Opinie o Google Ads są różne. Zwolennicy płatnych reklam Google wskazują na szybką poprawę widoczności promowanej przez nich oferty w internecie. Z kolei przeciwnicy sugerują często wysokie koszty i silną konkurencję.
O tym, czy warto korzystać i inwestować w Google Ads, zadecyduje indywidualna analiza korzyści i ograniczeń kampanii Google Ads.
Z tego artykułu dowiesz się:
Google Ads (dawniej Google AdWords) to platforma reklamowa oferowana przez Google, która umożliwia przedsiębiorcom promowanie swoich produktów i usług w wynikach wyszukiwania Google, na stronach partnerskich oraz na stronach związanych z Google Display Network.
Platforma Google Ads pozwala na tworzenie i zarządzanie kampaniami reklamowymi, wybieranie słów kluczowych, określanie budżetu reklamowego i monitorowanie wyników.
Dzięki funkcjom takim jak precyzyjne targetowanie, śledzenie konwersji, możliwość dostosowania reklam do różnych grup odbiorców, Google Ads pomaga zwiększyć widoczność marki, generować ruch na stronach internetowych i osiągać cele marketingowe.
Reklamy w Google Ads (inaczej nazywane kampaniami Pay Per Click) działają poprzez aukcję, w której reklamodawcy konkurują o możliwość wyświetlania swoich reklam na stronach wyników wyszukiwania Google lub na stronach partnerskich.
Proces aukcji uwzględnia wiele czynników, takich jak oferowana cena za kliknięcie, jakość reklamy i wskaźniki jakości. Google Ads stosuje algorytmy, które analizują te czynniki i decydują, które reklamy zostaną wyświetlone, gdzie i w jakiej kolejności.
W rezultacie płatne reklamy są dopasowywane do określonych zapytań użytkowników, co zwiększa szanse na dotarcie do odpowiednich odbiorców.
Reklamodawcy płacą tylko w przypadku kliknięć lub wyświetleń reklam, co daje im kontrolę nad wydajnością kampanii.
Tak, warto korzystać z Google Ads, jeżeli przeanalizujesz wszystkie możliwości, ograniczenia i stwierdzisz, że ta strategia pomoże Ci w uzyskaniu wyznaczonych celów biznesowych.
Zanim podejmiesz decyzję o uruchomieniu płatnych kampanii Google, sprawdź, co na ten temat mówią statystyki.
Z Google Ads korzysta miesięcznie 246 milionów użytkowników, a niemal 80% internautów codziennie wyświetla reklamy za pośrednictwem sieci reklamowej Google (źródło: Gitnux).
Trudno wyobrazić sobie promowanie usług czy produktów nowego na rynku przedsiębiorstwa w internecie, o którego istnieniu niewielu klientów ma pojęcie. Dane liczbowe wskazują na liczne zalety przemawiające za inwestycją w kampanie Google Ads.
Reklamy Google Ads wygrywają z SEO w pozyskiwaniu zdecydowanych klientów odwiedzających stronę sklepu internetowego. Kampanie PPC (Pay Per Click) zapewniają błyskawicznie 2-krotnie więcej użytkowników w witrynie niż ma to miejsce w przypadku wyników organicznych (źródło: Techjury).
Według raportu Hubspot z 2022 roku 63% użytkowników kliknęło płatną reklamę w wyszukiwarce (źródło: Hubspot). Wyświetla się ona w wynikach Google, zarówno na samej górze, nad wynikami organicznymi, jak i pod nimi, i znajduje szczególne zainteresowanie użytkowników, którzy są zdecydowani na zakup konkretnej oferty.
Uruchomienie kampanii PPC ma wpływ na budowanie marki i może zwiększyć jej świadomość nawet o 80%, a w przypadku niektórych branż nawet o wiele więcej. Zdaniem 89% specjalistów w dziedzinie marketingu popularność marki przekłada się na większe zainteresowanie klientów jej ofertą (źródło: Techjury).
Retargeting to nic innego, jak przypomnienie użytkownikowi o Twojej stronie internetowej, którą wcześniej odwiedził, jednak z niej wyszedł, nie podejmując żadnej konwersji (np. nie zdecydował się na zakup produktu).
Google Ads pozwala na ponowne wyświetlenie treści, w tym oferty, internautom, którzy wykazali zainteresowanie produktami czy usługami na stronie, ponieważ ją odwiedzili, ale na końcu opuścili. Dla niemal 70% klientów to działanie sprzyja zakupowi wcześniej obejrzanego asortymentu (źródło: Saleslion).
Google Ads w lipcu 2023 roku udostępnia 6 typów reklamy, które dostosujesz do własnych oczekiwań i celów biznesowych. Platforma Google oferuje również specjalne formaty spełniające potrzeby wielu branż – np. hoteli, restauracji i producentów samochodów.
Formaty kampanii Google Ads przedstawiono w poniższej tabeli.
Sieć wyszukiwania | Sieć reklamowa | Wideo | Zakupy Google | Promocja aplikacji | Performance Max |
|
|
|
|
|
|
Możesz spróbować wyświetlać różne rodzaje reklam z tego samego konta Google Ads, łączyć je w ramach tej samej kampanii, by uzyskać satysfakcjonujące efekty oraz optymalnie wykorzystać swój budżet.
Płatne kampanie w wyszukiwarce Google umożliwiają dotarcie do klientów przebywających w okolicy Twojej firmy. Według danych udostępnionych w 2022 roku, aż 98% użytkowników szukało w internecie lokalnego przedsiębiorstwa (źródło: Safari Digital).
Natomiast blisko 80% potencjalnych klientów chce reklam opartych na ich lokalizacji, by mieć możliwość odwiedzenia stacjonarnej siedziby firmy (źródło: Websiterating).
Google Ads odgrywa dużą rolę w doborze słów kluczowych odpowiednich dla lokalnej branży, pozwala precyzyjnie określić grupę docelową, do której planujesz kierować swoje reklamy. Co ciekawe, 28% lokalnych wyników wyszukiwania jest konwertowanych na bezpośredni zakup (źródło: NotifyVisitors).
Przykład
Poznańscy przedsiębiorcy oferują w swoim sklepie internetowym sprzedaż ręcznie wykonanych zegarków z unikatowymi motywami marynistycznymi. Jeżeli zaczną licytować słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym, np. „zegarki z motywem”, szybko stracą nakłady na reklamę w Google, a efekt będzie niewielki. Wynika to z konkurowania ze wszystkimi firmami, również poza lokalnym zasięgiem, oferującymi sprzedaż zegarków z jakimkolwiek motywem.
Licytowanie fraz kluczowych, takich jak „zegarki z motywem marynistycznym w Poznaniu”, ma o wiele większy sens. Nie tylko zaoszczędzisz pieniądze na wyświetlanie reklamy Google Ads, lecz prawdopodobnie uzyskasz wyższy współczynnik konwersji, ponieważ Twoje reklamy będą kierowane na rynek niszowy wśród osób, które poszukują tych konkretnych produktów.
Średni zwrot z inwestycji (ROI) w Google Ads to miara efektywności inwestycji reklamowej. Określa ona zysk uzyskany z kampanii w porównaniu z poniesionymi kosztami i pozwala w ten sposób ocenić opłacalność działań reklamowych.
Statystyki wyraźnie wskazują na to, że średni ROI dla kampanii PPC wynosi 200%, co oznacza, że dobrze przygotowane płatne reklamy w Google to rentowna inwestycja dla firm promujących się w internecie.
Google Ads stawia również pewne wyzwania i ograniczenia. Ich znajomość pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie, czy warto korzystać z Google Ads (dawniej Google AdWords) w budowaniu widoczności swojej marki w internecie.
Ryzyko nadmiernego wydatkowania i brak gwarancji ponoszenia niskich kosztów na płatne kampanie to możliwy scenariusz korzystania z usługi Google Ads.
Według 44% ekspertów z dziedziny marketingu, korzystanie z Google Ads nie pozwala im wygenerować znacznego ruchu na stronie ze względu na wysokie koszty i dużą konkurencję (źródło: Gitnux).
Wybór najniższej stawki za kliknięcie reklamy w Google nie oznacza również ponoszenia niskich kosztów związanych z prowadzeniem kompleksowej kampanii. Owszem, możesz płacić mniejszą kwotę niż Twoja konkurencja.
Jeżeli jednak zdecydujesz się na promowanie firmy w internecie, wybór popularnych słów kluczowych będzie wiązał się z dużą konkurencją, a tym samym większymi wydatkami.
Korzystanie z Google Ads może wydawać się intuicyjne i proste, jednak wciąż powinieneś mieć wiedzę na temat tego, jak pracować z automatyzacją oraz nowymi funkcjami pojawiającymi się w panelu płatnych kampanii.
Samodzielne zarządzanie kampaniami Google jest opłacalne wtedy, gdy przeprowadzasz regularne audyty, dbasz o przygotowanie trafnych reklam i stron docelowych oraz na bieżąco śledzisz aktualizacje platformy Google Ads.
Inwestowanie w reklamy Google wiąże się z ryzykiem niskiej jakości kliknięć, czyli sytuacji, w których użytkownicy przypadkowo lub nieświadomie klikają na Twoje reklamy i nie podejmują dalszych kroków w ramach konwersji.
To działanie może prowadzić do niskiej jakości ruchu na stronie, spadku jakości reklam, naruszenia zasad Google Ads (a tym samym do zawieszenia lub zamknięcia konta reklamowego) oraz złej reputacji marki.
Błędem jest inwestowanie w płatne kampanie Google Ads bez przygotowania witryny internetowej, do której będą kierowani potencjalni klienci.
Dobrze przygotowana reklama może skłonić użytkownika do kliknięcia, jednak to strona stanowi miejsce, na której użytkownicy podejmą ostateczną decyzję i działania, czyli kupią oferowany przez Ciebie produkt bądź zrezygnują i opuszczą stronę sklepu internetowego.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy warto inwestować w reklamy Google Ads. Wady i zalety kampanii typu PPC sygnalizują, kiedy warto przemyśleć inwestycję w ramach prowadzenia płatnych kampanii Google.
Większy pogląd na skuteczność korzystania z reklam Google Ads w promowaniu Twojej firmy uzyskasz po udzieleniu odpowiedzi na 3 pytania:
Poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania to jedno, drugie – to czy rzeczywiście potrzebujesz płatnych reklam Google, by zwiększyć rozpoznawalność marki w sieci.
Dylematy w tej sprawie rozwiązuje krótki przegląd tego, co może, a czego nie może Google Ads w promowaniu Twojej firmy w internecie.
Czego nie zrobi dla Ciebie Google Ads:
Co może zrobić dla Ciebie Google Ads:
Opłacalność kampanii Google Ads zależy od wielu indywidualnych czynników, w tym konkurencyjności w danej branży, kosztów kliknięcia (CPC) i tego, jaki jest współczynnik konwersji. Niezależnie od celów biznesowych, prawdopodobnie znajdziesz się w jednej z poniższych sytuacji.
Zarabiasz więcej niż wydajesz na kampanie Google Ads – zainwestuj w płatne kampanie, nie zapomnij jednak uwzględnić kosztów zarządzania kampaniami w Google (jeżeli powierzyłeś to zadanie zewnętrznej agencji).
Masz problemy ze śledzeniem konwersji, a modele atrybucji Google Ads są dla Ciebie niejasne – wyłącz na chwilę kampanie w Google Ads, jeżeli przestajesz generować liczne zyski to znak, by dalej inwestować w płatne reklamy.
Wskazówka
Jeśli skonfigurowałeś śledzenie konwersji, jednak masz problemy z ich rejestracją, sprawdź, czy dla Google Ads widoczny jest tag i czy rejestruje konwersje na koncie.
Skorzystaj z innych metod i narzędzi, np. Google Tag Assistant, aby zweryfikować, czy tag został umieszczony w odpowiednim miejscu oraz korzysta z właściwych parametrów kodu.
Rozwiązanie problemów ze stanem śledzenia konwersji to priorytet w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, czy warto inwestować w Google Ads.
Zarabiasz tyle, ile wydajesz na prowadzenie kampanii Google Ads – zadaj sobie dodatkowe pytania przed podjęciem decyzji i zastanów się:
Upewnij się, że rzeczywiście sprzedajesz produkty za pośrednictwem reklam Google. Jeżeli tak – to zainwestuj w Google Ads.
Uzależniasz efektywność sprzedaży wyłącznie od kampanii Google Ads – reklamowanie się w Google Ads wymaga wkładu własnego budżetu. Jeżeli go nie posiadasz, powstrzymaj się od inwestycji w prowadzenie płatnych kampanii Google. W zamian możesz skoncentrować się na długofalowych, lecz skutecznych działaniach optymalizacyjnych witryny pod kątem SEO.
Koszty początkowe promowania firmy przy pomocy Google Ads uzależnione są od tego, czy planujesz samodzielnie prowadzić kampanię, czy powierzysz to zadanie agencji zewnętrznej.
W przypadku, gdy sam prowadzisz konto Google Ads, Twoje koszty będą ściśle związane z czasem, który poświęcisz na poznanie funkcjonalności platformy oraz zrozumienie schematu jej działania.
Podejmij współpracę z zespołem ekspertów, by zyskać pewność i czas, który przeznaczyłbyś na naukę Google Ads i konfigurację kampanii.
Pamiętaj, że poniesiesz wyższy koszt początkowy, gdy uiścisz opłatę z góry za tworzenie oraz zarządzanie reklamami przez specjalistów. Doświadczenie w zarządzaniu kampaniami Google Ads jest jednak niezastąpione, szczególnie jeżeli nie chcesz przepalić budżetu i stracić szansy na pozyskanie wysokiej jakości ruchu na stronie.
W Google Ads warto inwestować przede wszystkim ze względu na szeroki zasięg płatnych kampanii Google, precyzyjne targetowanie, maksymalizację ROI, różnorodność formatów reklamowych oraz elastyczność budżetu.
Korzystanie z Google Ads wymaga jednak wiedzy, doświadczenia i ciągłego monitorowania wyników.
Wybór płatnych kampanii Google Ads to dobry pomysł w przypadku gdy:
Zastanów się, czy chcesz inwestować w Google Ads, jeśli:
Jeżeli wciąż rozważasz, czy płatne reklamy Google Ads to opłacalne przedsięwzięcie dla Twojej firmy,umów się na bezpłatną konsultację i analizę z naszym Specjalistą.
Dzięki rozmowie dowiesz się, czy warto zarabiać na reklamach Google w przypadku prowadzonej przez Ciebie działalności.
Reklama w Google Ads pomaga przedsiębiorstwom osiągać sukces w promowaniu produktów i usług w internecie. Daje możliwość dotarcia do szerokiej grupy potencjalnych klientów, zwiększając tym samym widoczność marki.
Kampanie Google Ads umożliwiają precyzyjne docieranie do konkretnych odbiorców poprzez dostosowanie reklam do określonych słów kluczowych, lokalizacji czy preferencji demograficznych.
Tak, Google Ads (dawniej znane jako Google AdWords) jest płatną platformą reklamową. To oznacza, że musisz płacić za wyświetlenia i kliknięcia swoich reklam w zależności od wybranego modelu płatności.
Jeżeli chcesz korzystać z Google Ads, załóż konto na (https://ads.google.com/), wybierz odpowiedni typ kampanii, stwórz reklamy, ustal budżet i targetowanie.
Po przejściu tych etapów kampania będzie gotowa do uruchomienia i docierania do potencjalnych klientów w wynikach wyszukiwania Google lub na stronach partnerów sieci reklamowej.
Przeczytaj dodatkowy poradnik:
Jak założyć konto Google Ads? Krótka instrukcja obsługi dla początkujących
Ocena artykułu:
5 / 5 według 21 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!