Wynik jakości ma realny wpływ na koszt kliknięcia i pozycję Twojej reklamy Google Ads w wynikach wyszukiwania. Aby zatem wygenerować zysk i pozyskać lojalne grono klientów, musisz zadbać o łączną skuteczność 3 komponentów – CTR, trafności reklamy i jakości strony docelowej.
Istnieje aż 18 sprawdzonych praktyk w ramach tego, jak poprawić wynik jakości reklamy w Google Ads, zmaksymalizować konwersję oraz zminimalizować koszty kliknięcia płatnych kampanii Google. Bez kompleksowej wiedzy na ten temat nie spełnisz oczekiwań potencjalnych klientów, a tym samym nie zrealizujesz wszystkich założonych celów biznesowych.
Z tego poradnika dowiesz się:
Wynik jakości (Quality Score; QS) w Google Ads to wskaźnik, którego Google używa do oceny jakości reklam i stron docelowych w kampaniach reklamowych. Jest to jedna z kluczowych metryk w systemie reklamowym Google, która ma wpływ na to, jak Twoje reklamy i słowa kluczowe wyświetlają się w wynikach wyszukiwania oraz ile będziesz płacić za kliknięcie.
Wynik jakości jest oceniany w skali od 1 do 10, gdzie 10 oznacza najwyższą, a 1 najniższą jakość. W praktyce wynik jakości oznacza posiadanie słów kluczowych, których reklamy Google Ads:
Im wyższy wynik jakości, tym niższy koszt kliknięcia (CPC) i wyższy współczynnik klikalności (CTR).
Na wynik jakości Google Ads mają wpływ 3 podstawowe elementy, które są uwzględniane podczas obliczeń.
Każdy z 3 komponentów jest oceniany w kategoriach takich jak: „Powyżej przeciętnej”, „Przeciętnie” i „Poniżej przeciętnej”. To ocena komponentów określana na podstawie porównania z innymi reklamodawcami, którzy licytowali to samo słowo kluczowe w ciągu ostatnich 90 dni. Stan „Przeciętnie” lub „Poniżej przeciętnej” wskazuje na konieczność wprowadzenia ulepszeń.
Ocenę dla poszczególnych komponentów sprawdzisz w panelu Google Ads poprzez dodanie kolumny na poziomie słowa kluczowego.
Dla Google przewidywany współczynnik klikalności (CTR) służy do oszacowania prawdopodobieństwa kliknięcia reklamy Google Ads przez osoby wyszukujące Twoje słowa kluczowe. Obliczany jest na podstawie dotychczasowej skuteczności reklam w zakresie CTR.
Google korzysta z historycznej skuteczności Twojego konta Google Ads, aby określić przewidywany współczynnik klikalności. Jeżeli zatem Twoje wcześniejsze reklamy zostały uznane przez użytkowników za trafne i wyróżniły się dużą częstotliwością kliknięć, możesz liczyć na uzyskanie wysokiego wyniku CTR.
Wskaźnik, jakim jest trafność reklamy odpowiada za stopień dopasowania reklamy do intencji wyszukiwania użytkownika oraz wpisywanych przez niego słów kluczowych. Jeżeli tekst reklamy Google Ads jest odpowiedni dla zamiaru wyszukiwań internauty, to wynik trafność reklamy uzyska stan „Powyżej przeciętnej”.
„Wynik poniżej przeciętnej” może wskazywać na to, że reklama Google Ads jest zbyt ogólna lub słowa kluczowe nie są powiązane z Twoją branżą.
Wskazówka
Aby uzyskać „Wynik powyżej przeciętnej”, musisz zadbać o napisanie skutecznego tekstu reklamowego wraz z odpowiednim wezwaniem do działania, by zachęcić użytkownika do kliknięcia reklamy Google Ads.
Ostatni z 3 czynników wpływających na wynik jakości reklamy dotyczy jakości strony docelowej. To stopień, w jakim strona docelowa jest trafna i przydatna dla użytkownika po kliknięciu reklamy Google Ads.
„Wynik powyżej przeciętnej” uzyskasz wtedy, gdy zarówno reklama, jak i strona docelowa będą zawierały te same słowa kluczowe, które spowodowały wyświetlenie reklamy Google Ads. Dzieje się tak, ponieważ Google zweryfikuje użyte przez Ciebie frazy kluczowe i uzna, że Twoja strona docelowa odpowiada intencji użytkownika.
W ogólnej ocenie użyteczności strony docelowej należy uwzględnić współczynnik odrzuceń i szybkość ładowania witryny. Jeżeli współczynnik odrzuceń jest wysoki, a wczytywanie strony docelowej zajmuje zbyt dużo czasu, wynik jakości ulegnie pogorszeniu.
Wyższy wynik jakości reklamy w Google Ads niesie za sobą wiele korzyści dla reklamodawcy, w tym uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania za niższe stawki kliknięcia reklamy.
Oto lista TOP 4 korzyści z poprawy wyniku jakości reklamy w Google Ads.
Wynik jakości reklamy w Google Ads to jeden z czynników, na podstawie których obliczany jest ranking reklamy. Służy on do określania miejsca wyświetlania płatnej kampanii. Ranking reklamy decyduje również o tym, czy dana reklama w ogóle zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania.
Wysoki wynik jakości informuje Google o tym, że reklama PPC jest doskonałej jakości, co znacznie zwiększa szansę reklamodawcy na uzyskanie wyższej pozycji w SERP-ach oraz lepszych wyników w aukcji.
Uwaga: Ustalenie wysokiej stawki i dużego budżetu reklamowego to tylko jeden z czynników decydujących o powodzeniu kampanii Google Ads. Priorytetowe znaczenie w uzyskaniu pierwszych miejsc na stronie wyszukiwań Google odgrywają trafność i zapewnienie dobrego doświadczenia użytkownika (UX) po kliknięciu reklamy.
Im wyższy wynik jakości reklamy, tym tańsza kampania Google Ads. Oznacza to, że wynik jakości wpływa na koszt kliknięcia reklamy (CPC).
W rezultacie reklamodawca może osiągnąć tę samą pozycję na stronie wyników wyszukiwania, co konkurencja, jednak po przeznaczeniu mniejszej stawki.
Zapamiętaj!
Wyższy wynik jakości reklamy stanowi dla Google informację o tym, że odpowiadasz na potrzeby użytkowników, dzięki czemu będzie pobierać mniej opłat za każdorazowe kliknięcie reklamy Google Ads.
Reklamy o wyższym wyniku jakości generują większą liczbę kliknięć, a tym samym konwersji. Niedopasowanie reklamy Google Ads do intencji użytkownika oraz strony docelowej negatywnie wpływa na dalsze działania użytkownika i realizację założonych celów biznesowych reklamodawcy.
Aby uzyskać wysoki wynik jakości reklamy w Google Ads należy zadbać o odpowiednie dopasowanie strony docelowej do zamiaru wyszukiwania oraz celów reklamowych.
W skrócie: Wyższy wynik jakości koreluje z większą liczbą konwersji przy niższych stawkach.
Dzięki niższym CPC i większej liczbie konwersji uzyskasz lepszy zwrot z inwestycji z reklam PPC. Jeśli wygenerujesz większą liczbę konwersji przy tym samym budżecie, możesz zwiększyć zwrot z wydatków na reklamę oraz ROI, co bezpośrednio przełoży się na ogólną skuteczność i powodzenie kampanii Google Ads.
Wysoki wynik jakości to wyższe pozycje w wynikach Google i niższe stawki za kliknięcia reklamy. To jeden z wielu powodów, dla których reklamodawcy decydują się pracować nad udoskonaleniem trafności reklam, strony docelowej oraz CTR.
Poniżej omówiono 18 skutecznych sposób na to, jak poprawić wynik jakości reklamy w Google Ads oraz skuteczność kampanii PPC.
Tekst reklamy, słowa kluczowe i strony docelowe powinny być spójne oraz odpowiadać intencji wyszukiwań użytkownika.
Jednak aby poprawić wynik jakości reklamy w Google Ads i zadbać o integralność pomiędzy tymi 3 komponentami, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych wskazówek:
Dodatkowa wskazówka: Jeżeli nie masz jeszcze utworzonej strony docelowej dla kampanii reklamowej, spróbuj zaimplementować słowa kluczowe do adresu URL.
Jednym z pierwszych sposobów na to, jak zwiększyć wynik jakości (Quality Score), jest zidentyfikowanie grupy docelowej Twojej kampanii PPC. Dzięki zaawansowanym opcjom targetowania reklamy Google oraz indywidualnie przeprowadzonym analizom jesteś w stanie poznać potencjalnego klienta Twojej firmy.
Kierując reklamy na odpowiednich odbiorców, możesz zwiększyć współczynnik klikalności, ruch na stronie oraz wygenerować konwersję, a tym samym poprawić wynik jakości Google Ads.
Przeczytaj dodatkowy poradnik na ten temat:
Podstawowym krokiem, który należy podjąć, aby poprawić wynik jakości reklamy w Google Ads, jest przeprowadzenie badania słów kluczowych. Skoncentruj się na tych frazach kluczowych, które tematycznie odpowiadają Twojej branży oraz prowadzonej kampanii PPC.
Uwzględnij również słowa kluczowe z długim ogonem, ponieważ zawężają wyniki wyszukiwania i generują ściśle ukierunkowany ruch na stronie.
3 narzędzia, które pomogą Ci w przeprowadzeniu badania słów kluczowych:
Sprawdzoną praktyką w ramach tego, jak poprawić wynik jakość reklamy w Google Ads, jest użycie w nagłówku tekstu reklamowego słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym o największej wyszukiwalności.
Zaleca się również implementację słów kluczowych o największej konwersji w opisach i rozszerzeniach reklam Google Ads. Wysoki CTR nie byłby jednak możliwy bez fraz obejmujących wyszukiwane hasła odpowiednie dla reklamy w Twojej branży.
Wskazówka
Utwórz wiele grup reklam w celu segregacji różnych słów kluczowych – w ten sposób zyskasz pewność, że po wpisaniu hasła „fizjoterapia stawu barkowego” użytkownikowi nie wyświetli się reklama „fizjoterapia kolana”. Odpowiesz nie tylko na intencję potencjalnego klienta, lecz także poprawisz CTR w każdej grupie reklam.
Kolejnym ze sposobów na to, jak poprawić wynik jakości reklam w Google Ads, jest tworzenie listy wykluczających słów kluczowych. Jest to szczególnie istotne w przypadku typów dopasowania do wyrażenia i dopasowania przybliżonego słów kluczowych.
Stworzenie solidnej listy wykluczających słów kluczowych pozwoli na automatyczne wykluczenie tych fraz, które nie są istotne dla firmy – nie są wyszukiwane przez Twoją grupę docelową lub zapewniają niski CTR.
Proces przeglądania zapytań użytkowników w Google Ads to część bieżących prac, dlatego postaraj się regularnie przeglądać wyszukiwane słowa kluczowe (np. co tydzień). Wyeliminuj kliknięcia prowadzące do Twojej witryny, które nie są związane z reklamą, stroną docelową i przede wszystkim intencją użytkownika.
Poprawa wyniku jakości reklam w Google Ads jest możliwa dzięki tworzeniu kampanii opartych na strategii SKAG (Single Keyword Ad Groups), czyli grupach reklam z jednym słowem kluczowym.
Zapamiętaj!
Aby skorzystać z pełni z potencjału strategii SKAG, w jednej grupie reklam Google zawrzyj jedno słowo kluczowe. Uwzględnij jednak różne typy dopasowania słów kluczowych.
Uporządkowane grupy reklam pozwalają na stworzenie tekstu reklamowego o dużym poziomie szczegółowości i zawierającym najważniejsze słowa kluczowe, co przekłada się na maksymalizację wyniku jakości reklamy, obniżenie CPC oraz zniwelowanie liczby przypadkowych kliknięć reklamy Google Ads.
Aby uzyskać zadowalające rezultaty i poprawić wynik jakości reklam Google Ads, musisz zadbać o uporządkowaną strukturę grup reklam.
Każda kampania w Google Ads może posiadać wiele grup reklam, a do każdej z tych grup reklam powinien zostać przypisany zestaw słów kluczowych. Warto zdecydować się napisać indywidualny tekst reklamy dla każdej z grup reklam Google Ads.
Wskazówka
W przypadku słów kluczowych generujących duży ruch na stronie nie bój się tworzyć grup reklam składających się z jednej frazy kluczowej.
Uwaga: Do każdej grupy reklam możesz przypisać stronę docelową na podstawie oferowanych przez nią produktów lub usług.
Dobrym pomysłem w celu poprawy wyniku jakości reklamy w Google Ads jest regularny audyt istniejących już grup reklam.
Zwróć uwagę na strukturę konta Google Ads oraz poszczególnych kampanii. Zweryfikuj liczbę grup reklam, zestaw słów kluczowych oraz strony docelowe.
Zapamiętaj!
Posiadanie 10-15 unikatowych słów kluczowych w ramach grupy reklam to często lepsza strategia od implementacji ponad 50 powtarzających się fraz kluczowych.
Przydatną praktyką w poprawie wyniku jakości reklam w Google Ads jest korzystanie z komponentów (dawniej rozszerzeń) reklam. Nie mają one bezpośredniego wpływu na wynik jakości prowadzonej kampanii, a na wzrost CTR.
Komponenty reklam to dobry pomysł na uzupełnienie tekstu reklamowego o dodatkowe, istotne z perspektywy klienta informacje o promowanym produkcie lub usłudze. Możesz zamieścić w nich dane kontaktowe, ceny produktów, linki do konkretnych podstron witryny, lokalizację firmy oraz opinie i recenzje klientów.
Uwzględnienie jak największej liczby odpowiednich rozszerzeń w reklamie Google Ads korzystnie wpłynie na oczekiwany współczynnik klikalności. Wynika to z dostarczenia kompleksowych informacji o firmie, które mogą przekonać użytkownika do kliknięcia konkretnego linku sponsorowanego w wynikach wyszukiwania.
Przeczytaj dodatkowy poradnik na ten temat:
Jedną z najlepszych metod poprawy wyniku jakości reklamy w Google Ads jest optymalizacja strony docelowej pod kątem doświadczenia użytkownika (UX).
Aby poprawić wynik jakości i spełnić oczekiwania internautów powinieneś zadbać m.in. o:
Wskazówki
Upewnij się, że słowa kluczowe zawarte w reklamie Google Ads odzwierciedlają frazy użyte w ramach treści na stronie docelowej.
Duże znaczenie ma również adres URL, który powinien być odpowiedni dla każdej grupy reklam i zapewniać użytkownikowi dokładnie to, czego szuka (np. internauta poszukujący kettli do ćwiczeń po kliknięciu reklamy powinien zostać przekierowany do kategorii tego typu produktów na stronie).
Kolejną wskazówką jest włączenie słów kluczowych do opisu stron docelowych, na które przekierowujesz użytkownika bezpośrednio po kliknięciu Twojej reklamy. Pamiętaj jednak o tym, aby nie przesadzić z liczbą fraz.
Naturalna implementacja słów kluczowych w meta description strony docelowej pomoże Ci poprawić wynik jakości strony, a tym samym wpłynie na ogólny wynik jakości reklam w Google Ads.
Na naszej liście 18 skutecznych sposobów, jak poprawić wynik reklamy w Google Ads, znajduje się szybkie ładowanie witryny. Strony internetowe, które zbyt wolno się wczytują, negatywnie wpływają na doświadczenie użytkownika (UX) oraz ogólny wynik jakości reklamy.
Tempo ładowania witryny to czynnik, który odgrywa również kluczową rolę dla współczynnika konwersji, dlatego też nie można bagatelizować problemów wynikających z powolnego wczytywania się strony.
Do najczęstszych czynników spowalniających ładowanie witryny należą:
Gotowe rozwiązanie: Skorzystaj z bezpłatnego narzędzia Google do sprawdzenia szybkości witryny – PageSpeed Insights. Przeanalizuj tempo ładowania Twojej strony i uzyskaj informacje oraz dodatkowe sugestie, które pomogą w udoskonaleniu tego parametru.
Przeczytaj dodatkowy poradnik:
Szybkość strony – jak sprawdzić i przyspieszyć czas ładowania strony? Kompletny przewodnik
Skutecznym patentem na poprawę wyniku jakości w reklamie Google Ads jest dodanie do prowadzonej kampanii co najmniej jednej elastycznej reklamy w wyszukiwarce. W ten sposób przetestujesz różne kombinacje nagłówka (15 wersji) i tekstu w reklamach Google.
Google przetestuje najatrakcyjniejsze wersje reklam i zweryfikuje je pod kątem dopasowania do różnych zapytań użytkowników. Dopasowane pod kątem wyszukiwań teksty reklamowe pozwolą uzyskać więcej wyświetleń, co z kolei wpłynie na ogólny wzrost wyniku jakości reklam w Google Ads.
Wśród komponentów Google Ads, które szczególnie sprawdzają się w przypadku poprawy wyniku jakości reklam znajduje się rozszerzenie „Ocena sprzedawców”.
Wyświetlane obok reklamy oceny z gwiazdkami z opinii Google zwiększają współczynnik klikalności wśród użytkowników. Parametr CTR stanowi jeden z ważniejszych czynników wpływających na wynik jakości reklamy w Google.
Komponent „Ocena sprzedawców” w reklamie Google Ads przyczynia się do wzrostu CTR z 2 powodów:
Dobrym patentem na to, by poprawić wynik jakości reklam w Google Ads, jest skorzystanie z narzędzia podglądu i diagnostyki reklam.
To narzędzie zapewnia podgląd reklam Google Ads na stronie wyników wyszukiwania oraz weryfikację tego, czy Twoja kampania wyświetli się po wpisaniu przez użytkownika określonej frazy kluczowej. Informuje również o tym, czy reklama Google Ads w ogóle zostanie wyświetlona na stronie wyszukiwań Google, czy wręcz przeciwnie – w tym przypadku wyświetlą się sugestie rozwiązania potencjalnych problemów.
Z narzędzia podglądu reklam Google Ads skorzystasz, postępując zgodnie z następującymi wytycznymi:
Obserwowanie zmian bieżących reklam Google Ads to nie wszystko. Aby znaleźć najlepszą odpowiedź i rozwiązanie na to, jak poprawić wynik jakości reklamy w Google Ads, przejrzyj wcześniejsze statystyki dotyczące wyniku jakości z uwzględnieniem wybranego przez Ciebie okresu raportowania.
Na wynik jakości reklamy Google Ads wpływa wiele czynników, dlatego też warto poeksperymentować z różnymi grupami reklam, tekstami reklamowymi oraz projektami stron docelowych, aby sprawdzić, które z nich generują największą liczbę konwersji.
Testowanie różnych wersji reklam daje wgląd również w to, jakie konkretnie kombinacje zapewniają najwyższe współczynniki klikalności.
Kolejnym krokiem prowadzącym do poprawy wyniku jakości reklam w Google Ads jest tworzenie odpowiednich, przekonujących tekstów reklamowych.
Oprócz uwzględnienia fraz kluczowych w nagłówku, opisie i adresie URL, pamiętaj o 3 następujących rozwiązaniach:
Przeczytaj dodatkowy poradnik na ten temat:
Uwzględnienie zaproponowanych 18 rozwiązań na to, jak poprawić wynik jakości reklamy w Google Ads, może sprawiać trudności początkującym reklamodawcom.
Jeżeli Twoje reklamy Google Ads nie są wyświetlane z powodu niskiego wyniku jakości, w pierwszej kolejności weź pod uwagę 5 głównych zasad:
Jeżeli wciąż nie wiesz, jak poprawić współczynnik jakości reklamy Google Ads, umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą.
Tak, rodzaj kampanii może mieć wpływ na wynik jakości. Kampanie reklamowe w sieci wyszukiwania często mają inne czynniki wpływające na jakość reklamy niż kampanie w sieci reklamowej lub na YouTube.
Aby obliczyć wynik jakości w reklamie Google Ads, należy uwzględnić trzy główne czynniki: wskaźnik klikalności (CTR), jakość strony docelowej oraz trafność reklamy. Każdy z tych elementów otrzymuje ocenę od 1 do 10, gdzie 10 oznacza najlepszą jakość. Ostateczny wynik jakości obliczany jest jako średnia ważona tych trzech czynników, przy czym CTR ma największy wpływ na wynik.
Wynik jakości wyświetla się w panelu Google Ads. Wystarczy, że będziesz postępować według 4 kroków z instrukcji:
Tak, wynik jakości ma wpływ na pozycję reklamy w wynikach wyszukiwania. Wyższy wynik jakości może pomóc reklamie znaleźć się wyżej w wynikach nawet przy niższym budżecie.
Tak, Google Ads oferuje narzędzia do monitorowania i optymalizacji wyniku jakości, takie jak raporty o jakości słów kluczowych i strony docelowej.
W niektórych przypadkach można zauważyć pierwsze pozytywne efekty w poprawie wyniku jakości reklamy już po kilku tygodniach intensywnej optymalizacji kampanii, treści reklam i strony docelowej. W miarę jak Google indeksuje i ocenia zmiany, jakość reklamy może się poprawić.
Jednak pełna poprawa wyniku jakości reklamy, która przynosi znaczące korzyści w postaci niższych kosztów kliknięć i lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, może zająć kilka miesięcy lub nawet dłużej. To proces wymagający cierpliwości, regularnej analizy i optymalizacji.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 23 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!