Pozycjonowanie sklepu Shoper jest najważniejszym elementem planu marketingowego każdego biznesu korzystającego z tego oprogramowania. Zakupy online w ostatnich latach zyskały ogromną popularność, a trend ten z roku na rok wzrasta. Aby prowadzić efektywną sprzedaż i móc konkurować z najlepszymi w branży, nie możesz pomijać tak ważnego aspektu, jakim jest widoczność w Internecie.
Poniższy artykuł dostarczy Ci wiedzy z zakresu optymalizacji SEO Shopera. Jest on skierowany szczególnie do Ciebie, jeśli:
W kompendium na temat optymalizacji Shopera zgromadziliśmy najważniejsze informacje o samej specyfice programu, jak i wprowadzenie do tematyki SEO. Przedstawiliśmy również zbiór przydatnych porad, prowadząc Cię krok po kroku przez proces pozycjonowania.
Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się:
Jeżeli zależy Ci na skutecznym pozycjonowaniu i najlepszych rezultatach dla Twojego sklepu www, zdaj się na specjalistów SEMPIRE. Jesteśmy częścią grupy Shoper, dlatego doskonale znamy się na pozycjonowaniu sklepów prowadzonych właśnie na tej platformie. Zdobywaj z nami szczyty wyszukiwarek!
Umów się na darmową konsultację ze Specjalistą SEMPIRE dedykowanym do obsługi sklepów Shoper!
Shoper jest obecnie jednym z najpopularniejszych narzędzi e-commerce w Polsce. Sam program jest tak zwanym CMS-em (ang. Content Management System), czyli systemem do zarządzania treścią, który w dużym stopniu ułatwia prowadzenie sklepu online. Shoper obsługuje cały proces sprzedaży, od składania zamówień, do integracji z kurierem i księgowością.
System powstał w Polsce w 2005 roku. Na początku był rozpowszechniany na samodzielnej licencji i sprzedawany w fizycznej formie. Obecnie firma oferuje Shopera w systemie SaaS (ang. Software as a Service), a więc udostępnia go przez stronę www. W 2021 roku spółka kupiła konkurencyjną platformę Shoplo, jeszcze bardziej wzmacniając swoją pozycję na rynku.
Shoper nie wymaga instalacji na zewnętrznym serwerze. Aplikacja jest nieustannie rozwijana i aktualizowana. Program jest dostępny w systemie abonamentowym, z którego możesz wybrać dostosowany do wielkości i wymagań sklepu plan.
Koszty używania tego polskiego rozwiązania dla e-commerce są różne w zależności od wielkości Twojej firmy i planu na rozwój. Twórcy Shopera oferują cztery plany, które mieszczą się w przedziale cenowym od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.
Dodatkowym kosztem korzystania z Shopera są aplikacje dostępne w App Store. Wiele z nich jest bezpłatnych, ale większa część wymaga subskrypcji. Comiesięczna wartość pojedynczej aplikacji waha się od kilkunastu do kilkuset złotych. W niektórych przypadkach płatna jest również sama instalacja rozszerzenia.
Jeżeli chcesz zmienić wygląd swojego sklepu, a prosta edycja domyślnego szablonu Ci nie wystarczy, będziesz zmuszony zdecydować się na zakup stylu graficznego. Do dyspozycji masz oficjalne motywy do nabycia z poziomu panelu administratora, które obecnie występują w dwóch wariantach cenowych – 399 i 699 złotych. Baza szablonów graficznych dostępna jest na stronie Szablony graficzne dla sklepu internetowego.
Shoper sprawdzi się idealnie dla startupów czy biznesów dopiero zaczynających swoją działalność. Model udostępniana usługi przez stronę internetową jest bardzo wygodny i przyspiesza proces zakładania witryny.
Takie rozwiązanie jest lepsze dla sklepów, których inwestycja w dodatkowe wsparcie programistyczne jest niepożądana. W pewnym stopniu ogranicza to możliwości rozwoju serwisu, jednak sprawia, że nie potrzebujesz mieć wiedzy technicznej, by prowadzić swoją działalność przez Internet.
Shoper doskonale nadaje się dla osób, które:
Shoper jako usługa hostowana po stronie dostawcy jest niepodważalnym liderem na polskim rynku.
Polska platforma do e-handlu posiada szerokie zastosowanie w wielu branżach. Różne marki odnajdują w niej potencjał do sprzedaży artykułów do domu, elektroniki, produktów spożywczych, sportowych czy ubrań. Poniżej przedstawiamy listę popularnych sklepów na Shoperze, dzięki którym lepiej wyobrazisz sobie możliwości tego oprogramowania.
Usługa Shopera posiada wiele udogodnień w standardzie. Dzięki nim łatwiej będzie wdrożyć i prowadzić idealny sklep internetowy. Wiele z nich wpłynie korzystnie na pozycjonowanie sklepu Shoper. Oto najważniejsze zalety tego oprogramowania.
Jako rozwiązanie, które od dawna jest obecne na rynku i przeszło zmianę modelu swojej usługi, Shoper jest rozbudowanym oprogramowaniem. Posiada wiele wbudowanych funkcji, które pomagają w prowadzeniu optymalizacji i zwiększaniu widoczności strony. Elementy, które wspierają pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper, to między innymi:
Jednak typ oprogramowania i rozwiązania przygotowane przez twórców często ograniczają możliwości optymalizacji, a przynajmniej ją utrudniają. Do największych z nich należą:
Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper, zwane również SEO (ang. Search Engine Optimization), to nic innego jak szereg czynności, które mają sprawić, aby Twoja witryna znajdowała się wysoko w darmowych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu więcej klientów będzie mogło odwiedzić Twoją stronę i potencjalnie zakupić Twoje produkty.
Z perspektywy działań, które wykonuje agencja SEO dla zwiększenia widoczności Twojego sklepu, optymalizację możemy podzielić na:
Pozycjonowanie stron dotyczy wyszukiwarek takich jak Google czy Bing, które przedstawiają użytkownikowi strony dopasowane do jego zapytania. Silniki te muszą zgromadzić informacje na temat Twojej witryny, wykorzystując do tego roboty posługujące się algorytmami. Proces ten nazywa się indeksowaniem strony. Dzięki niemu wyszukiwarka wie, na jakie frazy powinien wyświetlić się Twój sklep Shoper.
Odnośniki do stron, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe, prezentowane są w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), a więc na stronie wyświetlającej wyniki wyszukiwania dla wprowadzanych w okno wyszukiwarki haseł. Na jej szczycie znajdują się wyniki płatne, czyli reklamy Google Ads.
Natomiast zaraz pod nimi ukazane są wyniki organiczne, czyli bezpłatne. To właśnie one są częściej wybierane przez użytkowników i na nie ma wpływ pozycjonowanie.
Mówiąc o optymalizacji SEO Shopera, odnosimy się głównie do wyszukiwarki Google. Jest to motywowane ogromnym ruchem, który z niej pochodzi. Przyćmiewa on wszystkie inne silniki. W Polsce na tę chwilę Google odpowiada za około 96% wszystkich zapytań (źródło: StatCounter).
W zależności od tego, co dokładnie chcesz sprzedawać, Twoja konkurencja może wyglądać różnie. Handel w Internecie jest tak popularny, że niemal każda nisza otwiera przed sobą setki, a nawet tysiące sklepów online. Pozycjonowanie natomiast jest jednym z najlepszych narzędzi do generowania wartościowego ruchu w sklepach internetowych. Ostatecznie od Ciebie zależy, czy z niego skorzystasz.
Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper wpływa na przeróżne obszary Twojej działalności w sieci. Posiadając odpowiednią wiedzę lub podejmując współpracę z wyspecjalizowaną agencją, możesz uzyskać wspaniałe rezultaty i znaleźć się w TOP10. Oto największe zalety optymalizacji SEO Shopera.
Pozycjonowanie sklepu Shoper na dłuższą metę daje lepsze efekty niż reklamy w Google Ads. Z danych wynika, że ponad 80% wszystkich użytkowników Google ignoruje płatne wyniki wyszukiwania (źródło: Intergrowth). Dlatego optymalizacja mająca wpływ na pozycję w wynikach organicznych jest tak bardzo ważna.
Czynnikiem oddziałującym na skuteczność pozycjonowania jest to, jak wysoko znajdziesz się w wynikach wyszukiwania w SERP-ach. Pierwsze trzy wyniki organiczne skupiają ponad 2/3 całego CTR (ang. Click-Through Rate), czyli współczynnika klikalności.
Jeśli chcesz, aby to właśnie Twoja oferta dotarła do potencjalnego klienta, musisz być bardziej widoczny w Google niż pozostałe sklepy w Twojej branży. Przyszłość zakupów jest w Internecie. Przewiduje się, że do 2040 roku cały handel detaliczny na świecie w 95% będzie odbywał się online (źródło: Zyro.com).
Shoper posiada liczną bazę wtyczek App Store, które poszerzają jego funkcjonalności. Dzięki nim dokonasz integracji z wieloma zewnętrznymi systemami, ale również poprawisz pozycjonowanie sklepu Shoper. Poniżej przedstawiamy listę najlepszych wtyczek do tego przeznaczonych.
Instalacji wtyczek dokonasz w panelu administratora sklepu Shoper.
W zależności od tego, czy już prowadzisz swój sklep, czy dopiero planujesz go założyć, pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper może wyglądać w różny sposób. Proces ten zaczyna się już na samym początku istnienia Twojej witryny w przestrzeni internetowej. Aby założyć sklep i skonfigurować jego najważniejsze elementy z perspektywy pozycjonowania, podążaj za poniższymi wytycznymi.
Zacznijmy od podstawowego pytania – jak założyć sklep online Shoper? To całkiem proste. Przejdź do strony internetowej Shoper i skorzystaj z opcji wypróbowania strony, podając maila, lub zdecyduj się na plan, przechodząc do cennika.
Domena to niepowtarzalny adres strony internetowej, przypisany wyłącznie do Twojego sklepu na platformie Shoper. Jest nieodzowną częścią marki. Sama nazwa nie ma bezpośredniego związku z optymalizacją SEO sklepu www, ale wpływa na doświadczenia użytkowników. Jednak źle wykonany proces zmiany domeny na nową może być niekorzystny dla pozycjonowania. Aby uniknąć negatywnych skutków, zwróć uwagę na:
W panelu administratora sklepu Shoper możesz ustawić wcześniej zakupioną domenę lub wybrać zupełnie nową. Zrobisz to, wykonując poniższe kroki.
To, jakie wrażenia dostarcza Twoja strona, wpływa na współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). Jest on skorelowany z pozycją Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania i wpływa na współczynnik konwersji, czyli liczbę osób, które wchodzą na stronę i dokonują zakupu. Aby ułatwić klientowi wybór i zatrzymać go na witrynie, postaraj się, aby Twój szablon był przejrzysty i czytelny, tak samo na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.
Szablony dostępne na stronie Shopera oparte są o technologię RWD (ang. Responsive Web Design), dzięki czemu wyświetlają się poprawnie na ekranach różnych rozmiarów. Jest to bardzo ważny element dla robotów Google i ułatwia pozycjonowanie sklepu Shoper.
Żeby kupić i zmienić styl graficzny Twojego sklepu, postępuj zgodnie z tymi krokami.
Favicon to mała grafika 16×16 lub 32×32, zazwyczaj będąca logo marki. Wyświetla się w zakładkach, na kartach przeglądarki i na stronie mobilnych wyników wyszukiwania. To ostatnie miejsce z perspektywy pozycjonowania ma największe znaczenie.
Ikona w pasku adresu nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje w rankingu, jednakże wyróżnia odnośnik do Twojego sklepu Shoper z pozostałych. W ten sposób zwiększa się CTR dla podstron serwisu. Ma to też korzystny wpływ na wrażenia użytkowników.
Warto zaznaczyć w tym miejscu, że źródło ruchu organicznego z urządzeń mobilnych wykorzystujących wyszukiwarkę Google to aż 59% (źródło: Fit Small Business).
Favicon możesz dodać, korzystając z panelu administratora sklepu.
Audyt SEO to analiza strony internetowej, biorąca pod uwagę czynniki, które są sprawdzane przez algorytmy wyszukiwarek. Podczas tego procesu oceniona zostaje zgodność strony ze standardami działań pozycjonerskich. Dzięki audytowi odkryjesz mocne strony swojego sklepu, jak i te, które wymagają poprawy.
Otrzymasz rekomendacje, których wprowadzenie przełoży się na Twoje rezultaty. Analiza powinna być wykonywana systematycznie, aby mieć pewność, że jakość strony nie ulega pogorszeniu i pozycjonowanie sklepu Shoper przebiega pomyślnie.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomogą Ci w sprawdzeniu Twojego sklepu Shoper samodzielnie. Oto kilka z nich.
W sieci istnieje wiele płatnych i darmowych rozwiązań, które mogą pomóc Ci w analizie sklepu Shoper. W różny sposób zbierają informacje i analizują Twój sklep pod rozmaitymi kątami. Dostarczają jednak danych, które wymagają specjalistycznej interpretacji. Dopiero posiadając wiedzę na temat pozycjonowania, wykorzystasz je właściwie.
Wybierając specjalistów SEMPIRE, masz pewność, że otrzymasz najwyższej jakości audyt SEO, którego informacje poprawią widoczność Twojego serwisu. Poznaj obszary, które wymagają optymalizacji i popraw swoją pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Google Analytics (GA) to jedno z najbardziej popularnych i cennych rozwiązań do monitorowania zachowań klientów w sklepie na oprogramowaniu Shoper. Dzięki niemu zgromadzisz ważne informacje na temat osób, które wchodzą na Twoją witrynę internetową. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć swoich odbiorców i dostosować swoją stronę do ich potrzeb. Narzędzie to oferuje również możliwość:
Shoper oferuje łatwy sposób na połączenie sklepu z usługą GA. Aby to zrobić wystarczy, że zastosujesz poniższe kroki.
Google Search Console (GSC) to podstawowe narzędzie wykorzystywane w procesie pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Jest pomocne między innymi w monitorowaniu wyników witryny w wynikach organicznych czy szybszej indeksacji stron.
Dzięki GSC dostaniesz również informację o błędach, które pojawiają się podczas skanowania stron. Będziesz mógł też wykluczyć różne podstrony, na przykład te ze zduplikowaną treścią. Dodanie strony do tej usługi Google jest bardzo proste.
Mapa strony (ang. sitemap) to plik XML, który zawiera dane wszystkich adresów URL znajdujących się w obrębie Twojej witryny. Są to dane między innymi o ostatniej aktualizacji strony. Dzięki mapie XML roboty Google mogą w lepszy sposób zrozumieć strukturę i skuteczniej wykonać analizę.
W pliku znajdują się zarówno informacje o podstronach, jak i o multimediach oraz różnych innych plikach. Plik XML sklepu Shoper informuje Googlebota, jakie dane w witrynie są cenne.
Aby skorzystać z większej liczby funkcji dostępnych w Google Search Console, należy dodać do usługi sitemap.xml. W Shoperze plik ten generuje i aktualizuje się automatycznie z poziomu panelu administratora.
Certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) jest rozwiązaniem stosowanym dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom w sieci. To bardzo ważny element ochrony danych klientów na oprogramowaniu Shoper. Sprawia, że połączenie ze sklepem online jest kodowane protokołem HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure).
Zabezpiecza przed przejęciem danych w trakcie komunikacji klienta z serwerem sklepu. Ma to szczególne znaczenie podczas płatności lub wprowadzanych informacji osobowych.
SSL wpływa na to, jak klienci będą postrzegać Twoją stronę. Łatwiej zaufają Twoim usługom, jeżeli zobaczą, że ich dane są bezpieczne. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest to, że umożliwia prowadzenie kampanii reklamowych Facebook Ads i Google Ads.
Bezpieczne połączenie dla Twojego sklepu na platformie Shoper zapewnisz poprzez wykupienie i wdrożenie HTTPS. Shoper znacznie ułatwia ten proces.
Upewnij się, że Twoja domena jest zabezpieczona. Sprawdzisz to, klikając w znak obok linku w przeglądarce internetowej. W Chrome zabezpieczona domena ma kłódkę przy URL i wygląda tak:
Robots.txt jest specjalnym dokumentem, który przekazuje robotom wyszukiwarek informacje, jakie adresy URL Twojego sklepu są dla nich dostępne. W ten sposób możesz ograniczyć indeksowanie niektórych podstron witryny.
Edycja pliku nie jest objęta pomocą techniczną ze strony twórców oprogramowania. Warto więc sprawdzić, czy nie zostały wprowadzone w nim zmiany, które blokują dostęp do witryny lub części ważnych podstron. Błędna konfiguracja pliku może uniemożliwić pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper.
Plik robots.txt jest automatycznie generowany przez Shopera i skonfigurowany w sposób, który ogranicza dostęp stron, które mają negatywny wpływ na pozycjonowanie. Przykładowe elementy pliku robots.txt Shopera to:
User-agent: *
Disallow: /*/basket
Allow: /environment/cache/images
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w witrynie Centrum wyszukiwarki Google. Plik robots.txt jest dostępny pod zmodyfikowanym adresem https://twojadomena.pl/robots.txt. Jego edycja jest możliwa z panelu administratora sklepu Shoper. Znajdziesz go, przechodząc do „Ustawienia” → „Zaawansowane” → „SEO” → „Zaawansowane”.
Po przygotowaniu podstawowej konfiguracji witryny i dodaniu kluczowych narzędzi analitycznych, możesz przejść do optymalizacji na szeroką skalę. W tej części poradnika poprowadzimy Cię przez poszczególne elementy optymalizacji technicznej i optymalizacji treści Twojego sklepu internetowego na platformie Shoper.
Słowa kluczowe (ang. keywords) to frazy wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki Google, aby znaleźć interesujące ich treści. Jeżeli na Twojej stronie będą znajdowały się choćby elementy wpisanego zapytania, witryna będzie mogła wyświetlić się w wynikach wyszukiwania. Google po zaindeksowaniu Twojego sklepu Shoper zna jego tematyczność i może dobrać odpowiednie wyniki, by pokazać je użytkownikowi.
Frazy kluczowe można podzielić między innymi ze względu na ich długość.
W pozycjonowaniu Shopera dobór odpowiednich słów kluczowych dla Twojej witryny to jeden z najistotniejszych kroków. Dzięki dokładnie przygotowanemu raportowi fraz kluczowych wiesz, jak przygotować strukturę serwisu. Słowa kluczowe pojawiają się w wielu elementach witryny i niemal na każdej stronie. Dodatkowo mogą zainspirować Cię do poruszania tematów na bloga i do poszerzania oferty produktowej.
W sieci możesz znaleźć wiele narzędzi do prowadzenia researchu i analizy fraz kluczowych.
Pomocnym może też okazać się skorzystanie z podpowiedzi w wyszukiwarce Google. Daje ona propozycje na podstawie podobnych wyszukiwań, dzięki czemu możesz poznać więcej fraz long-tail.
Optymalizacja SEO Shopera nie może odbyć się bez ustawienia poprawnych adresów URL. Przyjazny adres to taki, który w czytelny sposób przekazuje użytkownikom informacje, a więc sygnalizuje, czego mogą się spodziewać po kliknięciu w link. Powinien być łatwy do zapamiętania, zapisany bez liczb, polskich znaków i spacji (te ostatnie należy zastąpić myślnikami).
Poprawnie skonfigurowane adresy URL są doceniane zarówno przez roboty Google, jak i Twoich klientów. Krótkie i czytelne odnośniki są bardziej godne zaufania, niż te, które zawierają nieczytelne ciągi znaków. Zawartość odnośników stanowi również informację dla użytkowników, w jakim miejscu na stronie aktualnie się znajdują.
URL dla danej podstrony możesz ustawić ręcznie.
Aby w łatwy sposób automatycznie wdrożyć odpowiednie linki dla całego sklepu, skorzystaj ze wtyczki Przyjazne Adresy URL. Zainstaluj i skonfiguruj aplikację przez panel administratora Shopera.
Pierwszy element, który jest widoczny dla użytkowników i robota Google, to znacznik TITLE. Jest on tytułem Twojego sklepu internetowego Shoper. Każda strona posiada swoją wersję tagu HTML TITLE, który znajduje się w sekcji head.
Kiedy ktoś wyszuka podstronę sklepu online w Google, jej tytuł będzie odnośnikiem w SERP-ie, którego kliknięcie skutkuje przejściem do witryny. TITLE wyświetla się również w mediach społecznościowych, w wielu komunikatorach i w zakładkach w przeglądarce.
Skoro znasz już wagę tytułu stron, poznaj najlepsze praktyki, które pomogą Ci w jego stworzeniu.
Przykłady poprawnych tytułów dla podstron:
Meta DESCRIPTION to opis, który jest wyświetlany zaraz pod tytułem strony. Opisy powinny być unikatowe i pisane w przejrzysty sposób. Ich głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkowników, ponieważ nie mają większego znaczenia z punktu widzenia Googlebotów. Wpływają znacząco na CTR, wyświetlają się w mediach społecznościowych i komunikatorach.
Aby napisać najlepszy Meta DESCRIPTION dla stron Twojego sklepu, zastosuj się do poniższych zasad.
Przykłady poprawnych opisów:
W panelu administratora sklepu Shoper znaczniki TITLE i Meta DESCRIPTION możesz ustawić w różnych miejscach. Aby skonfigurować je dla strony głównej, kart produktowych, kategorii, producenta, bloga, nowości, promocji i kolekcji:
Jeżeli chcesz zmienić te elementy dla wybranych stron, ustawienia te znajdziesz w sposób opisany poniżej.
Dobry research słów kluczowych ułatwi Ci stworzenie architektury strony. Wiedza na temat tego, co najczęściej jest wyszukiwane przez Twoich klientów, powinna dyktować hierarchię podstron. Dzięki temu stworzysz najbardziej intuicyjną strukturę.
W przypadku sklepów online struktura i rozmieszczenie poszczególnych podstron jest bardzo istotna. Szczególnie ma znaczenie w przypadku tworzenia rozbudowanych kategorii produktowych. Wpływa przede wszystkim na to, czy łatwo znaleźć dany produkt i informacje na Twojej witrynie. Architektura ma duży związek z konwersją.
Im swobodniej użytkownikom poruszać się po Twoim sklepie, tym więcej czasu będą w nim spędzać. Bezpośrednio przekłada się to na pozycjonowanie sklepu Shoper.
System Shopera domyślnie oferuje przejrzystą strukturę strony. Dostosuj ją tak, aby stworzyć najlepszą architekturę sklepu. Stosuj się do powszechnie respektowanych praktyk.
Nawigacja sklepu ściśle łączy się z jego strukturą. Przybiera ona przeróżne formy i występuje na każdej stronie witryny. Powinna ona w jak najbardziej intuicyjny i najmniej skomplikowany sposób prowadzić klientów przez Twój sklep.
Odpowiednia nawigacja pomoże również robotom Google rozeznać się w budowie strony i ułatwi indeksowanie. Ważne jest, aby dobrać odpowiednie etykiety do poszczególnych elementów nawigacji. Zastosowanie poprawnie skonfigurowanych menu poprawia linkowanie wewnętrzne i pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper.
Shoper ma zaimplementowanych wiele rozwiązań, które poprawiają nawigację i w efekcie samo SEO. Przykładem jest nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs), wyświetlająca ścieżkę strony internetowej. Jest ona domyślną częścią sklepów powstałych na tym oprogramowaniu.
Nawigacja w Twoim sklepie Shoper ma różne formy. Warto skupić się na tym, aby była poprawnie skonfigurowana w każdym miejscu. Wyobraź sobie sytuację, w której to Twój sklep jest fizycznym miejscem z alejkami i działami. Przedstaw swoim klientom naturalne wskazówki, dzięki którym dotrą do produktów, których szukają.
Poziome menu to najważniejsza nawigacja dla użytkownika, który po raz pierwszy trafia do Twojego sklepu. Lokuje się najwyżej w architekturze, więc powinny się w niej znajdować najważniejsze elementy. Menu poziome jest sekcją przypominającą belkę umieszczoną nad zawartością Twojej witryny.
Jego plusem jest to, że jako pierwsze rzuca się w oczy klientów. Postaraj się, aby etykiety linków umieszczonych w tej sekcji były jak najbardziej przejrzyste i krótkie.
Aby skonfigurować wygląd menu poziomego przejdź do panelu administratora.
Nawigacja fasetowa to po prostu filtry, dzięki którym klienci mogą przeszukiwać listingi produktów znajdujących się na Twojej stronie. Znacznie usprawnia nawigowanie po witrynie i pomaga w znalezieniu artykułów. Opiera się na szukaniu produktów o określonych cechach, czyli fasetach. Ważnym wyznacznikiem w przejrzystości tej nawigacji jest nieużywanie zbyt dużej liczby kategorii i atrybutów.
Skup się na najważniejszych wyróżnikach produktów w Twoim sklepie. Warto wprowadzić możliwość zaznaczaniu wielu filtrów naraz. Pomaga to w doprecyzowaniu szukanego artykułu. Podczas pozycjonowania strony trzeba pamiętać o tym, że same filtry, bez podziału na kategorie, nie wystarczą. Odpowiedni podział na podstrony bogate w treść i opisy kategorii wiążą się z większym ruchem na stronie.
Filtry możesz edytować z poziomu panelu administratora.
Stopka to miejsce na dole strony, w którym użytkownicy często szukają przydatnych informacji o firmie. Mogą to być dane kontaktowe, strona „O nas”, dostępne formy dostawy i wiele więcej. To, jak będzie zaprojektowana ta nawigacja i jakie informacje będzie można w niej znaleźć, w dużej mierze zależy od specyfiki Twojej działalności.
Najczęściej spotykane elementy to:
Każdy element nawigacji, jakim jest również stopka, powinien być funkcjonalny. Nie może zawierać zbyt dużej liczby linków i być nieczytelny. Footer Shopera możesz edytować w dwóch miejscach.
Atrybuty ALT, kompresja, nazwy plików i ich rozdzielczość to główne aspekty, które wymagają dostosowania podczas pozycjonowania sklepu internetowego Shoper. Optymalizacja SEO zdjęć jest bardzo ważnym aspektem zwiększania widoczności sklepu www. Dobrze dostosowane obrazy mają szansę wyświetlać się w zakładce „Grafika” w wyszukiwarce Google.
Wiele firm pomija ten etap w procesie pozycjonowania, popełniając przy tym duży błąd. Odpowiednio skonfigurowane obrazy pomagają w indeksacji strony przez roboty Google. Oto kilka porad, które pomogą Ci w optymalizacji grafiki na swojej witrynie Shoper.
Nazwy plików graficznych napotykanych w sieci często są ciągiem przypadkowych znaków. Utrudnia to optymalizację i wpływa na mniejszą widoczność strony. W nazwie pliku powinny znajdować się słowa kluczowe związane z tym, co przedstawia obraz.
Nazwa powinna być krótka, bez polskich znaków, a poszczególne wyrazy powinny być oddzielone myślnikiem. Dzięki takim nazwom Googlebot łatwiej zrozumie, co zawiera plik, ale i Tobie będzie łatwiej zarządzać treścią na stronie sklepu Shoper.
Rozmiary obrazów mają duży wpływ na to, jak długo wczytuje się Twoja strona. Pomimo tego, że Shoper automatycznie kompresuje zdjęcia, możesz użyć narzędzi jeszcze przed wgraniem ich do swojego sklepu, na przykład w przypadku dużych banerów na stronę główną.
W Internecie znajdziesz wiele bezpłatnych rozwiązań, takich jak TinyPNG czy iLoveIMG, które ułatwią ten proces. Ważne jest jednak, aby kompresja zdjęcia nie była zbyt duża i nie wpływała na estetykę grafiki.
Dodawaj obrazy wysokiej jakości, które niosą wartość dla użytkownika. Zdjęcia wpływają na doświadczenia użytkownika, dzięki temu, że urozmaicają treść na stronie, przekazują informacje i prezentują produkty. Grafikę możesz pozyskać również ze stron oferujących darmowe zdjęcia, takich jak Unsplash albo Pixabay.
Stosuj atrybuty ALT dla wszystkich grafik w Twoim sklepie. Są to tak zwane opisy alternatywne, które informują wyszukiwarki, co znajduje się na zdjęciu. Umieszczenie w nich słów kluczowych pozytywnie wpływa na widoczność sklepu internetowego.
Dzięki tagom ALT roboty Google lepiej odbierają kontekst obrazu i mogą go lepiej sklasyfikować. Znaczniki te pełnią jeszcze bardzo ważną funkcję z perspektywy dostępności. Osoby z niepełnosprawnością wzrokową, które używają czytników ekranów, mogą w ten sposób dowiedzieć się, co przedstawia dany obraz.
Znaczniki ALT w Shoperze ustawisz w różnych miejscach, w zależności, gdzie dodajesz grafikę. Niektóre grafiki mają automatycznie generowany opis alternatywny, na przykład logo ma ALT będący nazwą sklepu.
Ważnym elementem SEO obrazów jest zdecydowanie się na odpowiedni format grafiki. Różne formaty mają inne zastosowanie:
Poprawnie skonfigurowana struktura treści pozytywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper. Dzięki temu, że tekst na Twojej witrynie zostanie zoptymalizowany, będziesz osiągać lepsze wyniki w zakresie widoczności i ruchu.
Nagłówki są stelażem dla informacji, które chcesz przekazać klientom i robotom Google. Ustawia się je, stosując znaczniki od h1 do h6. Przygotuj strukturę treści według poniższych wytycznych, aby osiągnąć najlepsze rezultaty podczas budowania architektury nagłówków.
Poprawną strukturę treści pisanej w edytorze Shopera ustawisz w poniższy sposób.
Przekierowania o kodzie 301 odnoszą się do obiektów, które na stałe zostały przeniesione pod inny adres URL. Dzięki temu możesz poprawić wrażenia użytkownika, który nie trafi na ślepą uliczkę, poruszając się po Twoim sklepie Shoper. W ten sposób ruch w Twoim sklepie online nie spada, a jego moc pozostaje bez zmian.
Jest to również informacja dla robotów Google. 301 uchronią Twój sklep przed występowaniem błędów 404, mówiących o tym, że danej strony czy obiektu nie można znaleźć pod danym adresem. Duża liczba błędów tego typu powoduje gorsze wyniki w zakresie widoczności strony. Przekierowania mogą też zapobiec ocenianiu treści na dwóch stronach jako zduplikowanej.
To rozwiązanie znajdzie swoje zastosowanie, kiedy:
Shoper umożliwia konfigurację przekierowań w bardzo łatwy sposób. Istnieje możliwość wprowadzenia przekierowań wewnętrznych w obrębie jednej domeny sklepu, jak i na odnośniki do stron poza nią. Przekierowania mogą dotyczyć obiektów, takich jak kategorie, producenci, produkty czy strony informacyjne.
Wdrożysz je w następujący sposób:
Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to odnośniki umieszczane w Twoim sklepie, które łączą podstrony, tworząc sieć powiązań. Odgrywają ważną rolę dla użytkowników, ułatwiając im poruszanie się po witrynie i przenosząc ich do ważnych informacji. Dobrze skonfigurowane odnośniki w Twoim sklepie internetowym Shoper pozytywnie wpływają na UX (ang. User Experience) i SXO (ang. Search Experience Optimization).
Linki znajdują swoje zastosowanie w treści. Możesz dzięki nim na przykład wstawić odnośnik do zakładki „Kontakt”, jeśli zakładasz, że czytelnik może potrzebować konsultacji po przeczytaniu danego fragmentu. Linkowanie wewnętrzne może prowadzić z postów na blogu do danej oferty lub konkretnego produktu.
W ten sposób wpis na blogu, który przyciąga ruch, może również generować sprzedaż.
Linkowanie wewnętrzne to duże ułatwienie dla poruszania się pomiędzy witrynami. Jest to element dobrze oceniany z perspektywy robotów Google. Działania dotyczące wdrażania tego typu rozwiązania należy rozpocząć od stworzenia planu. Kieruj się poniższymi wytycznymi, aby rozwijać Shoper SEO.
Linkowanie wewnętrzne w treści możesz ustawić tak jak nagłówki – zmieniając kod źródłowy w edytorze treści. Przykładowy kod odnośnika wygląda w ten sposób:
Aby go wdrożyć w treści, podążaj za poniższymi krokami.
Strona główna to miejsce, z którym najbardziej będą kojarzyć Cię Twoi klienci. Często jest pierwszym kontaktem klienta ze sklepem, dlatego powinna sprawić, że zostanie z Tobą na dłużej. Umieść na niej tekst, który przyciągnie uwagę, przedstawi wszystkie ważne informacje na temat Twojego sklepu, a także zostanie dobrze oceniony przez roboty Google.
Najlepszy tekst na stronę główną napiszesz na podstawie poniższych porad.
Opisy kategorii produktowych często traktowane są przez właścicieli sklepów online bardzo pobieżnie. Bagatelizuje się ich wartość zarówno dla klienta, jak i samego pozycjonowania. Jest to błędne podejście. Dobrze napisane treści na podstronach kategorii mogą dostarczać klientom informacji na temat danej grupy produktów, co w konsekwencji może przełożyć się na dokonanie zakupu.
Również z perspektywy wyszukiwarek treści na stronach kategorii mają duże znaczenie. Dzięki nim roboty Google mogą bardziej precyzyjnie określić, co sprzedajesz na swojej stronie, i wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania na określone zapytania użytkowników. Aby napisać opisy kategorii, które pomogą w pozycjonowaniu, pamiętaj o kilku złotych zasadach.
Karty produktowe są odpowiedzialne za około połowę wszystkich sesji klientów w sklepie online (źródło: Smart Insights). Stanowią najważniejszą i najbardziej znaczącą częścią Twojej witryny. Warto więc zadbać o ich optymalizację. Wszystkie działania SEO na platformie Shoper powinny nieść wartość dla użytkownika, jak i być zgodne z wymogami Google.
Aby stworzyć karty produktowe, które przyciągną ruch i poprawią sprzedaż, zastosuj poniższe wytyczne.
W obrębie jednej karty produktowej nie da się skutecznie wypozycjonować wszystkich wariantów produktu. Jeżeli chcesz w równym stopniu zadbać o ich widoczność w wyszukiwarce, stwórz osobne, dedykowane poszczególnym typom karty produktowe.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat stron ofert w Twoim sklepie? Zobacz, jaka powinna być idealna karta produktu.
Dane strukturalne schema.org (ang. rich snippets) są fragmentami rozszerzonymi, czyli dodatkowymi informacjami o danej stronie, które pokazują się w SERP-ach. Jest to doskonały sposób na to, aby wyróżnić się na stronie wyników wyszukiwania Google.
Dane strukturalne wzbogacają wizualnie odnośniki do Twojej strony sklepu Shoper. Mogą przyjąć formę:
Shoper automatycznie wdraża rich snipperts. Jednak żeby w pełni skorzystać z tego rozwiązania, warto wprowadzić możliwość dodawania ocen przez klientów do produktów w Twoim sklepie. Aby to zrobić, wystarczy wykonać poniższe kroki.
Optymalizacja szybkości ładowania strony jest czynnikiem, który może przynieść niesamowite rezultaty. Dwie dodatkowe sekundy, potrzebne na załadowanie Twojej strony, mogą skutkować zwiększeniem współczynnika odrzuceń aż o 103% (źródło: Akamai).
Minimalizacja opóźnień w ładowaniu strony jest kluczowym aspektem w polepszaniu doświadczeń użytkowników i ma istotny wpływ na proces pozycjonowania.
Aby zweryfikować szybkość ładowania strony sklepu, możesz użyć narzędzia PageSpeed Insights. Na prędkość ładowania witryny wpływ mają takie czynniki, jak:
Prowadząc swój sklep, zwróć uwagę, czy wszystkie wtyczki i integracje zainstalowane w panelu Shopera są niezbędne. Shoper automatycznie dokonuje kompresji dodawanych obrazów JPG, lecz ma to też swoje ograniczenia. Przed umieszczeniem grafiki na stronie sklepu, możesz dokonać kompresji własnoręcznie, stosując darmowe narzędzia.
Jeżeli Twój sklep posiada dużą ofertę produktową i wymaga niezależnego serwera, należy rozważyć zakup wersji Shoper Premium, która może poprawić szybkość ładowania sklepu.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych (ang. external linking), określane jako link building, to jeden z najbardziej znaczących elementów SEO, dzięki któremu poprawisz pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper. Aby skutecznie prowadzić link building, należy skupić się na pozyskiwaniu wartościowych odnośników. W tym przypadku stanowczo większe znaczenie ma ich jakość, a nie ilość.
Linki zewnętrzne mogą mieć różne atrybuty, co różnicuje ich wartość dla Twojej strony. Najczęściej spotyka się 4 rodzaje atrybutów odnośników.
Oto przykładowe miejsca, z których możesz pozyskiwać wartościowe linki:
Duża zaletą Shopera pod kątem SEO jest możliwość prowadzenia bloga bez konieczności zakładania osobnej strony czy kupowania dla niego wtyczki. Prowadzenie bloga dla Twojego sklepu www ma wiele zalet.
Korzystnie wpływa na SEO – wspiera linkowanie wewnętrzne, pomaga w pozycjonowaniu na słowa kluczowe z długiego ogona i poprawia doświadczenia użytkowników. Ma również zalety sprzyjające tworzeniu wizerunku marki – służy do komunikacji z klientami i stawia Cię w roli eksperta.
Pisząc bloga, możesz odpowiadać na najczęstsze pytania Twoich klientów, aby pomóc im w podjęciu decyzji zakupowych. Dzięki temu przyciągniesz również ruch z wyszukiwarki Google. Tworząc bloga dla swojego sklepu internetowego, pamiętaj o poniższych wytycznych.
Jeżeli prowadzisz również sprzedaż w punkcie stacjonarnym, korzystne dla SEO i zwiększania ruchu będzie skonfigurowanie konta w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu poprawisz pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper w wynikach lokalnych.
Wizytówka w Google posiada wiele zalet – aż 46% fraz wpisywanych w wyszukiwarkę to zapytania lokalne (źródło: HubSpot). Dzięki jej optymalizacji użytkownicy będą mogli wyszukać Cię po lokalizacji. Obecność w Mapach Google zwiększa wiarygodność i daje użytkownikom dostęp do najpotrzebniejszych informacji na temat Twojej działalności już z poziomu wyszukiwarki.
Pozycjonowanie jest procesem, który wymaga czasu. Wpływ na niego ma wiele zmiennych, takich jak chociażby konkurencja w branży i to, czy Twoja strona była już wcześniej pozycjonowana. Potrzebny czas jest więc sprawą indywidualną i zależy od danego sklepu. Zwykle jednak pierwsze efekty można zauważyć już po kilku miesiącach od rozpoczęcia działań SEO na platformie Shoper.
Popularność e-commerce jest coraz większa, stąd wiele osób zastanawia się nad tym, czy nie zacząć sprzedawać online. Bardzo często pojawia się więc pytanie o najlepszy program do prowadzenia sklepu internetowego. Ostatecznie wszystko sprowadza się do Twoich potrzeb. Do najpopularniejszych rozwiązań e-commerce w Polsce należą obecnie Shoper i WooCommerce. Są to usługi, które znacząco się różnią.
WooCommerce to wtyczka do WordPressa, która nie jest osobnym systemem. Jest częścią CMS-u, który posiada wiele funkcjonalności, niekoniecznie przystosowanych do samej sprzedaży. Dzięki otwartemu dostępowi do kodu źródłowego, WordPress posiada duże możliwości personalizacji i dostosowania do własnych potrzeb. Ma również bogatą bazę darmowych wtyczek, które poszerzają jego możliwości. Jednak, aby zacząć korzystać z tego rozwiązania, potrzeba dużej inwestycji czasu i specjalistycznej wiedzy.
Shoper to gotowe oprogramowanie, dzięki któremu założysz sklep bez większej wiedzy. Nie musisz szukać serwera www (hostingodawcy) dla Twojej witryny e-commerce, ponieważ jest to usługa w formie SaaS. Dużym aspektem jest też bezpieczeństwo, ponieważ oprogramowanie to nie udziela otwartego dostępu do kodu źródłowego. Jest więc dużo bardziej bezpieczne na potencjalne ataki hakerskie czy zawirusowane pluginy. W tym przypadku nie musisz się też martwić o niezgodność wtyczek czy szablonów graficznych. Typ usługi wyklucza jednak dowolną edycję wyglądu i funkcji sklepu.
Po przeczytaniu tego artykułu znasz już podstawowy zakres zmian SEO w sklepie Shoper. Możesz oszacować, jak dużo pracy trzeba włożyć w skuteczne pozycjonowanie Shopera. Jest to zadanie, które wymaga specjalistycznej wiedzy i stale rozwijanych umiejętności. Aby osiągnąć upragnione rezultaty i znaleźć się na szczytach wyników wyszukiwania, potrzeba odpowiedniej analizy rynku i znajomości najnowszych standardów Google.
Osiągnięcie upragnionych rezultatów i zwiększenie widoczności sklepu na platformie Shoper wymaga dużego zaangażowania, poświęcenia czasu i szerokiej znajomości technik pozycjonerskich. Standardy Google, które należy spełniać, aby znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, nieustannie się zmieniają. Dlatego SEO jest dziedziną, w której należy bez przerwy weryfikować swoją wiedzę.
Najlepsze wyniki w zwiększaniu widoczności Twojego serwisu osiągniesz z pomocą agencji SEMPIRE. Jako członek rodziny Shoper posiadamy największe kwalifikacje, by pomóc Ci w zwiększaniu zasięgów Twojego e-sklepu. Skorzystaj z naszej pomocy i zacznij zgarniać wartościowy ruch z wyszukiwarki.
Umów się na darmową konsultację ze Specjalistą SEMPIRE dedykowanym do obsługi sklepów Shoper!
Ocena artykułu:
4.98 / 5 według 357 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!