Aby móc wyświetlać reklamy Google Ads odpowiedniej grupie klientów, nie wystarczy dodać słów kluczowych związanych z Twoją branżą. Pozyskanie wartościowego ruchu na stronie jest możliwe za sprawą wyboru odpowiedniego typu dopasowań słów kluczowych.
Dostępne są 3 typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads (Broad Match, Exact Match, Phrase Match), a każdy z nich dostosowany jest do nieco innych celów i preferencji reklamodawcy.
Z tego artykułu dowiesz się:
Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads to różne sposoby określania, jakie zapytania wyszukiwania lub frazy powinny wywoływać wyświetlanie Twoich reklam. Wybierając odpowiedni typ dopasowania słów kluczowych, możesz kontrolować, jak szeroko lub dokładnie Twoje reklamy Google Ads są dopasowywane do zapytań użytkowników.
Z bardziej technicznego punktu widzenia typy dopasowań słów kluczowych odpowiadają za to, jak bardzo fraza kluczowa będzie odpowiadać wyrażeniu wyszukiwanemu przez internautę oraz możliwości wzięcia udziału reklamy w aukcji.
Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads decydują o dotarciu do właściwej grupy klientów zainteresowanych zakupem produktu lub usługi z Twojej oferty.
W Google Ads wyróżnia się 3 podstawowe typy dopasowań słów kluczowych (Broad Match, Exact Match, Phrase Match).
Dopasowanie przybliżone (Broad Match) ma miejsce wtedy, gdy reklamy Google Ads wyświetlają się w wynikach wyszukiwań na zapytania związane ze znaczeniem wpisanego słowa kluczowego, jednak niekoniecznie zawierające to dokładne hasło.
Dopasowanie przybliżone to domyślny typ dopasowania Google Ads i najlepiej sprawdzi się w przypadku inteligentnego określania stawek. Wynika to z tego, że każde zapytanie skierowane przez użytkownika jest inne, a to oznacza, że stawki dla każdego z nich powinny odwzorowywać unikatowość kontekstową w czasie aukcji.
Lepszą trafność w dopasowaniu przybliżonym reklamy Google Ads do zapytań użytkowników zapewniają niedawne wyszukiwania internautów, treść na stronie docelowej i inne frazy kluczowe użyte w grupie reklam.
Przykład działania dopasowania przybliżonego (Broad Match)
Zalety dopasowania przybliżonego słów kluczowych w Google Ads to:
Wady dopasowania przybliżonego słów kluczowych w Google Ads to:
Wskazówka
Ustaw wykluczające słowa kluczowe, aby zapobiec wyświetlaniu reklamy Google Ads na słowa kluczowe i zapytania niezwiązane z Twoją firmą.
Na dopasowanie przybliżone zdecyduj się wtedy, gdy używasz docelowego CPA i docelowego ROAS jako strategii ustalania stawek. W przypadku maksymalizacji liczby kliknięć, docelowy udział w wyświetleniach i ręczny CPC mogą okazać się nieskuteczne.
Typ dopasowania przybliżonego sprawdzi się również w sytuacji, gdy chcesz odkryć nowe słowa kluczowe i zwiększyć zasięg prowadzonej kampanii.
Dopasowanie do wyrażenia (Phrase Match) ma miejsce wtedy, gdy reklamy wyświetlane są w wynikach wyszukiwania na zapytania użytkowników, o tym samym znaczeniu co słowo kluczowe.
Przed lub po wyrażeniu mogą jednak znajdować się dodatkowe, inne słowa niż te zawarte w ramach frazy kluczowej. Kolejność słów kluczowych w dopasowaniu do wyrażenia nie odgrywa większej roli.
Przykład działania dopasowania do wyrażenia (Phrase Match)
Zalety dopasowania do wyrażenia słów kluczowych w Google Ads to:
Wady dopasowania do wyrażenia słów kluczowych w Google Ads to:
Zapamiętaj!
W 2021 roku Google wycofał modyfikator dopasowania przybliżonego (Broad Match Modifier) i wcielił go do typu dopasowania do wyrażenia. Oznacza to, że słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia powodują wyświetlanie reklam Google Ads w odpowiedzi na większą liczbę zapytań użytkowników.
Na dopasowanie do wyrażenia w Google Ads zdecyduj się wtedy, gdy zależy Ci na bardziej precyzyjnym kierowaniu reklamy. Ten typ dopasowań słów kluczowych sprawdzi się na dalszych etapach ścieżki klienta, podczas rozważania i podejmowania przez niego decyzji zakupowej.
Dopasowanie ścisłe (Exact Match) ma miejsce wtedy, gdy reklamy wyświetlane są w wynikach wyszukiwania na hasła o tym samym znaczeniu lub podobnym co słowo kluczowe. Ten typ dopasowania słów kluczowych daje największą kontrolę nad wyświetlaniem reklamy Google Ads.
Dodanie słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym wymaga użycia kwadratowych nawiasów, np.: [aparat cyfrowy]
Przykład działania dopasowania ścisłego (Exact Match)
Zalety dopasowania ścisłego słów kluczowych w Google Ads to:
Wady dopasowania ścisłego słów kluczowych w Google Ads to:
Uwaga: Typ dopasowanie ścisłe słów kluczowych umożliwia wyświetlanie reklam na synonimy, liczbę mnogą i inne odmiany fraz kluczowych użytych w kampanii Google Ads.
Na dopasowanie ścisłe w Google Ads zdecydujesz się wtedy, gdy zależy Ci na kierowaniu reklamy na wyodrębnioną grupę odbiorców, wpisujących w wyszukiwarkę słowa kluczowe o większym stopniu szczegółowości.
Typ dopasowanie ścisłe w kampaniach Google Ads to dobry pomysł w sytuacji, w której chcesz dotrzeć do klientów o większej intencji zakupowej.
Aby skonfigurować słowa kluczowe pod względem dopasowania musisz podążać za 3 krokami z gotowego przewodnika.
Kolumna „Stan” wskazuje na to, czy dane słowo kluczowe jest aktywne i informuje o tym, czy Twoja reklama będzie widoczna dla użytkowników wpisujących zapytanie z danym wyrażeniem.
Wyróżnia się 4 stany słowa kluczowe:
Wybór odpowiedniego typu dopasowania słów kluczowych w reklamach Google Ads ma duże znaczenie dla maksymalizacji skuteczności i osiągnięcia celów biznesowych reklamodawcy.
Oto lista najlepszych praktyk w ramach doboru typu dopasowania słów kluczowych dla prowadzonej przez Ciebie kampanii Google.
Określenie celów reklamowych kampanii Google Ads to podstawa w wyborze odpowiedniego typu dopasowania słów kluczowych.
Aby lepiej dostosować typ dopasowania słów kluczowych do reklamy Google Ads, odpowiedz sobie na poniższe pytanie:
Na czym Ci najbardziej zależy – uzyskaniu maksymalnej widoczności kampanii Google, precyzyjnym targetowaniu czy równowadze pomiędzy tymi 2 zamiarami?
Ustalenie budżetu reklamowego przeznaczonego na kampanię Google Ads jest nierozerwalnie związane z wyborem odpowiedniego typu dopasowania słów kluczowych w reklamie typu PPC.
Od możliwości finansowych zależy częstotliwość wyświetlania reklamy szerszej lub węższej grupie docelowej. Warto również przejrzeć raporty wskazujące na słowa kluczowe generujące wyświetlanie reklam oraz zaoszczędzić pieniądze na tych, które nie prowadzą do konwersji.
Sukces dopasowania fraz kluczowych w reklamie Google Ads zależy od gruntownej analizy słów kluczowych pod kątem liczby wyszukiwań oraz poziomu konkurencji dla wybranych haseł.
Dobrym rozwiązaniem w przypadku konkurencyjnych fraz kluczowych może okazać się wybór dopasowania przybliżonego. Z kolei dla niszowych haseł preferowane będą dopasowanie do wyrażenia lub dopasowanie ścisłe.
Jednym z uniwersalnych sposobów przy wyborze typu dopasowania słów kluczowych do prowadzonej kampanii Google Ads jest skorzystanie z podejścia 80/20.
Podejście 80/20 oznacza przeznaczenie 80% uwagi na szersze typy dopasowań słów kluczowych, takie jak dopasowanie przybliżone lub dopasowanie do wyrażenia, natomiast pozostałe 20% – na dopasowanie ścisłe.
Uwaga: Tej koncepcji nie można traktować w sposób zerojedynkowy. Wybór rodzaju dopasowania słów kluczowych może różnić się w zależności od konkretnej kampanii Google Ads oraz specyfiki grupy docelowej.
Najlepszym patentem na weryfikację, czy dany typ dopasowania słów kluczowych w Google Ads sprawdza się w danej kampanii jest przeprowadzanie testów.
Dzięki regularnym analizom danych można ocenić wpływ poszczególnych opcji dopasowania słów na wskaźniki, takie jak współczynnik klikalność, współczynnik konwersji i koszt działania.
Nie ograniczaj się do jednego typu dopasowania słów kluczowych w Google Ads i eksperymentuj z różnymi kombinacjami, aby odnaleźć złoty środek pomiędzy dokładnością kierowania reklamy a zasięgiem dla konkretnej kampanii.
Systematyczny przegląd Raportu wyszukiwanych haseł pomoże w identyfikacji słów kluczowych, które przyczyniły się do wyświetlenia Twoich reklam.
Za pomocą zgromadzonym w nim danych ustalisz, które frazy są nieistotne lub wyróżniają się niewielką skutecznością.
Zapamiętaj!
Raport wyszukiwanych haseł to szczególnie przydatne narzędzie w przypadku korzystania z dopasowania przybliżonego. Daje wgląd w te hasła, które cieszą niewielkim odsetkiem wyszukiwań. Wystarczy, że dodasz je do listy wykluczających słów kluczowych, aby zawęzić kierowanie kampanii Google Ads i poprawić jej wydajność.
Skorzystaj z potencjału automatyzacji i uczenia maszynowego w Google Ads, by zoptymalizować typ dopasowania słów kluczowych do Twojej kampanii.
Aby udoskonalić wybrany typ dopasowania słów kluczowych w reklamie Google, zdecyduj się na strategie automatycznego określania stawek.
Wybór typu dopasowania słów kluczowych w Google Ads warto uzupełnić wykluczającymi słowami kluczowymi.
Połączenie strategii dopasowania słów kluczowych z wykluczającymi frazami pozwoli zminimalizować ryzyko wyświetlania Twoich reklam w odpowiedzi na nietrafne wyszukiwania użytkowników, zbliżone do wybranych słów kluczowych, jednak niewyróżniające się pożądaną trafnością.
Ignorowanie wykluczających słów kluczowych w kampanii Google może prowadzić do generowania ruchu o niskiej jakości i prowadzić do osiągnięcia niskiego ROI.
Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads wpływają na widoczność płatnej reklamy lub jej brak w wynikach wyszukiwania w związku z konkretnie wpisywanych przez użytkownika hasłem.
Do głównych korzyści wynikających z dopasowań słów kluczowych w Google Ads należą:
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jaki typ dopasowań słów kluczowych przyniesie korzyści dla Twojej kampanii Google Ads, umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą.
Najbardziej odpowiedni typ dopasowania słów kluczowych zależy od celów i strategii Twojej kampanii.
Dopasowanie ścisłe jest najlepsze dla precyzyjnych zapytań, dopasowanie do wyrażenia oferuje kompromis między trafnością a elastycznością, a dopasowanie przybliżone jest bardziej elastyczne, ale może wymagać dokładniejszej optymalizacji słów kluczowych.
Aby monitorować i optymalizować kampanie z różnymi typami dopasowania słów kluczowych, regularnie analizuj wyniki kampanii, sprawdzaj, które typy przynoszą najlepsze rezultaty.
Dostosowuj budżety i liczbę słów kluczowych w każdym typie, a także strategię licytacji w oparciu o efektywność i koszty kliknięć.
Tak, możesz używać różnych typów dopasowania słów kluczowych w jednej kampanii w Google Ads. To pozwala na dostosowanie strategii do różnych rodzajów zapytań użytkowników i zwiększenie precyzji reklam.
Dla początkujących reklamodawców zalecane są przede wszystkim dopasowanie przybliżone ze staranną kontrolą budżetu oraz dopasowanie do wyrażenia, które oferuje kompromis między elastycznością a kontrolą nad trafnością reklam. Dopasowanie ścisłe wymaga większej uwagi i doświadczenia w optymalizacji kampanii Google Ads.
Typy wykluczających słów kluczowych różnią się od dopasowań słów kluczowych w Google Ads poprzez to, że eliminują określone zapytania, podczas gdy dopasowania kontrolują, kiedy reklamy są wyświetlane.
Przeczytaj dodatkowy artykuł na ten temat:
Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads – czym są i jak je wykorzystać w kampanii Google?
Tak, można używać typów dopasowań słów kluczowych we wszystkich kampaniach Google Ads. Wybór typów dopasowań zależy od strategii reklamowej i celów kampanii.
Tak, ale spowoduje to utratę danych na temat wyświetleń, kliknięć, konwersji tych słów kluczowych, więc lepiej wstrzymać dane frazy i dodać je do kampanii Google Ads ponownie w pożądanym dopasowaniu.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 26 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!