Pozycjonowanie Shoper - SEO Optymalizacja - poradnik krok po kroku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Pozycjonowanie sklepu Shoper – SEO optymalizacja, poradnik krok po kroku

Pozycjonowanie sklepu Shoper jest najważniejszym elementem planu marketingowego każdego biznesu korzystającego z tego oprogramowania. Zakupy online w ostatnich latach zyskały ogromną popularność, a trend ten z roku na rok wzrasta. Aby prowadzić efektywną sprzedaż i móc konkurować z najlepszymi w branży, nie możesz pomijać tak ważnego aspektu, jakim jest widoczność w Internecie.

Poniższy artykuł dostarczy Ci wiedzy z zakresu optymalizacji SEO Shopera. Jest on skierowany szczególnie do Ciebie, jeśli:

  • prowadzisz swój sklep na platformie Shoper i chcesz zwiększyć na nim ruch,
  • zastanawiasz się, jakie rozwiązanie dla e-commerce wybrać, aby prowadzić skuteczne pozycjonowanie,
  • zgłębiasz tematykę optymalizacji stron internetowych i chcesz poszerzyć swoją wiedzę o zagadnienie pozycjonowania Shopera,
  • szukasz platformy, na którą możesz przenieść swój obecny sklep.

W kompendium na temat optymalizacji Shopera zgromadziliśmy najważniejsze informacje o samej specyfice programu, jak i wprowadzenie do tematyki SEO. Przedstawiliśmy również zbiór przydatnych porad, prowadząc Cię krok po kroku przez proces pozycjonowania.

Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się:

  • czym jest Shoper i jakie oferuje ułatwienia w obszarze optymalizacji SEO,
  • dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper jest ważne,
  • jakie są wady i zalety programu w modelu SaaS,
  • na czym polega pozycjonowanie sklepu Shoper,
  • jak przeprowadzić optymalizację witryny krok po kroku,
  • jakich narzędzi możesz użyć podczas procesu pozycjonowania.

Jeżeli zależy Ci na skutecznym pozycjonowaniu i najlepszych rezultatach dla Twojego sklepu www, zdaj się na specjalistów SEMPIRE. Jesteśmy częścią grupy Shoper, dlatego doskonale znamy się na pozycjonowaniu sklepów prowadzonych właśnie na tej platformie. Zdobywaj z nami szczyty wyszukiwarek!

Umów się na darmową konsultację ze Specjalistą SEMPIRE dedykowanym do obsługi sklepów Shoper!

pozycjonowanie sklepu shoper

Co to jest Shoper?

Shoper jest obecnie jednym z najpopularniejszych narzędzi e-commerce w Polsce. Sam program jest tak zwanym CMS-em (ang. Content Management System), czyli systemem do zarządzania treścią, który w dużym stopniu ułatwia prowadzenie sklepu online. Shoper obsługuje cały proces sprzedaży, od składania zamówień, do integracji z kurierem i księgowością.

System powstał w Polsce w 2005 roku. Na początku był rozpowszechniany na samodzielnej licencji i sprzedawany w fizycznej formie. Obecnie firma oferuje Shopera w systemie SaaS (ang. Software as a Service), a więc udostępnia go przez stronę www. W 2021 roku spółka kupiła konkurencyjną platformę Shoplo, jeszcze bardziej wzmacniając swoją pozycję na rynku. 

Shoper nie wymaga instalacji na zewnętrznym serwerze. Aplikacja jest nieustannie rozwijana i aktualizowana. Program jest dostępny w systemie abonamentowym, z którego możesz wybrać dostosowany do wielkości i wymagań sklepu plan.

pozycjonowanie shoper logo
Logo Shoper
Źródło: Shoper

Shoper – ile kosztuje używanie oprogramowania?

Koszty używania tego polskiego rozwiązania dla e-commerce są różne w zależności od wielkości Twojej firmy i planu na rozwój. Twórcy Shopera oferują cztery plany, które mieszczą się w przedziale cenowym od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.

Dodatkowym kosztem korzystania z Shopera są aplikacje dostępne w App Store. Wiele z nich jest bezpłatnych, ale większa część wymaga subskrypcji. Comiesięczna wartość pojedynczej aplikacji waha się od kilkunastu do kilkuset złotych. W niektórych przypadkach płatna jest również sama instalacja rozszerzenia.

Jeżeli chcesz zmienić wygląd swojego sklepu, a prosta edycja domyślnego szablonu Ci nie wystarczy, będziesz zmuszony zdecydować się na zakup stylu graficznego. Do dyspozycji masz oficjalne motywy do nabycia z poziomu panelu administratora, które obecnie występują w dwóch wariantach cenowych – 399 i 699 złotych. Baza szablonów graficznych dostępna jest na stronie Szablony graficzne dla sklepu internetowego.

Dla kogo przeznaczony jest program Shoper?

Shoper sprawdzi się idealnie dla startupów czy biznesów dopiero zaczynających swoją działalność. Model udostępniana usługi przez stronę internetową jest bardzo wygodny i przyspiesza proces zakładania witryny.

Takie rozwiązanie jest lepsze dla sklepów, których inwestycja w dodatkowe wsparcie programistyczne jest niepożądana. W pewnym stopniu ogranicza to możliwości rozwoju serwisu, jednak sprawia, że nie potrzebujesz mieć wiedzy technicznej, by prowadzić swoją działalność przez Internet.

Shoper doskonale nadaje się dla osób, które:

  • nie potrzebują dostępu do kodu źródłowego strony, a więc do rozbudowanej personalizacji,
  • zaczynają sprzedaż online i szukają stosunkowo łatwego do wdrożenia rozwiązania,
  • nie mają dużej wiedzy na temat prowadzenia sklepu i potrzebują platformy, która pomoże im w konfiguracji – Shoper dzieli się wiedzą, prowadzi internetowy „Uniwersytet Shopera”,
  • cenią wsparcie techniczne w języku polskim, które jest darmowe.

Shoper jako usługa hostowana po stronie dostawcy jest niepodważalnym liderem na polskim rynku.

pozycjonowanie shoper udział shopera w hostowanych platformach ecommerce
Udział Shopera w rynku rozwiązań e-commerce SaaS (stan na 05.2022)
Źródło: BuiltWith

Shoper – jakie sklepy go używają?

Polska platforma do e-handlu posiada szerokie zastosowanie w wielu branżach. Różne marki odnajdują w niej potencjał do sprzedaży artykułów do domu, elektroniki, produktów spożywczych, sportowych czy ubrań. Poniżej przedstawiamy listę popularnych sklepów na Shoperze, dzięki którym lepiej wyobrazisz sobie możliwości tego oprogramowania.

  1. Aranżacja wnętrz – polskie sklepy sprzedające designerskie meble, ceramikę, plakaty i inne artykuły dla domu: Atak Design, freeDOM, Table4U, Posterilla.pl.
  2. Artykuły spożywcze – kawy i słodycze: Wawel, Kreos.
  3. Produkty dla zwierząt – zabawki, przysmaki, karma i ubranka dla pupili: Slow Dog, NaszeZoo.pl.
  4. Branża beauty – kosmetyki do twarzy, ciała i włosów: Balneokosmetyki, Mokosh.
  5. Elektronika – oświetlenie i gadżety: POLED, Kruger&Matz.
  6. Moda – akcesoria i artykuły odzieżowe: Ansin, Republic of Ties.
  7. Sport – sportowe sklepy internetowe, oferujące asortyment dla dyscyplin takich jak piłka nożna, siatkówka czy sztuki walki: PIKO SPORT, MMACity.pl, Zina.

Co oferuje oprogramowanie Shoper?

Usługa Shopera posiada wiele udogodnień w standardzie. Dzięki nim łatwiej będzie wdrożyć i prowadzić idealny sklep internetowy. Wiele z nich wpłynie korzystnie na pozycjonowanie sklepu Shoper. Oto najważniejsze zalety tego oprogramowania.

  • Nie wymaga od Ciebie zakupienia zewnętrznego hostingu.
  • Posiada 14-dniowy okres próbny, dzięki któremu przetestujesz jego interface i funkcjonalności.
  • Posiada polską wersję językową i support, co ułatwia nawigowanie i komunikację.
  • Jest wyposażony w rozwiązania do integracji z systemami płatności internetowych.
  • Można go połączyć z Allegro, Ceneo i różnymi firmami kurierskimi.
  • Ma dużo wtyczek, które poszerzają jego funkcjonalności.
  • Prowadzi bloga i bazę wiedzy, z której można czerpać przydatne informacje. Oferuje również wiele darmowych webinarów.

Mocne i słabe strony z perspektywy SEO Shoper

Jako rozwiązanie, które od dawna jest obecne na rynku i przeszło zmianę modelu swojej usługi, Shoper jest rozbudowanym oprogramowaniem. Posiada wiele wbudowanych funkcji, które pomagają w prowadzeniu optymalizacji i zwiększaniu widoczności strony. Elementy, które wspierają pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper, to między innymi:

  • Bezpieczeństwo danych – dostawca usługi w cenie prowadzi aktualizację oprogramowania, co sprawia, że zawsze będziesz mieć dostęp do nowszej, bezpieczniejszej wersji. Brak powszechnego dostępu do kodu sprzyja zwiększeniu bezpieczeństwa.
  • Automatycznie wdrożone linki kanoniczne – rozwiązanie, które wykorzystywane w grupach stron przedstawiających tę samą treść, chroni przed niższą oceną Google.
  • Łatwa integracja z narzędziami Google Analytics i Google Search Console.
  • Wbudowane opcje do konfiguracji metadanych, które są kluczowe w pozycjonowaniu.
  • Zintegrowana możliwość prowadzenia bloga, który przyciągnie ruch na stronę sklepu.
  • Dostęp do edytora treści WYSIWYG (ang. What You See Is What You Get), który odzwierciedla wygląd treści po publikacji.
  • Możliwości edycji pliku robots.txt i zarządzania przekierowaniami typu 301 z poziomu panelu administratora.

Jednak typ oprogramowania i rozwiązania przygotowane przez twórców często ograniczają możliwości optymalizacji, a przynajmniej ją utrudniają. Do największych z nich należą:

  • Brak dostępu do kodu źródłowego strony. Ogranicza to możliwości optymalizacji SEO Shopera.
  • Kosztowny plan premium, który będzie konieczny, kiedy strona będzie miała duży ruch. Dzięki niemu nie ulegnie spowolnieniu ładowanie, co negatywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu Shoper.
  • Brak fizycznego dostępu do pliku .htaccess, w którym można skonfigurować wiele parametrów serwera www, gdzie funkcjonuje sklep.
  • Automatycznie generowane nagłówki H1 dla stron kategorii, które są ich nazwami.

Czym jest pozycjonowanie sklepu Shoper?

Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper, zwane również SEO (ang. Search Engine Optimization), to nic innego jak szereg czynności, które mają sprawić, aby Twoja witryna znajdowała się wysoko w darmowych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu więcej klientów będzie mogło odwiedzić Twoją stronę i potencjalnie zakupić Twoje produkty.

Z perspektywy działań, które wykonuje agencja SEO dla zwiększenia widoczności Twojego sklepu, optymalizację możemy podzielić na:

  • Prace "on-page" – czyli takie, które odbywają się bezpośrednio w Twoim sklepie Shoper. Dotyczą modyfikacji wprowadzanych za pośrednictwem panelu administratora. Są to na przykład zmiany meta-tagów, publikacje treści w witrynie, modyfikacje w pliku robots.txt.
  • Prace "off-page" – czyli takie, które są przeprowadzane poza kodem promowanego sklepu Shoper. Jest to m.in. pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących, analizy konkurencji.

Pozycjonowanie stron dotyczy wyszukiwarek takich jak Google czy Bing, które przedstawiają użytkownikowi strony dopasowane do jego zapytania. Silniki te muszą zgromadzić informacje na temat Twojej witryny, wykorzystując do tego roboty posługujące się algorytmami. Proces ten nazywa się indeksowaniem strony. Dzięki niemu wyszukiwarka wie, na jakie frazy powinien wyświetlić się Twój sklep Shoper.

Odnośniki do stron, które zawierają odpowiednie słowa kluczowe, prezentowane są w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), a więc na stronie wyświetlającej wyniki wyszukiwania dla wprowadzanych w okno wyszukiwarki haseł. Na jej szczycie znajdują się wyniki płatne, czyli reklamy Google Ads.

Natomiast zaraz pod nimi ukazane są wyniki organiczne, czyli bezpłatne. To właśnie one są częściej wybierane przez użytkowników i na nie ma wpływ pozycjonowanie.

pozycjonowanie shoper serp
Widok wyników wyszukiwania
Źródło: Google

Mówiąc o optymalizacji SEO Shopera, odnosimy się głównie do wyszukiwarki Google. Jest to motywowane ogromnym ruchem, który z niej pochodzi. Przyćmiewa on wszystkie inne silniki. W Polsce na tę chwilę Google odpowiada za około 96% wszystkich zapytań (źródło: StatCounter).

pozycjonowanie shoper udział w rynku wyszukiwarek w Polsce
Popularność poszczególnych wyszukiwarek w Polsce
Źródło: StatCounter

Czy optymalizacja CMS Shoper jest konieczna?

W zależności od tego, co dokładnie chcesz sprzedawać, Twoja konkurencja może wyglądać różnie. Handel w Internecie jest tak popularny, że niemal każda nisza otwiera przed sobą setki, a nawet tysiące sklepów online. Pozycjonowanie natomiast jest jednym z najlepszych narzędzi do generowania wartościowego ruchu w sklepach internetowych. Ostatecznie od Ciebie zależy, czy z niego skorzystasz.

Zalety SEO Shoper – pozycjonowanie sklepu

Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper wpływa na przeróżne obszary Twojej działalności w sieci. Posiadając odpowiednią wiedzę lub podejmując współpracę z wyspecjalizowaną agencją, możesz uzyskać wspaniałe rezultaty i znaleźć się w TOP10. Oto największe zalety optymalizacji SEO Shopera.

  • Pozycjonując sklep na platformie Shoper, docierasz do większej grupy klientów.
  • Budujesz świadomość Twojej marki i rozpoznawalność nie tylko w Internecie.
  • Tworzysz stałe źródło ruchu na swojej stronie, którego efekty są długofalowe.
  • Oszczędzasz, ponieważ dobre SEO daje duży zwrot z inwestycji.
  • Twoi klienci łatwiej mogą znaleźć Cię w Internecie.
  • Zwiększasz zaufanie do Twojej marki.

Statystyki SEO

Pozycjonowanie sklepu Shoper na dłuższą metę daje lepsze efekty niż reklamy w Google Ads. Z danych wynika, że ponad 80% wszystkich użytkowników Google ignoruje płatne wyniki wyszukiwania (źródło: Intergrowth). Dlatego optymalizacja mająca wpływ na pozycję w wynikach organicznych jest tak bardzo ważna. 

Czynnikiem oddziałującym na skuteczność pozycjonowania jest to, jak wysoko znajdziesz się w wynikach wyszukiwania w SERP-ach. Pierwsze trzy wyniki organiczne skupiają ponad 2/3 całego CTR (ang. Click-Through Rate), czyli współczynnika klikalności.

pozycjonowanie shoper pozycja w wynikach a ilość wejść
Procentowy stosunek wejść na stronę do pozycji w wynikach wyszukiwania
Źródło: FirstPageSage

Jeśli chcesz, aby to właśnie Twoja oferta dotarła do potencjalnego klienta, musisz być bardziej widoczny w Google niż pozostałe sklepy w Twojej branży. Przyszłość zakupów jest w Internecie. Przewiduje się, że do 2040 roku cały handel detaliczny na świecie w 95% będzie odbywał się online (źródło: Zyro.com).

Wtyczki dla SEO Shopera

Shoper posiada liczną bazę wtyczek App Store, które poszerzają jego funkcjonalności. Dzięki nim dokonasz integracji z wieloma zewnętrznymi systemami, ale również poprawisz pozycjonowanie sklepu Shoper. Poniżej przedstawiamy listę najlepszych wtyczek do tego przeznaczonych.

  • SEO Plugin jest wtyczką, która pomoże Ci we wdrożeniu odpowiednich działań SEO na platformie Shoper. Łączy w sobie wiele funkcjonalności. Pozwala na lepszą optymalizację sklepu i analizuje ruch w obrębie strony. Pozwoli Ci dodatkowo na integracje z Google Analytics. Aplikacja analizuje treść dostępną na kartach produktowych.
  • Przyjazne Adresy URL jest wtyczką, która udoskonala linki Shopera. Jej najważniejsze funkcje to zautomatyzowane generowanie przyjaznych URL, wdrożenie odpowiednich linków do starej bazy produktów oraz możliwość ręcznego wprowadzenia odnośników.
  • RatingCaptain to darmowa aplikacja, która zintegruje Twój sklep Shoper z opiniami w Google. Dzięki niej łatwiej pozyskasz rekomendacje od klientów i wyróżnisz swój odnośnik w SERP-ach przez dodane do wyniku gwiazdki. Oceny od klientów pozwolą na zwiększenie zaufania do Twojej marki.

Instalacji wtyczek dokonasz w panelu administratora sklepu Shoper.

  1. Przejdź do sekcji „Dodatki i integracje” → „Aplikacje”. 
  2. Wyszukaj aplikacji, którą chcesz zainstalować.
  3. Zainstaluj i skonfiguruj wtyczkę według opisanych wytycznych.

Pozycjonowanie Shoper – jak zacząć optymalizację?

W zależności od tego, czy już prowadzisz swój sklep, czy dopiero planujesz go założyć, pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper może wyglądać w różny sposób. Proces ten zaczyna się już na samym początku istnienia Twojej witryny w przestrzeni internetowej. Aby założyć sklep i skonfigurować jego najważniejsze elementy z perspektywy pozycjonowania, podążaj za poniższymi wytycznymi.

Załóż swój sklep online

Zacznijmy od podstawowego pytania – jak założyć sklep online Shoper? To całkiem proste. Przejdź do strony internetowej Shoper i skorzystaj z opcji wypróbowania strony, podając maila, lub zdecyduj się na plan, przechodząc do cennika.

Ustaw domenę swojego sklepu

Domena to niepowtarzalny adres strony internetowej, przypisany wyłącznie do Twojego sklepu na platformie Shoper. Jest nieodzowną częścią marki. Sama nazwa nie ma bezpośredniego związku z optymalizacją SEO sklepu www, ale wpływa na doświadczenia użytkowników. Jednak źle wykonany proces zmiany domeny na nową może być niekorzystny dla pozycjonowania. Aby uniknąć negatywnych skutków, zwróć uwagę na:

  • wdrożenie przekierowań ze starej domeny na nową, aby Twoi klienci korzystający ze starych odnośników mogli dotrzeć do Twojej witryny,
  • ponowną konfigurację narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics i Google Search Console
  • wygenerowanie nowej mapy strony (sitemap.xml), dodanie jej lub aktualizacja w katalogu głównym serwera, dodanie lub aktualizacja ścieżki, która ją wskazuje w pliku robots.txt i dodanie nowej sitemapy w Google Search Console (pamiętaj o usunięciu dotychczasowej już nieaktualnej wersji, jeśli była wcześniej dodana),
  • zmianę wartościowych linków zewnętrznych do Twojej strony (wymaga kontaktu z administratorami platform, które udostępniają odnośniki do Ciebie),
  • aktualizację znaczników i meta opisów, gdzie pojawia się nazwa Twojej starej domeny.

W panelu administratora sklepu Shoper możesz ustawić wcześniej zakupioną domenę lub wybrać zupełnie nową. Zrobisz to, wykonując poniższe kroki.

  1. Otwórz panel administratora Shopera.
  2. W menu bocznym przejdź do „Ustawienia” → „Ogólne” → „Domeny”.
  3. Wybierz opcję, klikając w przyciski „Dodaj własną domenę” lub „Kup nową domenę”.
  4. Jeżeli zdecydujesz się na zakup nowej domeny w panelu, będziesz miał do wyboru końcówkę „.pl” lub „.com.pl”. Jeżeli dodajesz wcześniej kupioną nazwę domeny, skonfiguruj poprawnie DNS w sposób opisany na stronie Shopera.

Wybierz przejrzysty szablon dla Shopera

To, jakie wrażenia dostarcza Twoja strona, wpływa na współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). Jest on skorelowany z pozycją Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania i wpływa na współczynnik konwersji, czyli liczbę osób, które wchodzą na stronę i dokonują zakupu. Aby ułatwić klientowi wybór i zatrzymać go na witrynie, postaraj się, aby Twój szablon był przejrzysty i czytelny, tak samo na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. 

Szablony dostępne na stronie Shopera oparte są o technologię RWD (ang. Responsive Web Design), dzięki czemu wyświetlają się poprawnie na ekranach różnych rozmiarów. Jest to bardzo ważny element dla robotów Google i ułatwia pozycjonowanie sklepu Shoper.

Żeby kupić i zmienić styl graficzny Twojego sklepu, postępuj zgodnie z tymi krokami.

  1. Otwórz panel administratora Shopera.
  2. Korzystając z menu bocznego, nawiguj do „Wygląd i treści” → „Wygląd sklepu” → „Sklep ze stylami graficznymi”.
  3. Kliknij grafikę danego stylu i sprawdź jego demo. Wypróbuj zarówno wersję desktopową, jak i mobilną.
  4. Kup szablon i zastosuj go do Twojego sklepu.
  5. Sprawdzaj i zmieniaj posiadane style w zakładce „Twoje szablony graficzne”.
pozycjonowanie shoper szablony graficzne dla shopera
Zmiana stylu graficznego w panelu Shopera
Źródło: Shoper

Dodaj Favicon sklepu

Favicon to mała grafika 16×16 lub 32×32, zazwyczaj będąca logo marki. Wyświetla się w zakładkach, na kartach przeglądarki i na stronie mobilnych wyników wyszukiwania. To ostatnie miejsce z perspektywy pozycjonowania ma największe znaczenie.

Ikona w pasku adresu nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje w rankingu, jednakże wyróżnia odnośnik do Twojego sklepu Shoper z pozostałych. W ten sposób zwiększa się CTR dla podstron serwisu. Ma to też korzystny wpływ na wrażenia użytkowników.

Warto zaznaczyć w tym miejscu, że źródło ruchu organicznego z urządzeń mobilnych wykorzystujących wyszukiwarkę Google to aż 59% (źródło: Fit Small Business).

shoper pozycjonowanie favicon w serpie
Favicon w mobilnych wynikach wyszukiwania
Źródło: Google

Favicon możesz dodać, korzystając z panelu administratora sklepu.

  1. Otwórz „Wygląd treści” → „Wygląd sklepu” → „Obecny szablon graficzny”.
  2. W zakładce „Dane podstawowe” przejdź do sekcji „Ikona w pasku adresu (tzw. favicon)”.
  3. Dodaj grafikę w polu i zapisz.
pozycjonowanie sklepu shoper dodawanie favicon
Dodawanie Faviconu
Źródło: Shoper

Prowadź audyty SEO dla Shopera

Audyt SEO to analiza strony internetowej, biorąca pod uwagę czynniki, które są sprawdzane przez algorytmy wyszukiwarek. Podczas tego procesu oceniona zostaje zgodność strony ze standardami działań pozycjonerskich. Dzięki audytowi odkryjesz mocne strony swojego sklepu, jak i te, które wymagają poprawy.

Otrzymasz rekomendacje, których wprowadzenie przełoży się na Twoje rezultaty. Analiza powinna być wykonywana systematycznie, aby mieć pewność, że jakość strony nie ulega pogorszeniu i pozycjonowanie sklepu Shoper przebiega pomyślnie.

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomogą Ci w sprawdzeniu Twojego sklepu Shoper samodzielnie. Oto kilka z nich.

  • Audyt SEO Shoper – bezpłatne rozwiązanie bezpośrednio od Shopera, które weryfikuje aspekty technicznej optymalizacji, treść na stronie, dostępność dla urządzeń mobilnych, linkowanie i dużo więcej.
  • PageSpeed Insights – to darmowe narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz, jak szybko ładuje się Twoja strona sklepu Shoper. Otrzymasz ocenę i wskazówki dotyczące optymalizacji wydajności serwisu.
  • Screaming Frog – aplikacja w formie desktopowej, daje informacje o zduplikowanej treści, błędach w linkowaniu i niepoprawnych przekierowaniach.
  • Semstorm – dzięki niemu będziesz śledzić swoją pozycję na stronach wyszukiwarki, przeanalizujesz słowa kluczowe i elementy techniczne strony.

W sieci istnieje wiele płatnych i darmowych rozwiązań, które mogą pomóc Ci w analizie sklepu Shoper. W różny sposób zbierają informacje i analizują Twój sklep pod rozmaitymi kątami. Dostarczają jednak danych, które wymagają specjalistycznej interpretacji. Dopiero posiadając wiedzę na temat pozycjonowania, wykorzystasz je właściwie.

Wybierając specjalistów SEMPIRE, masz pewność, że otrzymasz najwyższej jakości audyt SEO, którego informacje poprawią widoczność Twojego serwisu. Poznaj obszary, które wymagają optymalizacji i popraw swoją pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Skonfiguruj Google Analytics

Google Analytics (GA) to jedno z najbardziej popularnych i cennych rozwiązań do monitorowania zachowań klientów w sklepie na oprogramowaniu Shoper. Dzięki niemu zgromadzisz ważne informacje na temat osób, które wchodzą na Twoją witrynę internetową. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć swoich odbiorców i dostosować swoją stronę do ich potrzeb. Narzędzie to oferuje również możliwość:

  • generowania przeróżnych raportów, 
  • poznania demografii klientów,
  • zorientowania się, z jakich urządzeń korzystają klienci do wyświetlania strony,
  • sprawdzenia, z jakiego źródła użytkownicy przechodzą do Twojej strony,
  • śledzenia na żywo zachowań klientów,
  • sprawdzenia współczynnika konwersji.

Shoper oferuje łatwy sposób na połączenie sklepu z usługą GA. Aby to zrobić wystarczy, że zastosujesz poniższe kroki.

  1. Otwórz stronę Google Analytics, zaloguj się i skonfiguruj usługę według poleceń.
  2. Skopiuj „Identyfikator pomiaru” ze strumienia danych.
  3. W panelu administratora Shopera przejdź do „Dodatki i integracje” → „Inne integracje”. 
  4. Kliknij przycisk „Konfiguruj” pod „Google Analytics 4”.
  5. Wklej identyfikator i zapisz. Strumień danych w panelu GA powinien być teraz połączony. W niektórych przypadkach należy zaczekać do 48 godzin.
shoper pozycjonowanie Google analytics identyfikator pomiaru
Identyfikator pomiaru dla strumienia
Źródło: Google Analytics
pozycjonowanie sklepu shoper połączenie z google analytics 4
Konfiguracja Google Analytics w panelu Shopera
Źródło: Shoper

Korzystaj z Google Search Console

Google Search Console (GSC) to podstawowe narzędzie wykorzystywane w procesie pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Jest pomocne między innymi w monitorowaniu wyników witryny w wynikach organicznych czy szybszej indeksacji stron.

Dzięki GSC dostaniesz również informację o błędach, które pojawiają się podczas skanowania stron. Będziesz mógł też wykluczyć różne podstrony, na przykład te ze zduplikowaną treścią. Dodanie strony do tej usługi Google jest bardzo proste.

shoper pozycjonowanie google search console
Wybór typu usługi dla Google Search Console
Źródło: Google Search Console
  • Wybierz opcję weryfikacji tagiem HTML i skopiuj go.
pozycjonowanie shoper weryfikacja tagiem html google search console
Tag HTML potrzebny do weryfikacji własności strony
Źródło: Google Search Console
  • Otwórz panel administratora Shopera.
  • Przejdź do „Dodatki i integracje” → „Integracje własne”
  • W sekcji „Nagłówek strony - head” wklej skopiowany tag HTML i zapisz.
shoper pozycjonowanie integracje własne
Integracje własne w panelu Shopera
Źródło: Shoper
  • Kliknij przycisk „Weryfikuj” w panelu GSC i gotowe.

Dodaj mapę strony w GSC – Shoper Sitemap

Mapa strony (ang. sitemap) to plik XML, który zawiera dane wszystkich adresów URL znajdujących się w obrębie Twojej witryny. Są to dane między innymi o ostatniej aktualizacji strony. Dzięki mapie XML roboty Google mogą w lepszy sposób zrozumieć strukturę i skuteczniej wykonać analizę.

W pliku znajdują się zarówno informacje o podstronach, jak i o multimediach oraz różnych innych plikach. Plik XML sklepu Shoper informuje Googlebota, jakie dane w witrynie są cenne.

Aby skorzystać z większej liczby funkcji dostępnych w Google Search Console, należy dodać do usługi sitemap.xml. W Shoperze plik ten generuje i aktualizuje się automatycznie z poziomu panelu administratora.

  • Korzystając z menu bocznego w panelu Twojego sklepu, przejdź do „Ustawienia” → „Zaawansowane” → „SEO” → „Google Sitemap”.
  • Skopiuj fragment linku console/integration/execute/name/GoogleSitemap znajdującego się w polu „Mapa strony”.
shoper pozycjonowanie google sitemap shoper ustawienia
Google Stiemap w panelu administratora Shopera
Źródło: Shoper
  • Przejdź do konsoli wyszukiwarki Google i otwórz „Indeks” → „Mapa witryny”.
  • Wklej skopiowaną końcówkę linku w sekcji „Dodaj nową mapę witryny” i zapisz.
pozycjonowanie sklepu shoper dodawanie nowej mapy witryny w google search console
Dodawanie odnośnika do mapy witryny w GSC
Źródło: Google Search Console

Zadbaj o bezpieczeństwo – obsługa HTTPS i certyfikat SSL Shoper

Certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) jest rozwiązaniem stosowanym dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom w sieci. To bardzo ważny element ochrony danych klientów na oprogramowaniu Shoper. Sprawia, że połączenie ze sklepem online jest kodowane protokołem HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure).

Zabezpiecza przed przejęciem danych w trakcie komunikacji klienta z serwerem sklepu. Ma to szczególne znaczenie podczas płatności lub wprowadzanych informacji osobowych.

SSL wpływa na to, jak klienci będą postrzegać Twoją stronę. Łatwiej zaufają Twoim usługom, jeżeli zobaczą, że ich dane są bezpieczne. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest to, że umożliwia prowadzenie kampanii reklamowych Facebook Ads i Google Ads.

Bezpieczne połączenie dla Twojego sklepu na platformie Shoper zapewnisz poprzez wykupienie i wdrożenie HTTPS. Shoper znacznie ułatwia ten proces.

  1. Certyfikat możesz zakupić przez stronę Shoper w zakładce Certyfikat SSL lub bezpośrednio w panelu administratora Sklepu: „Ustawienia” → „Ogólne” → „Domeny” → „Kup certyfikat SSL” przy domenie, dla której chcesz zakupić certyfikat. Instalacja może potrwać do następnego dnia roboczego po zaksięgowaniu wpłaty.
  2. Przejdź do sekcji „Ustawienia” → „Zaawansowane” → „Bezpieczeństwo”, aby skonfigurować HTTPS.
  3. Zmień ustawienia „Obsługa HTTPS” na „Wszędzie” i zapisz.
shoper pozycjonowanie ustawienia https
Ustawienia bezpieczeństwa Shopera
Źródło: Shoper

Upewnij się, że Twoja domena jest zabezpieczona. Sprawdzisz to, klikając w znak obok linku w przeglądarce internetowej. W Chrome zabezpieczona domena ma kłódkę przy URL i wygląda tak:

shoper pozycjonowanie bezpieczeństwo strony
Informacja o bezpieczeństwie strony
Źródło: Przeglądarka Google Chrome

Zweryfikuj plik robots.txt Shopera

Robots.txt jest specjalnym dokumentem, który przekazuje robotom wyszukiwarek informacje, jakie adresy URL Twojego sklepu są dla nich dostępne. W ten sposób możesz ograniczyć indeksowanie niektórych podstron witryny.

Edycja pliku nie jest objęta pomocą techniczną ze strony twórców oprogramowania. Warto więc sprawdzić, czy nie zostały wprowadzone w nim zmiany, które blokują dostęp do witryny lub części ważnych podstron. Błędna konfiguracja pliku może uniemożliwić pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper.

Plik robots.txt jest automatycznie generowany przez Shopera i skonfigurowany w sposób, który ogranicza dostęp stron, które mają negatywny wpływ na pozycjonowanie. Przykładowe elementy pliku robots.txt Shopera to:

  • User-agent – informacja, jakich robotów dotyczą wytyczne znajdujące się w pliku. Użycie * odnosi się do wszystkich botów.

User-agent: *

  • Disallow – za pomocą tej komendy w pliku robots.txt można blokować dostęp robotów sieciowych do określonych zasobów: katalogów, podstron czy też plików zawartych na serwerze Twojego sklepu. W poniższym przypadku zablokowany jest dostęp do wszystkich podstron, których adres URL zawiera: "/basket", czyli w wypadku Shopera podstron koszyka.

Disallow: /*/basket

  • Allow – określa, do których elementów strony roboty mają dostęp.

Allow: /environment/cache/images

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w witrynie Centrum wyszukiwarki Google. Plik robots.txt jest dostępny pod zmodyfikowanym adresem https://twojadomena.pl/robots.txt. Jego edycja jest możliwa z panelu administratora sklepu Shoper. Znajdziesz go, przechodząc do „Ustawienia” → „Zaawansowane” → „SEO” → „Zaawansowane”.

seo shoper plik robots txt
Plik robots.txt w panelu Shopera
Źródło: Shoper

Pozycjonowanie sklepu Shoper – poradnik krok po kroku

Po przygotowaniu podstawowej konfiguracji witryny i dodaniu kluczowych narzędzi analitycznych, możesz przejść do optymalizacji na szeroką skalę. W tej części poradnika poprowadzimy Cię przez poszczególne elementy optymalizacji technicznej i optymalizacji treści Twojego sklepu internetowego na platformie Shoper.

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Słowa kluczowe (ang. keywords) to frazy wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki Google, aby znaleźć interesujące ich treści. Jeżeli na Twojej stronie będą znajdowały się choćby elementy wpisanego zapytania, witryna będzie mogła wyświetlić się w wynikach wyszukiwania. Google po zaindeksowaniu Twojego sklepu Shoper zna jego tematyczność i może dobrać odpowiednie wyniki, by pokazać je użytkownikowi.

Frazy kluczowe można podzielić między innymi ze względu na ich długość.

  • Frazy z krótkim ogonem (ang. short-tail) – jest to jedno lub dwa słowa. Frazy short-tail to wyrażenia bardzo popularne i często wyszukiwane w Google. Pozycjonowanie na tego typu zapytania jest często trudne oraz bardzo czasochłonne, ponieważ z reguły są one ogólne i mocno konkurencyjne.
  • Frazy z długim ogonem (ang. long-tail) – są to przynajmniej trzy słowa. Zapytania tego typu bardziej precyzyjnie odnoszą się do danego zagadnienia. Jaśniej określają zamiary użytkownika. Frazy long-tail potrafią być bardzo skuteczne podczas pozycjonowania.

W pozycjonowaniu Shopera dobór odpowiednich słów kluczowych dla Twojej witryny to jeden z najistotniejszych kroków. Dzięki dokładnie przygotowanemu raportowi fraz kluczowych wiesz, jak przygotować strukturę serwisu. Słowa kluczowe pojawiają się w wielu elementach witryny i niemal na każdej stronie. Dodatkowo mogą zainspirować Cię do poruszania tematów na bloga i do poszerzania oferty produktowej.

W sieci możesz znaleźć wiele narzędzi do prowadzenia researchu i analizy fraz kluczowych.

  • Ubersuggest – obsługuje wiele języków, łącznie z polskim. Pokazuje statystyki danej frazy, pomysły na podobne hasła i propozycje treści na podstawie podobnych stron.
  • Keyword Tool – przedstawia różne przykłady fraz kluczowych i ich podstawowe statystyki.
  • AnswerThePublic – graficznie obrazuje grupy tematyczne podobnych zapytań wpisywanych w Google.
  • Semstorm – wyróżniającą funkcją tego narzędzia jest dobieranie fraz kluczowych do lokalnego SEO.

Pomocnym może też okazać się skorzystanie z podpowiedzi w wyszukiwarce Google. Daje ona propozycje na podstawie podobnych wyszukiwań, dzięki czemu możesz poznać więcej fraz long-tail.

shoper pozycjonowanie podpowiedzi z Google
Podpowiedzi wyszukiwarki Google
Źródło: Google
shoper pozycjonowanie podobne wyszukiwane
Podobne wyszukiwania w Google
Źródło: Google

Skonfiguruj przyjazne adresy URL w panelu Shopera

Optymalizacja SEO Shopera nie może odbyć się bez ustawienia poprawnych adresów URL. Przyjazny adres to taki, który w czytelny sposób przekazuje użytkownikom informacje, a więc sygnalizuje, czego mogą się spodziewać po kliknięciu w link. Powinien być łatwy do zapamiętania, zapisany bez liczb, polskich znaków i spacji (te ostatnie należy zastąpić myślnikami).

Poprawnie skonfigurowane adresy URL są doceniane zarówno przez roboty Google, jak i Twoich klientów. Krótkie i czytelne odnośniki są bardziej godne zaufania, niż te, które zawierają nieczytelne ciągi znaków. Zawartość odnośników stanowi również informację dla użytkowników, w jakim miejscu na stronie aktualnie się znajdują.

URL dla danej podstrony możesz ustawić ręcznie.

  1. Otwórz panel administratora sklepu Shoper. 
  2. Nawiguj do strony konkretnego produktu, kategorii, wpisu na blogu czy strony informacyjnej. 
  3. Przejdź do sekcji „Pozycjonowanie”. 
  4. Ustaw adres URL uzupełniając pole tekstowe.
  5. Zapisz zmiany.
pozycjonowanie shoper ustawianie url
Edycja adresu URL dla stron Shopera
Źródło: Shoper

Aby w łatwy sposób automatycznie wdrożyć odpowiednie linki dla całego sklepu, skorzystaj ze wtyczki Przyjazne Adresy URL. Zainstaluj i skonfiguruj aplikację przez panel administratora Shopera.

Ustaw znaczniki TITLE i Meta DESCRIPTION

Pierwszy element, który jest widoczny dla użytkowników i robota Google, to znacznik TITLE. Jest on tytułem Twojego sklepu internetowego Shoper. Każda strona posiada swoją wersję tagu HTML TITLE, który znajduje się w sekcji head.

Kiedy ktoś wyszuka podstronę sklepu online w Google, jej tytuł będzie odnośnikiem w SERP-ie, którego kliknięcie skutkuje przejściem do witryny. TITLE wyświetla się również w mediach społecznościowych, w wielu komunikatorach i w zakładkach w przeglądarce. 

pozycjonowanie shoper znaczniki title i description w wynikach wyszukiwania
TITLE i Meta DESCRIPTION w wynikach wyszukiwania Google
Źródło: Google

Skoro znasz już wagę tytułu stron, poznaj najlepsze praktyki, które pomogą Ci w jego stworzeniu.

  • Utwórz znacznik TITLE o długości nieprzekraczającej około 60 znaków, czyli 600 pikseli. Pomoże Ci w tym nasze bezpłatne rozwiązanie – podgląd tytułu i opisu strony w Google
  • Zastosuj w tytule główną frazę kluczową. Dzięki temu Googlebot i użytkownicy od razu będą wiedzieli, co oferuje Twój sklep. Zachowaj jednak umiar i nie upychaj w tytule fraz kluczowych.
  • Niech przekaz w tytule będzie konkretny.
  • Stosuj odpowiednie znaki interpunkcyjne, aby ułatwić czytanie. 
  • Nie pisz całej treści tagu dużymi literami, utrudnia to odbiór treści.
  • Stosuj unikalne tytuły w obrębie Twojej strony.
  • Zastanów się nad umieszczeniem swojej marki w tytule. W przypadku strony głównej będzie to bardzo mądra decyzja. W ten sposób zbudujesz rozpoznawalność swojego brandu.
  • Pamiętaj, aby tytuł miał ścisły związek z zawartością witryny.

Przykłady poprawnych tytułów dla podstron:

  • 5 sposobów na pomidorową | Kuchnia Ireny
  • Drewniane meble ogrodowe – Świat Mebli
  • Usługi krawieckie Kraków | Krawex
  • Wulkanizacja – Pojazdy rolnicze – Mechanik Adam Nowak
  • Jak wytresować starego psa? – ZooPolex

Meta DESCRIPTION to opis, który jest wyświetlany zaraz pod tytułem strony. Opisy powinny być unikatowe i pisane w przejrzysty sposób. Ich głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkowników, ponieważ nie mają większego znaczenia z punktu widzenia Googlebotów. Wpływają znacząco na CTR, wyświetlają się w mediach społecznościowych i komunikatorach.

Aby napisać najlepszy Meta DESCRIPTION dla stron Twojego sklepu, zastosuj się do poniższych zasad.

  • Stwórz opis nie dłuższy niż około 160 znaków, czyli 1000 pikseli. W celu zweryfikowania długości opisu możesz skorzystać z naszego darmowego narzędzia – podgląd tytułu i opisu strony w Google.
  • Stwórz merytoryczną i konkretną treść. 
  • Nie kopiuj opisów z innych stron, każdy DESCRIPTION powinien być unikatowy.
  • Zastosuj zachętę do kliknięcia w link, czyli tak zwane CTA.
  • Zawrzyj w opisie naturalnie brzmiące słowa kluczowe.
  • Przedstaw, co użytkownik może znaleźć po wejściu na stronę.

Przykłady poprawnych opisów:

  • Poznaj 5 szybkich przepisów na pomidorową, która zachwyci całą rodzinę. Niecodzienne pomysły na tradycyjną potrawę. Odkryj polską kuchnię na nowo razem z nami!
  • Drewniane meble ogrodowe, odporne na zmienne warunki atmosferyczne. Duży wybór mebli do ogrodu, na taras lub balkon ⭐ Wybierz zestaw mebli dla siebie!
  • Profesjonalne, ekspresowe usługi krawieckie ⚡ Poprawki i przeróbki odzieży. Sprawdź, w czym może Ci pomóc nasza pracownia krawiecka w Krakowie!

W panelu administratora sklepu Shoper znaczniki TITLE i Meta DESCRIPTION możesz ustawić w różnych miejscach. Aby skonfigurować je dla strony głównej, kart produktowych, kategorii, producenta, bloga, nowości, promocji i kolekcji:

  1. przejdź do „Ustawienia” → „Zaawansowane” → „SEO”, 
  2. wybierz sekcję, dla której chcesz ustawić znaczniki,
  3. wprowadź treść lub znacznik szablonu, według którego będą generowane nazwy na przykład tytuł kategorii – {category_name} – {shop_name},
  4. zapisz.

Jeżeli chcesz zmienić te elementy dla wybranych stron, ustawienia te znajdziesz w sposób opisany poniżej.

  • Kategorie – ustawienia dla konkretnej kategorii znajdziesz, przechodząc do „Obsługa sklepu” → „Kategorie” i wybierając konkretną kategorię. Sekcja „Pozycjonowanie” znajduje się na samym dole.
  • Strony informacyjne – edycji title i description pojedynczych stron informacyjnych dokonasz, nawigując do „Wygląd i treść” → „Strony informacyjne” i wybierając konkretną stronę. Sekcja „Pozycjonowanie” znajduje się najniżej.
  • Produkty – dla konkretnego produktu ustawienia tych elementów dostępne są w części „Obsługa sklepu” → „Produkty” i po wyborze danego produktu.
  • Wpisy blogowe – znaczniki wpisów blogowych zmienisz w „Wygląd i treści” → „Blog” → „Lista wpisów” i klikając jeden z nich.

Stwórz poprawną architekturę strony

Dobry research słów kluczowych ułatwi Ci stworzenie architektury strony. Wiedza na temat tego, co najczęściej jest wyszukiwane przez Twoich klientów, powinna dyktować hierarchię podstron. Dzięki temu stworzysz najbardziej intuicyjną strukturę.

W przypadku sklepów online struktura i rozmieszczenie poszczególnych podstron jest bardzo istotna. Szczególnie ma znaczenie w przypadku tworzenia rozbudowanych kategorii produktowych. Wpływa przede wszystkim na to, czy łatwo znaleźć dany produkt i informacje na Twojej witrynie. Architektura ma duży związek z konwersją.

Im swobodniej użytkownikom poruszać się po Twoim sklepie, tym więcej czasu będą w nim spędzać. Bezpośrednio przekłada się to na pozycjonowanie sklepu Shoper.

pozycjonowanie shoper architektura strony
Dobra i zła architektura strony
Źródło: onely.com

System Shopera domyślnie oferuje przejrzystą strukturę strony. Dostosuj ją tak, aby stworzyć najlepszą architekturę sklepu. Stosuj się do powszechnie respektowanych praktyk.

  • Nie powielaj stron dla tej samej tematyki, ponieważ będą konkurować w wynikach wyszukiwania. Nie stosuj tych samych fraz na różnych podstronach. To zjawisko nazywamy kanibalizacją słów kluczowych i niestety niekorzystnie wpływa ono na ruch na stronie.
  • Buduj strukturę hierarchicznie – zacznij od strony głównej, później przejdź kolejno do kategorii i kart produktowych.
  • Zwizualizuj sobie poszczególne podstrony i określ ich tematyczność. Pomocne w tym przypadku może być stworzenie graficznej reprezentacji drzewka kategorii.

Zadbaj o odpowiednią nawigację sklepu

Nawigacja sklepu ściśle łączy się z jego strukturą. Przybiera ona przeróżne formy i występuje na każdej stronie witryny. Powinna ona w jak najbardziej intuicyjny i najmniej skomplikowany sposób prowadzić klientów przez Twój sklep.

Odpowiednia nawigacja pomoże również robotom Google rozeznać się w budowie strony i ułatwi indeksowanie. Ważne jest, aby dobrać odpowiednie etykiety do poszczególnych elementów nawigacji. Zastosowanie poprawnie skonfigurowanych menu poprawia linkowanie wewnętrzne i pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper.

Shoper ma zaimplementowanych wiele rozwiązań, które poprawiają nawigację i w efekcie samo SEO. Przykładem jest nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs), wyświetlająca ścieżkę strony internetowej. Jest ona domyślną częścią sklepów powstałych na tym oprogramowaniu.

Nawigacja w Twoim sklepie Shoper ma różne formy. Warto skupić się na tym, aby była poprawnie skonfigurowana w każdym miejscu. Wyobraź sobie sytuację, w której to Twój sklep jest fizycznym miejscem z alejkami i działami. Przedstaw swoim klientom naturalne wskazówki, dzięki którym dotrą do produktów, których szukają.

Shoper – jak zmienić menu główne?

Poziome menu to najważniejsza nawigacja dla użytkownika, który po raz pierwszy trafia do Twojego sklepu. Lokuje się najwyżej w architekturze, więc powinny się w niej znajdować najważniejsze elementy. Menu poziome jest sekcją przypominającą belkę umieszczoną nad zawartością Twojej witryny.

Jego plusem jest to, że jako pierwsze rzuca się w oczy klientów. Postaraj się, aby etykiety linków umieszczonych w tej sekcji były jak najbardziej przejrzyste i krótkie.

seo shoper nawigacja
Widok menu poziomego sklepu
Źródło: Atak Design

Aby skonfigurować wygląd menu poziomego przejdź do panelu administratora.

  1. Korzystając z menu bocznego, otwórz „Wygląd i treści” → „Linki w nagłówku i stopce” i wybierz sekcję „Nagłówek”.
  2. Dodaj do listy wybrane elementy. Możesz edytować ich kolejność i nazwy (dla linków zewnętrznych i wewnętrznych).
pozycjonowanie shoper menu poziome
Dodawanie linków w menu poziomym w panelu
Źródło: Shoper

Nawigacja fasetowa Shoper

Nawigacja fasetowa to po prostu filtry, dzięki którym klienci mogą przeszukiwać listingi produktów znajdujących się na Twojej stronie. Znacznie usprawnia nawigowanie po witrynie i pomaga w znalezieniu artykułów. Opiera się na szukaniu produktów o określonych cechach, czyli fasetach. Ważnym wyznacznikiem w przejrzystości tej nawigacji jest nieużywanie zbyt dużej liczby kategorii i atrybutów.

Skup się na najważniejszych wyróżnikach produktów w Twoim sklepie. Warto wprowadzić możliwość zaznaczaniu wielu filtrów naraz. Pomaga to w doprecyzowaniu szukanego artykułu. Podczas pozycjonowania strony trzeba pamiętać o tym, że same filtry, bez podziału na kategorie, nie wystarczą. Odpowiedni podział na podstrony bogate w treść i opisy kategorii wiążą się z większym ruchem na stronie.

seo shoper filtry
Nawigacja fasetowa widoku kategorii sklepu
Źródło: Kruger&Matz

Filtry możesz edytować z poziomu panelu administratora.

  • Przejdź do „Wygląd i treści” → „Wygląd sklepu” → „Obecny szablon graficzny” i otwórz zakładkę „Moduły”.
  • Kliknij przycisk „Otwórz shoper visual editor”, żeby włączyć edytor strony.
  • Z listy typów stron wybierz „Strony z listą produktów”.
shoper pozycjonowanie edytor stron shoper
Edytor strony Shoper
Źródło: Shoper
  • Dostosuj nawigację fasetową, edytując moduł „Opcje przeglądania” według wybranych cech Twoich produktów.
  • Zaznacz opcję „Nie indeksuj wyników filtrowania”, aby powielana treść nie wpłynęła negatywnie na pozycjonowanie.

Stopka

Stopka to miejsce na dole strony, w którym użytkownicy często szukają przydatnych informacji o firmie. Mogą to być dane kontaktowe, strona „O nas”, dostępne formy dostawy i wiele więcej. To, jak będzie zaprojektowana ta nawigacja i jakie informacje będzie można w niej znaleźć, w dużej mierze zależy od specyfiki Twojej działalności.

shoper pozycjonowanie footer
Wygląd stopki sklepu
Źródło: Ansin

Najczęściej spotykane elementy to:

  • Mapa strony – może posiadać więcej elementów niż menu na górze strony, prowadzi Googleboty po stronie, dobrze wpływa na pozycjonowanie. 
  • Dane kontaktowe – ułatwiają wymianę informacji między Tobą a klientami, budują zaufanie.
  • Odnośniki do mediów społecznościowych – dzięki mediom społecznościowym możesz budować więź ze swoimi klientami i informować ich o różnych nowościach, wydarzeniach z życia firmy. To dodatkowy kanał komunikacji, który przyciąga naprawdę duży ruch i warto z niego korzystać. 
  • Zapisy do newslettera – przydatne przy prowadzeniu mailingu. 
  • Polityka prywatności i regulamin – najczęściej występujące odnośniki w stopce. 
  • Różne inne informacje – mogą być to certyfikaty, zakładka kariera lub odnośnik do sekcji blogowej.

Każdy element nawigacji, jakim jest również stopka, powinien być funkcjonalny. Nie może zawierać zbyt dużej liczby linków i być nieczytelny. Footer Shopera możesz edytować w dwóch miejscach.

  • Aby edytować odnośniki znajdujące się w stopce, przejdź do: „Wygląd i treść” → „Linki w nagłówku i stopce” → zakładka „Stopka”.
pozycjonowanie sklepu shoper edycja stopki
Konfiguracja elementów stopki w panelu Shoper
Źródło: Shoper
  • Aby edytować treść w stopce lub dodać multimedia „Wygląd i treści” → „Wygląd sklepu” → „Obecny szablon graficzny” → zakładka „Stopka”.
pozycjonowanie sklepu shoper edycja treści stopki
Konfiguracja treści stopki
Źródło: Shoper

Optymalizuj obrazy dla sklepu Shoper

Atrybuty ALT, kompresja, nazwy plików i ich rozdzielczość to główne aspekty, które wymagają dostosowania podczas pozycjonowania sklepu internetowego Shoper. Optymalizacja SEO zdjęć jest bardzo ważnym aspektem zwiększania widoczności sklepu www. Dobrze dostosowane obrazy mają szansę wyświetlać się w zakładce „Grafika” w wyszukiwarce Google.

Wiele firm pomija ten etap w procesie pozycjonowania, popełniając przy tym duży błąd. Odpowiednio skonfigurowane obrazy pomagają w indeksacji strony przez roboty Google. Oto kilka porad, które pomogą Ci w optymalizacji grafiki na swojej witrynie Shoper.

Ustaw poprawną nazwę plików

Nazwy plików graficznych napotykanych w sieci często są ciągiem przypadkowych znaków. Utrudnia to optymalizację i wpływa na mniejszą widoczność strony. W nazwie pliku powinny znajdować się słowa kluczowe związane z tym, co przedstawia obraz.

Nazwa powinna być krótka, bez polskich znaków, a poszczególne wyrazy powinny być oddzielone myślnikiem. Dzięki takim nazwom Googlebot łatwiej zrozumie, co zawiera plik, ale i Tobie będzie łatwiej zarządzać treścią na stronie sklepu Shoper.

Zoptymalizuj czas ładowania grafik

Rozmiary obrazów mają duży wpływ na to, jak długo wczytuje się Twoja strona. Pomimo tego, że Shoper automatycznie kompresuje zdjęcia, możesz użyć narzędzi jeszcze przed wgraniem ich do swojego sklepu, na przykład w przypadku dużych banerów na stronę główną.

W Internecie znajdziesz wiele bezpłatnych rozwiązań, takich jak TinyPNG czy iLoveIMG, które ułatwią ten proces. Ważne jest jednak, aby kompresja zdjęcia nie była zbyt duża i nie wpływała na estetykę grafiki.

Zadbaj o jakość obrazów

Dodawaj obrazy wysokiej jakości, które niosą wartość dla użytkownika. Zdjęcia wpływają na doświadczenia użytkownika, dzięki temu, że urozmaicają treść na stronie, przekazują informacje i prezentują produkty. Grafikę możesz pozyskać również ze stron oferujących darmowe zdjęcia, takich jak Unsplash albo Pixabay.

Stosuj opisy alternatywne grafik

Stosuj atrybuty ALT dla wszystkich grafik w Twoim sklepie. Są to tak zwane opisy alternatywne, które informują wyszukiwarki, co znajduje się na zdjęciu. Umieszczenie w nich słów kluczowych pozytywnie wpływa na widoczność sklepu internetowego. 

Dzięki tagom ALT roboty Google lepiej odbierają kontekst obrazu i mogą go lepiej sklasyfikować. Znaczniki te pełnią jeszcze bardzo ważną funkcję z perspektywy dostępności. Osoby z niepełnosprawnością wzrokową, które używają czytników ekranów, mogą w ten sposób dowiedzieć się, co przedstawia dany obraz. 

Znaczniki ALT w Shoperze ustawisz w różnych miejscach, w zależności, gdzie dodajesz grafikę. Niektóre grafiki mają automatycznie generowany opis alternatywny, na przykład logo ma ALT będący nazwą sklepu.

  • Dodając obraz w edytorze tekstu, tag ALT wprowadzisz w polu „Opis obrazka”.
pozycjonowanie sklepu shoper alt tag w edytorze treści dodając obrazek
Dodawanie atrybutu ALT do obrazka
Źródło: Shoper
  • Dla banerów promocyjnych opisem alternatywnym jest nazwa baneru.
pozycjonowanie sklepu shoper baner promocyjny alt
Dodawanie opisu alternatywnego do baneru
Źródło: Shoper
  • Dla zdjęć produktów opis możesz ustawić po dodaniu artykułu do sklepu, przechodząc do zakładki „Galeria” dodanego wcześniej produktu.
shoper pozycjonowanie opis alt produktu
Dodawanie ALT do grafiki produktu
Źródło: Shoper

Umieszczaj zdjęcia w odpowiednim formacie

Ważnym elementem SEO obrazów jest zdecydowanie się na odpowiedni format grafiki. Różne formaty mają inne zastosowanie:

  • PNG – są one zazwyczaj dużych rozmiarów, znajdują swoje zastosowanie w grafikach bez tła. 
  • JPG – uniwersalny format plików graficznych, z którym nie powinna mieć problemów żadna przeglądarka. 
  • SVG – format grafik wektorowych, wykorzystywany na przykład do ikon i logotypów.

Ustaw poprawne nagłówki Hx

Poprawnie skonfigurowana struktura treści pozytywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper. Dzięki temu, że tekst na Twojej witrynie zostanie zoptymalizowany, będziesz osiągać lepsze wyniki w zakresie widoczności i ruchu.

pozycjonowanie shoper struktura nagłówków
Poprawna hierarchia nagłówków

Nagłówki są stelażem dla informacji, które chcesz przekazać klientom i robotom Google. Ustawia się je, stosując znaczniki od h1 do h6. Przygotuj strukturę treści według poniższych wytycznych, aby osiągnąć najlepsze rezultaty podczas budowania architektury nagłówków.

  • Stosuj słowa kluczowe w nagłówkach. Dzięki temu roboty Google lepiej będą mogły rozeznać się w treści, którą kierujesz do swoich klientów. Łatwiej zaindeksują też Twój sklep Shoper.
  • Ogranicz znacznik h1 do jednego na stronę. Umieść go na szczycie struktury. W Shoperze h1 dla stron kategorii i kart produktowych jest generowany automatycznie.
  • Używaj poprawnej struktury i kolejności nagłówków. Zachowaj poprawną kolejność w dodawaniu znaczników do strony.
  • Przekazuj informacje w zwięzły sposób. Nie pisz obszernych nagłówków, które są trudne do przeczytania. Odbiorca powinien na pierwszy rzut oka wiedzieć, co oferuje mu dana sekcja.
  • Umieszczaj na stronie nagłówki, które odpowiadają treści, a więc jasno wskazują tematyczność wyszukiwarce i użytkownikom. Jeżeli stawiasz w nagłówku pytanie, odpowiedz na nie w tekście pod spodem. Szanuj czas swoich czytelników.

Poprawną strukturę treści pisanej w edytorze Shopera ustawisz w poniższy sposób. 

  1. Otwórz „Format” → „Formaty” → „Nagłówki”.
  2. Wybierz odpowiedni nagłówek z listy.
  3. Zapisz treść.
pozycjonowanie sklepu shoper dodawanie nagłówków.
Ustawienia nagłówków w edytorze treści Shoper
Źródło: Shoper

Wprowadź przekierowania 301

Przekierowania o kodzie 301 odnoszą się do obiektów, które na stałe zostały przeniesione pod inny adres URL. Dzięki temu możesz poprawić wrażenia użytkownika, który nie trafi na ślepą uliczkę, poruszając się po Twoim sklepie Shoper. W ten sposób ruch w Twoim sklepie online nie spada, a jego moc pozostaje bez zmian.

Jest to również informacja dla robotów Google. 301 uchronią Twój sklep przed występowaniem błędów 404, mówiących o tym, że danej strony czy obiektu nie można znaleźć pod danym adresem. Duża liczba błędów tego typu powoduje gorsze wyniki w zakresie widoczności strony. Przekierowania mogą też zapobiec ocenianiu treści na dwóch stronach jako zduplikowanej.

To rozwiązanie znajdzie swoje zastosowanie, kiedy:

  • usuniesz produkt z witryny sklepu,
  • w ofercie sklepu pojawi się nowy model produktu,
  • zmienisz adres URL produktu, kategorii czy wpisu na blogu,
  • migrujesz swój sklep z innej platformy.

Shoper umożliwia konfigurację przekierowań w bardzo łatwy sposób. Istnieje możliwość wprowadzenia przekierowań wewnętrznych w obrębie jednej domeny sklepu, jak i na odnośniki do stron poza nią. Przekierowania mogą dotyczyć obiektów, takich jak kategorie, producenci, produkty czy strony informacyjne.

Wdrożysz je w następujący sposób:

  • W panelu administratora przejdź do „Ustawienia” → „Zaawansowane” → „Przekierowania”.
pozycjonowanie sklepu shoper dodawanie przekierwoan
Dodawanie przekierowań dla sklepu Shoper
Źródło: Shoper
  • Kliknij przycisk „Dodaj przekierowanie”.
  • Wprowadź potrzebne informacje, takie jak końcówka starego adresu strony i nowy element lub URL dla tego odnośnika. W naszym przypadku jest to strona informacyjna z czasem wysyłki.
shoper pozycjonowanie formularz dodawania przekierowania
Konfiguracja przekierowania w panelu Shopera
Źródło: Shoper
  • Zapisz. Przekierowanie powinno pojawić się na liście. W każdej chwili możesz je edytować lub usunąć.

Zadbaj o poprawne linkowanie wewnętrzne w treści

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to odnośniki umieszczane w Twoim sklepie, które łączą podstrony, tworząc sieć powiązań. Odgrywają ważną rolę dla użytkowników, ułatwiając im poruszanie się po witrynie i przenosząc ich do ważnych informacji. Dobrze skonfigurowane odnośniki w Twoim sklepie internetowym Shoper pozytywnie wpływają na UX (ang. User Experience) i SXO (ang. Search Experience Optimization).

Linki znajdują swoje zastosowanie w treści. Możesz dzięki nim na przykład wstawić odnośnik do zakładki „Kontakt”, jeśli zakładasz, że czytelnik może potrzebować konsultacji po przeczytaniu danego fragmentu. Linkowanie wewnętrzne może prowadzić z postów na blogu do danej oferty lub konkretnego produktu.

W ten sposób wpis na blogu, który przyciąga ruch, może również generować sprzedaż.

Linkowanie wewnętrzne to duże ułatwienie dla poruszania się pomiędzy witrynami. Jest to element dobrze oceniany z perspektywy robotów Google. Działania dotyczące wdrażania tego typu rozwiązania należy rozpocząć od stworzenia planu. Kieruj się poniższymi wytycznymi, aby rozwijać Shoper SEO.

  • Skonstruuj poprawnie tagi w linkach do danej strony – zastosuj w nich znacznik TITILE i atrybut dofollow. Dzięki temu roboty będą wiedziały, na jaki temat jest strona, do której prowadzi odnośnik i do niej przejdą.
  • Ogranicz ilość odnośników stosowanych w treści – nie powinny one rozpraszać czytelnika i odciągać uwagi od tekstu, który ma przed sobą. Są one tylko dodatkiem. Powszechnie uznawana reguła zagęszczenia linków w artykułach to 1 na każde 3 000 znaków ze spacjami. Możesz stosować ją w elastyczny sposób.
  • Aktualizuj stare wpisy na blogu o odnośniki do nowych podstron – dzięki temu podzielą się one ruchem, który gromadzą przez dobrą widoczność. Sprzyja to również szybszej indeksacji nowopowstałych stron w Twoim sklepie.
  • Zastosuj odpowiedni anchor text do Twoich linków – anchor to po polsku kotwica, czyli tekst, po którego kliknięciu przechodzi się do linkowanej strony. Powinien on być zawsze taki sam dla jednego linku, aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych.
  • Używaj atrybutu rel="nofollow", kiedy odnośnik jest użyteczny tylko z punktu widzenia klienta. Zazwyczaj nie chcemy, aby Googleboty przechodziły na przykład do formularzy kontaktowych, a więc stron mało istotnych z perspektywy SEO.

Linkowanie wewnętrzne w treści możesz ustawić tak jak nagłówki – zmieniając kod źródłowy w edytorze treści. Przykładowy kod odnośnika wygląda w ten sposób:

Aby go wdrożyć w treści, podążaj za poniższymi krokami.

  • W edytorze treści skorzystaj z narzędzia „Wstaw/edytuj łącze”. Możesz uprzednio zaznaczyć w treści frazę, która będzie kotwicą odnośnika.
pozycjonowanie shoper wstaw łącze
Funkcja „Wstaw/edytuj łącze” edytorze treści
Źródło: Shoper
  • Dodaj adres, tytuł i frazę do wyświetlenia (anchor text) dla tworzonego łącza. Kliknij „Ok”.
pozycjonowanie shoper ustawianie łącza
Konfiguracja odnośnika w treści
Źródło: Shoper
  • Możesz wyświetlić kod odnośnika, przechodząc do „Widok” → „Kod źródłowy”. Możesz uzupełnić go o brakujący atrybut rel="dofollow" lub rel="nofollow". Zapisz, klikając „Ok”.
shoper pozycjonowanie kod źródłowy w edytorze
Widok kodu źródłowego z odnośnikiem
Źródło: Shoper

Dodaj zoptymalizowaną treść na stronę główną

Strona główna to miejsce, z którym najbardziej będą kojarzyć Cię Twoi klienci. Często jest pierwszym kontaktem klienta ze sklepem, dlatego powinna sprawić, że zostanie z Tobą na dłużej. Umieść na niej tekst, który przyciągnie uwagę, przedstawi wszystkie ważne informacje na temat Twojego sklepu, a także zostanie dobrze oceniony przez roboty Google.

Najlepszy tekst na stronę główną napiszesz na podstawie poniższych porad.

  • Zadbaj o poprawną strukturę tekstu na stronie głównej. Postaw na akapity dzielące treść na mniejsze bloki. Dzięki temu unikniesz ściany tekstu, która przytłacza odbiorców. Stosuj nagłówki, które wprowadzą sekcje tematyczne i ułatwią znalezienie najistotniejszych informacji. Wypunktowania i pogrubienia również pomagają w skanowaniu tekstu wzrokiem
  • Dodaj do nagłówków i treści odpowiednie słowa kluczowe. Niech to będą frazy związane z ogólną działalnością Twojego sklepu, aby uniknąć zjawiska kanibalizacji słów kluczowych z podstronami kategorii czy kartami produktowymi. Do zjawiska tego dochodzi wówczas, kiedy dwie strony pozycjonowane na te same frazy w obrębie jednej witryny walczą ze sobą o pozycję i na przemian pokazują się w wynikach wyszukiwania.
  • Pamiętaj, dla kogo piszesz. Spraw, by tekst dostarczał klientom wszystkich niezbędnych informacji o Twoim sklepie. Dostosuj styl do grupy docelowej. Zachowaj spójność w obrębie sklepu. Teksty, które bezpośrednio zwracają się do czytelnika, są zazwyczaj bardziej perswazyjne.
pozycjonowanie shoper opis strona główna
Treść na stronie głównej sklepu z kosmetykami
Źródło: Balneokosmetyki

Stwórz opisy kategorii produktowych

Opisy kategorii produktowych często traktowane są przez właścicieli sklepów online bardzo pobieżnie. Bagatelizuje się ich wartość zarówno dla klienta, jak i samego pozycjonowania. Jest to błędne podejście. Dobrze napisane treści na podstronach kategorii mogą dostarczać klientom informacji na temat danej grupy produktów, co w konsekwencji może przełożyć się na dokonanie zakupu.

Również z perspektywy wyszukiwarek treści na stronach kategorii mają duże znaczenie. Dzięki nim roboty Google mogą bardziej precyzyjnie określić, co sprzedajesz na swojej stronie, i wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania na określone zapytania użytkowników. Aby napisać opisy kategorii, które pomogą w pozycjonowaniu, pamiętaj o kilku złotych zasadach.

  • Nasyć odpowiednio tekst słowami kluczowymi odpowiadającymi konkretnej kategorii. Nie używaj fraz dedykowanych innym podstronom w Twoim serwisie.
  • Nie upychaj na siłę fraz kluczowych – zadbaj o ich naturalne zagęszczenie w tekście.
  • Dokonaj podziału treści na 2 sekcje – tę sprzedażowo-informacyjną umieść nad listingiem produktów, natomiast poradnikową na dole strony. 
  • Zachowaj poprawną strukturę treści. Stosuj nagłówki, które podzielą treść na sekcje tematyczne.
  • Stwórz unikalną treść, która jest niepowtarzalna w obrębie Twojego sklepu i w całym Internecie. 
  • Zadbaj o odpowiednią długość tekstu. Niech będzie on jak najbardziej merytoryczny. Sprawdź, jaką długość mają opisy kategorii u Twoich konkurentów. Staraj się zawsze wyczerpać temat, dostarczając użytkownikom wszystkich niezbędnych informacji na temat danej kategorii produktowej.

Optymalizuj karty produktowe Shopera

Karty produktowe są odpowiedzialne za około połowę wszystkich sesji klientów w sklepie online (źródło: Smart Insights). Stanowią najważniejszą i najbardziej znaczącą częścią Twojej witryny. Warto więc zadbać o ich optymalizację. Wszystkie działania SEO na platformie Shoper powinny nieść wartość dla użytkownika, jak i być zgodne z wymogami Google.

Aby stworzyć karty produktowe, które przyciągną ruch i poprawią sprzedaż, zastosuj poniższe wytyczne.

  • Skonfiguruj poprawne nazwy produktów – używaj pełnych nazw produktów. Powinny one zawierać wszystkie istotne informacje dla użytkownika, pomagając mu znaleźć konkretny model produktu. Mogą to być takie elementy jak typ produktu i jego cechy szczególne, np. kolor czy styl. Nie zapomnij o nazwie producenta i numerze modelu.
  • Dodaj opisy do kart produktów – do strony produktu wprowadź unikatowy opis, dzięki czemu unikniesz powielania treści, która jest negatywnie oceniania przez Google. Wprowadź w tekście nagłówki, nasyć go słowami kluczowymi, stosuj język korzyści, pisz rzeczowo i zwięźle. Wzbogać opis o multimedia i specyfikację techniczną. Za każdym razem staraj się dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji na temat danego produktu.
  • Umieść odpowiednie zdjęcia produktów – pamiętaj o odpowiedniej jakości i rozmiarze zdjęć – tak, aby nie ładowały się zbyt długo. Warto zadbać o spójny styl zdjęć w całym sklepie Shoper. Niech zdjęcia przedstawiają produkt w najbardziej rzeczywisty sposób i pod odpowiednim kątem.
  • Włącz opinie o produktach i oceny – tworzone przez użytkowników opinie o produktach mogą dostarczyć więcej fraz long tail do Twojej strony. Warto włączyć opcję zatwierdzenia komentarzy przez administratora przed ich publikacją. Dzięki temu unikniesz ataków spamerów. Jeżeli włączysz oceny produktów, zostaną one wyświetlone w SERP-ach, dzięki czemu będą mogły jeszcze bardziej przyciągnąć uwagę użytkowników.
  • Pokazuj wielowariantowość produktów – jeżeli dany produkt posiada inne warianty, na przykład różne opcje kolorystyczne czy rozmiarowe, dodaj je do jego strony. Umożliwi to klientom selekcję typu produktu w obrębie jednego widoku. Warianty możesz skonfigurować w panelu administratora, przechodząc do sekcji „Obsługa sklepu” → „Warianty” i klikając przycisk „Dodaj zestaw wariantów”. Aby dodać warianty do danego produktu, musisz w niego wejść w zakładce „Obsługa sklepu” → „Produkty” i wybrać wariant z listy w zakładce „Warianty”.

W obrębie jednej karty produktowej nie da się skutecznie wypozycjonować wszystkich wariantów produktu. Jeżeli chcesz w równym stopniu zadbać o ich widoczność w wyszukiwarce, stwórz osobne, dedykowane poszczególnym typom karty produktowe.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat stron ofert w Twoim sklepie? Zobacz, jaka powinna być idealna karta produktu.

Dodaj dane strukturalne dla Shopera

Dane strukturalne schema.org (ang. rich snippets) są fragmentami rozszerzonymi, czyli dodatkowymi informacjami o danej stronie, które pokazują się w SERP-ach. Jest to doskonały sposób na to, aby wyróżnić się na stronie wyników wyszukiwania Google.

pozycjonowanie shoper rich snippets
Widok fragmentów rozszerzonych w SERP-ie
Źródło: Google

Dane strukturalne wzbogacają wizualnie odnośniki do Twojej strony sklepu Shoper. Mogą przyjąć formę:

  • średniej opinii o produktach, 
  • stanu magazynowego, 
  • menu okruszkowego, 
  • daty publikacji,
  • specyfikacji technicznej i innych.

Shoper automatycznie wdraża rich snipperts. Jednak żeby w pełni skorzystać z tego rozwiązania, warto wprowadzić możliwość dodawania ocen przez klientów do produktów w Twoim sklepie. Aby to zrobić, wystarczy wykonać poniższe kroki.

  1. Otwórz panel administratora sklepu.
  2. Przejdź do „Wygląd i treści” → „Wygląd sklepu” → „Obecny szablon graficzny” i otwórz zakładkę „Szczegóły produktu”.
  3. Włącz możliwość oceniania produktów i informację o stanie magazynowym na karcie, aby te dane mogły wyświetlić się na SERP-ach. Zapisz.
pozycjonowanie shoper ustawienia opcji produktów dla rich snippets
Ustawienia szczegółów produktu
Źródło: Shoper

Optymalizacja szybkości ładowania strony

Optymalizacja szybkości ładowania strony jest czynnikiem, który może przynieść niesamowite rezultaty. Dwie dodatkowe sekundy, potrzebne na załadowanie Twojej strony, mogą skutkować zwiększeniem współczynnika odrzuceń aż o 103% (źródło: Akamai).

Minimalizacja opóźnień w ładowaniu strony jest kluczowym aspektem w polepszaniu doświadczeń użytkowników i ma istotny wpływ na proces pozycjonowania.

Aby zweryfikować szybkość ładowania strony sklepu, możesz użyć narzędzia PageSpeed Insights. Na prędkość ładowania witryny wpływ mają takie czynniki, jak:

  • rozmiar obrazów, 
  • duża liczba niepotrzebnych wtyczek i integracji, 
  • zbyt częste stosowanie dodatkowych multimediów, 
  • zbędne skrypty JS,
  • duża ilość produktów i nieprzystosowany plan w Shoperze.

Prowadząc swój sklep, zwróć uwagę, czy wszystkie wtyczki i integracje zainstalowane w panelu Shopera są niezbędne. Shoper automatycznie dokonuje kompresji dodawanych obrazów JPG, lecz ma to też swoje ograniczenia. Przed umieszczeniem grafiki na stronie sklepu, możesz dokonać kompresji własnoręcznie, stosując darmowe narzędzia.

Jeżeli Twój sklep posiada dużą ofertę produktową i wymaga niezależnego serwera, należy rozważyć zakup wersji Shoper Premium, która może poprawić szybkość ładowania sklepu.

Zdobądź linki zewnętrzne

Pozyskiwanie linków zewnętrznych (ang. external linking), określane jako link building, to jeden z najbardziej znaczących elementów SEO, dzięki któremu poprawisz pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper. Aby skutecznie prowadzić link building, należy skupić się na pozyskiwaniu wartościowych odnośników. W tym przypadku stanowczo większe znaczenie ma ich jakość, a nie ilość.

Linki zewnętrzne mogą mieć różne atrybuty, co różnicuje ich wartość dla Twojej strony. Najczęściej spotyka się 4 rodzaje atrybutów odnośników.

  • Dofollow – przekazuje robotom informację, aby przeszły do odnośnika. Dzięki temu strona, do której prowadzi link, dostaje część wartości witryny, z której wychodzi. Jest to tak zwany wskaźnik Page Rank, który jest szacowany przez Google.
  • Nofollow – powstrzymuje roboty Google przed przekazaniem części mocy do strony, do której prowadzi odnośnik.
  • Sponsored – występuje w linkach płatnych.
  • Ugc – dodawany do treści w mediach społecznościowych czy na forach.

Oto przykładowe miejsca, z których możesz pozyskiwać wartościowe linki:

  • Strony producentów – często firmy wypuszczające na rynek dany produkt umieszczają na swojej stronie odnośnik informujący o tym, gdzie można go kupić.
  • Artykuły eksperckie – dobrym pomysłem jest tworzenie wpisów gościnnych i publikowanie ich na branżowych portalach.
  • Płatne współprace – możesz podjąć współpracę z blogerami czy influencerami w ramach przetestowania i zrecenzowania Twoich produktów.
  • Katalogi – wybierz najbardziej wartościowe katalogi, które skupiają wizytówki firm. Obecnie mają one mniejsze znaczenie niż kiedyś, ale nadal stanowią efektywne źródło linkowania. 
  • Artykuły sponsorowane – mają charakter sprzedażowy, a więc przedstawią Twoja markę i sklep w bardzo korzystnym świetle.

Prowadź bloga

Duża zaletą Shopera pod kątem SEO jest możliwość prowadzenia bloga bez konieczności zakładania osobnej strony czy kupowania dla niego wtyczki. Prowadzenie bloga dla Twojego sklepu www ma wiele zalet.

Korzystnie wpływa na SEO – wspiera linkowanie wewnętrzne, pomaga w pozycjonowaniu na słowa kluczowe z długiego ogona i poprawia doświadczenia użytkowników. Ma również zalety sprzyjające tworzeniu wizerunku marki – służy do komunikacji z klientami i stawia Cię w roli eksperta.

Pisząc bloga, możesz odpowiadać na najczęstsze pytania Twoich klientów, aby pomóc im w podjęciu decyzji zakupowych. Dzięki temu przyciągniesz również ruch z wyszukiwarki Google. Tworząc bloga dla swojego sklepu internetowego, pamiętaj o poniższych wytycznych.

  1. Rób research, aby poznać zainteresowania Twoich odbiorców – pozwoli Ci to na tworzenie artykułów, które będą chętnie czytane i częściej wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o tym, aby artykuły były pozycjonowane na unikalne w obrębie Twojej witryny słowa kluczowe. Do szukania tematów i fraz posłużą Ci narzędzia takie jak Answer The Public, Keyword Tool czy Google Trends.
  2. Umieszczaj w treści linki do Twoich produktów i innych wpisów blogowych. Dzięki temu odbiorcy łatwiej dotrą do interesujących ich informacji. W efekcie przyczynisz się do zwiększenia sprzedaży i poprawy doświadczeń użytkowników.
  3. Postaw na evergreen content, czyli artykuły „wiecznie żywe”. Dzięki temu przyciągną one więcej ruchu z wyszukiwarki przez dłuższy czas. Jeżeli jednak temat dotyczy nowinek, nie zapomnij go zaktualizować w razie potrzeby.
  4. Zadbaj o wrażenia swoich odbiorców. Stosuj odpowiednią strukturę treści, stawiaj pytania w nagłówkach, na które w jasny sposób udzielasz odpowiedzi poniżej. Pamiętaj o tym, żeby merytorycznie podejść do zagadnień przedstawianych na Twoim blogu. Powinny one angażować czytelników i rozwiązywać ich problemy. 
  5. Dodaj CTA w treści, czyli wezwanie do działania, będące zaproszeniem do kontaktu z Tobą lub kupna danego produktu. Spraw, aby CTA było chwytliwe i niepowtarzalne.

Prowadź SEO lokalne dla sklepu internetowego Shoper

Jeżeli prowadzisz również sprzedaż w punkcie stacjonarnym, korzystne dla SEO i zwiększania ruchu będzie skonfigurowanie konta w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu poprawisz pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper w wynikach lokalnych.

Wizytówka w Google posiada wiele zalet – aż 46% fraz wpisywanych w wyszukiwarkę to zapytania lokalne (źródło: HubSpot). Dzięki jej optymalizacji użytkownicy będą mogli wyszukać Cię po lokalizacji. Obecność w Mapach Google zwiększa wiarygodność i daje użytkownikom dostęp do najpotrzebniejszych informacji na temat Twojej działalności już z poziomu wyszukiwarki.

  1. Otwórz stronę Google Moja Firma.
  2. Załóż profil dla Twojej firmy.
  3. Uzupełnij potrzebne informacje w formularzu.
  4. Dokonaj weryfikacji konta wybraną metodą.
  5. Sprawdź, jak wygląda pozycjonowanie lokalne.
  6. Sprawdź, jak wygląda pozycjonowanie w Mapach Google.

Jak długo trzeba czekać na efekty optymalizacji sklepu Shoper?

Pozycjonowanie jest procesem, który wymaga czasu. Wpływ na niego ma wiele zmiennych, takich jak chociażby konkurencja w branży i to, czy Twoja strona była już wcześniej pozycjonowana. Potrzebny czas jest więc sprawą indywidualną i zależy od danego sklepu. Zwykle jednak pierwsze efekty można zauważyć już po kilku miesiącach od rozpoczęcia działań SEO na platformie Shoper.

Shoper czy WooCommerce – które rozwiązanie jest dla Ciebie?

Popularność e-commerce jest coraz większa, stąd wiele osób zastanawia się nad tym, czy nie zacząć sprzedawać online. Bardzo często pojawia się więc pytanie o najlepszy program do prowadzenia sklepu internetowego. Ostatecznie wszystko sprowadza się do Twoich potrzeb. Do najpopularniejszych rozwiązań e-commerce w Polsce należą obecnie Shoper i WooCommerce. Są to usługi, które znacząco się różnią.

WooCommerce to wtyczka do WordPressa, która nie jest osobnym systemem. Jest częścią CMS-u, który posiada wiele funkcjonalności, niekoniecznie przystosowanych do samej sprzedaży. Dzięki otwartemu dostępowi do kodu źródłowego, WordPress posiada duże możliwości personalizacji i dostosowania do własnych potrzeb. Ma również bogatą bazę darmowych wtyczek, które poszerzają jego możliwości. Jednak, aby zacząć korzystać z tego rozwiązania, potrzeba dużej inwestycji czasu i specjalistycznej wiedzy.

Shoper to gotowe oprogramowanie, dzięki któremu założysz sklep bez większej wiedzy. Nie musisz szukać serwera www (hostingodawcy) dla Twojej witryny e-commerce, ponieważ jest to usługa w formie SaaS. Dużym aspektem jest też bezpieczeństwo, ponieważ oprogramowanie to nie udziela otwartego dostępu do kodu źródłowego. Jest więc dużo bardziej bezpieczne na potencjalne ataki hakerskie czy zawirusowane pluginy. W tym przypadku nie musisz się też martwić o niezgodność wtyczek czy szablonów graficznych. Typ usługi wyklucza jednak dowolną edycję wyglądu i funkcji sklepu.

Pozycjonowanie sklepu Shoper z agencją SEMPIRE

Po przeczytaniu tego artykułu znasz już podstawowy zakres zmian SEO w sklepie Shoper. Możesz oszacować, jak dużo pracy trzeba włożyć w skuteczne pozycjonowanie Shopera. Jest to zadanie, które wymaga specjalistycznej wiedzy i stale rozwijanych umiejętności. Aby osiągnąć upragnione rezultaty i znaleźć się na szczytach wyników wyszukiwania, potrzeba odpowiedniej analizy rynku i znajomości najnowszych standardów Google. 

Osiągnięcie upragnionych rezultatów i zwiększenie widoczności sklepu na platformie Shoper wymaga dużego zaangażowania, poświęcenia czasu i szerokiej znajomości technik pozycjonerskich. Standardy Google, które należy spełniać, aby znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, nieustannie się zmieniają. Dlatego SEO jest dziedziną, w której należy bez przerwy weryfikować swoją wiedzę. 

Najlepsze wyniki w zwiększaniu widoczności Twojego serwisu osiągniesz z pomocą agencji SEMPIRE. Jako członek rodziny Shoper posiadamy największe kwalifikacje, by pomóc Ci w zwiększaniu zasięgów Twojego e-sklepu. Skorzystaj z naszej pomocy i zacznij zgarniać wartościowy ruch z wyszukiwarki.

Umów się na darmową konsultację ze Specjalistą SEMPIRE dedykowanym do obsługi sklepów Shoper!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.98 / 5 według 357 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...