Jak zrobić reklamę w Google Ads? Poradnik krok po kroku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Jak zrobić reklamę w Google Ads? Poradnik krok po kroku o tworzeniu kampanii Google Ads

Zrobienie reklamy w Google Ads może zająć Ci kilka godzin. Zależy to jednak od doświadczenia w korzystaniu z platformy, rodzaju reklamy czy selekcji słów kluczowych dopasowanych do danej branży. Aby usprawnić proces tworzenia pierwszej płatnej kampanii w Google, zapoznaj się z przygotowaną instrukcją, w której krok po kroku omówiono poszczególne jej etapy. 

Z tego samouczka dowiesz się: 

  • jakie są podstawowe pojęcia w Google Ads dla początkujących, 
  • jak zrobić kampanię Google Ads, 
  • jak powinna wygląda pierwsza kampania Google Ads (dawniej Google AdWords) w praktyce, 
  • o czym należy pamiętać w tworzeniu skutecznej reklamy Google Ads. 

Jak zrobić reklame w Google Ads

Co to jest Google Ads?

Google Ads to platforma reklamowa stworzona przez Google, umożliwiająca firmom i osobom promowanie swoich produktów lub usług poprzez wyświetlanie płatnych reklam w wynikach wyszukiwania oraz na stronach partnerskich Google. 

Użytkownicy mogą skonfigurować kampanie reklamowe, wybierając odpowiednie słowa kluczowe, określając budżet reklamowy oraz docelowe grupy odbiorców, co pozwala na efektywne docieranie do potencjalnych klientów w momencie, gdy są zainteresowani danymi produktami lub usługami.

Podstawy reklamy w Google Ads – lista najważniejszych pojęć

Tworzenie nowej kampanii Google Ads należy rozpocząć od poznania listy najważniejszych pojęć reklamowych. Oto TOP 16 terminów, o których istnieniu musisz wiedzieć: 

  • kampania reklamowa – główna struktura reklamy w Google Ads, która segreguje grupy reklamowe i reklamy o wspólnym temacie lub celu; 
  • grupa reklamowa – podgrupa kampanii, która zawiera zestaw powiązanych ze sobą słów kluczowych i reklam, które kierują na wspólną stronę docelową; 
  • słowa kluczowe – określone frazy wybierane przez reklamodawców, w celu wyświetlania swoich reklam użytkownikom, którzy wpisują dane hasła w wyszukiwarkę; 
  • reklama tekstowa Google Ads – tekstowa forma reklamy złożona z nagłówka, opisu i adresu URL, która jest wyświetlana w wyszukiwarce Google; 
  • reklama graficzna Google Ads – reklama, która wykorzystuje grafikę, obrazy lub multimedia do przyciągnięcia uwagi użytkowników i promowania produktów lub usług na stronach internetowych i w aplikacjach w sieci reklamowej; 
  • strona docelowa (landing page) – konkretna strona w witrynie internetowej, na którą użytkownik zostaje przekierowany po kliknięciu w reklamę lub link
  • rozszerzenia reklam – dodatkowe informacje lub linki dołączane do reklam tekstowych w celu zwiększenia ich atrakcyjności i użyteczności (wyświetlają się pod stworzonymi reklamami w wynikach wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google); 
  • Wynik Jakości (Quality Score) – wskaźnik oceniający jakość słów kluczowych, jakość reklamy i stron docelowych płatnej kampanii; wpływa na pozycję reklamy i jej koszty; 
  • maksymalna stawka CPC - najwyższa kwota, jaką reklamodawca jest gotów zapłacić za jedno kliknięcie w swoją reklamę; 
  • budżet kampanii – maksymalna kwota wydawana na reklamy w ramach danej kampanii Google Ads w wyznaczonym czasie; 
  • konwersja – akcja, której oczekuje reklamodawca od użytkownika po kliknięciu reklamy, np. zakup, rejestracja lub wypełnienie formularza; 
  • współczynnik konwersji (Conversion Rate) – procent użytkowników, którzy wykonują pożądaną akcję w stosunku do liczby kliknięć w reklamę; 
  • remarketing (retargeting) – strategia, która polega na tym, że reklama wyświetla się użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową; 
  • licytacja – proces, w którym reklamodawcy rywalizują o pozycję w aukcji reklamowej poprzez określenie stawek za kliknięcia; 
  • aukcja – procedura, która ma miejsce w trakcie każdego wyszukiwania w Google. Określa ona, które reklamy pojawią się w wynikach SERP, jaka będzie kolejność reklam w Google Ads bądź czy w ogóle zostaną wyświetlone na liście wyszukiwania; 
  • CTR (Click Through Rate) – procent użytkowników, którzy kliknęli w reklamę w stosunku do liczby wyświetleń reklamy. 

Jak zrobić reklamę w Google Ads? Instrukcja krok po kroku

Tworzenie pierwszej reklamy w Google Ads krok po kroku zależy od kilku kwestii – celu, typu oraz budżetu nowej kampanii.

Na samym początku przejdź na stronę internetową Google Ads. 

Możesz utworzyć kampanię w 2 przypadkach: 

  • podczas procesu rejestracyjnego, jeżeli nie korzystałeś wcześniej z panelu Google Ads;
  • po wcześniejszym założeniu konta w trybie eksperckim bez tworzenia kampanii. 

Zarówno uruchamianie kampanii w trakcie zakładania konta Google Ads, jak i po wcześniejszym jego utworzeniu, sprowadzi Cię do pierwszego etapu, jakim jest wybór celu reklamowego. 

Przeczytaj dodatkowy poradnik:

Jak założyć konto Google Ads? Krótka instrukcja obsługi dla początkujących

1. Wybierz cel i typ kampanii Google Ads 

Pierwszy krok kampanii Google Ads odnosi się do wyboru celu płatnej kampanii, który nierozerwalnie związany jest z typem kampanii. 

Cel kampanii dotyczy tego, co chcesz osiągnąć za pomocą kampanii reklamowej. Przykładowymi celami są zwiększenie ruchu na stronie, generowanie konwersji, budowanie świadomości i zasięgu marki czy promocja konkretnego produktu. 

Możesz wybrać również wariant „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących z celu”. Daje on dużą swobodę kontroli nad dalszymi ustawieniami kampanii.

Wybierz cel kampanii w Google Ads
Wybór celu kampanii Google Ads – na przykładzie opcji „Ruch w witrynie”

W panelu Google Ads dostępne są różne typy kampanii. Wśród nich znajdziesz –  sieć wyszukiwania, Performance Max, sieć reklamową, produktowy, wideo, Discovery i promującą aplikację. 

Każdy typ kampanii posiada unikalny zestaw ustawień kierowania oraz rodzajów reklam.

Jeżeli zdecydujesz się na reklamę w sieci wyszukiwania, to wiedz, że Google Ads wyświetla tego typu kampanie w wynikach wyszukiwania Google. Inaczej sytuacja będzie wyglądać w przypadku reklam wideo, które to z kolei pojawią się na platformie YouTube.

wybierz typ kampanii w Google Ads
Wybór typu kampanii – na przykładzie opcji „Sieć wyszukiwania”

Następnie kliknij „Wybierz sposób, w jaki chcesz osiągnąć cel”. W tym okienku wpisz bądź wklej przekopiowaną nazwę adresu URL Twojej strony internetowej. 

W kolejnym kroku uzupełnij nazwę kampanii (w tym przypadku kampanię nazwano „Reklama 1”) i kliknij przycisk „Dalej”. 

Nazwa kampanii i sposób w jaki chcesz osiągnąć cel
Wpisanie adresu URL strony internetowej Twojej firmy i uzupełnienie nazwy kampanii – na przykładzie adresu URL firmy SEMPIRE 

Uwaga: Instrukcja została stworzona na podstawie przykładowo wybranego celu – „Ruch w witrynie” oraz typu kampanii „Sieć wyszukiwania”. Podczas tworzenia kampanii Google Ads zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy i czego oczekujesz od swojej kampanii (zwiększonego ruchu na stronie, poprawy świadomości marki w sieci czy może wzmożonej sprzedaży). 

2. Określ stawkę 

Drugi etap tworzenia kampanii Google Ads dotyczy określania stawek. W tym miejscu wybierz to, na czym chcesz się skupić (np. kliknięciach, konwersji czy udziale w wyświetleniach). W poradniku zaznaczono cel, jakim jest ruch w witrynie, dlatego adekwatnym do tego wyborem będzie opcja „Kliknięcia”. 

Określanie stawek w Google Ads
Określanie stawek kampanii Google Ads

W panelu dostępna jest możliwość ustawienia limitu maksymalnej stawki za kliknięcie (CPC). Jeżeli nie chcesz wydawać więcej niż np. 2 zł za kliknięcie, koniecznie ustaw wspomniany limit. W sytuacji, gdy odznaczysz ten wariant, Google będzie testował różne opcje stawek (zgodnie z budżetem) przeznaczonych na kampanię Google Ads. 

Cel „Ruch w witrynie” udostępnia tryb „Tylko nowy klient”, który ma służyć osiągnięciu założonym celom biznesowym. Możesz więc ustawić stawkę wyświetlania reklamy tylko dla nowych klientów, którzy zostaną wskazani na podstawie historii zakupów i listy aktualnych klientów przesłanej przez Ciebie do Google Ads. 

enlightened Zapamiętaj! 

Opcja „Ustalanie stawek tylko dla nowych klientów” sprawdzi się przede wszystkim wtedy, gdy dysponujesz specjalnym budżetem na pozyskiwanie nowych klientów bądź uruchomiłeś reklamę w Google Ads skierowaną na konwersję.

3. Ustaw kluczowe elementy kampanii Google Ads

Kolejny etap tworzenia kampanii Google Ads dotyczy wyboru kluczowych ustawień kampanii. Zaliczają się do nich:

  • sieci, 
  • lokalizacje, 
  • języki, 
  • segmenty odbiorców (czyli targetowanie reklamy Google Ads), 
  • słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym, 
  • więcej ustawień (rotacja reklam, daty rozpoczęcia i zakończenia, harmonogram reklam, opcje adresu URL kampanii, ograniczenia dotyczące marki). 

Zacznij od odznaczenia opcji „Uwzględnij sieć reklamową Google” oraz „Uwzględnij partnerów w sieci wyszukiwania Google” w segmencie „Sieci”. Łączenie jej z siecią wyszukiwania utrudnia późniejsze przeprowadzenie analizy kampanii, optymalizację kampanii Google oraz prowadzi do przepalenia budżetu.

Ustawienia sieci kampanii Google Ads
Odznaczenie opcji „Uwzględnij sieć reklamową Google” oraz „Uwzględnij partnerów w sieci wyszukiwania Google” w procesie tworzenia kampanii Google Ads 

Segment „Lokalizacje” wskazuje na obszar, na który chcesz kierować swoją pierwszą reklamę Google Ads. Możesz wybrać jedną z 3 opcji. 

  • wszystkie kraje i terytoria, 
  • Polska, 
  • wpisz inną lokalizację (możesz zawęzić obszar kampanii, do której kierujesz reklamy do konkretnego województwa bądź miasta lub wykluczyć określony region w promowaniu Twojej oferty). 

Poniżej znajdziesz 2 „Opcje lokalizacji”, na które możesz kierować reklamę Google. Zalecany wariant, jeżeli zawęzisz swój obszar kampanii, np. do Poznania, to „Obecność: osoby, które obecnie znajdują się w wybranych przez Ciebie lokalizacjach lub regularnie w nich bywają”. 

Jeśli jednak prowadzisz biznes oparty na turystyce, zdecyduj się na drugą opcję – „Obecność lub zainteresowanie: osoby, które obecnie znajdują się w wybranych przez Ciebie lokalizacjach lub regularnie w nich bywają”.

Lokalizacje i języki w Google Ads
Wybór lokalizacji w kampaniach Google Ads

Opcja “Języki” w ramach kampanii Google Ads pomaga wyszukiwarce w wyświetlaniu reklam użytkownikom, którzy aktywnie poszukują informacji w wybranym języku. Ta funkcja jest przydatna szczególnie wtedy, gdy kierujesz reklamę na konkretne rynki lub regiony, gdzie dominuje określony język. 

Google korzysta z różnych sygnałów wskazujących, jakim językiem użytkownik się posługuje i stara się pokazywać najlepsze płatne reklamy w określonym języku. Do tych sygnałów należą – język zapytania, ustawienia użytkownika oraz inne wykryte przez algorytmy Google.

Języki w tworzeniu reklamy w Google Ads
Wybór jednego lub kilku języków w ramach kampanii Google Ads

Następnie przejdź do „Segmentów odbiorców”. To sekcja odpowiada za tworzenie i zarządzanie segmentów danych, którą znajdziesz w obszarze „Zarządzanie odbiorcami”. 

Reklamy Google Ads prowadzone na podstawie podanych informacji dają kontrolę nad tym, którym odbiorcom zostaną wyświetlone Twoje reklamy na YouTube, Gmailu, w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej Google. 

Przetestuj tę opcję, wpisz słowo „firmy” i zobacz, co jest w stanie zaoferować Tobie Google.

Segmenty odbiorców w Google Ads
Wybór segmentów odbiorców podczas tworzenia kampanii Google Ads krok po kroku

Dobrym pomysłem będzie, jeśli w jednej kampanii nie wpiszesz nic i pozwolisz algorytmom Google na wyszukanie osób, które będą zainteresowane kliknięciem Twojej reklamy.

W drugim zestawie reklam Google Ads zdecyduj się już na wybór kategorii najbardziej zbliżonej do prowadzonej działalności. Porównaj efekty i sprawdź, która taktyka okazała się trafiona w przypadku tworzonych przez Ciebie kampanii.

Słowa kluczowa w dopasowaniu przybliżonym
Wybór funkcji „Słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym” – przy określaniu stawki na podstawie liczby lub wartości konwersji

Ustawienie „Słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym” jest dostępne dla osób, które przy określaniu stawek zdecydowały się na to, aby skupić się na liczbie lub wartości konwersji. 

Funkcja „Włącz: używaj słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym w całej kampanii” pozwala na wyświetlanie w SERP-ach reklam powiązanych ze znaczeniem słowa kluczowego. Oznacza to, że promowana firma bądź oferta wyświetli się na frazy podane w różnej formie i odmianie, dzięki czemu zwiększysz swoje szanse na dotarcie do potencjalnej grupy klientów. 

W omawianym przewodniku tworzenia kampanii Google Ads wybrano strategię określenia stawek na podstawie kliknięć. Jeżeli również zdecydowałeś się na tę opcję przy wcześniejszych krokach, pomiń ustawienie „Słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym” i kliknij przycisk „Dalej”.

4. Wybierz słowa kluczowe i stwórz treść reklamy Google Ads

Przedostatni krok przed uruchomieniem kampanii w Google Ads to wybór słów kluczowych. Na samej górze wyświetli się nazwa kampanii stworzona na 1. etapie instrukcji. Możesz ją w tym momencie zmienić, klikając w ikonę ołówka.  

Jeżeli posiadasz stronę internetową swojej firmy, to wpisz jej adres URL, następnie kliknij przycisk „Uzyskaj propozycje słów kluczowych”. 

W praktyce Google przeskanuje witrynę oraz wygeneruje listę fraz związanych z Twoją działalnością. W największym skrócie – podpowie Ci, które słowa kluczowe będą najlepsze dla poprawy widoczności stworzonej kampanii w internecie.

Słowa kluczowe w tworzeniu reklamy Google Ads
Widok panelu „Słowa kluczowe i reklamy” i wpisany adres URL firmy SEMPIRE

Przykład 

Po wpisaniu adresu URL agencji marketingowej SEMPIRE i kliknięciu przycisku „Uzyskaj propozycje słów kluczowych”, uzyskasz listę sugerowanych fraz związanych z prowadzoną działalnością firmy. W przypadku tej konkretnej firmy będą to niżej przedstawione słowa kluczowe.

Lista sugerowanych słów kluczowych
Lista wygenerowanych słów kluczowych po wpisaniu adresu URL firmy i kliknięciu przycisku „Uzyskaj propozycje słów kluczowych”

enlightened Zapamiętaj! 

Większość reklamodawców popełnia błąd na tym etapie, ponieważ nie zwraca uwagi na dopasowanie słów kluczowych. Jeżeli przy każdym słowie zastosujesz nawias kwadratowy, to będzie oznaczać, że Twoja reklama internetowa pojawi się tylko i wyłącznie po wpisaniu tej frazy. 

Nie będzie wyświetlać się na wszelkiego typu synonimy. Ten typ dopasowania to dopasowanie słowa kluczowego ścisłe. Używanie nawiasów kwadratowych pozwala na oszczędności już na samym początku inwestycji w kampanie Google Ads. 

Dostępny jest również typ dopasowania słowa kluczowego – “dopasowanie do wyrażenia”. Pozwala on wyświetlać reklamy w wynikach wyszukiwania, które zawierają frazę w konkretnym znaczeniu. Dzięki niemu możliwe jest generowanie większej liczby wyszukiwań niż w przypadku dopasowania ścisłego.

Słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym w kampanii Google Ads
Słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym na przykładzie listy wygenerowanych fraz w przypadku firmy SEMPIRE 

Następnie przejdź do ustawienia „Reklamy” znajdującego się poniżej i kliknij obszar „Elastyczna reklama w wyszukiwarce”.

Tworzenie treści reklamy w Google Ads
Ustawienie „Reklamy” podczas tworzenia reklam Google Ads

W tym sektorze musisz uzupełnić kilka części, w tym nagłówki reklamowe i wprowadzić tekst reklam. Po prawej stronie znajdziesz podgląd reklamy na urządzeniu mobilnym. Możesz przełączyć widok, aby zobaczyć, jak format reklamy będzie prezentować się na komputerze. 

Zanim przejdziesz do tworzenia nagłówków reklamy Google Ads, w końcowym URL wpisz adres Twojej strony internetowej. 

Następnie uzupełnij okienka w obszarze „Ścieżka wyświetlania”. Ustawienie to pozwala na dodawanie rozszerzenia reklam Google, czyli tekstu, który będzie wyświetlać się po adresie strony i znaku „/” – np. www.sempire.pl/blog.html

Wskazówka 

W „Ścieżce wyświetlania” wpisz najbardziej popularne słowa kluczowe dla Twojej usługi lub firmy. Masz ograniczony limit do 15 znaków, dlatego jeżeli wybrana przez Ciebie fraza jest dłuższa, musisz ją podzielić. Google będzie testował obydwie wersje tekstu, które wpiszesz we wskazane okienka.

Końcowy URL i ścieżka wyświetlania reklamy tworzonej w Google Ads
Przykładowy końcowy URL i ścieżka wyświetlania dla reklamy tworzonej w Google Ads

Na samej górze wyświetla się informacja o skuteczności reklamy oraz sugestie, które pozwolą na osiągnięcie jak najlepszej widoczności stworzonej kampanii Google Ads.

Nagłówki reklamy w Google Ads
Nagłówki reklamy w Google Ads – na przykładzie firmy marketingowej

Nagłówki należy tworzyć w oparciu o słowa kluczowe. Możesz uzupełnić 15 nagłówków, które Google będzie testował poprzez zmianę ich kolejności. Podobnie będzie w przypadku tekstu reklamy.

Tekst reklam w Google Ads
Przykładowy tekst reklamy Google Ads

Sprawdzane będą różne konfiguracje tekstu (maksymalnie możesz przetestować 4 teksty reklamy). Pamiętaj o ograniczonym limicie treści (do 90 znaków), którą możesz wpisać. 

Algorytm Google będzie dobierał nagłówki i teksty reklamy naprzemiennie. Ostatecznie wybierze ten najbardziej skuteczny, czyli zyskujący największe zainteresowanie osób wyszukujących, a następnie odwiedzających Twoją witrynę internetową. 

Istnieje jednak opcja „przypięcia” nagłówka oraz tekstu reklamy jako pierwszego, drugiego itd. Jeżeli zdecydujesz się przypiąć nagłówek (bądź tekst) w konkretnej kolejności, to Google będzie w ten sposób wyświetlał Twoją reklamę.

Przypięcie tekstu lub nagłówka reklamy w Google Ads
Opcja przypięcia tekstu reklamy w Google Ads

Jedną z opcji, którą warto uwzględnić podczas tworzenia reklamy w Google Ads, są linki do podstron.

linki do podstron w panelu Google Ads
Widok funkcji „Linki do podstron” na platformie Google Ads

Ich implementacja pozwala na wyświetlanie promowanej oferty konkurencji niżej, czyniąc Twoją reklamę bardziej rozbudowaną oraz widoczną dla potencjalnego klienta. 

Poniżej przedstawiono przykład strony internetowej promującej się w płatnych wynikach wyszukiwania, która wykorzystała potencjał tworzenia linków do konkretnych podstron. W tym przypadku przekierowują one użytkownika do podstrony ze „Sprzętem siłowym” oraz „Promocjami i Rabatami”.

Przykłady linków do podstron w wynikach wyszukiwania Google Ads
Linki do podstron w wynikach wyszukiwania Google – na przykładzie frazy „sprzęt na siłownie”

Pamiętaj, aby podczas tworzeniu linków do swoich podstron (Link do podstrony 1; Link do podstrony 2 itd.), każdy z nich faktycznie prowadził do innej podstrony. W jednej reklamie wyświetlą się maksymalnie 4 rozszerzenia linków do podstron.

dodaj linki do podstron do swojej kampanii Google Ads
Podgląd panelu z dodawaniem linków do podstron do swojej kampanii w Google Ads

Uzupełnij 3 pola linii tekstu do podstrony z informacjami, które wskażą potencjalnemu klientowi, czego może spodziewać się po kliknięciu w odnośnik, np. aktualnych promocji czy nowości w ofercie. Następnie kliknij „Zapisz”, „Zastosuj” i przejdź „Dalej”.

5. Określ swój budżet reklamowy 

Jednym z ostatnich kroków, które musisz zrealizować podczas tworzenia kampanii w Google Ads, jest określenie średniej stawki, którą chcesz wydawać każdego dnia. To maksymalny budżet, który chcesz przeznaczyć dziennie na daną kampanię. 

Google przez 4-7 dni będzie sprawdzał różne opcje wydatkowania budżetu nowej kampanii, co oznacza, że stawki mogą się nieco od siebie różnić. Dzieje się tak ze względu na większe bądź mniejsze natężenie ruchu w internecie, a tym samym zmieniającą się liczbę kliknięć strony internetowej.

Budżet w Google Ads
Określanie budżetu dla nowej kampanii Google Ads

Po prawej stronie wyświetli się: 

  • tygodniowa liczba kliknięć – prawdopodobna liczba kliknięć w perspektywie tygodnia, którą uzyskasz przy wskazanym budżecie dziennym dla tej kampanii; 
  • koszt tygodniowy kliknięć – prawdopodobny średni koszt, który będziesz ponosić na kampanię tygodniowo w ciągu całego miesiąca; 
  • średni koszt kliknięcia (CPC) – kwota, jaką będziesz musiał zapłacić za pojedyncze kliknięcie użytkownika w reklamę. 

Wskazane wartości są szacunkowe i przybliżone, co oznacza, że mogą się zmieniać na przestrzeni różnych tygodni czy miesięcy prowadzenia kampanii. 

Jeżeli jednak nie chcesz wydawać więcej niż przykładowo 2 zł dziennie za kliknięcie, wróć do kroku 2. i przy określaniu stawek ustaw limit maksymalnej stawki za kliknięcie. 

6. Sprawdź kampanię Google Ads

Na samym końcu pozostaje Ci sprawdzenie następujących po sobie części kampanii: 

  • nazwy, typu i celu kampanii; 
  • określenia stawek; 
  • ustawień kampanii (w tym sieci, lokalizacji, języków, odbiorców i słów kluczowych Google Ads w dopasowaniu przybliżonym); 
  • słów kluczowych Google Ads i tworzenia treści reklamy (nagłówków, tekstu i linków do podstron); 
  • budżetu.
Podsumowanie tworzenia kampanii Google Ads
Przed publikacją sprawdź swoją kampanię Google Ads

Jeżeli wszystkie ustawienia są zgodne z Twoimi założeniami, kliknij „Opublikuj kampanię”. Przed publikacją możesz zastosować się do rekomendacji Google, które pomogą Ci zoptymalizować skuteczność reklamy. 

Po uruchomieniu kampanii może być ona sprawdzana do 4 dni, po tym okresie, jeżeli jest zgodna z zasadami Google, rozpocznie się jej wyświetlanie, z kolei dane będą dostępne na koncie w czasie rzeczywistym. 

W pierwszych 7 dniach kampania podlega procesowi nauki, pamiętaj, aby powstrzymać się od wprowadzania jakichkolwiek zmian w ramach kampanii Google przez pierwszy tydzień. 

enlightened Zapamiętaj! 

Przy bardziej zaawansowanych typach kampanii Google Ads, np. w kampaniach inteligentnych, okres nauki mający na celu poprawne kierowanie reklamy może potrwać nawet do 1 miesiąca.

8 porad na tworzenie skutecznych kampanii Google Ads

Pierwsza kampania Google Ads (dawniej Google AdWords) i jej tworzenie od podstaw to prawdziwe wyzwanie dla początkujących przedsiębiorców dopiero co rozpoczynających reklamowanie się w sieci. 

Aby bezproblemowo uruchomić swoją pierwszą kampanię w Google Ads, należy podążać za wskazówkami zawartymi w tym przewodniku. 

Poniżej znajdziesz 8 opracowanych porad, które pomogą Ci w promowaniu firmy za pośrednictwem Google Ads. 

1. Zoptymalizuj swoją stronę docelową 

Strona docelowa to miejsce, do którego trafiają Twoi potencjalni klienci po kliknięciu reklamy Google Ads. Wymaga ona szczególnego dopracowania, zwłaszcza pod kątem doświadczenia użytkownika (UX). 

Aby zwrócić uwagę internauty i skłonić go do konwersji (np. zakupu produktu lub usługi), musisz pamiętać o strukturze witryny. W tym celu pozbądź się dużych bloków tekstu, popraw czytelność treści i stosuj nagłówki H1, H2, H3 itd. 

Pamiętaj o tym, aby Twoja strona docelowa spełniała swój cel i zachęcała do jego realizacji. Jeżeli przykładowo dążysz do tego, by użytkownicy odwiedzający witrynę:

  • zapisali się do newslettera –  upewnij się, że pole rejestracji formularza umieszczono na środku i w centralnej części strony internetowej; 
  • kupili produkt lub skorzystali z oferowanej usługi – dołącz kilka referencji oraz linki, które bezpośrednio przekierują użytkownika do konkretnej kategorii produktów bądź usług. 
Zależności między słowami kluczowymi reklamą Google Ads i stroną docelową
Zachowanie spójności między stroną docelową, słowa kluczowymi i tekstem reklamy Google Ads

2. Skonkretyzuj cel kampanii Google Ads

Aby kampania w Google Ads trafiła do potencjalnej grupy klientów, musisz zastanowić się nad ich potrzebami i możliwymi rozwiązaniami. W ten prosty sposób zdefiniujesz swój cel, zarówno biznesowy, jak i reklamowy. 

Postaw sobie następujące pytania i spróbuj udzielić na nie konkretnych odpowiedzi: 

  • w jakim momencie użytkownicy mogą poszukiwać produktów bądź usług Twojej firmy w internecie? 
  • kto wchodzi w skład Twojej grupy potencjalnych klientów?   
  • czego oczekują konsumenci od Twojej firmy? 
  • co do tej pory uzyskali klienci dzięki kontaktowi z Twoją firmą? 
  • jakie hasła najlepiej opisują Twoją markę bądź ofertę? 

3. Zadbaj o poprawność elementów reklamy tekstowej Google Ads

Zanim użytkownik zdecyduje się przejść na stronę sklepu internetowego, zetknie się w wynikach wyszukiwania i sieci Google z widocznymi elementami, które współtworzą każdą reklamę tekstową Google Ads. 

Do podstawowych komponentów płatnych reklam w formie tekstowej należą nagłówek, wiersze tekstu reklamy, wyświetlany oraz docelowy adres URL. 

Aby poprawić efektywność w wyświetlaniu kampanii Google Ads, musisz postępować według następujących zaleceń: 

  • stwórz nagłówek wskazujący na to, czym zajmuje się Twoja firma bądź co oferuje klientowi; 
  • uzupełnij wiersze tekstu reklamy najważniejszymi informacjami na temat Twojego asortymentu i dodaj zachętę do odwiedzin strony internetowej; 
  • zwróć uwagę na docelowy URL, czyli stronę, na którą trafią użytkownicy po kliknięciu reklamy. 

Elementy reklamy Google Ads objęte są limitami określonymi liczbą znaków wraz ze spacjami. Poniżej przedstawione zostały najważniejsze ograniczenia, którym podlegają: 

  • nagłówek – 25 znaków ze spacjami; 
  • pierwsza linia tekstu – 35 znaków ze spacjami; 
  • druga linia tekstu – 35 znaków ze spacjami; 
  • wyświetlany adres URL – 35 znaków ze spacjami.

4. Wyróżnij się wśród konkurencji 

Skuteczna reklama w Google Ads to taka, która wyróżnia się na tle innych, konkurencyjnych kampanii w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google. 

Przeprowadź gruntowną analizę reklam firm o podobnej działalności do Twojej. Zwróć uwagę na język i sposób, w jaki branżowi rywale komunikują się z gronem odbiorców. Pod żadnym pozorem nie kopiuj cudzych pomysłów, inspiruj się, wyciągaj wnioski i twórz kampanie na podstawie własnych koncepcji. 

Aby wyróżnić swoją reklamę Google Ads na tle innych:

  • skup się na wyjątkowości oferowanych produktów i usług; 
  • podkreśl dodatkowe korzyści, które jesteś w stanie zapewnić swoim klientom; 
  • dołącz opinie ekspertów; 
  • weź pod uwagę wezwanie do działania i stosuj wyrażenia takie jak „Sprawdź teraz”, „Zobacz naszą ofertę” itd.; 
  • informuj o specjalnych promocjach oraz profitach oferty w tekście reklamy (np. „dzięki produktowi X zaoszczędzisz aż 80%”). 

5. Zawieraj w reklamach słowa kluczowe 

Po założeniu konta Google Ads i przeprowadzeniu audytu słów kluczowych, masz świadomość tego, co użytkownik wpisuje, gdy chce znaleźć Twój produkt bądź usługę w internecie. 

Aby pomyślnie wyświetlać kampanie w wynikach oraz sieci reklamowej Google, zaimplementuj branżowe słowa kluczowe i frazy z długim ogonem (Long Tail keywords) do tekstu reklamy. Dzięki tej praktyce potencjalni klienci będą w stanie szybciej dotrzeć do oferty znajdującej się na stronie Twojego sklepu internetowego. 

Przykład

Firma specjalizuje się w sadzeniu krzewów i drzew w przydomowych ogrodach. Jednym z głównych słów kluczowych związanych z prowadzoną działalnością będzie „profesjonalne sadzenie roślin”.  Podczas tworzenia nagłówka do reklamy Google Ads, przedsiębiorca wykorzysta frazę  „Profesjonalne sadzenie roślin”. W ten sposób wskaże na zakres świadczonych usług oraz wyświetli się wśród użytkowników Google Ads poszukujących tego typu oferty. 

Jeżeli w zasięgu ręki posiadasz kilka niezawodnych słów kluczowych, wykorzystaj je, aby stworzyć osobne reklamy dla każdego z nich. Pamiętaj o tym, by dopasować tematykę grupy reklamy do tekstu wraz z odpowiednio dobraną do niego frazą kluczową. 

6. Zoptymalizuj wykluczające słowa kluczowe 

Aby nie przepalić budżetu i zapewnić wysokiej jakości ruch na stronie internetowej, zoptymalizuj wykluczające słowa kluczowe podczas tworzenia kampanii Google Ads. 

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads to frazy, które uniemożliwiają wyświetlanie reklam w przypadku wyszukiwań zawierających te konkretne słowa. Działanie to pomaga w udoskonaleniu trafności kampanii i ograniczeniu niepożądanych kliknięć użytkowników posiadających inne intencje podczas wpisywania frazy w wyszukiwarkę. 

Przykład

Firma ogrodnicza w swojej ofercie posiada wyłącznie usługi w zakresie sadzenia roślin i krzewów. Nie zajmuje się pielęgnacją tych roślin, ani sprzedażą nawozów i innych środków ochrony. Reklamodawca wykluczy takie frazy tak „pielęgnacja”, „nawozy” czy „środki ochrony roślin”. 

Wykluczające słowa kluczowe dodasz z poziomu kampanii lub poprzez wprowadzanie unikalnych fraz do określonych grup reklamy w późniejszym etapie. 

7. Pisz osobne teksty dla każdej grupy reklam

Grupy reklam to kategorie zawierające konkretne produkty lub usługi, dzięki którym Twoje konto reklamowe Google Ads jest uporządkowane i zorganizowane. 

Kampanie tworzone w Google Ads muszą być przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika i dopasowane do witryny internetowej, do której przejdzie po kliknięciu reklamy.
Każda grupa reklam powinna zatem posiadać odrębny, indywidualny tekst reklamowy. 

Przykład 

Przedsiębiorstwo, które zajmuje się sadzeniem krzewów i drzew, może stworzyć jedną grupę reklam o nazwie  „sadzenie drzew” i kolejną o nazwie „sadzenie krzewów”. Wszystkie grupy obejmują reklamy, które dotyczą usługi sadzenia roślin. 

Jeżeli jednak firma zdecydowałaby się na napisanie jednego tekstu reklamy, mogłaby stracić uwagę użytkownika, który poszukuje konkretnego rozwiązania i pomocy. Idealny scenariusz zakłada, że klient po kliknięciu reklamy „sadzenie drzew” zostanie przekierowany na stronę, w której znajdzie informacje na temat usługi dotyczącej sadzenia tych wieloletnich roślin. 

8. Testuj i optymalizuj

Nie istnieje jeden schemat tworzenia skutecznych reklam Google Ads. Sukcesowi sprzyja jednak metoda prób i błędów. Płatne kampanie Google pozwalają mierzyć realny postęp, modyfikować reklamy bądź całkowicie je zmieniać. 

Dzięki możliwościom reklamy Google Ads masz szansę testować różne wersje tego samego tekstu i weryfikować, który z nich jest najczęściej klikany przez użytkowników. Wystarczy, że zmienisz nagłówki, użyjesz słów kluczowych Google Ads w innych konfiguracjach bądź zaproponujesz nieco inną ofertę (korzyść) dla użytkownika w każdym z tekstów reklamy. 

Tworzenie dwóch odmiennych wersji reklam Google Ads pozwala dostrzec, która z dostępnych opcji przyciąga potencjalnych klientów, zapewnia ruch na stronie sklepu internetowego i prowadzi do zakupu oferowanego produktu bądź usługi.

Jak reklamować się w Google Ads? Podsumowanie

Początki reklamowania się w Google Ads w praktyce można sprowadzić do 6 podstawowych kroków, które musisz wykonać: 

  1. Wybierz cel i typ kampanii Google Ads.
  2. Określ stawkę.
  3. Ustaw kluczowe elementy kampanii.
  4. Wybierz słowa kluczowe i kliknij stwórz reklamę. 
  5. Określ swój budżet.
  6. Sprawdź kampanię Google Ads.

Dodatkowo przy uruchomieniu reklamy Google Ads, weź pod uwagę wskazówki dotyczące optymalizacji strony docelowej oraz tworzenia treści reklamowych spełniających potrzeby klientów i wymogi robotów Google. 

Jeżeli wciąż nie wiesz, jak uruchomić kampanię w Google Ads lub zastanawiasz się, czy warto powierzyć to zadanie doświadczonemu ekspertowi, umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą, by uzyskać wyczerpującą odpowiedź.

FAQ – lista najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących tego, jak zrobić reklamę w Google Ads 

Jak działa Google Ads?

Google Ads to platforma reklamowa, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów. 

Reklamy w systemie Google Ads są wyświetlane w odpowiedzi na określone słowa kluczowe, a płatność odbywa się na zasadzie CPC (koszt za kliknięcie) lub CPM (koszt za 1000 wyświetleń).

Jak zacząć z Google Ads?

Jeżeli chcesz zacząć korzystać z Google Ads, zarejestruj się na platformie Google Ads, utwórz konto i zaloguj się. Następnie przejdź do celów reklamowych, określ budżet i wybierz odpowiedni typ kampanii (np. w sieci reklamowej bądź w sieci wyszukiwania). Utwórz grupy reklamowe, wybierz słowa kluczowe i stwórz atrakcyjne reklamy, aby rozpocząć wyświetlanie reklam swojej firmy na platformie Google Ads.

Jakie są kluczowe elementy kampanii reklamowej w Google Ads?

Kluczowymi elementami kampanii reklamowych Google Ads są słowa kluczowe, grupy reklamowe, reklamy tekstowe lub graficzne, ustawienia licytacji oraz budżet kampanii (inaczej koszty reklamy). 

Dobrze pamiętać, że poza elementami kampanii reklamowej w Google Ads to skuteczne zarządzanie reklamą wymaga ciągłego testowania, optymalizacji kampanii Google i dostosowywania strategii w oparciu o wyniki analiz i zmiany w zachowaniach użytkowników.

Jakie są typy kampanii reklamowych w Google Ads?

Google Ads oferuje trzy główne typy kampanii reklamowych – kampanie w sieci wyszukiwania, kampanie w sieci reklamowej i kampanie Google Shopping. Każda z nich różni się miejscem wyświetlania reklam oraz funkcją, którą ma spełniać.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 23 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...