Passage indexing – co to jest i jak wpływa na SEO? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Passage indexing – co to jest i jak wpływa na SEO?

Zdaniem Google passage indexing poprawi wyniki wyszukiwania o 7% we wszystkich językach. Pierwszeństwo na stronie wyników wyszukiwania mogą zyskać strony wcześniej znajdujące się na niższych pozycjach Google, jeżeli w ich zawartości znajdzie się fragment odpowiadający na zapytanie użytkownika.

To krok w stronę poprawy doświadczenia użytkowników (UX), którzy stanowią priorytet – nie tylko dla właścicieli firm, lecz również wyszukiwarki. Google prężnie wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji do zrozumienia kontekstu strony, celem dostarczenia użytkownikom trafnych wyników wyszukiwania.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest passage indexing,
  • jak działa indeksowanie fragmentów,
  • czym różni się passage indexing od featured snippets,
  • jakie są zalety i wady passage ranking,
  • w jaki sposób passage indexing wpływa na pozycjonowanie stron internetowych,
  • jak zoptymalizować passage indexing,
  • czym jest algorytm BERT.

Passage Indexing co to jest i jak wpływa na SEO

Co to jest passage indexing?

Passage indexing (passage ranking, indeksowanie fragmentów) to funkcja Google wyświetlająca wybrany fragment treści ze strony jako konkretnej odpowiedzi na zapytanie wpisane przez użytkownika. Dzięki temu mechanizmowi internauci nie muszą przechodzić do witryny, celem znalezienia poszukiwanych informacji i w błyskawiczny sposób sprawdzą, czy treść na stronie odpowiada ich potrzebom.

Głównym celem indeksowania fragmentów jest zwiększenie szczegółowości wyświetlanych wyników wyszukiwania i dopasowanie ich do głównej intencji oraz potrzeb użytkowników.

Jak działa passage ranking? 

Za działanie passage ranking odpowiada algorytm Google BERT, funkcjonujący w oparciu o uczenie maszynowe (AI). Z każdą kolejną analizą i dostarczeniem zbioru danych BERT staje się coraz bardziej doskonały, a roboty Google – dokładniejsze w selekcji odpowiedniej części treści na stronie WWW.

Jeżeli dana treść jest zgodna z kryteriami i odpowiada na wpisane zapytanie, to może uzyskać tzw. pozycję zero, czyli pojawić się na szczycie listy wyników wyszukiwania, przed tradycyjnymi wynikami. Algorytmy analizują podstronę, wybierając z niej określony fragment, co stwarza wrażenie, jakby tekst został „wyrwany” z większego bloku treści.

Gdy na stronie internetowej znajduje się obszerny artykuł, w którym autor omówił różnorodne zagadnienia, passage indexing pozwoli wyszukiwarce wyselekcjonować i ocenić jedynie tę część tekstu, która odpowiada na skonkretyzowane zapytanie użytkownika – zamiast analizować całą stronę pod kątem jej głównego tematu.

Sposób działania passage indexing
Sposób działania passage indexing

Przykład działania passage indexing

Wyobraź sobie, że napisałeś obszerny artykuł na temat zdrowego odżywiania. Zamierzałeś kompleksowo omówić ten temat, dlatego w artykule znalazły się sekcje dotyczące korzyści płynących z diety roślinnej, sposobów na zbilansowane spożywanie białka, popularnych diet redukcyjnych oraz podstaw przygotowywania zdrowych posiłków.

Mimo że cały wpis blogowy jest wzbogacony o informacje na temat odżywiania, to nie wszystkie jego części będą równie dobrze oceniane przez wyszukiwarkę dla skonkretyzowanych zapytań, takich jak „diety redukcyjne”, ponieważ tylko w jednej sekcji znajduje się konkretnie omówione zagadnienie.

Dzięki passage indexing Google ma możliwość wyodrębnienia poszczególnych części artykułu niezależnie od całej treści. Na przykład sekcja „sposoby na zbilansowane spożywanie białka” może znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania według tego słowa kluczowego, nawet jeżeli cały artykuł nie jest pod tę frazę bezpośrednio zoptymalizowany.

Jak wygląda indeksowanie passage w wynikach wyszukiwania?

Indeksowanie passage w wynikach wyszukiwania wyświetla wyselekcjonowane fragmenty treści z danej strony internetowej, które bezpośrednio odpowiadają na zapytania użytkownika.

Pytanie techniczne brzmi jednak – jak w praktyce wygląda ten sposób prezentowania wyników w wyszukiwarce? Kompleksową odpowiedź znajdziesz poniżej:

  • Wybrany fragment treści z danej witryny internetowej zostaje umieszczony na górze listy wyników wyszukiwania, tuż pod paskiem narzędzi wyszukiwarki (tzw. pozycja 0);
  • Treści bezpośrednio odpowiadające na zapytania są przedstawiane jako „fragment z odpowiedzią” i pojawiają się nad linkiem przekierowującym użytkowników do docelowej strony internetowej (źródła informacji);
  • Google może przedstawić więcej niż jeden taki wyniki, w zależności od szczegółowości dopasowania do zapytania wpisanego przez użytkownika.
Sposób przedstawienia passage indexing w wynikach wyszukiwania
Sposób przedstawienia passage indexing w wynikach wyszukiwania

Prawdopodobnie widziałeś już wyżej zilustrowany sposób przedstawiania odpowiedzi w wynikach wyszukiwania – to fragmenty z odpowiedzią Google. Passage indexing to ich udoskonalona wersja w zakresie identyfikowania części zawartości strony internetowej, które odpowiadają na dokładne zapytania użytkowników.

Passage indexing i featured snippets mają ze sobą wiele wspólnego. Dzięki obu rozwiązaniom możesz zobaczyć poszukiwaną treść na samym szczycie wyników wyszukiwania, a obok każdej z nich znajduje się link, przekierowujący do docelowej strony internetowej (źródła).

Główna różnica pomiędzy passage indexing a featured snippets dotyczy mechanizmu działania, czyli sposobu, w jaki wybierane są wyświetlane treści.

Featured snippets (fragmenty z odpowiedzią) oferują użytkownikom natychmiastową odpowiedź na wpisane zapytanie, co oznacza, że nie muszą oni klikać linku, ponieważ wszystkie informacje mają „podane na tacy”.

Jeżeli wpiszesz frazę: „która jest godzina w Poznaniu”, Google wyświetli odpowiedź na górze wyników wyszukiwania, bez konieczności generowania dodatkowych kliknięć.

Przykład featured snippets
Przykład featured snippets

Passage indexing (indeksowanie fragmentów) to zupełnie inny mechanizm, który analizuje zawartość strony i określa, czy jej fragmenty odpowiadają na zapytania wyszukiwania oraz wyświetla te wyniki w SERP-ach. Jest dokładniejszy w generowaniu odpowiedzi od „fragmentów z odpowiedzią”, ponieważ wnika w głębszą strukturę zawartości witryny internetowej.

Aby ułatwić Ci zrozumienie podstawowych różnic pomiędzy featured snippets a passage indexing, zestawiliśmy je w poniższej tabeli.

Cecha

Passage indexing

Featured snippets

Zakres wykorzystania

Analizuje treść strony i wybiera fragmenty odpowiadające na pytanie użytkownika, niezależnie od głównego tematu zawartości witryny

Dostarcza natychmiastowe odpowiedzi na proste pytania użytkowników, wyświetlając treść bezpośrednio na górze wyników wyszukiwania

Mechanizm działania

Używa zaawansowanych algorytmów AI, takich jak BERT, do zrozumienia kontekstu i wyodrębnienia istotnych fragmentów treści

Wybiera treści, które mogą bezpośrednio odpowiedzieć na pytanie w formie definicji, listy, kroków itp.

Przedstawienie wyników wyszukiwania

Fragmenty mogą być prezentowane wysoko w wynikach wyszukiwania, ale są skoncentrowane na specyficznych odpowiedziach, wyodrębnionych z dłuższych treści

Wynik jest wyświetlany jako „pozycja zero” i może zawierać formatowane treści, takie jak punktory, tabele, itd.

Cel

Poprawa dostępności najważniejszych informacji z punktu widzenia użytkownika, pochodzących z dłuższych artykułów lub stron poświęconych szerokiej tematyce

Zapewnienie natychmiastowych odpowiedzi na proste zapytania, tym samym minimalizując potrzebę kliknięcia przez użytkownika

Passage indexing kontra featured snippets – najważniejsze różnice

Duża różnica między „wyróżnionymi fragmentami” (featured snippets)  a „rankingiem opartym na fragmentach” (passage ranking) polega na tym, że algorytm wyróżnionego fragmentu wybiera źródło na podstawie trafności całej strony w odniesieniu do pytania, podczas gdy nowy algorytm oparty na fragmentach analizuje trafność poszczególnych fragmentów.

W obu scenariuszach (featured snippets i passage indexing) Google ma za zadanie zlokalizować najlepsze fragmenty dopasowane do zapytania internauty, dlatego taktyka optymalizacji strony pod kątem SEO pozostaje taka sama.

Zalety i wady passage ranking

Passage ranking zapewnia użytkownikom wgląd w skonkretyzowane odpowiedzi na zapytanie wpisane w  wyszukiwarkę. Poniżej omówiliśmy dokładniej, jak indeksowanie fragmentów wpływa na SERP-y, a także jakich korzyści i wyzwań dostarcza internautom oraz właścicielom stron internetowych.

Zalety passage ranking

  • ułatwienie dostępu do poszukiwanych informacji przez użytkownika (bez konieczności przeglądania całej zawartości strony WWW);
  • zwiększenie komfortu korzystania z wyszukiwarki Google;
  • użyteczność przy bardziej złożonych zapytaniach;
  • prawdopodobieństwo wygenerowania większego ruchu na stronie (witryny, które wcześniej nie znajdowały się na wysokich pozycjach, mogą zyskać widoczność, jeżeli zostaną wybrane jako źródło informacji dla passage indexing).

Wady passage ranking

  • ryzyko zmniejszonego ruchu w witrynie internetowej (użytkownicy po otrzymaniu wyczerpujących informacji z indeksowanego fragmentu, mogą nie czuć potrzeby odwiedzania samej strony WWW);
  • trudności w utrzymaniu przez stronę pozycji 0;
  • potencjalne ograniczenia dla nowych odbiorców (właściciele stron internetowych mogą stracić szansę na pozyskanie nowych użytkowników, polegających wyłącznie na szybkich odpowiedziach i niezagłębiających się w dalsze treści).

Indeksowanie oparte na fragmentach może przyjąć 2 oblicza – z jednej strony daje możliwość firmom na zwiększenie swojej obecności w internecie, z drugiej zwiększa ryzyko zrezygnowania z dalszego odkrywania zawartości strony po otrzymaniu satysfakcjonującej odpowiedzi na samej górze SERP-ów.

Jak passage indexing wpływa na SEO?

Wpływ passage indexing na SEO jest niewielki, a nawet…żaden. Właściciele stron internetowych, którzy zauważą zmianę, prawdopodobnie dostrzegą niewielki wzrost ruchu w witrynie. To dość kontrowersyjne stanowisko – dlatego warto przyjrzeć się innej perspektywie związku indeksowania fragmentów z pozycjonowaniem.

Wyświetlanie się na samej górze wyników Google to przywilej, o który zarządzający witrynami powinni zawalczyć. Wpływ indeksowania fragmentów będą mogli dostrzec właściciele stron internetowych z zamieszczoną dłuższą treścią, która nie została doskonale zoptymalizowana pod kątem SEO.

Jak zoptymalizować passage ranking?

Optymalizacja passage ranking to zadanie, które nie jest do końca możliwe. Nie istnieją narzędzia, które zostały stworzone z myślą o poprawie strony internetowej pod kątem indeksowania fragmentów.

W zanadrzu mamy jednak kilka sugestii i dobrych praktyk, które przybliżą Cię do celu, jakim jest pojawienie się na samej górze wyników wyszukiwania (szczególnie, jeżeli tworzysz długie treści na stronie):

  • aktualizuj długie wpisy i zamieszczaj dane statystyczne, linki i inne zasoby (grafiki, materiały wideo);
  • twórz czytelne i wzbogacone o słowa kluczowe nagłówki w każdej sekcji strony internetowej;
  • używaj fraz z długim ogonem;
  • stwórz sekcję FAQ-u;
  • przeprowadź badanie fraz kluczowych, skoncentruj się na słowach typu long tail i zaimplementuj je w treści;
  • upewnij się, że każdy wątek poboczny w treści Twojej strony związany z głównym tematem jest zrozumiały i zoptymalizowany pod kątem konkretnych fraz kluczowych, których potencjalni użytkownicy mogliby użyć do znalezienia pożądanych informacji.

W wielkim skrócie: Nie skupiaj się wyłącznie na tym, by poprawnie zoptymalizować stronę pod kątem passage ranking. Koncentrując się tylko na tym zadaniu, możesz doprowadzić do nadmiernej optymalizacji witryny, a w konsekwencji – negatywnie wpłynąć na swoją pozycję w rankingu Google.

Indeksowanie passage a SEO – podsumowanie

W przypadku większości stron internetowych zmiany nie będą konieczne, a witryna nie zostanie ukarana w żaden sposób przez Google. Serwisy z dłuższą treścią mogą jednak odnotować niewielki wzrost ruchu oraz pozycji w wynikach wyszukiwania.

Passage indexing to zapowiedź kierunku, w jakim podąża Google – zapewnienia użytkownikowi jak najlepszego doświadczenia. To również znak dla właścicieli stron internetowych, by skupić się na potrzebach internauty i tym samym potencjalnego klienta.

Nie jesteś pewien, czy Twoja strona internetowa jest prawidłowo zoptymalizowana pod kątem wdrażanych zmian Google? Skonsultuj się z zespołem naszych ekspertów Sempire!

FAQ – lista najczęściej zadawanych pytań na temat tego, czym jest passage indexing i jak wpływa na pozycjonowanie stron internetowych

Co to jest BERT Google?

Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) to algorytm oparty na technologii uczenia maszynowego, którego celem jest zrozumienie kontekstu słów w zapytaniach użytkowników. Dzięki wykorzystaniu modelowania językowego BERT jest w stanie analizować tekst w sposób dwukierunkowy, co znacząco poprawia zrozumienie złożonych zapytań i intencji użytkowników.

BERT jest wykorzystywany przez Google, aby lepiej rozumieć i dokładniej odpowiadać na zapytania w wyszukiwarce, co przekłada się na bardziej trafne wyniki wyszukiwania.

Dlaczego Google wprowadziło passage indexing?

Google wprowadziło passage indexing, aby poprawić jakość wyników wyszukiwania i umożliwić lepsze zrozumienie oraz przedstawienie fragmentów treści, najbardziej odpowiednich dla zapytań użytkowników.

Czy każda strona skorzysta na passage indexing?

Nie każda strona skorzysta w jednakowym stopniu – strony z dłuższymi, dobrze zorganizowanymi i szczegółowymi treściami mogą zyskać więcej, ponieważ passage indexing lepiej radzi sobie z analizą, selekcją oraz wyborem dłuższych fragmentów.

Jak sprawdzić, czy strona jest indeksowana przez Google z wykorzystaniem passage indexing?

Bezpośrednie sprawdzenie, czy konkretne fragmenty strony są analizowane jako passage jest trudne, ponieważ Google nie udostępnia narzędzi przeznaczonych do tego celu. Możesz jedynie przeanalizować zmiany w ruchu i widoczności poszczególnych sekcji treści.

Czy passage indexing jest już w pełni funkcjonalny i szeroko stosowany przez Google?

Nie, Google wdraża passage indexing stopniowo, a technologia ta jest ciągle rozwijana i dostosowywana, by lepiej służyć użytkownikom wyszukiwarki.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 21 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...