowy content i nie stracisz linków prowadzących do danej podstrony.
Jeżeli jednak produkt jest tylko tymczasowo niedostępny, nie usuwaj podstrony. Poinformuj klienta o okresowym braku towaru w sklepie i skieruj go do powiązanych produktów lub zachęć do innych działań konwertujących, np. pozostawienia danych kontaktowych w celu powiadomienia o ponownej dostępności produktu.
Unikalna propozycja sprzedaży (ang. Unique Selling Proposition) pozwoli Ci wyróżnić kartę produktu na tle konkurencji. Wystarczy, że jasno zakomunikujesz klientowi, dlaczego to właśnie Twoją ofertę powinien wybrać.
Dodaj informację o tym, co stanowi Twoją przewagę. Może to być na przykład darmowa dostawa, bezpłatny zwrot, szybka wysyłka czy atrakcyjny rabat. Wyróżnij USP na karcie produktu - tak, aby od razu zwracał na siebie uwagę.
Oceny, opinie i wszelkie treści tworzone przez użytkowników (ang. User Generated Content) na temat produktu stanowią dodatkowy impuls do finalizacji transakcji. Dla potencjalnych klientów są one zdecydowanie bardziej wiarygodne niż opisy producentów.
Opinie mają istotny wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej, ale ułatwiają także dobór produktu - doskonałym tego przykładem są np. komentarze klientów informujące o zaniżonej czy zawyżonej rozmiarówce danego modelu.
Sekcja ocen i komentarzy na stronie produktu niesie ze sobą szereg korzyści:
Sekcja FAQ (ang. Frequently Asked Question), czyli najczęściej zadawane pytania, to kolejny element na stronie produktu, który ułatwia użytkownikom podjęcie decyzji zakupowej.
Dobrze opracowana sekcja FAQ przyczynia się do wzrostu sprzedaży, buduje pozytywny wizerunek eksperta w branży, pozwala zminimalizować liczbę kontaktów telefonicznych oraz mailowych i ma wpływ na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce.
Alternatywnym rozwiązaniem może być sekcja FAQ w formie USG (ang. User Generated Content), a więc współtworzona przez użytkowników Twojego e-sklepu. Wystarczy, że dasz im możliwość zadawania pytań bezpośrednio na stronie produktu. Odpowiedzi możesz udzielać sam jako ekspert lub pozwolić innym użytkownikom dzielić się wiedzą.
Przykład bardzo dobrze zaaranżowanej sekcji w takim właśnie wydaniu prezentujemy poniżej.
Społeczny dowód słuszności (ang. Social Proof) to zasada, według której użytkownik podejmuje decyzje takie same jak większość grupy. Jest to jedna z najpopularniejszych i najchętniej wykorzystywanych przez marketerów technik, według której użytkownicy kierują się:
Zadbaj o społeczny dowód słuszności, umieszczając na stronach produktowych:
CTA (ang. Call To Action) to bezpośrednie wezwanie do działania, które przyjmuje najczęściej formę przycisku. Najważniejszym przyciskiem na stronie produktu jest oczywiście “Kup teraz” lub “Dodaj do koszyka”, które powinny być najbardziej widoczne.
Pozostałe przyciski CTA, które warto umieścić w karcie produktu, to te zachęcające do kontaktu, dodania produktu do ulubionych czy powiadomienia o dostępności.
Projektując CTA, pamiętaj o tym, aby:
Już na etapie przeglądania karty produktu klienci potrzebują bardzo często Twojego wsparcia - chcą dopytać o poszczególne parametry produktu, nie mogą znaleźć najważniejszych informacji lub po prostu potrzebują potwierdzenia, że przeglądany aktualnie produkt spełni ich oczekiwania.
Daj im to wsparcie, udostępniając w karcie produktu chatbot z gotowymi zestawami najczęstszych pytań i zamkniętą listą odpowiedzi, live chat lub przycisk umożliwiający szybki kontakt telefoniczny ze sklepem.
Klienci bardziej cenią produkty, które są dla nich mało osiągalne. Informacja o ograniczonej liczbie towaru w sklepie wzmaga poczucie pilności i zwiększa atrakcyjność oferty. Kiedy użytkownik dowiaduje się o niedostępności produktu, zaczyna myśleć, że bezpowrotnie traci szansę na zakup. Ograniczony czas na podjęcie decyzji zakupowej sprawia, że kieruje się emocjami. Im bardziej niedostępny jest dla niego produkt, tym bardziej chce go mieć.
Wykorzystując regułę niedostępności i tworząc tym samym poczucie pilności, możesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym nawet o 332% (źródło: Affde).
W jaki sposób możesz to zrobić?
W tym artykule zebraliśmy wszystkie najistotniejsze elementy idealnych stron produktowych. Zanim rozpoczniesz pracę nad swoimi kartami produktów, rozważ, które elementy z powyższej checklisty sprawdzą się w przypadku Twojego e-sklepu. Zupełnie inaczej będzie przecież wyglądać karta produktu spożywczego, a zupełnie inaczej strona produktowa sprzętu RTV.
Wybierz z naszej listy te elementy, które pasują do specyfiki Twojego e-sklepu, i stwórz wzorcową kartę produktu, którą będziesz potem systematycznie powielać.
Wskazówki:
Zacznij od:
Strony produktowe stanowią większość podstron w e-commerce, a to oznacza, że:
Dbałość o jakość i użyteczność stron produktowych jest nierozłącznym elementem prowadzenia i promocji strony oraz sklepu internetowego. Stosowanie pełnych nazw produktów, unikalne, wysokiej jakości zdjęcia, opis wykorzystujący język korzyści, specyfikacja przedstawiona w postaci prostej tabeli oraz wysokie oceny i rzetelne opinie klientów stanowią podstawę stron produktowych i realną wartość dodaną w ocenie witryny przez potencjalnych klientów i algorytmy Google.
Z obserwacji trendów oraz wyników uzyskiwanych przez liderów poszczególnych branż można wywnioskować, że zawarte w naszej checkliście elementy są kluczowe w osiągnięciu najlepszych pozycji w wyszukiwarce i celów sprzedażowych firm.
Chcesz, aby użytkownicy Twojego e-sklepu częściej dokonywali zakupów?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak tworzyć karty produktów, które sprzedają.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 442 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!