Maksymalizacja zysków i minimalizacja ryzyka przepalenia budżetu na reklamę Google Ads to idealny scenariusz dla reklamodawcy. Wsparciem w dotarciu do odpowiedniej grupy klientów i wygenerowaniu zysków stają się wykluczające słowa kluczowe w Google Ads.
Z tego artykułu dowiesz się:
Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads (wcześniej znane jako Google AdWords) to słowa kluczowe, które reklamodawca określa w celu wykluczenia ich z kampanii reklamowej. Oznacza to, że jeśli ktoś wprowadzi te wykluczające słowa kluczowe w wyszukiwarkę Google, reklama danego reklamodawcy nie będzie wyświetlana dla tych konkretnych słów kluczowych.
Wykluczające słowa kluczowe pomagają skupić się na bardziej precyzyjnym i odpowiednim ruchu na stronie internetowej oraz zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej.
W zależności od typu prowadzonej kampanii Google Ads (w sieci wyszukiwania czy w sieci reklamowej) sposób działania wykluczających słów kluczowych może się nieco różnić.
Prowadzenie kampanii w sieci wyszukiwania umożliwia korzystanie z 3 rodzajów dopasowań słów kluczowych (w dopasowaniu przybliżonym, ścisłym i do wyrażenia).
W tym przypadku musisz dodać wszystkie synonimy, wersje wyrazów w liczbie pojedynczej oraz mnogiej, a także wyrażenia z błędnym zapisem oraz zbliżone odmiany, by je wykluczyć.
Przykład działania wykluczających słów kluczowych w kampaniach w sieci wyszukiwania
Reklamodawca prowadzi sklep internetowy specjalizujący się w sprzedaży kamer, jednak nie oferuje aparatury do monitoringu i bezpieczeństwa.
W związku z czym, aby uniknąć wyświetlania reklamy osobom szukającym tego typu sprzętu, doda słowo kluczowe „monitoring” do zestawu wykluczających słów kluczowych w swojej kampanii. Reklama nie będzie wyświetlana, gdy ktoś wpisze w wyszukiwarkę frazę „kamera do monitoringu”.
Prowadzenie kampanii w sieci reklamowej umożliwia wykluczenie słów kluczowych jako ściśle dopasowanego tematu. Oznacza to, że reklamy Google Ads nie będą wyświetlać się na stronie, również wtedy, gdy ściśle dopasowane słowo kluczowe lub wyrażenie nie znajduje się na niej bezpośrednio, a treść jest związana z zestawem wykluczających słów kluczowych.
Przykład działania wykluczających słów kluczowych w kampaniach w sieci reklamowej
Reklamodawca promuje swoje produkty dla kamerzystów za pomocą kampanii w sieci reklamowej. Wybiera konkretne witryny lub kategorie witryn, na których chce wyświetlać swoje reklamy. Dodaje wykluczające słowo kluczowe „monitoring” w kampanii Google Ads.
Ostatecznie, reklamy nie będą wyświetlać się na stronach związanych z monitoringiem, nawet jeżeli te witryny byłyby w innych aspektach zgodne z targetowaniem reklamodawcy.
Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads wyróżnia się na 3 główne typy, które omówiono wraz z przykładami.
Frazy wykluczające w dopasowaniu przybliżonym to domyślne ustawienie w ramach wykluczających słów kluczowych w Google Ads.
Działanie wykluczających słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym polega na tym, że reklama nie będzie wyświetlana wtedy, gdy wyszukiwane wyrażenie będzie zawierać wszystkie wykluczające słowa kluczowe w dowolnej kolejności.
W praktyce Twoja reklama wyświetli się, gdy wpisane wyrażenie będzie zawierać w sobie niektóre z fraz kluczowych.
Przykład
Wykluczające słowa kluczowe przybliżone: laptopy używane
Typ wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia działa w ten sposób, że reklama nie wyświetli się w sytuacji, gdy wyszukiwane są te same słowa kluczowe w ściśle określonej, identycznej kolejności.
Frazy wykluczające w dopasowaniu do wyrażenia wyłączają z wyświetlania reklamy Google osobom, poszukującym dokładnie tego wyrażenia wraz z dodatkowymi słowami znajdującymi się przed lub po wyrażeniu.
To bardziej restrykcyjny i jednocześnie najbezpieczniejszy rodzaj wykluczenia słów kluczowych w kampaniach Google Ads od wykluczenia w dopasowaniu przybliżonym.
Ogranicza ryzyko wykluczenia reklam zbyt dużej liczbie użytkowników, a zarazem pozwala zawęzić grono odbiorców, którym będzie wyświetlana reklama Google.
Przykład
Wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia: “laptopy używane”
Typ wykluczające słowa w dopasowaniu ścisłym istnieje w celu eliminacji określonych zapytań. Jego działanie polega na tym, że reklama Google Ads nie wyświetli się w sytuacji, gdy wyszukiwanie zawiera wszystkie elementy frazy kluczowej, w identycznej kolejności oraz bez wprowadzenia dodatkowych słów.
Przykład
Wykluczające słowa kluczowe ścisłe: [laptopy używane]
Uwaga: W kampaniach w sieci reklamowej Google oraz kampaniach wideo wszystkie rodzaje wykluczających słów kluczowych uznawane są za wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym.
Porównanie wszystkich wykluczających typów dopasowań słów kluczowych przedstawiono w poniższej tabeli.
Powodów, dla których warto używać wykluczających słów kluczowych w kampaniach Google Ads jest kilka. Niektóre sytuacje wymagają od reklamodawcy dodania wykluczających słów kluczowych w kampaniach typu PPC, aby zapobiec przepaleniu budżetu i osiągnąć założone cele biznesowe.
Przykłady sytuacji, w których warto używać wykluczających słów kluczowych.
Poniżej przedstawiono TOP 4 korzyści wynikające z dodawania wykluczających słów kluczowych w płatnych reklamach Google.
Istnieje wiele skutecznych sposobów na to, by rozpoznać wykluczające słowa kluczowe w kampanii Google Ads.
Wśród nich znajdują się 3 sprawdzone praktyki, dzięki którym identyfikacja wykluczających fraz kluczowych pomoże w optymalizacji płatnych reklam Google.
Przeprowadzenia badania słów kluczowych to podstawa w zrozumieniu intencji użytkownika podczas wyszukiwania konkretnych produktów, usług czy treści. Do analizy fraz kluczowych wykorzystaj Planer słów kluczowych, który pozwoli Ci znaleźć zapytania o największej wyszukiwalności.
Podczas analizy wyszukiwanych haseł możesz rozpocząć wybieranie tych fraz, które chcesz dodać do listy wykluczających słów kluczowych.
Przykład
Reklamodawca sprzedaje karmę dla psów, dlatego, chce uniknąć wyświetlania płatnej kampanii klientom poszukującym „karmy dla kotów” i innych zwierząt. Podczas gruntownego badania słów kluczowych może zanotować te wyrażenia, aby mieć pewność, że zostaną one uwzględnione na liście wykluczających słów kluczowych podczas tworzenia kampanii reklamowej.
Jedną z prostszych, jednak skuteczniejszych metod rozpoznawania wykluczających słów kluczowych w Google Ads jest ręczne wyszukiwanie fraz w wyszukiwarce. To nic innego, jak wpisanie w Google 10 najważniejszych słów kluczowych, na które reklamujesz się bądź rozważasz promowanie swojej oferty w internecie.
To również dobry patent na to, by wykryć te hasła, których wyniki nie są związane z reklamowanymi przez Ciebie produktami lub usługami.
Przykład
Podczas wpisania słowa kluczowego „nauczyciel języka angielskiego” w wynikach wyszukiwania Google, wyświetli się szereg podpowiedzi. Reklamodawca prowadzi zajęcia z języka angielskiego stacjonarnie, co oznacza, że będzie promował swoje usługi celem pozyskania nowych uczniów. W związku z czym doda do ogólnej listy słów kluczowych we wszystkich kampaniach te frazy, które dotyczą, np. ofert pracy lub zajęć online.
Raport wyszukiwanych haseł w Google Ads to pomocne narzędzie w identyfikacji wykluczających słów kluczowych. Jest on dostępny na koncie Google Ads po przejściu do sekcji „Kampanie ” → „Statystyki i raporty” → „Wyszukiwane hasła”.
Wybierz konkretny zakres dat i pobierz wyniki, następnie dostosuj zestawy kolumn, aby śledzić wskaźniki wydajności i konwersji po kliknięciu określonych słów kluczowych przez użytkowników.
Po przeprowadzeniu analizy z konta Google Ads, będziesz mógł dodać frazy wykluczające do prowadzonych przez Ciebie płatnych kampanii Google.
Uwaga: Hasła wyszukiwane w kampaniach należy sprawdzać regularnie, aby mieć pewność, że reklamy wyświetlane są na odpowiednie zapytania, docierają do właściwych odbiorców i nie przepalają budżetu. Długo przechowywane Raporty wyszukiwanych haseł mogą być trudniejsze do przeglądania i zarządzania.
Po przeprowadzeniu analizy i wyborze wykluczających słów kluczowych do kampanii Google Ads, wystarczy przejść do ich dodania.
Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads możesz dodać na 2 sposoby.
Lista wykluczających słów kluczowych w Google Ads to zbiór wyrażeń lub fraz, które reklamodawca określa jako niepożądane w swojej kampanii reklamowej. Usprawniają one proces dodawania tych samych słów kluczowych do kampanii Google Ads.
Dzięki liście wykluczających słów kluczowych szybko poradzisz sobie ze zmianą wykluczających słów kluczowych dodanych do wielu kampanii.
Listy wykluczających słów kluczowych na poziomie kampanii Google Ads zastosujesz we wszystkich typach kampanii (z wyjątkiem kampanii Performance Max).
Listy wykluczających słów kluczowych możesz utworzyć na poziomie kampanii Google Ads postępując według gotowych wytycznych z instrukcji.
1. Przejdź na konto Google Ads.
2. Kliknij w kolumnie po lewej stronie sekcję „Słowa kluczowe”, następnie zakładkę „Wykluczające słowa kluczowe”.
3. Zaznacz opcję „Dodaj wykluczające słowa kluczowe lub utwórz nową listę” i wybierz opcję „Kampanie”.
4. Kliknij „Wybierz kampanię ”.
5. Wpisz lub wklej wykluczające słowa kluczowe (każdy po jednym wierszu) i kliknij „Zapisz”.
6. Zaznacz opcję „Zapisz na nowej lub istniejącej liście” i wpisz nazwę listy wykluczających słów kluczowych. Na końcu kliknij „Zapisz”.
Aby dodać utworzone listy wykluczających słów kluczowych do wielu kampanii musisz dostosować się do kilku kroków z przewodnika.
1. Kliknij ikonę „Narzędzia ” w panelu Google Ads i wybierz z menu „Zasoby wspólne”.
2. Kliknij „Listy wykluczeń”.
3. Zaznacz pole obok listy wykluczających słów kluczowych, które chcesz wykorzystać do kampanii Google Ads. Kliknij „Zastosuj w kampaniach”.
4. Zdecyduj się na te kampanie, w których chcesz użyć listy wykluczających słów kluczowych. Kliknij przycisk „Zastosuj”.
Zapamiętaj!
Utworzysz maksymalnie 20 list na koncie Google Ads oraz maksymalnie 5000 wykluczających słów kluczowych na każdej z nich.
Wykluczające słowa kluczowe na poziomie konta Google Ads zastosujesz w poniższych typach kampanii Google:
Wykluczające słowa kluczowe możesz dodać na poziomie konta Google Ads podążając za następującymi po sobie krokami z instrukcji.
1. Przejdź na konto Google Ads.
2. Wybierz opcję „Ustawienia” → „Ustawienia konta”.
3. Rozwiń sekcję „Wykluczające słowa kluczowe” i kliknij niebieski przycisk plusa
4. Wpisz wykluczające słowa kluczowe po jednej frazie bądź wyrażeniu na wiersz. Kliknij „Zapisz”.
5. Wybierz w kolumnie „Typ dopasowania” i dostosuj typ dopasowania frazy wykluczającej do własnych potrzeb.
Zapamiętaj!
Na liście każdego utworzonego konta Google Ads dodasz maksymalnie 1000 wykluczających słów kluczowych.
Uwaga: Często wykorzystywaną metodą w dodawaniu wykluczających słów kluczowych jest przeglądanie wyszukiwanych fraz w kampanii i zaznaczenie tych, na które kampania Google się już wyświetliła. W ten szybki sposób możesz wykluczyć słowa kluczowe na poziomie kampanii lub grupy reklam.
Poniżej przedstawiono 5 najczęstszych błędów, których należy unikać w dodawaniu wykluczających słów kluczowych w kampaniach Google Ads.
Zastanawiasz się, jak prawidłowo wykorzystywać wykluczające słowa kluczowe w kampaniach Google Ads? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym Specjalistą, który pomoże Ci w odpowiednim wyborze listy wykluczających fraz kluczowych dla Twojej kampanii.
Aby zapobiec wyświetlaniu się standardowych reklam produktowych w sytuacjach, w których tego nie chcesz, należy dodać wykluczające słowa kluczowe na poziomie grup reklam lub na poziomie kampanii w ustawieniach Google Ads. Te wykluczające słowa kluczowe wyeliminują możliwość wyświetlania reklam w odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników.
Tak, wykluczające słowa kluczowe mogą mieć wpływ na koszty reklamy w Google Ads. Poprzez wykluczanie słów kluczowych, można uniknąć wyświetlania reklam osobom, które nie są potencjalnymi klientami, co może obniżyć liczbę kliknięć na reklamy i koszty kampanii reklamowej.
Wykluczające słowa kluczowe mogą prowadzić do bardziej efektywnego wykorzystania budżetu reklamowego i zwiększenia współczynnika zwrotu z inwestycji (ROI).
Brak wykluczających słów kluczowych w kampaniach Google Ads może prowadzić do marnotrawstwa budżetu, niskiej jakości reklam, obniżonej konwersji i negatywnego wpływu na wizerunek marki, ponieważ reklamy mogą być wyświetlane dla nieodpowiednich odbiorców i zapytań.
Tak, istnieją narzędzia i strategie, które pomagają w znalezieniu odpowiednich wykluczających słów kluczowych w kampaniach Google Ads. Narzędzia do analizy słów kluczowych, takie jak Planer słów kluczowych, mogą dostarczyć sugestii dotyczących słów kluczowych, które można wykluczyć.
Dodatkowo, monitorowanie wyników kampanii i analiza danych kliknięć może pomóc w identyfikacji nieodpowiednich słów kluczowych, które należy dodać do listy wykluczających słów kluczowych.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!