Storytelling w pozycjonowaniu - jak połączyć SEO z opowieścią? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Storytelling w pozycjonowaniu stron – jak połączyć SEO z dobrą opowieścią dla użytkownika?

Dawno, dawno temu w świecie pełnym danych i algorytmów powstała potrzeba tworzenia treści, które przemówią do ludzi, a jednocześnie zachwycą wyszukiwarki. Tak narodził się storytelling SEO – sztuka opowiadania historii, które wzbudzają emocje użytkowników i zyskują przewagę w SERP-ach.

Z naszego wpisu blogowego dowiesz się:

  • co to jest storytelling SEO,
  • z jakich elementów składa się storytelling,
  • jakie korzyści przynosi łączenie storytellingu z SEO,
  • jak połączyć storytelling z pozycjonowaniem stron internetowych,
  • jakie są przykłady dobrej opowieści SEO,
  • czy storytelling wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.

Storytelling w pozycjonowaniu stron

Storytelling w SEO – czym jest?

Storytelling w SEO to strategia łącząca sztukę opowiadania angażujących historii z technikami optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Celem storytellingu SEO jest tworzenie treści, które przyciągają uwagę użytkowników, budują z nimi emocjonalną więź, ale i również poprawiają widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Technika storytellingu wpływa na pozycjonowanie witryn poprzez poprawę wskaźników, takich jak czas trwania sesji i współczynnika odrzuceń, które są brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek.

Opowiadanie angażujących historii może też zwiększyć szansę na pozyskanie linków zewnętrznych i udostępnienia w mediach społecznościowych, co dodatkowo wspiera widoczność witryny internetowej.

Przykład tego, co jest storytellingiem w SEO

Kiedy Michał usłyszał, że powinien więcej się ruszać, kupił swój pierwszy rower górski marki X, który otworzył przed nim wiele nowych możliwości. Zaczynając od krótkich przejażdżek po okolicy, z czasem wziął udział w lokalnych zawodach, a później odważył się na wyprawę w góry, gdzie niezastąpione okazały się terenowe opony i solidny plecak.

Rower górski i akcesoria z [nazwa firmy X] były dla niego jak pierwszy krok zupełnie nowego rozdziału życia – pełen adrenaliny, wolności i zdrowia, o jakim wcześniej tylko marzył.

Przykład tego, co nie jest storytellingiem w SEO

Rowery górskie marki X to najlepsze rowery do jazdy w górach. Nasz sprzęt jest idealny do poruszania się po wymagającym terenie, ponieważ wyróżnia się lekką i wytrzymałą konstrukcją.

Inne rodzaje storytellingu to:

  • Visual storytelling – sposób opowiadania historii za pomocą obrazów, grafik, wideo lub innych elementów wizualnych, które wzmacniają przekaz.
  • Environmental storytelling - technika opowiadania historii poprzez projektowanie przestrzeni lub środowiska; często stosowana w grach wideo, parkach tematycznych i muzeach.

Z jakich ważnych elementów składa się storytelling? Zasady storytellingu

Storytelling składa się z 5 poniższych elementów, które mogą zadecydować o jego skuteczności. Przez skuteczność należy rozumieć umiejętność stworzenia opowieści, która zaangażuje odbiorcę i pozostawi trwałe wrażenie, stworzy emocjonalne połączenie z marką oraz zainspiruje do podjęcia działania.

1. Kontekst

Kontekst to czas i miejsce akcji, które tworzą tło dla opowieści. Dzięki temu odbiorca może lepiej zrozumieć sytuację i wczuć się w historię. Tło historii pełni rolę „haczyka,”, który przyciąga czytelnika i pozwala mu utożsamić się z opowieścią. Już na tym etapie potencjalny klient szuka wspólnych punktów z marką.

Przykład kontekstu

„Od zawsze marzyłam o podróżach – oglądając zdjęcia z egzotycznych miejsc, wyobrażałam sobie, że kiedyś tam dotrę. Ale dorastając w małym miasteczku, wydawało się to poza moim zasięgiem. Kiedy udało mi się zaoszczędzić na pierwszą podróż do Azji, wiedziałam, że to dopiero początek. Z plecakiem, przewodnikiem i głową pełną marzeń wyruszyłam w swoją podróż życia, stając twarzą w twarz z inną kulturą, smakami i ludźmi”.

Taki wstęp ukazuje marzenie o podróżowaniu, które może być bliskie wielu osobom. Pokazuje, że nawet z ograniczonymi możliwościami można osiągnąć to, co wydawało się nierealne.

2. Bohater

Bohater to postać, z którą użytkownik może się utożsamić w ramach przedstawionych doświadczeń. Pełni on rolę przewodnika dla odbiorcy,  ukazującego wartości marki w atrakcyjny i przystępny sposób.

Bohater wyraża idee lub skojarzenia, które trudno przedstawić wprost, np. abstrakcyjne koncepcje. Taka postać może być stale związana z marką lub dedykowana konkretnej kampanii bądź produktowi.

Przykład bohatera

Mały Głód w reklamach Danio to doskonały przykład bohatera, który personifikuje konkretną potrzebę – uczucie głodu między posiłkami. Jego zabawne, lekko złośliwe zachowanie symbolizuje ten moment, gdy nie możemy się skupić przez burczenie w brzuchu. Dzięki temu Danio w storytellingu przedstawia się jako szybkie i smaczne rozwiązanie problemu, „pokonując” Małego Głoda. Postać ta stała się rozpoznawalna i silnie kojarzona z marką, skutecznie budując jej przekaz.

Zapamiętaj!

Bohaterem opowieści nie zawsze musi być fikcyjna postać – może nim być założyciel firmy, członek zespołu lub nawet jeden z klientów.

3. Konflikt/problem

Konflikt to wyzwanie lub problem, z którym musi zmierzyć się bohater. Napędza on akcję i utrzymuje zainteresowanie odbiorcy. Przewidywalne opowieści łatwo przemijają, ale te, które stawiają główną postać w obliczu rywalizacji, pozostają w pamięci na dłużej.

Przykład problemu

W kampanii Dove „Real Beauty” kobiety zmagają się z niską samooceną i wątpliwościami dotyczącymi swojego wyglądu. Marka pomaga im odkryć wewnętrzne piękno, zachęcając do akceptacji siebie.

Konfrontacja bohatera z wyzwaniem staje się głównym elementem opowieści – to ona popycha pierwszoplanową postać do skorzystania z Twojego produktu, który pomaga jej pokonać trudności i osiągnąć zamierzony cel.

4. Zwrot akcji

Zwrot akcji to  budowanie napięcia z zachowaniem chronologii wydarzeń. Innymi słowy, aby stworzyć angażującą historię, trzeba dobrze zaplanować kulminacyjny moment, w którym bohater przechodzi do działania i pokonuje swojego przeciwnika.

Przykład zwrotu akcji

W reklamie Nike bohater zmaga się z bólem i zmęczeniem podczas intensywnego biegu, zbliżając się do granic swoich możliwości. Wszystko wskazuje na to, że się podda, gdy w pewnym momencie przypomina sobie, dlaczego zaczął. W przełomowej chwili nabiera sił i rusza dalej, dzięki czemu udaje mu się ukończyć bieg. Kulminacja pokazuje triumf bohatera nad bólem i ograniczeniami, co symbolicznie podkreśla, że odpowiednie obuwie sportowe Nike pomogło mu w tej walce.

5. Rozwiązanie

Rozwiązanie to sposób, w jaki bohater pokonuje przeszkody i osiąga założony cel. Podobnie, jak to ma miejsce w bajkach, storytelling powinien zakończyć się pewnym przesłaniem.

Podczas tworzenia dobrej opowieści, warto unikać nadmiernego pouczania, które może zniechęcać odbiorów. Zamiast moralizatorskiego tonu, zakończ historię praktyczną radą lub konkretnym rozwiązaniem.

Przykład

Bohaterem historii jest Kasia, która zawsze miała problem z organizacją swojego dnia i ciągłym brakiem czasu na wykonanie ważnych obowiązków. Pewnego dnia odkryła aplikację do zarządzania czasem, która pomogła jej zaplanować dzień krok po kroku. Dzięki niej nauczyła się wyznaczać priorytety w realizowaniu zadań.

Zakończenie opowieści mogłoby wyglądać tak: „Kasia znalazła sposób, by uporządkować swój dzień i odzyskać czas dla siebie. Jeśli też czujesz, że chaos w obowiązkach Cię przytłacza, spróbuj [nazwa aplikacji] – to proste narzędzie, które zmienia codzienność”.

Jakie korzyści przynosi łączenie storytellingu z SEO? 8 argumentów „za”

Łączenie storytellingu z SEO przynosi wiele korzyści. Poniżej przedstawiamy 8 najczęstszych argumentów przemawiających za korzystaniem z techniki opowiadania w pozycjonowaniu stron.

1. Zwiększenie zaangażowania

Wielokrotnie wspomnianą korzyścią storytellingu w SEO  jest zaangażowanie. Ciekawie opracowane treści na stronie internetowej przykuwają uwagę internautów, wydłużają czas spędzony w witrynie oraz budują emocjonalną więź z marką.

2. Poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania

Optymalizacja treści opartych na storytellingu pod kątem SEO zwiększa widoczność strony w wynikach wyszukiwania, generuje więcej ruchu organicznego i pomaga w osiąganiu wyższych pozycji.

3. Budowanie wizerunku eksperta

Dobra opowieść w połączeniu z SEO w artykułach sponsorowanych, opisach produktów lub usług, pomaga firmie w zaprezentowaniu się jako autorytet w branży.

O profesjonalnym wizerunku marki świadczy także umiejętność opisania emocji towarzyszących historii. To dowód na to, że marka rozumie potrzeby i oczekiwania swoich klientów.

4. Większa liczba linków zwrotnych

Treści SEO oparte na storytellingu są bardziej atrakcyjne, przez co częściej udostępniane przez użytkowników. Warto zaznaczyć, że rozpowszechnianie linków to  organiczny sposób na zwiększenie autorytetu witryny i poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

5. Zwiększenie konwersji

SEO opowieści, które przedstawiają korzyści z użycia produktu/usługi w sposób inspirujący oraz emocjonalny, zachęcają odbiorcę do podjęcia decyzji zakupowej.

Przykład opisu kategorii w sklepie internetowym z użyciem storytellingu w SEO

Kategoria: Swetry wełniane

„Pierwsze płatki śniegu zaczynają okrywać powierzchnie chodników, temperatura spada poniżej 0 stopni Celsjusza, a Ty poszukujesz czegoś, co otuli Cię ciepłem, jak kubek gorącej herbaty w zimowy wieczór? Nasze swetry wełniane to nieodłączny towarzysz zimowych dni, którego materiał to plecionka naturalnych, wysokiej jakości włókien.

Wyobraź sobie chłodny poranek, gdy zakładasz miękki, wełniany sweter, który ogrzewa Cię podczas spaceru przez ośnieżony park.  Każdy model z naszej kolekcji to mieszanka niezrównanego komfortu i klasycznego stylu.

Sprawdź klasyczne golfy, swetry oversize i kardigany marki X – i nie daj się zimie zaskoczyć!

6. Wsparcie strategii content marketingowej

SEO storytelling wzbogaca działania content marketingowe poprzez dostarczanie użytkownikowi wyróżniających się treści. Pozbawiony emocji tekst nie wzbudza dużego zainteresowania – jest często pomijany przez internautów, którzy długo zastanawiają się nad zakupem produktu/usługi.

Przede wszystkim dobra opowieść zamieszczona w treści na stronie internetowej wspiera długoterminową obecność marki online. W końcu to właśnie emocje i ciekawie zaprezentowane historie zapadają w pamięć użytkowników. Sprawiają, że marka staje się bardziej rozpoznawalna i budzi większe zaufanie wśród konsumentów.

7. Wyróżnienie na tle konkurencji

Unikalne historie na stronie WWW pozwalają marce wyróżnić się w gąszczu konkurencyjnych treści. Nic tak nie działa na wyobraźnię jak opowieść, która pokazuje, jak produkt lub usługa zmienia codzienne życie użytkownika na lepsze. Na przykład: historia młodej mamy, która dzięki wygodnemu fotelowi do karmienia wreszcie znajduje chwilę wytchnienia; czy opowieść o amatorze górskich wypraw, który z niezawodnym plecakiem marki X zdobywa wymarzone szczyty.

Jeżeli jeszcze nie wykorzystujesz SEO storytellingu w opisach produktów, usług, czy wpisach na blogu, to tracisz szansę na zbudowanie przewagi na rynku.

8. Spójność w działaniach marketingowych

Storytelling w SEO może być wykorzystywany w różnych kanałach od mediów społecznościowych po kampanie mailingowe. Ta praktyka pozwala zachować jednolity przekaz i wzmacniać skuteczność prowadzonych działań promocyjnych marki.

Jak zrobić dobry storytelling i połączyć go z pozycjonowaniem stron internetowych?

Dobry storytelling SEO to sztuka łączenia emocji, merytoryki i odpowiedniej optymalizacji treści.  To sposób, by tworzone historie zamieszczone na stronie nie tylko zapadały w pamięć, ale również zdobywały wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Poniżej znajdziesz kilka prostych kroków w tworzeniu wciągających historii wspierających pozycjonowanie Twojej witryny.

Stwórz historię, z którą będą utożsamiać się Twoi klienci

Storytelling zaczyna się od stworzenia pomysłu, który będzie interesujący dla Twojej grupy docelowej. Skup się na unikalnej historii, która może opowiadać o powstaniu firmy, sukcesach klientów, procesie tworzenia produktu lub codziennych wyzwaniach związanych z jego użytkowaniem. Najważniejsze, aby historia była prawdziwa i budziła emocje u odbiorców.

Przykład storytellingu, który opowiada o sukcesie klienta

Jeśli oferujesz sprzęt do domowego treningu, opowiedz historię Tomka, który przez lata zaniedbywał aktywność fizyczną z powodu pracy i braku czasu na siłownię. Gdy kupił Twój kompaktowy zestaw hantli i gum do ćwiczeń, mógł zacząć trenować w domu, co stopniowo poprawiło jego kondycję i samopoczucie. Dzięki temu znalazł balans między pracą a zdrowym stylem życia i przede wszystkim – zyskał energię, by mierzyć się z codziennymi wyzwaniami.

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Storytelling w pozycjonowaniu stron to nie tylko emocje, lecz także odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Dopasuj frazy do tematu swojej opowieści, wplataj je w treść w sposób naturalny. Pamiętaj, by nie przesadzać z ich ilością – optymalizacja powinna być przeprowadzona w sposób subtelny, aby tekst pozostał czytelny.

Przykład

Jeśli prowadzisz bloga o zdrowym stylu życia i promujesz odżywcze koktajle, możesz stworzyć historię o Monice, która codziennie rano je przygotowuje, by mieć więcej energii w pracy. W treści możesz wpleść  frazy powiązane z Twoim produktem, takie jak „przepisy na zdrowe koktajle,” „koktajle na dobry start dnia” czy „zdrowe koktajle owocowe.

Przykładowy fragment:

„Monika codziennie zaczyna dzień od swojego ulubionego zdrowego koktajlu owocowego. Połączenie mango, szpinaku i banana dodaje jej energii, której potrzebuje podczas pracy. Jeśli poszukujesz przepisów na zdrowe koktajle, wypróbuj jej sprawdzoną recepturę i ciesz się smakiem, który nie tylko orzeźwia, ale także wspiera zdrowie i dobre samopoczucie przez cały dzień”.

Wykorzystaj sprawdzone schematy opowieści

Storytelling może opierać się na dobrze znanych schematach, takich jak bohater (Twój klient), konflikt/problem (np. problem z organizacją podróży i znalezieniem odpowiedniego miejsca dla dzieci) i rozwiązanie (Twój produkt). Takie podejście jest łatwe do zrozumienia i skutecznie angażuje odbiorców.

Przykład

Przeglądasz dziesiątki stron w poszukiwaniu wakacji, które spełnią Twoje oczekiwania, jednak oferty są drogie lub niedostosowane do potrzeb Twojej rodziny. Nagle trafiasz na platformę, która w kilka minut znajduje miejsce przeznaczone zarówno dla dzieci jak i dorosłych – czyli wszystko to, czego oczekujesz od wyjazdu.

Dopasuj treść do wymagań SEO

Pamiętaj o technicznych elementach SEO, które wspierają widoczność strony. Najważniejsze z nich znajdziesz poniżej.

  • Meta tagi → umieść frazy kluczowe w tytule i opisie meta, aby zwiększyć ich skuteczność.
  • Nagłówki → używaj nagłówków (H1, H2, H3) w logicznej kolejności, wplatając w nie istotne słowa kluczowe.
  • Linkowanie → wzmacniaj działania SEO poprzez dodanie linków do innych stron w obrębie swojej witryny oraz wartościowych źródeł zewnętrznych.
  • Adresy URL stwórz krótkie i czytelne URL-e, które zawierają frazy kluczowe bezpośrednio związane z tematem.

Twórz przyciągające uwagę tytuły i nagłówki

Nieodłączną częścią storytellingu są sprawdzone schematy copywriterskie stosowane w nagłówkach oraz tytułach, takie jak:

  • „X rzeczy, które musisz wiedzieć o…” → przykład: „7 rzeczy, które musisz wiedzieć o naturalnej pielęgnacji skóry”.
  • Sprawdzone sposoby na…” → przykład: „Najlepsze sposoby na nawilżenie skóry zimą”.
  • „Czy wiesz, że…” → przykład: „Czy wiesz, że ten prosty trik może poprawić kondycję Twojej skóry?”.
  • „Dlaczego warto…” → przykład: „Dlaczego warto wybrać ekologiczne kosmetyki?”.
  • „X błędów, których należy unikać…” → przykład: „5 błędów, których należy unikać podczas pielęgnacji skóry.
  • „X powodów, dla których…” → przykład: „10 powodów, dla których Twoja skóra pokocha naturalne kosmetyki”.
  • „Jak skutecznie…” →  przykład: „Jak skutecznie nawilżyć skórę w kilka minut?”.

Powyższe struktury przyciągają uwagę czytelników, zachęcają do kliknięcia i w rezultacie – poprawiają współczynnik klikalności CTR.

Zintegruj treści storytellingu z content marketingiem

Wykorzystuj storytelling SEO jako część swojej strategii content marketingowej. Zamieszczaj historie na blogu, promuj je za pośrednictwem mediów społecznościowych i włączaj do kampanii e-mailowych. W ten sposób Twoje opowieści zyskają większy zasięg i dotrą do szerszego grona odbiorców.

Systematycznie aktualizuj treści

Upewnij się, że Twoje opowieści są na bieżąco aktualizowane. SEO storytelling powinien

odpowiadać na zmieniające się potrzeby odbiorców oraz wymagań algorytmów wyszukiwarek. Zyskując sympatię internautów, zbliżasz się do zwiększenia widoczności swojej strony w SERP-ach.

Stosuj zasadę „3R”

Dobre historie powinny być „real, relatable and relevant”, czyli  prawdziwe, związane z kontekstem i wartościowe. To oznacza autentyczność, osadzenie w kontekście i znaczenie dla czytelnika. Dodawaj elementy, które bawią, uczą, są uniwersalne i łatwe do zapamiętania.

Zaintryguj na początku

Rozpocznij swoją opowieść w sposób, który przykuje uwagę. Może to być pytanie, zaskakujące stwierdzenie lub kontrowersyjny wniosek, który wyróżni Twoją treść i wzbudzi emocje.

Dostosuj historię do przekazu marki

Twórz opowieści, które wspierają wartości i cele Twojej marki. Storytelling w SEO powinien nie tylko angażować i poprawiać widoczność firmy w wyszukiwarce, ale również promować specyfikę jej działalności.

Pobudzaj zmysły

Storytelling (również w SEO) to gra zmysłów. Używaj opisów wyrażających zapach, dźwięk czy kolor. Dodawaj metafory i porównania, które pozwolą odbiorcy niemal „namacalnie” poczuć Twoją historię.

Dodaj elementy wizualne

Wzbogacaj opowieść grafikami, zdjęciami lub infografikami. W ten sposób poprawisz czytelność tekstu i ułatwisz jego odbiór.

Skup się na odbiorcy

Poznaj swoich odbiorców, ich potrzeby i zainteresowania. Dzięki temu stworzysz historię, która ich zaangażuje i odpowie na ich oczekiwania.

Uważaj na długość tekstu

Historia na Twojej stronie internetowej powinna być wystarczająco rozwinięta, by była interesująca, ale niezbyt długa, by nie znużyć odbiorcy.

Jak zrobić dobry storytelling?

Jak zrobić dobry storytelling i połączyć go z pozycjonowaniem
Jak tworzyć dobry storytelling połączony z SEO? Wskazówki

Przykłady dobrego storytellingu SEO – 4 inspiracje

Storytelling SEO to mix technik pozycjonowania z  umiejętnością opisywania nierzadko trudnych procesów prostymi słowami.

Sam storytelling jest chętnie wykorzystywany przez różne firmy. Przykładowe opowieści prezentujemy w poniższej części.

  • Disney: „The Little Duck” – Disneyland Paris stworzył wzruszającą reklamę o małej kaczuszce, która znajduje komiks z Kaczorem Donaldem i staje się jego wielką fanką. Gdy rodzina kaczki musi odlecieć z powodu złej pogody, kaczuszka zostawia komiks. Po trudnej nocy docierają do Disneylandu, gdzie główna bohaterka spotyka swojego idola, Kaczora Donalda. Ta historia skutecznie buduje emocjonalne połączenie z widzami, podkreślając magię Disneylandu.
Przykład storytellingu Disney
Kadr z opowieści „The Little Duck” Disneya
  • Coca-Cola: kampania z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR– storytelling w tej kampanii polegał na tym, że klienci, kierując aparat telefonu na puszkę Coca-Coli, mogli zobaczyć jedną z 12 animowanych historii. Każda opowiadała o drobnym konflikcie, który kończył się pozytywnym przesłaniem o dzieleniu się Coca-Colą – od dzieci z uszkodzoną piłką plażową, przez parę gubiącą popcorn w kinie, po kibiców jednoczących się w przyjacielskim meczu.
Przykład storytellingu Coca Cola
Przykład storytellingu zastosowany w kampanii reklamowej Coca Coli
  • Apple: „Holiday – The Surprise” – Apple opowiedział historię dwóch wnuczek, które podczas wizyty u dziadka tworzą na iPadzie wzruszający film upamiętniający ich zmarłą babcię. Reklama pokazuje, jak technologia Apple może łączyć pokolenia i pomagać w wyrażaniu uczuć.
Przykład storytellingu Apple
Przykład storytellingu zastosowany w reklamie Apple

Dodatkowo przygotowaliśmy dla Ciebie 4 inspiracje, dzięki którym Twoje opisy produktów/usług oraz wpisy blogowe wciągną odbiorców w opowieść, której nie będą mogli się oprzeć – a wyszukiwarki wynagrodzą Cię za to wyższymi pozycjami i większym ruchem.

1. Historia sukcesu produktu

Opowiedz historię o tym, jak powstał Twój produkt, jakie problemy rozwiązuje i jakie były wyzwania podczas jego tworzenia.

Przykład historii produktu: „Jak powstał nasz krem?”

Pomysł pojawił się w wyniku wielokrotnie stawianych  pytań: dlaczego kosmetyki wciąż zawierają niesprzyjające wszystkim typom skóry dodatki? Szukając naturalnych rozwiązań, odwiedziłem Sycylię i odkryłem olej migdałowy, następnie podczas pobytu na Islandii poznałem właściwości mchu chrobotku. Po dwóch latach testów wraz z zespołem ekspertów stworzyliśmy krem regenerujący [nazwa] – w 100% naturalny, kojący i nawilżający.

2. Metamorfoza klienta Twojej marki

Stwórz treść opartą na historii klienta, który dzięki Twojemu produktowi lub usłudze zmienił swoje życie.

Przykład metamorfozy klienta marki

Ania przez lata zmagała się z brakiem energii i nieskutecznymi dietami. Wszystko zmieniło się, gdy zaczęła korzystać z platformy fitness [nazwa]. Dzięki prostym treningom, zdrowym przepisom i wsparciu społeczności już po czterech miesiącach straciła 8 kilogramów i odzyskała wiarę w siebie.

Nasza platforma to nie tylko narzędzie do zmiany sylwetki, ale także sposób na lepsze życie i wdrożenie stałych nawyków.

3. Edukacyjna opowieść

Przedstaw wartościową historię, która uczy czegoś użytkownika i jednocześnie promuje Twój produkt lub usługę.

Przykład edukacyjnej opowieści firmy cateringowej „Dzień z życia dietetyka – jak personalizujemy posiłki”

Magda, nasza dietetyczka, zaczyna dzień od analizy zamówień klientów. Każde menu jest dostosowane do ich potrzeb – Ania z insulinoopornością otrzymuje potrawy o niskim indeksie glikemicznym, a Michał, aktywny sportowiec, posiłki bogate w białko i zdrowe tłuszcze.

Magda dba o to, by jedzenie było zdrowe, smaczne i różnorodne. Klienci dostają nie tylko gotowe dania, ale także praktyczne wskazówki, które pomagają im osiągnąć cele. Dzięki temu mogą cieszyć się zdrowiem bez stresu związanego z planowaniem posiłków.

Chcesz zadbać o zdrowe nawyki żywieniowe? Wypróbuj naszą spersonalizowaną dietę już dziś!

4. Sezonowe historie

Wykorzystaj popularne wydarzenia lub święta, by opowiedzieć historię, która łączy się z Twoją ofertą.

Przykład opisu produktu: Świąteczna świeca „Cynamonowa Magia”

W mroźne, zimowe wieczory nic nie tworzy tak ciepłej atmosfery jak delikatny blask świec i zapach, który otula dom świąteczną magią. Nasza świeca „Cynamonowa Magia” to znakomity dodatek do spędzania świątecznych chwil. Inspirowana aromatem świeżo pieczonych pierników i gorącego kakao z nutą cynamonu, przeniesie Cię wprost do rodzinnych wspomnień przy wigilijnym stole.

Stworzona z myślą o świętach, świeca została zamknięta w eleganckim, złotym słoiku. To nie tylko element wystroju, ale również sprawdzonych pomysł na prezent – dla bliskich lub dla siebie.

Rozpal ją podczas kolacji wigilijnej, wieczorów z książką czy spotkań z rodziną, by każda chwila nabrała wyjątkowego uroku.

Czy storytelling wpływa na pozycjonowanie strony w Google?

Tak, storytelling pośrednio wpływa na pozycjonowanie strony w Google. Nie jest to czynnik rankingowy, jednak poprawia doświadczenie użytkowników, wydłuża czas spędzony w witrynie i  zwiększa szanse na pozyskanie linków zewnętrznych oraz udostępnień.

Powyższe czynniki są z kolei brane pod uwagę  przez algorytmy wyszukiwarki, co może przekładać się na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Storytelling umożliwia także naturalne wplatanie słów kluczowych w treści pisane pod kątem SEO – co poprawia ich widoczność w wyszukiwarce.

FAQ – lista najczęściej zadawanych pytań na temat SEO storytellingu

Jakie narzędzia mogą pomóc w tworzeniu storytellingu pod kątem SEO?

W tworzeniu storytellingu pod kątem SEO pomocne są narzędzia takie jak:

  • Ahrefs/SEMrush analiza słów kluczowych i trendów wyszukiwań, które można wpleść w historie, by odpowiadały potrzebom odbiorców.
  • AnswerThePublic – generowanie pomysłów na narrację na podstawie pytań zadawanych przez użytkowników.
  • Google Trends – sprawdzanie aktualnych tematów i zainteresowań, które można połączyć z ciekawymi opowieściami.
  • Jasnopis/Hemingway Editor – poprawa stylu i czytelności tekstu, aby lepiej przyciągał uwagę odbiorców.
  • Canva – tworzenie wizualnych elementów wspierających historię, które zwiększają atrakcyjność treści dla użytkowników.

W jaki sposób storytelling w pozycjonowaniu stron może wpłynąć na sprzedaż?

Storytelling w pozycjonowaniu stron może wpłynąć na sprzedaż poprzez:

  • większą interakcję – dobrze napisane historie przyciągają uwagę i wydłużają czas spędzony na stronie internetowej, a to z kolei pozytywnie wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania;
  • lepsze zapamiętywanie – powieści pozostają w pamięci odbiorców dłużej niż suche fakty. Dzięki temu zostają zwiększone szanse na to, że użytkownicy wrócą na stronę lub dokonają zakupu;
  • budowanie więzi – historie tworzą emocjonalną więź z klientami, co przekłada się na lojalność i większą skłonność do konwersji.

Jakie są najczęstsze błędy przy łączeniu SEO i storytellingu?

Do najczęstszych błędów przy łączeniu SEO i storytellingu należą:

  • zbyt duże skupienie się na SEO kosztem treści – przesycenie opowieści słowami kluczowymi może sprawić, że tekst stanie się nienaturalny i zniechęci użytkowników;
  • brak spójności z marką – kreowanie opowieści, które nie pasują do wizerunku firmy, mogą wprowadzać odbiorców w błąd;
  • niedostosowanie do grupy docelowej – opowiadanie historii, które nie są interesujące lub zrozumiałe dla odbiorców;
  • brak wezwania do działania (CTA) – pominięcie wyraźnego zachęcenia do podjęcia kroku (np. zakupu lub zapisania się na newsletter) nie przełoży się na sprzedaż.

Czy każda firma może wykorzystać storytelling w strategii SEO?

Tak, każda firma może wprowadzić storytelling do swojej strategii SEO, jednak priorytetowe jest dostosowanie narracji do specyfiki branży i grupy docelowej. Przykładowo:

  • dla marek B2C storytelling może opowiadać o doświadczeniach klientów, emocjach związanych z produktami lub wartościami marki.
  • w B2B historie mogą dotyczyć sukcesów klientów, case studies czy wartości firmy, które budują zaufanie.
  • w branżach technicznych można tworzyć angażujące treści, np. pokazując kulisy procesu produkcji lub sukcesy zespołu.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 21 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...