Porównanie systemów reklamowych | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Porównanie systemów reklamowych – Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads, WP Ads

Prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez użytkowników korzystających z płatnych wyników (tzw. PPC; Pay-Per-Click) jest o 50% większe niż w przypadku użytkowników klikających bezpłatne wyniki w wyszukiwarce (źródło: Unbounce). To ewidentny dowód na to, że warto promować swoje produkty i usługi za pośrednictwem dostępnych, płatnych platform reklamowych.

Z naszego artykułu dowiesz się:

  • czym są platformy Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads oraz WP Ads,
  • jak działają dostępne systemy reklamowe,
  • jakie są podstawowe funkcje Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads i WP Ads,
  • jakie są zalety i wady platform reklamowych,
  • kto powinien korzystać z Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads oraz WP Ads.

Porównanie systemów reklamowych

Ponad 80% firm korzysta z Google Ads przy prowadzeniu swoich kampanii reklamowych (źródło: WebFX). To jeden z wielu argumentów przemawiających za skorzystaniem z tej platformy przez przedsiębiorców prężnie działających w internecie.

Czym jest Google Ads?

Google Ads (wcześniej Google AdWords) to system reklamowy Google umożliwiający wyświetlanie reklam tekstowych, graficznych i wideo w wynikach wyszukiwania Google, sieci reklamowej oraz na stronach partnerów Google.

Widok panelu Google Ads
Widok panelu Google Ads

Jak działa Google Ads?

Google Ads działa na zasadzie aukcji Pay-Per-Click (PPC). Reklamodawcy konkurują o wyświetlenie swoich reklam na podstawie stawek za kliknięcie, jakości reklam oraz wskaźnika jakości. Algorytmy Google Ads oceniają te elementy, aby określić, które reklamy będą wyświetlane, na jakiej pozycji i w jakiej kolejności. Opłaty są naliczane tylko za kliknięcia lub wyświetlenia kampanii internetowych.

Podstawowe funkcje Google Ads

Do podstawowych funkcji Google Ads należą:

  • emisja różnych rodzajów reklam (reklamy tekstowe, graficzne, produktowe, wideo, Performance Max oraz w aplikacjach mobilnych);
  • personalizacja reklam według lokalizacji, demografii, zainteresowań oraz odwiedzanych wcześniej stron WWW;
  • rozliczanie się w modelach takich jak m.in. CPC (koszt za kliknięcie), CPM (koszt za wyświetlenie), CPV (koszt za obejrzenie);
  • targetowanie na poziomie kampanii i grup reklam;
  • integracja z narzędziami analitycznymi Google, takimi jak Google Analytics.

Zalety i wady Google Ads

Do zalet systemu reklamowego Google Ads należą:

  • szybka poprawa widoczności reklamy w wynikach wyszukiwania,
  • kontrola nad wydatkami,
  • dotarcie do precyzyjnie zdefiniowanej grupy odbiorców,
  • duży wybór formatów reklamowych,
  • dostosowanie kampanii reklamowej do różnych celów firmy,
  • testowanie A/B dwóch kreacji reklamowych w tym samym czasie (+wybór najlepszej opcji pod kątem konwersji).

Wśród wad systemu reklamowego Google Ads znajdą się:

  • duża konkurencyjność w reklamowaniu usług i produktów wielu branż,
  • ryzyko przepalenia budżetu,
  • prawdopodobieństwo wystąpienia kliknięć niskiej jakości,
  • zmienność algorytmów,
  • ograniczone możliwości w promowaniu niektórych sektorów (np. militariów, produktów leczniczych, czy placówek leczenia uzależnień).

Kto powinien korzystać z Google Ads?

Z Google Ads powinny skorzystać:

  • nowe firmy, które chcą zaistnieć w internecie i szybko zdobyć nowych klientów,
  • przedsiębiorstwa oferujące niszowe produkty lub usługi,
  • sklepy internetowe z jasno zdefiniowaną grupą docelową.

Google Ads to platforma reklamowa dla każdego, kto prężnie działa w internecie. Warto jednak pamiętać, że z systemu reklamowego Google skorzystają klienci będący płatnikami VAT. Jeżeli posiadasz konto założone w celach niekomercyjnych, usuń je i załóż typ konta „Organizacja”.

Meta Ads (Facebook Ads, Instagram Ads) – najważniejsze informacje

Na platformie reklamowej Meta Ads aktywnych jest ponad 10 milionów reklamodawców (źródło: The Social Shepherd). To pokazuje, że jest to miejsce dla każdego, kto chce rozpocząć promocję swojej marki w internecie.

Czym są Meta Ads (Facebook Ads, Instagram Ads)?

Meta Ads to system reklamowy należący do Meta Platforms, Inc., obejmujący reklamy wyświetlane na Facebooku, Instagramie oraz w sieci partnerskiej Meta Audience Network. Reklamy Meta pozwalają firmom i osobom prywatnym na promowanie produktów, usług lub treści wśród wybranych grup odbiorców na tych platformach.

Widok panelu Meta Ads
Widok panelu Meta Ads

Jak działają Meta Ads?

Meta Ads działają na zasadzie targetowania użytkowników na podstawie ich demograficznych danych, zainteresowań, zachowań online oraz interakcji z treściami na platformach Meta.

Reklamodawcy tworzą kampanie, ustawiają budżety, wybierają formaty reklam i określają grupy docelowe, a następnie system Meta wykorzystuje algorytmy do wyświetlania tych reklam użytkownikom, którzy najprawdopodobniej będą zainteresowani daną ofertą​.

Meta Ads działa w modelu CPM, w którym reklamodawcy są rozliczani na podstawie określonej liczby wyświetleń lub 1000 wyświetleń. Meta Ads różni się od Google Ads, ponieważ na tej drugiej platformie reklamodawcy są rozliczani za kliknięcie lub zaangażowanie.

Podstawowe funkcje Meta Ads

Wśród funkcji, które wyróżniają Meta Ads na tle innych, wymienia się:

  • zaawansowane targetowanie na podstawie zainteresowań i zachowań użytkowników,
  • reklamy w formacie dynamicznych produktów,
  • Lookalike Audiences (grupy podobnych odbiorców),
  • integrację z Facebook Pixel,
  • reklamy w formacie Stories,
  • automatyczne optymalizowanie budżetu (Campaign Budget Optimization),
  • Messenger Ads.

Zalety i wady Meta Ads (Facebook Ads, Instagram Ads)

Aby bliżej poznać korzyści i ograniczenia w reklamowaniu się w ekosystemie reklamowym Meta Ads, warto rozgraniczyć Facebook Ads oraz Instagram Ads.

Do zalet platformy reklamowej Facebook Ads należą:

  • szeroki zasięg odbiorców,
  • opłacalna forma promocji dla małych i średnich firm,
  • zaawansowane opcje kierowania reklamy (na podstawie danych demograficznych, zainteresowań, zachowań i lokalizacji),
  • dostęp do szeregu wskaźników w pomiarze skuteczność reklam (zasięgu reklam, wyświetleń, kliknięć i konwersji).

Wady promowania się na Facebook Ads to:

  • zmienność algorytmów,
  • wysoka konkurencja,
  • ryzyko ograniczeń konta reklamowego (surowe zasady dotyczące treści reklam mogą prowadzić do zawieszenia konta reklamowego),
  • ograniczenia w zakresie prywatności (zmiany w polityce prywatności i regulacje (np. RODO) mogą wpływać na skuteczność targetowania).

Wśród zalet platformy reklamowej Instagram Ads wymienia się:

  • dużą grupę odbiorców (ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie),
  • wizualny charakter platformy (możliwość prezentowania produktów i usług w atrakcyjnej, graficznej formie),
  • wysoki wskaźnik zaangażowania,
  • różne opcje targetowania oparte na zainteresowaniach, zachowaniach i danych demograficznych.

Wady reklamowania się na Instagram Ads to:

  • ograniczona demografia (Instagram może nie sprawdzić się w dotarciu do starszych grup wiekowych),
  • wysoka konkurencja,
  • ograniczenia w linkowaniu (mniejsza elastyczność umieszczania odnośników bezpośrednio w postach).

Kto powinien korzystać z Meta Ads?

Meta Ads są idealne dla firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność, zaangażowanie użytkowników i sprzedaż na platformach społecznościowych. Szczególnie dobrze sprawdzają się w przypadku przedsiębiorstw oferujących produkty konsumpcyjne, usługi online oraz dla tych, które mają dłuższy cykl sprzedaży.

Firmy z branży e-commerce, edukacji online, rozrywki, mody i wielu innych mogą skutecznie wykorzystać Meta Ads do budowania swojej marki oraz pozyskiwania klientów.

Microsoft Ads (Bing Ads) – najważniejsze informacje

Średni koszt kliknięcia (CPC) reklam Microsoft Ads wynosi 1,54 USD, to o 33% mniej niż w Google Ads (źródło: Nerdynav). Warto więc zastanowić się, czy reklamowanie Twojej oferty na tej platformie sprawdzi się i w Twoim przypadku.

Czym jest Microsoft Ads (Bing Ads)?

Microsoft Ads (dawniej Bing Ads) to platforma reklamowa oferowana przez Microsoft, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług w wynikach wyszukiwania Bing, Yahoo! Search, AOL i innych powiązanych usługach.

Widok panelu Microsoft Ads
Widok panelu Microsoft Ads – źródło: Centrum Pomocy Microsoft Advertising

Jak działa Microsoft Ads?

Microsoft Ads działa podobnie jak inne platformy reklamowe PPC (Pay-Per-Click). Reklamodawcy tworzą kampanie, wybierają słowa kluczowe i targetują grupy odbiorców. Reklamy Bing Ads pojawiają się w wynikach wyszukiwania, a koszty naliczane są za każde kliknięcie.

Podstawowe funkcje Microsoft Ads (Bing Ads)

Do podstawowych funkcji Microsoft Ads zaliczane są:

  • targetowanie geograficzne, demograficzne, behawioralne i kontekstowe,
  • możliwość integracji z platformą LinkedIn,
  • obsługa następujących formatów reklam: tekstowe, produktowe, dynamiczne, mobilne, wideo,
  • dostępność różnych rozszerzeń reklam, takich jak numery telefonów, adresy, linki do podstron czy opinie klientów.

Zalety i wady Microsoft Ads

Do głównych zalet systemu reklamowego Microsoft Ads należą:

  • mniejsza liczba reklamodawców niż w Google Ads, co przekłada się na niższe koszty za kliknięcie (CPC) reklamy,
  • integracja z LinkedIn, umożliwiająca dokładniejsze targetowanie kampanii B2B,
  • wysoka jakość ruchu generowanego na stronę internetową,
  • mniejsza konkurencja,
  • docieranie do szczegółowo sprecyzowanych grup odbiorców (według kryteriów demograficznych, geograficznych, urządzeń, czasu oraz fraz kluczowych),
  • dostęp do różnych formatów reklamowych (reklamy tekstowe, reklamy produktowe czy reklamy dynamiczne).

Wśród wad platformy reklamowej Microsoft Ads znajdą się:

  • mniejszy zasięg i grupa docelowa niż w przypadku platformy reklamowej Google,
  • mniej zaawansowane funkcje w porównaniu do narzędzi dostępnych w Google Ads,
  • ograniczona integracja z zewnętrznymi narzędziami i oprogramowaniami,
  • mniejsza grupa użytkowników korzystających z wyszukiwarki Bing (co oznacza mniejsze szanse na dotarcie z przekazem do właściwych grup odbiorców).

Kto powinien korzystać z Microsoft Ads?

Microsoft Ads są szczególnie polecane dla firm, które:

  • dysponują ograniczonym budżetem reklamowym i szukają platformy z niższymi kosztami CPC;
  • chcą dotrzeć do specyficznej grupy odbiorców, w tym użytkowników LinkedIn;
  • chcą zdywersyfikować swoje działania marketingowe i nie polegać wyłącznie na Google Ads;
  • działają w sektorach B2B, gdzie integracja z LinkedIn może przynieść dodatkowe korzyści.

TikTok Ads – najważniejsze informacje

TikTok jest najbardziej angażującą platformą mediów społecznościowych – świadczy o tym średni współczynnik zaangażowania na poziomie 2,65% (źródło: sproutsocial). Z tego też tytułu nie można pomijać jego roli w budowaniu świadomości Twojej marki w internecie.

Czym jest TikTok Ads?

TikTok Ads to platforma reklamowa umożliwiająca firmom tworzenie, publikowanie i promowanie płatnych treści w formie filmów pełnoekranowych trwających od 5 do 60 sekund.

Widok panelu TikTok Ads
Widok panelu TikTok Ads

Jak działają TikTok Ads?

TikTok Ads działają w modelu aukcyjnym i rezerwacyjnym. W modelu aukcyjnym reklamodawcy licytują się o miejsce reklamowe w czasie rzeczywistym. Reklama zostaje wyświetlona temu, kto zaoferuje najwyższą stawkę.

Reklamodawcy określają swoje cele (np. kliknięcia, wyświetlenia) i wysokość kwoty, którą są gotowi zapłacić za osiągnięcie tych założeń. Algorytm TikTok analizuje dane, aby dopasować reklamy TikTok Ads do odpowiednich użytkowników, maksymalizując przy tym skuteczność kampanii.

Reklamy na TikToku są wyświetlane między organicznymi treściami użytkowników, zawierają tag „reklama” i przyciski CTA. Użytkownicy określają stawkę oraz dzienny limit wydatków na kampanię.

Podstawowe funkcje TikTok Ads

TikTok Ads oferuje różne funkcje dla reklamodawcy. Do najważniejszych z nich należą:

  • tworzenie reklam wideo, w tym wybór spośród różnorodnych rodzajów i formatów (In-Feed, Brand Takeover, Branded Hashtag Challenge, Branded Effects, TopView itd.),
  • docieranie do użytkowników według kryteriów wieku, płci, lokalizacji, zainteresowań oraz zachowań użytkowników,
  • dostęp do platformy TikTok Shopping, przeznaczonej do sprzedaży produktów bezpośrednio w aplikacji,
  • analiza wyników kampanii uruchomionej na TikToku w TikTok Ads Manager.

Zalety i wady TikTok Ads

Wśród zalet systemu reklamowego TikTok Ads wymienia się:

  • duży zasięg reklam i dotarcie do ogromnej liczby potencjalnych klientów,
  • wysoki współczynnik zaangażowania,
  • różnorodne formaty reklam (5 rodzajów i aż 9 dostępnych formatów reklamowych TikTok Ads),
  • większe prawdopodobieństwo stworzenia viralowych treści (= zwiększona widoczność i rozpoznawalność marki w internecie),
  • współpraca z influencerami na tej platformie wiąże się z większym potencjałem sprzedażowym.

Do wad platformy reklamowej TikTok Ads należą:

  • krótszy czas uwagi użytkownika ze względu na format wideo reklam na TikToku,
  • wyższe koszty promowania, stanowiące barierę wejścia na mniejszych firm,
  • czasochłonny proces tworzenia wideo reklamy na TikToku,
  • ograniczona analityka w porównaniu z innymi platformami, np. Meta Ads,
  • nieprzewidywalne zmiany algorytmu,
  • obawy dotyczące bezpieczeństwa w moderowaniu treści na TikTok Ads.

Kto powinien korzystać z TikTok Ads?

Z TikTok Ads śmiało powinny skorzystać marki B2C, które:

  • kładą nacisk na wizualną i kreatywną prezentację swoich produktów,
  • chcą budować świadomość marki poprzez trendy,
  • pragną eksperymentować z nowymi typami reklamy i korzystają z innowacyjnych formatów.

Platforma reklamowa TikTok Ads jest szczególnie skuteczna dla branż takich jak moda, kosmetyki, technologia oraz wszelkich produktów i usług skierowanych do pokolenia Z i millenialsów.

WP Ads – najważniejsze informacje

WP Ads obejmuje swoim zasięgiem blisko 23 miliony użytkowników (tj. 91% polskich internautów). Platforma reklamowa stanowi doskonałe uzupełnienie działań podejmowanych w innych systemach reklamowych, typu Google Ads czy Microsoft Ads.

Czym są WP Ads?

WP Ads to platforma reklamowa oferowana przez Wirtualną Polskę, gwarantująca możliwość tworzenia kampanii reklamowych skierowanych do użytkowników serwisów WP, poczty WP i o2 oraz sieci WPartner.

Widok panelu WP Ads
Widok panelu WP Ads – źródło: https://ads.wp.pl/dashboard

Jak działają WP Ads?

WP Ads działają poprzez umożliwienie reklamodawcom założenie kont, konfigurowania kampanii (dodawanie kreacji, wybór rodzaju kampanii, ustalanie budżetu i grupy docelowej), a następnie bieżące monitorowanie wyników.

Podstawowe funkcje WP Ads

Platforma reklamowa WP Ads obejmuje podstawowe funkcje reklamowe, a wśród nich:

  • różne opcje kampanii (sprzedażowe, zasięgowe, mailowe),
  • dynamiczny retargeting,
  • segmentację na podstawie 500 kryteriów zainteresowań,
  • kontrolę, optymalizację kampanii WP oraz elastyczne zarządzanie budżetem.

Zalety i wady WP Ads

Wśród zalet platformy reklamowej WP Ads wymienia się:

  • szeroki zasięg wśród polskich użytkowników (91% polskich internautów),
  • dostęp do różnych formatów reklamowych (banery reklamowe, reklamy mailingowe, natywne, produktowe oraz wideo),
  • możliwość reklamowania produktów zakazanych w innych platformach (np. olejków CBD),
  • precyzyjne targetowanie (na podstawie aż 500 dostępnych kryteriów zainteresowań).

Do wad systemu reklamowego WP Ads należą:

  • wymóg posiadania wiedzy technicznej przy implementacji WP Pixel,
  • ograniczenie do polskiego rynku,
  • trudność w konkurowaniu z większymi platformami reklamowymi Google Ads, czy Facebook Ads.

Kto powinien korzystać z WP Ads?

WP Ads jest przeznaczony dla właścicieli sklepów internetowych, sklepów stacjonarnych posiadających strony WWW, wydawców, agencji oraz pośredników, którzy chcą zwiększyć sprzedaż, ruch na stronie lub widoczność w internecie.

Porównanie platform reklamowych – tabela

Decyzja o wyborze najlepszej platformy reklamowej może spędzać sen z powiek. Aby ułatwić Ci to zadanie, stworzyliśmy tabelę, w której zamieściliśmy najważniejsze informacje na temat serwisów reklamowych – Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads oraz WP Ads.

Platforma

Właściciel

Format reklam

Opcje targetowania

Model rozliczania efektów kampanii reklamowej

Google Ads

Google

  • reklamy tekstowe,
  • reklama graficzna,
  • reklama produktowa,
  • reklama aplikacji,
  • reklama wideo,
  • Performance Max.
  • odbiorcy o podobnych zainteresowaniach,
  • odbiorcy na rynku,
  • niestandardowi odbiorcy,
  • targetowanie demograficzne,
  • Twoje segmenty danych (remarketing),
  • wydarzenia z życia.
  • CPC (koszt za kliknięcie),
  • vCPM (koszt za 1000 wyświetleń),
  • CPA (koszt działania),
  • CPV (koszt obejrzenia reklamy).

Meta Ads

Meta

  • reklamy z pojedynczym obrazem,
  • reklamy wideo;
  • reklamy karuzelowe,
  • Stories na Instagramie,
  • rolki na Instagramie,
  • reklamy generujące potencjalnych klientów,
  • reklamy zakupowe,
  • reklamy kolekcjonerskie (Collection Ads),
  • reklamy w Messengerze.
  • odbiorcy na podstawie lokalizacji,
  • odbiorcy o określonym wieku,
  • odbiorcy o określonej płci,
  • odbiorcy porozumiewający się w określonych językach,
  • szczegółowe targetowanie,
  • grupa niestandardowych odbiorców.
  • CPC (koszt za kliknięcie),
  • CPM (koszt za 1000 wyświetleń),
  • CPA (koszt działania),
  • CPL (koszt za pozyskanie leada),
  • CPE (koszt za zaangażowanie użytkownika, np. polubienie, komentarz, udostępnienie.
  • CPV (koszt za obejrzenie wideo).

Microsoft Ads (Bing Ads)

Microsoft

  • reklamy tekstowe,
  • reklamy produktowe,
  • reklamy dynamiczne,
  • reklamy z rozszerzeniami akcji,
  • reklamy na urządzeniach mobilnych, reklamy wideo,
  • reklamy wielkoformatowe,
  • reklamy remarketingowe.
  • odbiorcy na podstawie danych demograficznych (wiek, płeć, język),
  • odbiorcy na podstawie zachowań użytkowników,
  • odbiorcy na podstawie lokalizacji,
  • odbiorcy na podstawie użytkowanych urządzeń,
  • odbiorcy na podstawie zainteresowań.
  • CPC (koszt za kliknięcie),
  • CPM (koszt za 1000 wyświetleń),
  • CPA (koszt za pozyskanie (konwersję),
  • CPI (koszt za instalację),
  • ROAS (zwrot z wydatków na reklamę).

TikTok Ads

ByteDance

  • reklamy In-Feed,
  • Brand Takeover,
  • Branded Hashtag Challenge,
  • Branded Effects,
  • TopView,
  • Shopping Ads,
  • Spark Ads,
  • Carousel Ads,
  • Playable Ads.
  • odbiorcy o określonych danych demograficznych,
  • odbiorcy na podstawie lokalizacji,
  • odbiorcy o określonych zainteresowaniach,
  • niestandardowe grupy odbiorców.
  • CPM (koszt za 1000 wyświetleń),
  • oCPM (zoptymalizowany koszt za 1000 wyświetleń),
  • CPV (koszt za wyświetlenie),
  • CPC (koszt za kliknięcie).

WP Ads

Wirtualna Polska

  • banery reklamowe,
  • reklamy natywne,
  • reklamy produktowe,
  • reklamy wideo.
  • odbiorcy o określonych danych demograficznych,
  • odbiorcy na podstawie wskazanej lokalizacji,
  • odbiorcy o określonych zainteresowaniach,
  • targetowanie kontekstowe.

Porównanie platform reklamowych – Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads oraz WP Ads

Porównanie platform reklamowych obejmuje Google Ads, Meta Ads, Microsoft Ads, TikTok Ads oraz WP Ads, uwzględniając właściciela, formaty reklam, opcje targetowania oraz modele rozliczania efektów kampanii.

Każda platforma oferuje różnorodne formaty reklamowe, takie jak reklamy tekstowe, wideo, graficzne i produktowe, z opcjami targetowania demograficznego, behawioralnego oraz lokalizacyjnego.

Modele rozliczania kampanii reklamowych różnią się w zależności od platformy i obejmują CPC, CPM, CPA, CPV, CPL oraz ROAS, umożliwiając dostosowanie strategii do indywidualnych potrzeb reklamodawcy.

Czy mogę używać omówionych systemów reklamowych jednocześnie?

Tak, możesz jednocześnie używać wszystkich wymienionych systemów reklamowych: WP Ads, Google Ads, Microsoft Ads, Meta Ads oraz TikTok Ads. Korzystanie z wielu platform reklamowych może pomóc w dotarciu do szerszej grupy odbiorców, a także w bardziej zróżnicowanym sposobie promowania produktów lub usług.

Zachęcamy do dywersyfikacji różnych platform reklamowych. Nie wiesz, gdzie wypromować swoją ofertę, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym zespołem SEMPIRE.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 21 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.