Aż 75% Internautów kupujących online irytują treści niedopasowane do ich zainteresowań (raport PwC). Nie istnieje coś takiego, jak uniwersalny przekaz, który trafia do każdego. Segmentacja użytkowników to, obok profesjonalnie opracowanej kreacji, jeden z najważniejszych elementów wpływających na skuteczność Twojej reklamy. Facebook jest bogatym źródłem wiedzy o Twoich odbiorcach. Wykorzystaj go, by kierować swój przekaz wyłącznie do tych, którzy powinni go widzieć.
Czy wiesz, że aż 70% użytkowników sieci chętnie dzieli się swoimi preferencjami? W głównej mierze właśnie po to, by otrzymywać dopasowane oferty. Możliwość dokładnego sprecyzowania grupy docelowej pozwoli Ci osiągać najlepsze konwersje z przekazów reklamowych. Aby móc kierować je do właściwych odbiorców, musisz najpierw dokładnie ich poznać.
Podpowiadamy, jak zrobić reklamę na Facebooku z odpowiednim targetem. Sprawdź, jak może Ci pomóc dobór odpowiedniej grupy docelowej w osiąganiu najlepszych efektów z kampanii.
Zapytaj o bezpłatną strategię tworzenia i targetowania reklam na Facebooku.
Targetowanie reklam na Facebooku to proces polegający na dokładnym określeniu grupy odbiorców, do których reklamy te mają trafić. Służą temu specjalne kryteria, które wskazujesz na poziomie zestawu reklam w kreatorze zwanym Menedżerem reklam - możesz w nim utworzyć nową grupę odbiorców lub użyć zapisanej, jeśli już wcześniej dokonałeś targetowania.
Reklama targetowana to doskonały sposób na zwiększanie współczynnika kliknięć, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów konwersji. Im bardziej dopasowana grupa odbiorców, tym lepsze efekty możesz uzyskać.
Nie ma jednej uniwersalnej metody targetowania reklam. W strategiach marketingowych łączy się zwykle kilka z nich. Wdrażaj je, testuj i mierz, docierając do możliwie najbardziej sprecyzowanej grupy odbiorców. Sprawdź, jak targetować reklamy na Facebooku za pomocą różnych metod.
Targetowanie na Facebooku pozwala Ci kierować reklamy do osób, na których zależy Ci najbardziej. Istnieją dwa podejścia do tworzenia grup odbiorców: szerokie oraz wąskie. Wybór jednego z nich zależy przede wszystkim od tego, jakie efekty zamierzasz uzyskać oraz jakim budżetem na kampanie dysponujesz. Jak targetować reklamy na Facebooku? Szeroko czy wąsko? Podpowiadamy.
Żadne z tych podejść nie jest lepsze od drugiego, a elementy każdego z nich można tak naprawdę znaleźć w każdym zestawie reklam. Zarówno szerokie, jak i wąskie targetowanie reklam na Facebooku ma swoje wady i zalety. Najważniejsze z nich przedstawiamy poniżej.
Zalety:
Wady:
Zalety:
Wady:
Zanim zaczniesz targetować reklamy na Facebooku, stwórz personę, a więc możliwie najbardziej szczegółowy opis Twojego idealnego klienta. Im dokładniej określisz jego potrzeby i cechy, tym precyzyjniej stworzysz grupę docelową, do której będziesz kierować komunikaty reklamowe. Na początku skup się na podstawowych informacjach takich jak wiek, płeć, stan cywilny czy miejsce zamieszkania. Następnie przejdź do bardziej szczegółowych informacji: sytuacji zawodowej, rodzinnej, poziomu wykształcenia czy zwyczajach zakupowych. W szkicu psychologiczno-demograficznym Twojej grupy docelowej pomoże Ci również narzędzie Facebooka - Audience Insights, czyli Statystyki Grupy Odbiorców. To idealny sposób na doprecyzowanie potencjalnych klientów po określeniu wstępnych kryteriów. Narzędzie zbiera w jednym miejscu wiele istotnych informacji o Twoich odbiorcach: dane demograficzne, lokalizacje i język, polubione strony oraz aktywność na Facebooku. Dzięki temu szybko sprawdzisz, czym sprofilowani przez Ciebie użytkownicy się interesują, np. jakie strony lubią czy jaki styl życia prowadzą. Zobaczysz też, jak liczna jest Twoja grupa docelowa oraz jak możesz ją zawęzić. Doprecyzuj ją, zapisz, a następnie zacznij targetować na nią reklamy na Facebooku.
Facebook wyświetla reklamy osobom najbardziej zainteresowanym Twoją ofertą. Możesz targetować emisję reklam, korzystając z 3 narzędzi, które umożliwią Ci wybór grupy podstawowych, niestandardowych lub podobnych odbiorców. Co to oznacza w praktyce? Możesz docierać do wszystkich lub tylko do wybranych - tych najbardziej sprecyzowanych użytkowników.
W sekcji “Grupa odbiorców” kreatora zestawu reklam możesz utworzyć nową grupę. Sprawdź, jak targetować reklamy na Facebooku, określając krok po kroku następujące parametry:
Kierowanie na grupy niestandardowych odbiorców to jedna z podstawowych i pierwszych opcji targetowania reklam na Facebooku. W tym zbiorze znajdują się m.in. osoby, które odwiedziły w ostatnim czasie stronę www Twojej firmy. Ta opcja umożliwia emisję reklam remarketingowych na Facebooku.
Wskaż osoby, do których chcesz skierować swoją kampanię remarketingową, wybierając je ze swojej listy kontaktów, danych piksela Facebooka (użytkowników odwiedzających Twoją witrynę) lub danych SDK Facebooka (użytkowników aplikacji). Przygotowana w ten sposób lista odbiorców zostanie bezpiecznie zaszyfrowana w przeglądarce i nie będzie udostępniania nikomu innemu, dopóki nie przyznasz do niej dostępu. Instalacja piksela Facebooka jest niezbędna, jeśli chcesz retargetować użytkowników odwiedzających stronę. To krótki fragment kodu, który śledzi użytkowników i ich działania, sprawdzając np. po emisji których reklam przechodzą do Twojej witryny. Jeżeli chcesz wyświetlać reklamy remarketingowe na podstawie aktywności w aplikacji, niezbędna okaże się konfiguracja SDK Facebooka. Narzędzie to również zbiera statystyki obrazujące użytkowników aplikacji oraz ich działania. Dzięki temu możesz targetować reklamy do osób, które np. dodały produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały zamówienia.
Korzystaj z reklam dynamicznych i wyświetlaj swoim odbiorcom tylko te treści, które interesują ich najbardziej na podstawie aktywności w witrynie lub aplikacjach. Prezentując np. katalog produktów, które klienci wcześniej porzucili, masz szansę znów wzbudzić ich zainteresowanie i zachęcić do dokończenia transakcji. Dzięki możliwości dokonywania pomiarów skuteczności szybko dowiesz się, które typy reklam i platform (reklamy możesz emitować na Facebooku, Instagramie, w Messengerze i w Audience Network) przynoszą najlepsze efekty.
W doborze odpowiedniej grupy docelowej niezwykle istotne jest także zdefiniowanie lokalizacji, w obrębie której reklamy mają być wyświetlane. Reklama na Facebooku może być kierowana szeroko - na poszczególne regiony, państwa, województwa, miasta, a także wąsko - wskazując konkretne dzielnice, ulice, a nawet adresy. Ponadto istnieje możliwość doprecyzowania, czy osoby mają w danej lokalizacji mieszkać na stałe czy jedynie przebywać (np. turyści). Można też rozszerzyć zakres lokalizacji, określając pewien promień, a więc wartość w kilometrach, co jest szczególnie przydatne w przypadku lokalnych biznesów. Kierowanie geograficzne oferowane w systemie reklamowym Facebook daje bardzo szerokie możliwości dla każdego biznesu, niezależnie od tego, czy jego zasięg jest lokalny czy też globalny. Większość dostępnych celów reklamowych pozwala na zawężenie grupy docelowej na podstawie wskazanych wyżej parametrów lokalizacji, chociaż cel “Ruch w firmie” ma z założenia docierać do osób znajdujących się w pobliżu siedziby Twojej firmy.
Demografia odbiorców to kolejne kryterium, które można uwzględnić w targetowaniu reklamy Facebook. Dzięki tej opcji możliwe jest dostosowanie przekazów do konkretnych grup wiekowych oraz płci. Opcja ta pozwala również na sprecyzowanie dodatkowych informacji takich jak: poziom wykształcenia, wydarzenia z życia, np. ślub, posiadanie potomstwa w konkretnym przedziale wiekowym, a także stanowisko zawodowe. Dane te zbierane są przez system od użytkowników dokonujących rejestracji w serwisie lub instalujących aplikacje. Targetowanie demograficzne reklam FB pozwala na znaczne obniżenie kosztów reklamy, dzięki precyzyjnemu dotarciu jedynie do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą firmy.
Kampanie na Facebooku mogą być kierowane także na zainteresowania i zachowania odbiorców, np. na osoby, które często podróżują lub lubią robić zakupy w Internecie, czy osoby zainteresowane zdrową żywnością, sportem albo modą. Kategorii zainteresowań jest bardzo wiele, w wyborze można sugerować się upodobaniami odbiorców w zakresie rozrywki, hobby, biznesu, jedzenia czy stylu życia. Dobór targetu na podstawie zainteresowań i zachowań jest możliwy dzięki narzędziom analitycznym Facebooka, które mierzą czynności podejmowane przez nich w serwisie (np. polubienia stron czy reakcje na posty). Informacje te są niezwykle istotne nie tylko w kontekście targetowania reklam, ale wszystkich czynności obejmujących marketing internetowy.
Ostatnią z możliwości targetowania reklam są połączenia/powiązania osób ze stroną firmową, aplikacją i/lub wydarzeniem na Facebooku. Do wyboru są następujące opcje:
Facebook zaleca, aby w ramach zaawansowanych kombinacji połączeń nie stosować zbyt wielu parametrów - może to skutkować zbyt małą i zawężoną grupą odbiorców.
Wiesz już, na czym polega i jakie możliwości ma reklama targetowana. Poniżej prezentujemy 8 przydatnych wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak targetować reklamy na Facebooku precyzyjnie i skutecznie.
Pozwól Facebookowi znaleźć osoby podobne do Twoich klientów na bazie jednej z grup niestandardowych - utworzonej z listy e-mail, użytkowników odwiedzających Twoją witrynę czy aktywnych na fanpage’u. Będzie to 1-10% najbardziej podobnych do grupy źródłowej osób z danego kraju. I choć oficjalnie Facebook zaleca, by w przypadku targetowania na grupy podobne nie stosować dodatkowych zawężeń, nasze doświadczenie pokazuje, że warto się o to pokusić. Nawet jeśli wybierzesz 1% użytkowników z całej Polski, grupa Lookalike będzie wówczas liczyć około 170 tysięcy osób - to i tak spora liczba, którą można spokojnie zawęzić. Spróbuj dookreślić ją odpowiednimi zainteresowaniami i zachowaniami, zwłaszcza jeśli nie dysponujesz dużym budżetem lub chcesz skierować reklamę do grupy dość niszowej. Jeżeli prowadzisz biznes lokalny i zależy Ci na pozyskaniu klientów z Twojego otoczenia, skorzystaj z opcji dodatkowego geotargetowania.
Zawężaj grupę odbiorców, określając konkretne zainteresowania. Nie ograniczaj się wyłącznie do tych najbardziej oczywistych. Skuteczne targetowanie reklam na Facebooku wymaga kreatywnego podejścia. Zanim określisz docelową grupę odbiorców, zastanów się dobrze, kim jest Twój potencjalny klient. Jeszcze raz dokładnie przeanalizuj swoją personę. Zastanów się, czym Twoja grupa może się interesować. Sprzedajesz suplementy dla sportowców? Spróbuj trafić do osób, które w swoich zainteresowaniach na Facebooku mają fitness, siłownie czy zdrowe odżywianie. Możesz też testować pojedyncze, ale konkretne zainteresowania. Zdecydowanie lepiej będzie rozdzielić 5 precyzyjnych zainteresowań na 5 grup reklam i zmierzyć efektywność każdej z nich. Kiedy już wychwycisz te, które najlepiej działają, wrzuć je do jednego zestawu reklam - unikniesz w ten sposób nakładania się grup odbiorców (tzw. audience overlaps).
Remarketing to bardzo skuteczna opcja targetowania reklam na Facebooku. Ponowne kierowanie przekazu reklamowego do osób, które weszły wcześniej w interakcję z Twoją firmą, może przynieść bardzo pozytywne efekty. Stosując remarketing, trafiasz do grupy, która zna już Twój produkt i w mniejszym lub większym stopniu jest z nim związana. Najczęstszym ustawieniem remarketingu na Facebooku jest “osoby, które odwiedziły stronę X dni temu”. To zazwyczaj dobry wybór, ale warto pokusić się również o bardziej zaawansowane ustawienia, dzięki którym możesz wybrać m.in.:
Remarketing powinien być dopasowany do Twojego biznesu i branży, w której działasz. Jeżeli np. prowadzisz firmę w e-commerce, skorzystaj z opcji kierowania reklam do osób porzucających koszyk.
Jedną z największych zalet reklamy na Facebooku jest możliwość docierania do precyzyjnych, wąskich grup docelowych, ale to wcale nie oznacza, że masz rezygnować z szerokiego targetowania. W przypadku zbyt dużych grup wyniki mogą być niestety losowe. Mocno zawężone grupy z kolei spowodują, że koszt reklamy na FB będzie bardzo wysoki. Testuj szerokie i wąskie targetowanie - w praktyce zobaczysz, że różne reklamy działają różnie na poszczególne grupy odbiorców. Obserwuj miernik grupy odbiorców - dzięki temu przekonasz się, czy nie jest ona zbyt wąska lub za szeroka. Jeżeli wskazówka mieści się w czerwonym obszarze tarczy, rozważ rozszerzenie grupy odbiorców. Jeżeli natomiast znajduje się w żółtej części, dotarcie do znaczącej liczby użytkowników może zależeć od odpowiednio dużego budżetu.
Mikrokonwersje to te wydarzenia na Twojej stronie, które prowadzą do konwersji. Twórz grupy podobnych odbiorców w oparciu o takie zdarzenia, korzystając z piksela Facebooka. Dzięki temu szybko wskażesz osoby, które pobrały Twoje materiały, dodały produkty do koszyka czy zapisały się na wydarzenie, i na ich podstawie stworzysz grupy Lookalike. Konfiguracji konwersji i mikrokonwersji dokonasz bezpośrednio w Menedżerze reklam, korzystając z podmenu “Konwersje niestandardowe”.
Domyślnym spójnikiem pomiędzy zainteresowaniami jest “lub”. Jeżeli więc w takiej konfiguracji wybierzesz dwie opcje, dotrzesz do osób, które interesują się jedną lub drugą, a nie obiema jednocześnie. Tym samym Twoja grupa docelowa na Facebooku będzie bardzo duża i jednocześnie mało precyzyjna. Dla przykładu: chcesz dotrzeć do osób, które interesują się modą i są jednocześnie fanami rzeczy handmade? Aby mieć pewność, że skierujesz reklamę do obu tych grup, skorzystaj z opcji zawężania grupy odbiorców - dodaj w tym celu warunek “i muszą też pasować do”. Rozróżnienie spójniku “lub” od “i” jest z pozoru bardzo proste, ale praktyka pokazuje, że może wprowadzić sporo zamieszania.
Promowanie postów z poziomu fanpage’a ma swoje zalety, jednak ta podstawowa metoda reklamowania się na Facebooku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Sprawdzi się tylko w branżach o wysokim zaangażowaniu użytkowników (np. odzież). Pamiętaj jednak, że przy skomplikowanych grupach docelowych promowanie postów niesie ze sobą sporo ograniczeń. Najważniejsze z nich to:
Precyzyjne targetowanie reklam na Facebooku jest możliwe wyłącznie za pomocą dedykowanego narzędzia - Menedżera reklam, który pozwala na dokładne konfigurowanie grup docelowych.
Menedżer reklam umożliwia także przeprowadzanie testów A/B dla następujących celów: Pozyskiwanie kontaktów, Ruch, Konwersje oraz Instalacje aplikacji. Możesz przetestować maksymalnie 3 zestawy reklam pod względem grupy odbiorców, optymalizacji wyświetlania oraz umiejscowienia kampanii. Dzięki testom A/B możesz więc sprawdzić, która grupa odbiorców będzie przynosić najlepsze konwersje. Nie wprowadzaj podczas testów zbyt wiele zmiennych - najlepiej, jeśli zmianie ulegnie wyłącznie jeden parametr. Jeśli więc pierwsza grupa docelowa to mężczyźni w wieku 20-30 lat, druga nie powinna obejmować kobiet w wieku 50-60 lat. Zaleca się, aby testy te trwały przynajmniej 3 dni. Sam Facebook sugeruje nawet, aby prowadzić je przez 2 tygodnie. Im dłuższy czas i budżet przeznaczony na testy, tym tak naprawdę wiarygodniejsze wyniki.
Nadal nie wiesz, jak targetować reklamy na Facebooku precyzyjnie i skutecznie? Powierz to zadanie agencji social media. Poprowadzimy za Ciebie fanpage na FB, kierując angażujące i atrakcyjne wizualnie reklamy do spersonalizowanej grupy odbiorców.
Zamów bezpłatną strategię tworzenia i targetowania reklam na Facebooku.
Ocena artykułu:
4.98 / 5 według 367 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!