Zdaniem Google passage indexing poprawi wyniki wyszukiwania o 7% we wszystkich językach. Pierwszeństwo na stronie wyników wyszukiwania mogą zyskać strony wcześniej znajdujące się na niższych pozycjach Google, jeżeli w ich zawartości znajdzie się fragment odpowiadający na zapytanie użytkownika.
To krok w stronę poprawy doświadczenia użytkowników (UX), którzy stanowią priorytet – nie tylko dla właścicieli firm, lecz również wyszukiwarki. Google prężnie wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji do zrozumienia kontekstu strony, celem dostarczenia użytkownikom trafnych wyników wyszukiwania.
Z artykułu dowiesz się:
Passage indexing (passage ranking, indeksowanie fragmentów) to funkcja Google wyświetlająca wybrany fragment treści ze strony jako konkretnej odpowiedzi na zapytanie wpisane przez użytkownika. Dzięki temu mechanizmowi internauci nie muszą przechodzić do witryny, celem znalezienia poszukiwanych informacji i w błyskawiczny sposób sprawdzą, czy treść na stronie odpowiada ich potrzebom.
Głównym celem indeksowania fragmentów jest zwiększenie szczegółowości wyświetlanych wyników wyszukiwania i dopasowanie ich do głównej intencji oraz potrzeb użytkowników.
Za działanie passage ranking odpowiada algorytm Google BERT, funkcjonujący w oparciu o uczenie maszynowe (AI). Z każdą kolejną analizą i dostarczeniem zbioru danych BERT staje się coraz bardziej doskonały, a roboty Google – dokładniejsze w selekcji odpowiedniej części treści na stronie WWW.
Jeżeli dana treść jest zgodna z kryteriami i odpowiada na wpisane zapytanie, to może uzyskać tzw. pozycję zero, czyli pojawić się na szczycie listy wyników wyszukiwania, przed tradycyjnymi wynikami. Algorytmy analizują podstronę, wybierając z niej określony fragment, co stwarza wrażenie, jakby tekst został „wyrwany” z większego bloku treści.
Gdy na stronie internetowej znajduje się obszerny artykuł, w którym autor omówił różnorodne zagadnienia, passage indexing pozwoli wyszukiwarce wyselekcjonować i ocenić jedynie tę część tekstu, która odpowiada na skonkretyzowane zapytanie użytkownika – zamiast analizować całą stronę pod kątem jej głównego tematu.
Przykład działania passage indexing
Wyobraź sobie, że napisałeś obszerny artykuł na temat zdrowego odżywiania. Zamierzałeś kompleksowo omówić ten temat, dlatego w artykule znalazły się sekcje dotyczące korzyści płynących z diety roślinnej, sposobów na zbilansowane spożywanie białka, popularnych diet redukcyjnych oraz podstaw przygotowywania zdrowych posiłków.
Mimo że cały wpis blogowy jest wzbogacony o informacje na temat odżywiania, to nie wszystkie jego części będą równie dobrze oceniane przez wyszukiwarkę dla skonkretyzowanych zapytań, takich jak „diety redukcyjne”, ponieważ tylko w jednej sekcji znajduje się konkretnie omówione zagadnienie.
Dzięki passage indexing Google ma możliwość wyodrębnienia poszczególnych części artykułu niezależnie od całej treści. Na przykład sekcja „sposoby na zbilansowane spożywanie białka” może znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania według tego słowa kluczowego, nawet jeżeli cały artykuł nie jest pod tę frazę bezpośrednio zoptymalizowany.
Indeksowanie passage w wynikach wyszukiwania wyświetla wyselekcjonowane fragmenty treści z danej strony internetowej, które bezpośrednio odpowiadają na zapytania użytkownika.
Pytanie techniczne brzmi jednak – jak w praktyce wygląda ten sposób prezentowania wyników w wyszukiwarce? Kompleksową odpowiedź znajdziesz poniżej:
Prawdopodobnie widziałeś już wyżej zilustrowany sposób przedstawiania odpowiedzi w wynikach wyszukiwania – to fragmenty z odpowiedzią Google. Passage indexing to ich udoskonalona wersja w zakresie identyfikowania części zawartości strony internetowej, które odpowiadają na dokładne zapytania użytkowników.
Passage indexing i featured snippets mają ze sobą wiele wspólnego. Dzięki obu rozwiązaniom możesz zobaczyć poszukiwaną treść na samym szczycie wyników wyszukiwania, a obok każdej z nich znajduje się link, przekierowujący do docelowej strony internetowej (źródła).
Główna różnica pomiędzy passage indexing a featured snippets dotyczy mechanizmu działania, czyli sposobu, w jaki wybierane są wyświetlane treści.
Featured snippets (fragmenty z odpowiedzią) oferują użytkownikom natychmiastową odpowiedź na wpisane zapytanie, co oznacza, że nie muszą oni klikać linku, ponieważ wszystkie informacje mają „podane na tacy”.
Jeżeli wpiszesz frazę: „która jest godzina w Poznaniu”, Google wyświetli odpowiedź na górze wyników wyszukiwania, bez konieczności generowania dodatkowych kliknięć.
Passage indexing (indeksowanie fragmentów) to zupełnie inny mechanizm, który analizuje zawartość strony i określa, czy jej fragmenty odpowiadają na zapytania wyszukiwania oraz wyświetla te wyniki w SERP-ach. Jest dokładniejszy w generowaniu odpowiedzi od „fragmentów z odpowiedzią”, ponieważ wnika w głębszą strukturę zawartości witryny internetowej.
Aby ułatwić Ci zrozumienie podstawowych różnic pomiędzy featured snippets a passage indexing, zestawiliśmy je w poniższej tabeli.
Cecha | Passage indexing | Featured snippets |
Zakres wykorzystania | Analizuje treść strony i wybiera fragmenty odpowiadające na pytanie użytkownika, niezależnie od głównego tematu zawartości witryny | Dostarcza natychmiastowe odpowiedzi na proste pytania użytkowników, wyświetlając treść bezpośrednio na górze wyników wyszukiwania |
Mechanizm działania | Używa zaawansowanych algorytmów AI, takich jak BERT, do zrozumienia kontekstu i wyodrębnienia istotnych fragmentów treści | Wybiera treści, które mogą bezpośrednio odpowiedzieć na pytanie w formie definicji, listy, kroków itp. |
Przedstawienie wyników wyszukiwania | Fragmenty mogą być prezentowane wysoko w wynikach wyszukiwania, ale są skoncentrowane na specyficznych odpowiedziach, wyodrębnionych z dłuższych treści | Wynik jest wyświetlany jako „pozycja zero” i może zawierać formatowane treści, takie jak punktory, tabele, itd. |
Cel | Poprawa dostępności najważniejszych informacji z punktu widzenia użytkownika, pochodzących z dłuższych artykułów lub stron poświęconych szerokiej tematyce | Zapewnienie natychmiastowych odpowiedzi na proste zapytania, tym samym minimalizując potrzebę kliknięcia przez użytkownika |
Passage indexing kontra featured snippets – najważniejsze różnice
Duża różnica między „wyróżnionymi fragmentami” (featured snippets) a „rankingiem opartym na fragmentach” (passage ranking) polega na tym, że algorytm wyróżnionego fragmentu wybiera źródło na podstawie trafności całej strony w odniesieniu do pytania, podczas gdy nowy algorytm oparty na fragmentach analizuje trafność poszczególnych fragmentów.
W obu scenariuszach (featured snippets i passage indexing) Google ma za zadanie zlokalizować najlepsze fragmenty dopasowane do zapytania internauty, dlatego taktyka optymalizacji strony pod kątem SEO pozostaje taka sama.
Passage ranking zapewnia użytkownikom wgląd w skonkretyzowane odpowiedzi na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę. Poniżej omówiliśmy dokładniej, jak indeksowanie fragmentów wpływa na SERP-y, a także jakich korzyści i wyzwań dostarcza internautom oraz właścicielom stron internetowych.
Zalety passage ranking
Wady passage ranking
Indeksowanie oparte na fragmentach może przyjąć 2 oblicza – z jednej strony daje możliwość firmom na zwiększenie swojej obecności w internecie, z drugiej zwiększa ryzyko zrezygnowania z dalszego odkrywania zawartości strony po otrzymaniu satysfakcjonującej odpowiedzi na samej górze SERP-ów.
Wpływ passage indexing na SEO jest niewielki, a nawet…żaden. Właściciele stron internetowych, którzy zauważą zmianę, prawdopodobnie dostrzegą niewielki wzrost ruchu w witrynie. To dość kontrowersyjne stanowisko – dlatego warto przyjrzeć się innej perspektywie związku indeksowania fragmentów z pozycjonowaniem.
Wyświetlanie się na samej górze wyników Google to przywilej, o który zarządzający witrynami powinni zawalczyć. Wpływ indeksowania fragmentów będą mogli dostrzec właściciele stron internetowych z zamieszczoną dłuższą treścią, która nie została doskonale zoptymalizowana pod kątem SEO.
Optymalizacja passage ranking to zadanie, które nie jest do końca możliwe. Nie istnieją narzędzia, które zostały stworzone z myślą o poprawie strony internetowej pod kątem indeksowania fragmentów.
W zanadrzu mamy jednak kilka sugestii i dobrych praktyk, które przybliżą Cię do celu, jakim jest pojawienie się na samej górze wyników wyszukiwania (szczególnie, jeżeli tworzysz długie treści na stronie):
W wielkim skrócie: Nie skupiaj się wyłącznie na tym, by poprawnie zoptymalizować stronę pod kątem passage ranking. Koncentrując się tylko na tym zadaniu, możesz doprowadzić do nadmiernej optymalizacji witryny, a w konsekwencji – negatywnie wpłynąć na swoją pozycję w rankingu Google.
W przypadku większości stron internetowych zmiany nie będą konieczne, a witryna nie zostanie ukarana w żaden sposób przez Google. Serwisy z dłuższą treścią mogą jednak odnotować niewielki wzrost ruchu oraz pozycji w wynikach wyszukiwania.
Passage indexing to zapowiedź kierunku, w jakim podąża Google – zapewnienia użytkownikowi jak najlepszego doświadczenia. To również znak dla właścicieli stron internetowych, by skupić się na potrzebach internauty i tym samym potencjalnego klienta.
Nie jesteś pewien, czy Twoja strona internetowa jest prawidłowo zoptymalizowana pod kątem wdrażanych zmian Google? Skonsultuj się z zespołem naszych ekspertów Sempire!
Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) to algorytm oparty na technologii uczenia maszynowego, którego celem jest zrozumienie kontekstu słów w zapytaniach użytkowników. Dzięki wykorzystaniu modelowania językowego BERT jest w stanie analizować tekst w sposób dwukierunkowy, co znacząco poprawia zrozumienie złożonych zapytań i intencji użytkowników.
BERT jest wykorzystywany przez Google, aby lepiej rozumieć i dokładniej odpowiadać na zapytania w wyszukiwarce, co przekłada się na bardziej trafne wyniki wyszukiwania.
Google wprowadziło passage indexing, aby poprawić jakość wyników wyszukiwania i umożliwić lepsze zrozumienie oraz przedstawienie fragmentów treści, najbardziej odpowiednich dla zapytań użytkowników.
Nie każda strona skorzysta w jednakowym stopniu – strony z dłuższymi, dobrze zorganizowanymi i szczegółowymi treściami mogą zyskać więcej, ponieważ passage indexing lepiej radzi sobie z analizą, selekcją oraz wyborem dłuższych fragmentów.
Bezpośrednie sprawdzenie, czy konkretne fragmenty strony są analizowane jako passage jest trudne, ponieważ Google nie udostępnia narzędzi przeznaczonych do tego celu. Możesz jedynie przeanalizować zmiany w ruchu i widoczności poszczególnych sekcji treści.
Nie, Google wdraża passage indexing stopniowo, a technologia ta jest ciągle rozwijana i dostosowywana, by lepiej służyć użytkownikom wyszukiwarki.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 21 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!