Pozycjonowanie Magento - SEO Optymalizacja - poradnik krok po kroku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Pozycjonowanie Magento – SEO optymalizacja sklepu – poradnik krok po kroku

Magento to jeden z najpopularniejszych systemów do prowadzenia sklepu online na całym świecie. Charakteryzują go niesamowite możliwości rozbudowy i dostosowania do potrzeb biznesowych. Dlatego tak chętnie korzystają z niego duże marki, takie jak choćby Coca-Cola czy Nike.

Wielu jednak określa go mianem skomplikowanego w konfiguracji pod kątem SEO. Dlatego, aby pomyślnie przejść proces pozycjonowania Magento w naturalnych wynikach wyszukiwania Google, potrzebujesz wiedzy i jasno sprecyzowanego planu.

Dzięki temu poradnikowi:

  • dowiesz się, czym jest Magento i jak może Ci pomóc w sprzedaży online,
  • poznasz narzędzia, które pomogą Ci zwiększyć widoczność Twojego sklepu na silniku Magento,
  • nauczysz się analizować efekty optymalizacji sklepu online,
  • przejdziesz krok po kroku przez pozycjonowanie Magento.

Ten artykuł jest specjalnie dla Ciebie, jeśli:

  • jesteś deweloperem Magento i chcesz poszerzyć swoją wiedzę o zagadnienie pozycjonowania,
  • prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na zwiększeniu ruchu na witrynie,
  • interesujesz się SEO i chcesz dowiedzieć się o pozycjonowaniu Magento,
  • zastanawiasz się, czy rozwiązanie od Adobe będzie odpowiednie dla Twojego biznesu.

Temat optymalizacji SEO Magento może budzić wiele obaw. Nie jest to łatwe zadanie i bez doświadczenia w pozycjonowaniu podejmowanie go samodzielnie może przynieść odwrotne rezultaty.

Zapewnij swojej witrynie większą widoczność w Google dzięki wsparciu agencji SEMPIRE. Nasi eksperci zajmują się pozycjonowaniem sklepów Magento od lat, dlatego pomogą Ci na każdym etapie wdrażania optymalizacji SEO.

Umów się na darmową konsultację i zdobywaj z nami topowe pozycje w wyszukiwarce!

pozycjonowanie magento

Co to jest CMS Magento?

Magento jest uniwersalną platformą do tworzenia sklepów online. Stosować ją mogą zarówno małe, jak i duże firmy zajmujące się sprzedażą w Internecie. Magento to jeden z najpopularniejszych systemów dla e-commerce na świecie. System ten służy do zarządzania treścią, a więc jest CMS-em (ang. Content Management System). Pozwala na łatwe stworzenie witryny sklepu www, personalizację designu, dodanie produktów i prowadzenie sprzedaży.

seo magento logo
Logotyp Magento
Źródło: Magento

Oprogramowanie jest obecne na rynku od 2007 roku. Poprzednimi właścicielami tego produktu były różne firmy, jednak od 2018 roku system należy do Adobe. Magento jest dostępne w trzech wersjach:

  • bezpłatnej, hostowanej po stronie użytkownika, 
  • płatnej hostowanej po stronie użytkownika,
  • płatnej hostowanej przez Adobe.

W 2015 roku wyszła wersja Magento 2. Usprawniła i rozszerzyła funkcjonalności narzędzia, czyniąc go bardziej przejrzystym oraz wydajnym. Jednym z kluczowych dodatków w nowej wersji były funkcjonalności dla marketingu i SEO Magento. Rozwinięty został również sposób wyszukiwania produktów i wersja na urządzenia mobilne. 

W 2020 roku Magento 1 przestało być oficjalnie wspierane przez firmę, a cała uwaga przeszła na Magento 2. Dlatego w tym poradniku mówimy o pozycjonowaniu najnowszej wersji oprogramowania od Adobe.

Dostępne wersje CMS Magento – Magento Open Source vs Magento Commerce

Decydując się na skorzystanie z rozwiązania oferowanego przez Adobe, masz do wyboru w zasadzie trzy różne rozwiązania. W zależności od potrzeb i możliwości Twojego biznesu selekcja odpowiedniego z nich będzie kluczowa. Prezentują one różnorodne zestawy funkcjonalności i ułatwienia, dedykowane dla małych i dużych sklepów online. Aby ułatwić Ci to zadanie, poniżej przedstawiamy ich najważniejsze cechy.

Magento Open Source

Magento Open Source (Magento Community Edition) – rozwiązanie darmowe, z otwartym kodem źródłowym (ang. open source), który możesz dowolnie edytować. Czyni to je również kompatybilnym ze wtyczkami, motywami i rozszerzeniami od twórców społeczności Magento. Wersja ta dedykowana jest dla nieco mniejszych biznesów. Nie posiada hostingu w pakiecie, należy je zainstalować na serwerze. Wybór odpowiedniego hostingu to ważny czynnik z perspektywy optymalizacji SEO Magento.

Adobe Commerce

Adobe Commerce (Magento Commerce) – płatna wersja systemu, którą należy zainstalować na zewnętrznym serwerze. Usługa domyślnie ma zainstalowane zaawansowane funkcjonalności przydatne zwłaszcza dla dużych sklepów. 

Są to rozbudowane rozwiązania dla marketingu, jak i bezpośrednie, całodobowe wsparcie (ang. support) od Magento. Dzięki wbudowanym funkcjonalnościom możesz monitorować statystyki związane ze sprzedażą i zachowaniem klientów. Ważnym aspektem tej wersji jest jej koszt. Ceny Magento Commerce zaczynają się od 22 tysięcy dolarów rocznie.

Adobe Commerce Cloud

Adobe Commerce Cloud jest usługą w formie PaaS (ang. Platform as a Service), która jest hostowana po stronie twórców. Posiada kilka wyróżniających ją cech istotnych z perspektywy rozwijania sklepu. Usługa jest wstępnie skonfigurowana pod kątem infrastruktury i SEO. Posiada zintegrowany system zarządzania kodem źródłowym (GIT), który pomoże w rozwoju sklepu i wdrażaniu zmian deweloperskich. Cena tego rozwiązania zaczyna się od 40 tysięcy dolarów rocznie.

Które rozwiązanie wybrać?

Pozycjonowanie Magento Open Source i wersji Magento Commerce przebiega w podobny sposób. Typ platformy nie ma wpływu na końcowy efekt widoczności strony, jeżeli konfiguracja zostanie wykonana poprawnie. Wybór powinien zależeć od potrzeb Twojej firmy. 

Jeżeli zależy Ci na niskich kosztach wdrożenia sklepu, najbardziej rozsądną opcją będzie wybór Magento Open Source. Ten typ oprogramowania jest jednak tylko w teorii darmowy, ponieważ koszty związane z budową, hostingiem i wykupieniem domeny są nieuniknione. Nie dysponuje tak zaawansowanymi wbudowanymi rozwiązaniami analitycznymi, co dwa pozostałe systemy, ale jest stosunkowo tańszy.

Jeżeli potrzebujesz szerokiej liczby zaawansowanych funkcjonalności do rozwoju platformy i wsparcia ze strony Magento, wybierz wersje płatne. Dzięki wersji Cloud będziesz mógł zapomnieć o konieczności hostowania sklepu czy aktualizacjach systemu, wszystkim zajmie się Adobe. Jednakże z dodatkowymi funkcjonalnościami rośnie również cena prowadzenia sklepu.

Zalety i wady programu Magento

Platforma ta posiada wielu zwolenników. Jej popularność oraz duże możliwości rozbudowy i skalowania biznesu sprawiają, że sporo osób się na nią decyduje. Łączy w sobie różne modele prowadzenia usługi, przez co trafia w potrzeby różnych odbiorców. 

Dla jednych rozwiązanie to będzie możliwością na wdrożenie niezawodnego sklepu niskim kosztem, dla innych może okazać się zbyt skomplikowane do obsługi. Przed zdecydowaniem się na dane oprogramowanie dla sklepu www należy poznać jego wady i zalety.

Dobre strony Magento

Zalety Magento:

  • wydajność – Magento to niezwykle wydajna platforma e-commerce. Jeżeli działa na wystarczająco szybkim i nowoczesnym serwerze, może obsługiwać naprawdę duże sklepy;
  • dodatkowe moduły – na platformie Magento Extensions istnieje wiele płatnych i darmowych wtyczek, dzięki którym rozszerzysz funkcjonalności sklepu;
  • wysokie bezpieczeństwo – twórcy oprogramowania szczególnie uważnie podchodzą do zagadnień związanych z bezpieczeństwem ich usługi. Regularne aktualizacje niwelują zagrożenie ze strony hakerów i złośliwego oprogramowania;
  • page builder – rozwiązanie, które w łatwy sposób pozwala tworzyć i personalizować strony;
  • responsywność – Magento jest systemem przyjaznym urządzeniom mobilnym;
  • zaawansowane funkcjonalności – Magento posiada naprawdę duże zasoby do rozwoju i prowadzenia sklepu online;
  • wiele rozwiązań dla pozycjonowania Magento – w panelu administratora sklepu domyślnie istnieją funkcjonalności, które pomagają w SEO Magento. Z poziomu panelu administratora możesz m.in. zoptymalizować adresy URL czy meta tagi bez potrzeby ingerencji w kod.

Złe strony Magento

Wady Magento:

  • wysokie koszty wersji Adobe Commerce i Cloud – cena rozwiązań Commerce może być przytłaczająca dla sprzedawców rozpoczynających działalność w Internecie;
  • wymagania serwerowe dla opcji on premise – Magento jest systemem, który do płynnego działania potrzebuje bardzo wydajnego serwera;
  • potrzeba umiejętności technicznych podczas konfiguracji sklepu – obsługa sklepu Magento potrzebuje niekiedy dużej wiedzy technicznej. Backend, a więc panel administratora, nie jest tak przyjazny w nawigowaniu jak w konkurencyjnych produktach tego typu. Konfiguracja sklepu to zadanie dla developera Magento.

Dla kogo Magento będzie właściwe?

Jeżeli szukasz łatwego w obsłudze rozwiązania, które nie będzie wymagało od Ciebie wiedzy technicznej, nie decyduj się na otwieranie sklepu przez Magento. Jeżeli jednak dysponujesz wiedzą lub chcesz skorzystać z usług IT do wdrożenia sklepu, możesz osiągnąć przy użyciu tego CMS-u naprawdę dobre rezultaty.

Ruch na stronach Magento jest średnio jednym z najwyższych ze wszystkich stron zbudowanych przez system zarządzania treścią. Wysokie możliwości rozbudowy, znajomość technikaliów i duże zasoby w skalowalności biznesu sprawiają, że to rozwiązanie jest idealne dla średnich i dużych firm. Optymalizacja Magento umożliwia wdrożenie wielu wersji językowych, prowadzenie wielu sklepów w obrębie jednego backendu, a nawet obsługę różnych walut.

pozycjonowanie magento popularność
Skala liczby stron Magento i ruchu, jaki generują
Źródło: W3techs

Nic dziwnego, że posiadając tak duże możliwości, Magento jest bardzo popularnym rozwiązaniem. Posiada 7% udziału w TOP 10 tysiącach sklepów online (źródło: WebTribunal).

Przykłady stron korzystających ze skryptu Magento

Elastyczność i skalowalność Magento sprawia, że chętnie wykorzystują je popularne marki. Aby lepiej zobrazować Ci możliwości oprogramowania rozwijanego przez Adobe, przedstawiamy listę platform pochodzących z różnych branż związanych z szeroko pojętą sprzedażą internetową i nie tylko.

  1. Sklep z szeroką ofertą elektroniki takiej jak laptopy czy płyty główne komputerów – Asus.
  2. Amerykańska platforma informacyjna programu telewizyjnego – Fox News.
  3. Największa w Polsce sieć sklepów z artykułami Home Improvement – Castorama
  4. Polska marka odzieżowa, która oferuje ubrania i akcesoria treningowe, a także odzież do codziennego noszenia – 4F.
  5. Polskie kosmetyki do pielęgnacji skóry na bazie torfu – Tołpa.
  6. Sklep łączący w sobie drogerię, perfumerię i aptekę – Super-Pharm.
  7. Księgarnia online oferująca również e-booki, audiobooki i płyty CD – Świat Książki.

SEO – pozycjonowanie Magento

Pozycjonowanie Magento ma za zadanie zwiększenie widoczności sklepu internetowego opartego na tym silniku w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Są to tak zwane wyniki organiczne, które znajdują się na stronie Google zaraz pod reklamami.

optymalizacja magento wyniki organiczne i reklamy wyszukiwarka google
Wyniki płatne i organiczne w SERP-ach
Źródło: Google

Kiedy mówimy o pozycjonowaniu stron internetowych, zazwyczaj skupiamy się na wyszukiwarce Google. Powodem jest jej niezaprzeczalna dominacja na polskim i światowym rynku. W Polsce silnik Google jest odpowiedzialny za 95% zapytań Internautów (źródło: Statcounter).

pozycjonowanie magento google market share
Udział Google we wszystkich wyszukiwaniach w Polsce (stan na 05.2022)
Źródło: Statcounter

Działania SEO (ang. Search Engine Optimization) mają na celu dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki Google. Dzięki temu sklep będzie łatwiejszy do zaindeksowania przez roboty skanujące witryny. Jest to proces, w którym Twój serwis zostaje poddany analizie ze względu na jego tematyczność, ale również pod kątem przyjazności dla użytkownika. 

Wyniki tej ewaluacji przechowywane są przez wyszukiwarki i mają wpływ na pozycję Twojego sklepu Magento w SERP-ach (ang. Search Engine Result Page), czyli na stronie wyników wyszukiwania.

Optymalizację SEO Magento można podzielić na:

Magento SEO – zwiększanie widoczności sklepu www

System Magento domyślnie posiada wiele ułatwień dla pozycjonerów, którzy chcą zwiększyć widoczność sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu w wielu przypadkach konfiguracja SEO Magento może odbyć się bez bezpośrednich zmian w kodzie. Do najważniejszych funkcjonalności dostępnych w panelu administratora zalicza się:

  • możliwość konfiguracji odnośników do Twojej strony,
  • konfiguracja sitemapy Magento,
  • ustawienia dla fraz wprowadzanych w wyszukiwarkę na stronie sklepu,
  • opcję ustawienia znacznika title i meta description,
  • funkcję dodania znaczników do linków kanonicznych,
  • łatwe włączenie certyfikatu SSL,
  • możliwość ustawienia robots.txt.

Jakie korzyści przynosi optymalizacja Magento?

Choć pozycjonowanie Magento to długotrwały proces, który wymaga dużego nakładu czasu, researchu i dogłębnej analizy konkurencji, przynosi ogromne korzyści. Główną z nich jest oczywiste zwiększenie liczby potencjalnych klientów korzystających z wyszukiwarek internetowych. Warto pamiętać o tym, że wyniki organiczne są głównym źródłem ruchu dla sklepów online (źródło: Nethority).

Dodatkowym czynnikiem jest zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. Nawet jeżeli ostatecznie nie dojdzie do zakupu produktów przez Twoją stronę, odbiorca będzie miał kontakt z Twoim sklepem. Wzrost popularności Twojej witryny opartej na Magento sprzyja zwiększaniu zaufania do samej firmy i jej oferty.

Większość ludzi kilka w dwa pierwsze wyniki w wyszukiwarce i pomija przy tym reklamy wyświetlające się na samej górze SERP-ów. Przez to, że wyniki organiczne są częściej wybierane niż płatne, pozycjonowanie stron internetowych zapewnia większy zwrot z inwestycji.

Ważnym atutem pozycjonowania Magento jest mierzalność jego efektów. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jakie efekty przynosi ono Twojej firmie. Pamiętaj jednak, że rezultaty nie przyjdą natychmiastowo. Zwiększanie widoczności w wyszukiwarce Google jest procesem długofalowym.

Kiedy warto pozycjonować sklep na Magento?

Sklep na Magento warto pozycjonować, jeśli:

  • liczba odwiedzin Twojej strony z ruchu organicznego nie jest satysfakcjonująca;
  • sklep jest w pełni przygotowany pod względem UX (ang. User Experience – doświadczenia użytkownika) i wyglądu, jednak nie przyciąga klientów;
  • Twoja konkurencja rośnie w siłę, a sprzedaż w Twoim sklepie online spada;
  • nie jesteś zadowolony z rozwoju Twojego biznesu;
  • po prostu chcesz, być bardziej rozpoznawalnym brandem postrzeganym jako lider w branży.

Przydatne wtyczki dla pozycjonowania sklepu Magento

Magento jest systemem, który bez odpowiedniej konfiguracji nie będzie generował zadowalającego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Na szczęście istnieje wiele rozszerzeń, które ułatwią zwiększanie widoczności Twojego sklepu w Internecie. Instalacja wtyczek nie należy do najłatwiejszych i w tym przypadku dobrze będzie skorzystać z pomocy administratora strony.

Duża społeczność zgromadzona wokół platformy Magento tworzy liczne rozszerzenia dla lepszego e-commerce. Tylko na oficjalnej stronie Adobe Magento Extensions dostępnych jest ponad 3 tysiące modułów, lecz to nie jedyne źródło wtyczek dla sklepu. Wiele z nich posiada live demo na stronie – skorzystaj z niego, aby poznać ich funkcjonalności przed instalacją. Poniżej przedstawiamy najbardziej przydatne, zarówno darmowe, jak i płatne rozszerzenia.

Super Easy SEO

Super Easy SEO to darmowa wtyczka dla Magento 2, która jest pakietem funkcjonalności dla poprawy SEO sklepu. Pomoże Ci ona między innymi w:

  • ustawieniu meta tagów aż dla 10 tysięcy produktów,
  • automatyzacji dodawania opisów alternatywnych zdjęć,
  • dodaniu mapy XML strony,
  • konfiguracji przekierowań 301 dla sklepu Magento,
  • optymalizacji rozmiarów zdjęć.
optymalizacja magento super easy seo
Wtyczka Super Easy SEO
Źródło: Super Easy SEO

SEO Suite Ultimate extension

SEO Suite Ultimate extension to płatna wtyczka-pakiet, która posiada szereg funkcjonalności w celu poprawy SEO Magento. Plugin umożliwi Ci łatwą optymalizację witryny. Przy jego pomocy ustawisz:

  • szablony znaczników meta dla różnych sklepów, 
  • przekierowania 301,
  • zoptymalizowaną nawigację wielopoziomową, 
  • rich snippets — dane rozszerzone, 
  • linki kanoniczne dla zduplikowanych podstron,
  • mapę XML dla Twojej witryny,
  • breadcrumbs i wiele innych.
pozycjonowanie magento wtyczka seo suite utimate extension
Wtyczka SEO Suite Ultimate extension
Źródło: SEO Suite Ultimate extension

Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension

Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension to płatna wtyczka będąca zestawem wielu funkcjonalności w jednym. Dzięki niej skonfigurujesz rich snippets, dodasz mapy witryny, tagi hreflang i wiele więcej. Na stronie dewelopera znajduje się live demo, które umożliwi Ci przetestowanie funkcjonalności wtyczki.

optymalizacja magento wtyczka magento seo
Wtyczka Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension
Źródło: Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension

Blog Extension

Magefan Magento 2 Blog Extension to darmowe rozszerzenie, które nadaje funkcjonalność bloga do Twojego sklepu. Dzięki temu możesz pisać i dodawać artykuły w panelu administratora Magento. Blog jest doskonałym miejscem do prowadzenia działań content marketingowych i dodawania odnośników do kategorii oraz produktów Twojego sklepu. W ten sposób możesz zwiększyć ruch na stronie i samą sprzedaż. Moduł pozwala Ci zarządzać postami, kategoriami, komentarzami, tagami i autorami wpisów.

pozycjonowanie magento blog extension
Wtyczka do prowadzenia bloga na Magento
Źródło: Magento 2 Blog Extension

Rich Snippets

WeltPixel Rich Snippets to darmowe rozszerzenie, które pozwoli Ci skonfigurować dane strukturalne schema.org dla Twoich produktów. Mogą to być zdjęcia produktu, dostępność magazynowa, cena czy breadcrumbs (nawigacja okruszkowa). Dzięki temu odnośnik do Twojej witryny w wyszukiwarce będzie dostarczał większej ilości informacji i bardziej rzucał się w oczy. Dzięki temu może wzrosnąć Twój CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnik odsłon.

optymalizacja magento rich snippets wtyczka
Wtyczka do wdrożenia rich snippets
Źródło: Rich Snippets

Layered Navigation

Layered Navigation od Mageplaza to płatny dodatek, który poprawia działanie nawigacji fasetowej i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Pozwala użytkownikom na wybór wielu filtrów naraz, dopasowuje wyniki filtrowania od razu i rozszerza opcje wyboru produktów.

magento seo layered navigation wtyczka
Wtyczka pomagająca w konfiguracji Layered Navigation
Źródło: Layered Navigation

Lazy Load Products & Images

Lazy Load Products & Images to bezpłatny dodatek, który poprawia szybkość ładowania strony przez dodanie funkcji lazy loading. Sprawia, że obrazy ładują się, dopiero kiedy użytkownik przescrolluje do nich stronę. Poprawia w ten sposób UX, wpływa na współczynnik odrzuceń, poprawiając szybkość ładowania sklepu. Działa na listingach, kartach produktowych i w wyszukiwaniach.

pozycjonowanie magento lazy load plugin
Wtyczka wprowadzająca lazy load dla obrazów na Magento
Źródło: Lazy Load Products & Images

XML, HTML Sitemap Extension

XML, HTML Sitemap Extension to wtyczka używana do generowania sitemapy sklepu Magento zarówno w wersji podstrony w HTML jak i pliku XML. Dzięki podstronie mapy w HTML można łatwiej nawigować po Twoim sklepie opartym o oprogramowanie Magento. Zarówno zastosowanie tradycyjnej mapy serwisu, jak i tej zawartej w pliku .xml, zwiększa szanse na szybszą indeksację przez roboty sieciowe Google.

pozycjonowanie magento site map dodatek
Wtyczka pomagająca we wdrożeniu sitemap w Magento
Źródło: XML, HTML Sitemap Extension

O czym należy pamiętać, instalując wtyczki w sklepie Magento?

Decydując się na instalację danej wtyczki, należy zwrócić uwagę na to, czy jest ona kompatybilna z pozostałymi, które znajdują się w Twoim sklepie Magento. Podczas wdrożenia nowej wtyczki, nie rób tego nigdy na środowisku produkcyjnym, czyli takim, które widzą i przez które kupują aktualnie Twoi klienci. Może to spowodować wstrzymanie pracy sklepu.

Wybierając wtyczkę spoza oficjalnej strony Adobe, zweryfikuj jej oceny i opinie. Nie instaluj dodatków, których nie jesteś pewien, ponieważ narażasz w ten sposób swój biznes i dane klientów.

Pozycjonowanie Magento – optymalizacja krok po kroku

Optymalizacja SEO Magento nie jest łatwym procesem, ponieważ panel administratora nie należy do najbardziej intuicyjnych. Jeżeli jednak wykonasz to zadanie poprawnie, osiągniesz rezultaty tak dobre, jak na innych podobnych rozwiązaniach tego typu. Pomoże Ci w tym poniższy poradnik optymalizacji Magento.

Skonfiguruj narzędzia analityczne dla Magento 2

Dzięki odpowiednim narzędziom możesz śledzić zachowanie klientów Twojego sklepu na oprogramowaniu Adobe i to, jakie efekty przynosi pozycjonowanie Magento. Dzięki nim będziesz mógł dostosować plany dotyczące wdrażania działań SEO na Twojej stronie, by zmaksymalizować ruch i zwiększyć sprzedaż. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy.

Google Analytics

Google Analytics (GA) to darmowe rozwiązanie dające możliwość zbierania i raportowania danych na temat zachowań użytkowników odwiedzających Twój sklep Magento. Charakteryzuje je prosta obsługa i kompleksowe raporty, które mają ogromne zastosowanie w rozwijaniu sklepu. Dzięki niemu poznasz bliżej swoich klientów, a także najchętniej oglądane przez nich strony i produkty. Dużą zaletą jest również zbieranie informacji w czasie rzeczywistym.

Informacje, jakie gromadzi GA, to na przykład:

  • źródło, z którego pochodzi ruch na stronie, 
  • lokalizacja osób odwiedzających sklep, 
  • czas spędzony na stronie przez użytkownika, 
  • liczba podstron otwartych w jednej sesji.

Poniżej przedstawiamy najłatwiejszą metodę na połączenie Twojego konta Google Analytics ze sklepem na oprogramowaniu Magento.

  • Zaloguj się na stronie Google Analytics.
  • Utwórz konto i skonfiguruj usługę według informacji w formularzach.
  • Przejdź do „Szczegóły strumienia danych z Internetu”.
  • Skopiuj kod z sekcji „Globalny tag witryny (gtag.js)”.
optymalizacja magento google analytics dodanie strumienia
Globalny tag witryny podczas dla Google Analytics
Źródło: Google Analytics
  • Otwórz panel administratora Magento.
  • Przejdź do Content → Design → Configuration i otwórz edycję domyślnego widoku sklepu.
  • Rozwiń sekcję „HTML Head” i dodaj skopiowany kod w polu „Scripts and Style Sheets”.
  • Zapisz zmiany.

Od teraz Twój sklep Magento powinien być połączony z Google Analytics. Zweryfikuj połączenie w panelu GA. Niekiedy potrzeba 48 godzin, aby uzyskać pierwsze dane o ruchu.

Google Search Console

Google Search Console (GSC) jest podstawowym rozwiązaniem wykorzystywanym przez pozycjonerów podczas działań optymalizacji SEO Magento. To platforma, która zapewnia liczne udogodnienia do zarządzania i monitorowania indeksowania stron, liczby wejść z organicznych wyników wyszukiwania i występowania błędów w obrębie sklepu. Jego konfiguracja nie jest konieczna do wyświetlenia się w wyszukiwarce Google, lecz jest to bezpłatne narzędzie, z którego niewątpliwie warto skorzystać.

Do najważniejszych funkcji Google Search Console można zaliczyć:

  • podgląd stron zaindeksowanych w Twoim sklepie Magento przez Google, 
  • dane na temat ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, 
  • śledzenie problemów strony, 
  • dodanie odnośnika do wygenerowanej mapy .xml.

GSC połączysz z Twoim sklepem Magento, wykonując poniższe kroki:

  • Przejdź do strony Google Search Console.
  • Podaj pełen adres domeny w typie usługi „Prefiks adresu URL”.
pozycjonowanie magento wybor uslugi dla google search console
Weryfikacja własności witryny w GSC
Źródło: Google Search Console
  • Skorzystaj z dostępnej metody weryfikacji. Jeżeli Twój sklep został wcześniej połączony z Google Analytics, możesz skorzystać z metody weryfikacji przez to konto. W innym wypadku możesz wkleić Tag HTML w panelu Magento w sekcji head lub skorzystać z innych dostępnych metod weryfikacji.
pozycjonowanie magento weryfikacja własności domeny google search console
Metody weryfikacji własności witryny w GSC
Źródło: Google Search Console

Po wybraniu danej metody i weryfikacji własności możesz zacząć korzystać z funkcjonalności GSC.

Wykonaj audyt SEO Magento

Analiza strony pod względem optymalizacji jest elementem, który najlepiej wykonać jeszcze przed rozpoczęciem konfiguracji. Audyt SEO, szczególnie w przypadku sklepów na platformie Magento, warto wykonywać systematycznie, aby móc weryfikować rozwój optymalizacji i określać obszary, które wymagają dodatkowej poprawy.

Proces ten polega na specjalistycznej analizie widoczności strony, skupiając się na przeróżnych jej wskaźnikach. W dużym skrócie audyt SEO polega na badaniu dobranych słów kluczowych, linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, współczynnika konwersji, struktury i treści. Ważnym wskaźnikiem jest również szybkość ładowania strony.

Na rynku możesz znaleźć mnóstwo narzędzi, które przeanalizują Twój sklep Magento pod kątem różnych czynników. Wiele z nich jest dostępnych w formie płatnej, ale możesz skorzystać również z tych bezpłatnych.

  • Screaming Frog — jest to popularny i kompleksowy crawler stron internetowych. Bada, jak wykonana jest optymalizacja Magento on-site, czyli w obrębie Twojego sklepu. Program wymaga instalacji na urządzeniu z systemem Windows, MacOS czy Ubuntu. Dzięki niemu wykryjesz m.in. nieprawidłowe linki wewnętrzne, kierujące na błędy 404, nieprawidłowo skonfigurowane, nieunikalne meta tagi czy zduplikowaną treść. Narzędzie jest wyjątkowo łatwe w obsłudze. W darmowej wersji wykonasz analizę obejmującą pierwsze 500 adresów URL danego serwisu.
  • Semstorm — to rozwiązanie, które powstało w Polsce. Oferuje kompleksowe audyty SEO wskazujące możliwości poprawy widoczności strony. Zapewnia m.in. monitorowanie pozycji fraz, analizę słów kluczowych, liczbę ich wyświetlania i wiele innych.
  • Google PageSpeed Insights — darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu zmierzysz czas potrzebny na załadowanie Twojego sklepu Magento. Szybkość strony jest jednym z kluczowych czynników, które wpływają na pozycję w SERP-ach. Wynik analizy obrazuje wydajność strony w formie desktopowej i na urządzeniach mobilnych. Zostaje ona oceniona w skali od 0 do 100. Dodatkowo otrzymamy informacje na temat możliwych rozwiązań, które przyspieszą jej działanie. Zazwyczaj są to niezoptymalizowane grafiki, nieużywany kod JS lub zbyt długa reakcja serwera.
  • GTMetrix — jest to niejakie rozszerzenie PageSpeed Insights, ponieważ szybkość ładowania strony jest jednym z elementów GTMetrix, badanym właśnie narzędziem Google. Dodatkowo otrzymamy analizę struktury i wielkości elementów składowych witryny. Twoja strona zostaje oceniona w skali od F do A.
  • Semrush — jest to bardzo popularna usługa do badania efektów optymalizacji SEO. Kompleksowe narzędzie zawiera w sobie ponad 50 różnych funkcjonalności. Oferuje możliwość bezpłatnej, testowej analizy do 100 stron w ramach jednorazowego audytu. Rozwiązanie to tworzy ranking zdrowia strony, pozwala zlokalizować błędy i wykrywa brakujące meta dane.

Analiza strony pod kątem SEO przy użyciu narzędzi nie jest wystarczającym krokiem, kiedy zależy Ci na wygranej z konkurencją. Usługi te dostarczają cennych danych, które należy odpowiednio przeanalizować i odnieść do Twojej strony. Nie zrobisz tego właściwie bez doświadczenia i dużej wiedzy.

Jeżeli zależy Ci na jak najlepszych efektach i poprawie funkcjonowania Twojego sklepu opartego na CMS Magento, zdaj się na agencję SEMPIRE. Skorzystaj z promocji, w ramach której oferujemy darmową konsultację połączoną z analizą strony.

Wykonaj research i dobierz słowa kluczowe

Podstawą pozycjonowania wszystkich stron internetowych jest dobór właściwych słów kluczowych. Ma to również szczególne znaczenie w optymalizacji SEO sklepów Magento.

Słowa kluczowe (ang. keywords) to hasła, które użytkownicy wprowadzają w okno wyszukiwarki, szukając informacji, produktów lub usług. Aby podstrona Twojego sklepu wyświetliła się w wynikach wyszukiwania takiego użytkownika, muszą się na niej znajdować frazy kluczowe

Skuteczne pozycjonowanie Magento zakłada więc wyjście naprzeciw potrzebom Twoich potencjalnych klientów i umiejętne dostosowanie słów kluczowych.

W pozycjonowaniu sklepu online Magento używa się różnych typów fraz kluczowych. Są to:

  • ogólne słowa kluczowe (ang. short tail) – jeden lub dwa wyrazy, które użytkownicy wpisują w Google. Zazwyczaj trudno jest się pozycjonować na tego typu frazy, ponieważ nie są one precyzyjne i charakteryzuje je duża konkurencyjność; 
  • frazy z długiego ogona (ang. long tail) – składają się z więcej niż dwóch słów, dzięki czemu są bardziej precyzyjne. Frazy takie charakteryzują się większym CTR, lecz liczba takich zapytań jest mniejsza. 
  • frazy brandowe – odwołują się bezpośrednio do danej marki, strony internetowej. Czasem zawierają dodatkowe słowa;
  • słowa kluczowe w formie pytań lub opinii – często stosowane są przez użytkowników, którzy potrzebują dodatkowych informacji, aby kupić jakiś produkt.

Do wykonania planu słów kluczowych posłużą Ci narzędzia dostępne w sieci. Są to na przykład:

  • Google Keyword Planner – jest to planer słów kluczowych, który służy podczas prowadzenia kampanii Google Ads, ale jego funkcjonalności są przydatne również dla SEO. Dzięki niemu poznasz potencjalne frazy kluczowe i dowiesz się, jak często są wyszukiwane.
  • AnswerThePublic – jest to narzędzie, dzięki któremu poznasz zapytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarkę Google w kontekście danego zagadnienia. Zostają one zaprezentowane w postaci diagramów podzielonych na typy pytań. Po wpisaniu danej frazy strona przedstawia wyniki dla wybranego kraju i języka. W bezpłatnej wersji ma ograniczoną liczbę wyszukiwań dziennie.
  • Keyword Tool – rozwiązanie, z którego możesz skorzystać przez stronę internetową. W darmowej wersji pokazuje propozycje słów kluczowych i pytań powiązanych z frazą wpisaną w wyszukiwarkę.
  • Ubersuggest – wersja bezpłatna tej usługi daje możliwość na skorzystanie z trzech wyszukiwań słów kluczowych. Po analizie otrzymasz pomysły na frazy kluczowe na podstawie wpisanych przez Ciebie słów. W tabelach zostaje przedstawiona ich popularność, koszt w reklamach Google Ads i poziom trudności pozycjonowania. Dodatkowo otrzymasz pomysły na artykuły w oparciu o te już dostępne w Internecie. Wyszukiwanie możesz dostosować do języka i kraju.
  • Ahrefs Keyword Generator – podstawowe usługa, która wyświetla słowa kluczowe powiązane ze wpisaną w wyszukiwarkę frazą. W narzędziu tym również można wybrać kraj.

Przygotowując plan słów kluczowych dla pozycjonowania Magento, możesz również skorzystać z podpowiedzi w wyszukiwarce Google. Pojawiają się one w trakcie wprowadzania frazy i po jej wyszukaniu.

pozycjonowanie magento podpowiedzi w wyszukiwarce google
Podpowiedzi wyszukiwania w Google
Źródło: Google
pozycjonowanie magento podobne wyszukiwania w google
Podobne wyniki wyszukiwania w Google
Źródło: Google

Zadbaj o architekturę strony

Architektura informacji (ang. information architecture) ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu Magento. To nic innego jak sposób organizacji treści, podstron, kategorii i produktów w witrynie sklepu. Jest projektem, który powinien być wypracowany na podstawie dobranych słów kluczowych jeszcze przed uruchomieniem sklepu. Z biegiem czasu struktura powinna być na bieżąco monitorowana, rozwijana i dostosowywana do potrzeb klientów.

Elementami architektury strony, których nie można pominąć z perspektywy SEO Magento, są:

Planując architekturę sklepu, kieruj się tym, co jest powszechnie znane Twoim potencjalnym klientom. Dzięki temu zwiększysz intuicyjność swojej witryny, co przełoży się na większy współczynnik konwersji. Szczególną uwagę przykładaj do optymalizacji poniższych podstron.

  • Strona główna (ang. home page) – powinna być pozycjonowana na frazy brandowe i ogólne, które odnoszą się do Twojej działalności. Umieść na niej odnośniki do wszystkich ważnych sekcji witryny Magento. 
  • Strony kategorii – zawierające opisy konkretnych grup produktowych, posiadające unikatowe słowa kluczowe przypisane danej sekcji. Charakterystyczne dla tej strony są nawigacje fasetowe, czyli popularne filtry, które powinny być skonfigurowane w odpowiedni sposób.
  • Karty produktowe – podstrony stworzone specjalnie dla danego produktu i/lub jego wariantów. Pozycjonuje się ją na konkretną frazę, będącą najczęściej kompletną nazwą produktu.
  • Strony informacyjne – zweryfikuj ich wartość dla klienta i robotów Google. Często dobrym pomysłem będzie wykluczenie ich z indeksacji, np. kiedy przedstawiają treść zduplikowaną na zewnętrznych stronach (choćby w przypadku regulaminów).

Stwórz intuicyjną nawigację dla strony

Dzięki intuicyjnej nawigacji osoby odwiedzające stronę Twojego sklepu Magento bez problemu znajdą produkty, których szukają. W ten sposób nie tylko zmaleje współczynnik odrzuceń strony (ang. bounce rate), ale i wzrośnie sprzedaż. Dobrze skonfigurowana nawigacja pełni też funkcję informacyjną, przedstawiając ofertę Twojej witryny dla odwiedzających.

Jest to zazwyczaj menu, które najbardziej rzuca się w oczy użytkownikom odwiedzającym Twój serwis Magento po raz pierwszy. Pełni funkcję głównej nawigacji i znajduje się najwyżej w hierarchii struktury strony. Zadbaj więc o to, aby umieścić w menu poziomym najważniejsze informacje i kategorie.

pozycjonowanie magento menu poziome top navigation bar
Widok menu poziomego
Źródło: Magento

Układ tej nawigacji i sposób, w jaki przedstawia kategorie produktowe, wpływa na indeksowanie strony przez roboty Google. Aby dodać kategorie Twojego sklepu, wykonaj poniższe kroki.

  1. Otwórz panel administratora sklepu Magento.
  2. Przejdź do „Catalog” → „Categories” i dodaj lub wybierz istniejącą kategorię, którą chcesz umieścić w menu głównym.
  3. Włącz ustawienia „Enable Category”, „Include in Menu” i „Anchor”.
  4. Zapisz.
optymalizacja magento ustawienia kategorii w menu magento
Ustawienia kategorii w menu poziomym w panelu
Źródło: Magento

Stopka

Stopka (ang. footer) Magento jest miejscem na samym dole strony, w którym użytkownicy będą szukać konkretnych informacji związanych z Twoją firmą. Elementy, które warto umieścić w stopce:

  • mapa strony – ułatwi nawigację użytkownikom i indeksowanie robotom, 
  • certyfikaty, nagrody, wyróżnienia – w ten sposób zbudujesz wizerunek godny zaufania w oczach klientów, 
  • regulamin i polityka prywatności – nieodzowny element każdego sklepu, który najczęściej znajduje się w tej sekcji, 
  • dane do kontaktu i adres – również bardzo częsty element stopki, który pozwala klientom zasięgnąć więcej informacji lub dotrzeć do lokalizacji sklepu, 
  • social media i newsletter – dzięki temu zbudujesz więcej kanałów komunikacji z Twoimi klientami.
magento seo footer
Widok footera
Źródło: Magento

Najprościej edytować footer jako blok. Zrobisz to w panelu administratora Magento.

  1. Używając menu bocznego, przejdź do „Content” → „Elements” → „Blocks”.
  2. Wybierz z listy footer i edytuj go według potrzeb. Zapisz zmiany.
seo magento edycja footera
Edycja footera
Źródło: Magento

Nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs navigation) to ścieżka strony zawierająca kolejno ułożone linki witryn, które do niej prowadzą. Z perspektywy użytkownika breadcrumbs mówi, gdzie obecnie się on znajduje. Natomiast z perspektywy pozycjonowania Magento nawigacja ta poprawia linkowanie wewnętrzne serwisu. Pojawia się zazwyczaj na wszystkich stronach witryny z pominięciem strony głównej.

seo magento breadcrumbs
Widok menu okruszkowego na karcie produktu
Źródło: Magento

Nawigację tę możesz włączyć w panelu administratora sklepu Magento. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.

  1. W panelu administratora przejdź do „Stores” → „Configuration” → „Web” → „Default Pages”.
  2. Przejdź do sekcji „Show Breadcrumbs for CMS Pages” i zmień ustawienie na „Yes”.
  3. Zapisz wprowadzone zmiany, klikając przycisk „Save Config”.
pozycjonowanie magento ustawienia breadcrumbs w panelu administratora
Ustawienia menu okruszkowego w panelu administratora
Źródło: Magento

Nawigacja fasetowa – filtry

Jeżeli Twój sklep internetowy Magento oferuje wiele produktów, podział na kategorie może nie być wystarczający. Jeśli proces szukania produktów w Twoim sklepie opartym na systemie Magento 2 będzie zbyt uciążliwy, potencjalni klienci nie dokonają ostatecznie zakupu. Pomóc w tym przypadku może wdrożenie nawigacji fasetowej, czyli popularnych filtrów produktów.

W Magento ta forma nawigacji nazywana jest Layered Navigation, co można przetłumaczyć na polski jako nawigację warstwową. Wykorzystuje ona fasety, czyli cechy produktów. Zaznaczając daną cechę z listy, możemy wybrać grupę produktów, dla których jest ona wspólna.

Layered Navigation jest więc dużym ułatwieniem w nawigowaniu po sklepie, przez co może przyczynić się do wzrostu sprzedaży i mniejszego współczynnika odrzuceń. W ten sposób poprawia również SEO sklepu Magento. Jednak wprowadzając takie rozwiązanie dla list produktowych, trzeba pamiętać o kilku ważnych aspektach, żeby nie pogorszyć pozycjonowania strony i wrażeń użytkowników.

  • Zachowaj umiar – wiele filtrów, które dzielą produkty z perspektywy ich najdrobniejszych cech, nie będą wcale użyteczne dla klientów i mogą ich zdezorientować. Skup się na najważniejszych aspektach pokazywanych artykułów.
  • Wprowadź kanoniczne URL-e – po wyborze filtrów, przechodzi się na nowy adres URL, który wyświetla tę samą treść. Roboty Google mogą ocenić to jako wewnętrzne duplikowanie informacji. Aby tego uniknąć, należy ustawić linki kanoniczne dla wszystkich filtrów.
  • Pozwól na wybieranie wielu filtrów naraz – dzięki temu użytkownicy będą mogli jeszcze bardziej zawęzić grupę produktów, które ich interesują.
seo magento nawigacja fasetowa
Widok Layered Navigation – nawigacji fasetowej
Źródło: Magento

Konfigurację Layered Navigation dla Magento 2 wykonasz przy użyciu panelu administratora sklepu.

  1. Przejdź do „Stores” → „Configuration” → „Catalog” → „Catalog” → „Layered Navigation”.
  2. Włącz możliwość filtrowania po cenie i skonfiguruj inne ustawienia.
  3. Zapisz zmiany.
seo magento educja layered navigation
Ustawienia Layered Navigation
Źródło: Magento

Nawigacja fasetowa działa na podstawie atrybutów produktów. Aby można było skorzystać z jej funkcjonalności, trzeba przypisać dane wartości do artykułów. Mogą to być na przykład rozmiary, kolory czy materiały. Ustawienia te znajdziesz, przechodząc do „Stores” → „Attributes” → „Product”.

Skonfiguruj plik robots.txt dla Magento 2

Plik robots.txt to podstawowy element konfiguracji SEO Magento. Ma kluczowe znaczenie – komunikuje robotom Google, do jakich zasobów i stron mają mieć dostęp, a do których nie.

Elementy pliku robots.txt Magento to:

  • User-Agent – mówi, do których robotów kierowane są dyrektywy znajdujące się w pliku. Przykładowe zastosowanie: User-Agent: *. Gwiazdka po dwukropku świadczy o tym, że zasady odnoszą się do wszystkich robotów.
  • Allow – jest informacją, jakie zasoby są dostępne dla robotów.
  • Disallow – jest odmową dostępu do elementów witryny.
  • Sitemap – ten element zawiera adres mapy XML strony.
seo magento przykładowy plik robots
Przykładowa treść pliku robots.txt
Źródło: Centrum wyszukiwarki Google

Konfiguracji pliku robots.txt dla Magento dokonasz w poniższy sposób.

  1. Przejdź do „Content” → „Design” → „Configuration”.
  2. Wybierz z listy sklep, dla którego chcesz skonfigurować domyślny robots.txt.
  3. Rozwiń sekcję „Search Engine Robots”.
  4. Aby roboty śledziły Twoje linki i indeksowały stronę, przy „Default Robots” ustaw „INDEX, FOLLOW”.
  5. Zmień ustawienia w pozostałych opcjach, możesz dodać swoje elementy w polu tekstowym „Edit custom instruction of the robot.txt File”. Więcej informacji na temat tego, jak to zrobić, znajdziesz na stronie Centrum wyszukiwarki Google.
  6. Zapisz ustawienia. Możesz również wyczyścić pamięć podręczną (Cache). Zrobisz to, przechodząc do „Admin Panel” → „System” → „Cache Management”.

Ustaw przyjazne adresy URL

Bardzo istotnym elementem optymalizacji SEO Magento jest konfigurowanie przyjaznych adresów URL witryny. Dzięki nim komputery komunikują się z serwerami www.

URL (ang. Uniform Resource Locator) to powszechny format, w jakim adresowane są wszelkie zasoby w Internecie. Z perspektywy pozycjonowania Magento jego zawartość ma kluczowe znaczenie. Umieszczając słowa kluczowe w linku strony, które są bezpośrednio powiązane z jej zawartością, możemy zwiększyć widoczność.

Dzięki odpowiedniej konfiguracji adresu możesz poprawić proces indeksacji Twojego sklepu przez roboty Google. Jego zwięzła struktura i przejrzystość pomogą użytkownikom zorientować się, co zawiera dana podstrona jeszcze przed jej odwiedzeniem.

Adres URL jest również widoczny w wynikach wyszukiwania w SERP-ach. Właśnie dlatego powinien zawierać słowa kluczowe, aby zachęcić użytkownika do przejścia na stronę Twojego sklepu.

seo magento adres url serp
Adresy URL w SERP-ach
Źródło: Google

Poprawny format odnośnika strony pełni też niejako funkcję nawigacji, która mówi użytkownikowi, gdzie się znajduje lub gdzie przejdzie po kliknięciu linku.

Najlepiej skonfigurowany odnośnik do strony sklepu Magento posiada poniższe cechy.

  • Ma prawidłową strukturę – jest spójny z powszechnie stosowanymi adresami URL. Pierwszym elementem jest domena, później kategoria produktów i na końcu sam produkt. Strony informacyjne powinny być wyświetlane po domenie.
  • Nie zawiera cyfr, polskich znaków i innych niebezpiecznych symboli – ciągi cyfr z perspektywy użytkownika wprowadzają dodatkowy zamęt w linku i nie są czytelne. Znaki takie jak „< # { | \ ^” czy polskie znaki diakrytyczne mogą skutkować błędnym wyświetlaniem strony i problemami w indeksacji przez roboty sieciowe.
  • Posiada myślniki oddzielające słowa – nie używaj spacji w linkach, ponieważ jest to znak niedozwolony. Google zaleca używanie „-” do oddzielania poszczególnych wyrazów.
  • Nie jest zbyt długi – zbyt długie adresy nie wyświetlają się w całości w SERP-ach i są trudne do zapamiętania lub wpisania w przeglądarkę.
  • Jest unikalny – wszystkie strony Twojego serwisu internetowego zbudowanego na platformie Magento, powinny posiadać niepowtarzalne odnośniki. Dzięki temu unikniesz oceny treści na stronie jako powielanej. Takie działanie ma bowiem niekorzystny wpływ na SEO Magento.

Przykłady poprawnie skonstruowanych adresów URL:

  • domena.pl/kuchnia/garnki
  • domena.pl/blog/garnki-do-plyty-indukcyjnej
  • domena.pl/regulamin

Jak ustawić przyjazne adresy URL w Magento 2?

  1. Otwórz panel administratora sklepu Magento. 
  2. Przejdź do „Stores” → „Configuration” i otwórz zakładkę Web. 
  3. Znajdź pozycję „Search Engine Optimization” i rozwiń ją. 
  4. Przy pozycji „Use Web Server Rewrites” odznacz „Use system value” i zmień opcję na „Yes”, jeżeli jeszcze nie jest tak ustawiona.
magento seo ustawienia url w panelu administratora
Optymalizacja odnośników stron w panelu Magento
Źródło: Magento

Jeżeli chcesz edytować odnośniki do stron kategorii:

  1. Przejdź do Catalog → Categories.
  2. Wybierz kategorię, dla której chcesz ustawić adres URL.
  3. Rozwiń sekcję „Search Engine Optimization”.
  4. Wpisz końcówkę, która będzie wyświetlana w odnośniku do strony kategorii w polu „URL Key”.
  5. Zaznacz opcję „Create Permanent Redirect for old URL”, jeżeli chcesz, aby zostało utworzone przekierowanie do nowego adresu.
  6. Zapisz.
optymalizacja magento adres url kategorii
Ustawienia URL dla kategorii
Źródło: Magento

Dodatkowe ustawienia adresów kategorii znajdziesz w „Stores” → „Configuration” → „Catalog” → „Catalog” → „Search Engine Optimization”.

Chcąc ustawić adres URL dla konkretnego produktu:

  1. Przejdź do Catalog -- Products i wybierz produkt z listy, dla którego chcesz ustawić URL.
  2. Zjedź w dół i rozwiń sekcję „Search Engine Optimization”.
  3. Ustaw wybraną końcówkę dla adresu produktu i zezwól na przekierowanie.
  4. Zapisz zmiany.
magento seo zmiana adresu url produktu
Ustawienia URL dla produktów
Źródło: Magento

Dodaj znacznik TITLE i meta DESCRIPTION

Znacznik TITLE i meta DESCRIPTION są opisami zawartości strony, które informują użytkownika i roboty sieciowe, co oferuje sklep Magento jeszcze przed kliknięciem odnośnika. Wyświetlają się na stronach wyników wyszukiwania, w social mediach i w różnych komunikatorach.

seo magento znacznik title i meta description w serpie
TITLE i meta DESCRIPTION w SERP-ach
Źródło: Google

Znacznik TITLE to nic innego jak tytuł strony w Twoim sklepie Magento. W wyszukiwarce Google prezentuje się jako odnośnik, po którego kliknięciu użytkownik przechodzi do danej witryny. Dobrze napisane tytuły zwiększają współczynnik klikalności (ang. Click-Through Rate – CTR), ponieważ trafiają w intencje osoby szukającej.

Jak napisać najlepszy znacznik TITLE dla sklepu Magento?

  • Nie przekraczaj długości 60 znaków – jeżeli tytuł będzie dłuższy niż 600 pikseli, zostanie skrócony na liście wyników wyszukiwania w Google. Aby zweryfikować długość znacznika dla sklepu Magento, skorzystaj z naszego narzędzia, które umożliwia podgląd tytułu i opisu strony w Google.
  • Umieść w tytule frazę kluczową – odnosi się ona do zapytania użytkownika, więc tytuł trafiający w potrzeby użytkowników jest częściej klikany.
  • Stosuj odpowiednie znaki interpunkcyjne – zapewnią one czytelność tytułów stron Twojego sklepu online.
  • Postaw na konkretny przekaz – postaraj się, aby każdy, kto skanuje wzrokiem stronę wyników wyszukiwania, mógł w mgnieniu oka zorientować się, co oferuje mu Twoja strona www.
  • Nie pisz treści samymi dużymi literami – niestety często można spotkać ten zabieg w sieci, jednak utrudnia to odbiór i szybkie czytanie.
  • Utwórz unikalne tytuły dla wszystkich stron Twojej witryny – powinny one w ścisły sposób odpowiadać ich zawartości i różnicować je. 
  • Umieść w tytule swoją markę – dzięki temu będziesz budować swój wizerunek i łatwiej wypromujesz swój brand.

Meta DESCRIPTION to krótkie podsumowanie tego, co znajduje się na stronie. Opis ten wyświetla się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony. Dobrze napisany opis ma wpływ na CTR Twojego odnośnika w wynikach wyszukiwania. Warto mieć na uwadze, że Google czasem wybiera fragment treści i wyświetla go jako meta DESCRIPTION w SERP-ach.

Aby stworzyć najlepszy opis dla Twojej strony, kieruj się poniższymi wskazówkami.

  • Zachowaj odpowiednią długość treści – nie pisz opisów przekraczających około 1000 pikseli. Pomoże Ci w tym nasze narzędzie – podgląd tytułu i opisu strony w Google.
  • Stwórz unikatowy opis – nie używaj treści skopiowanej z innych stron, spróbuj się wyróżnić. Opis powinien konkretnie odnosić się do danej podstrony.
  • Pisz w przejrzysty sposób – niech przekaz opisu będzie jasno trafiał do każdego użytkownika, nie rozpisuj się i postaw na wartość informacyjną.
  • Zachęć użytkownika do kliknięcia w Twoją stronę – zastosuj tak zwane CTA (ang. Call To Action), czyli wezwanie do działania. CTA może przybrać formę zwrotów: „Skorzystaj z bezpłatnej dostawy!”, „Sprawdź nasz ofertę drewnianych mebli!”, „Skorzystaj z naszych ekspresowych usług!”, „Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!”.
  • Umieść w treści naturalnie brzmiące słowa kluczowe – frazy wprowadzone przez użytkownika w okno wyszukiwarki zostaną wytłuszczone w meta DESCRIPTION. W ten sposób dodatkowo przykujesz uwagę potencjalnych klientów Twojego sklepu na Magento.

Konfigurację meta znaczników wykonasz dla różnych stron w różnych miejscach i w inny sposób. Aby ustawić opis i tytuł dla głównej strony Twojego sklepu zbudowanego na oprogramowaniu Magento, wykonaj poniższe kroki.

  1. W panelu administratora Magento przejdź do „Content” → „Design” → „Configuration”.
  2. Wybierz edycję widoku sklepu, dla którego chcesz ustawić title i description.
  3. Rozwiń sekcję „HTML Header”.
  4. Wprowadź treść w polach „Default Page Title” i w „Default Meta Description”.
  5. Zapisz zmiany.
optymalizacja magento ogólne ustawienia dla title i meta description dla magento
Ustawienia TITLE i meta DESCRIPTION
Źródło: Magento

Meta dane dla kategorii i produktów ustawisz manualnie w ich widoku edycji.

  1. Otwórz „Catalog” i wybierz „Products” lub „Categories”.
  2. Wybierz kategorię lub produkt z listy.
  3. Dodaj tytuł i opis w sekcji „Search Engine Optimization”.
  4. Zapisz zmiany.

W przypadku dużej liczby produktów przydatna może być opcja tworzenia tych danych na podstawie karty produktowej. Ustawienia automatycznie generowanych tytułów i opisów znajdziesz w panelu administratora Magento.

  1. Przejdź do „Stores” → „Configuration” → „Catalog” → „Catalog” i rozwiń sekcję na szczycie listy zatytułowaną „Product Fields Auto-Generation”.
  2. Wypełnij pola tekstowe, korzystając ze znaczników description, name lub sku.
  3. Zapisz zmiany.
magento seo automatycznie generowane opisy i tytuły produktów
Ustawienia generowanie meta danych dla kart produktowych
Źródło: Magento

Zadbaj o właściwą strukturę nagłówków

Nagłówki są elementem, który nadaje hierarchię przedstawianej treści na stronie sklepu Magento. Korzystając ze znaczników od H1 do H6, sprawiasz, że tekst staje się bardziej czytelny dla klientów, a roboty Google mogą łatwiej poznać tematyczność strony. Aby stworzyć odpowiednią strukturę nagłówków, trzeba pamiętać o poniższych regułach.

  • Stosuj jeden nagłówek H1 na każdą stronę – znajduje się on najwyżej w hierarchii i prezentuje główne przesłanie podstrony. Należy pamiętać, że nie jest tym samym co znacznik TITLE.
  • Używaj odpowiedniej kolejności zagadnień – znaczniki H2 są nadrzędne dla H3, tak samo jak H3 są nadrzędne dla H4 i tak dalej. Spraw, aby układ nagłówków był spójny i logiczny.
  • Zadbaj o to, aby nagłówki dzieliły tekst na sekcje tematyczne. Niech treść pod nimi bezpośrednio odwołuje się do tego, co prezentuje dany nagłówek.
  • Dodawaj do nagłówków frazy kluczowe. Ułatwi to robotom sieciowym zrozumienie treści i poprawne zaindeksowanie Twojego sklepu Magento.

Strukturę nagłówków dla treści na stronach informacyjnych, kategorii czy produktów utworzysz, korzystając z możliwość edycji w Page Builder. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.

  1. Otwórz stronę, dla której chcesz napisać treść.
  2. Kliknij przycisk „Edit with Page Builder”.
  3. Korzystając z bloków „Heading” i „Text”, dodaj tekst na stronę.
  4. Zapisz zmiany.
magento seo struktura treści na stronie magento
Ustawienia nagłówków Hx w edytorze
Źródło: Magento

Wprowadź przekierowania typu 301

Przekierowanie typu 301 jest informacją dla robotów sieciowych i użytkowników, że strona, która była dostępna w Twoim sklepie Magento, została trwale przeniesiona na inny adres. Dzięki temu przeniesiesz wartość SEO (przekazywaną przez linki zewnętrzne prowadzące do wcześniejszego adresu URL) oraz unikniesz na przykład negatywnej oceny ze strony Google’a za duplikowanie wewnętrzne treści (jeśli dana podstrona i jej content są dostępne pod więcej niż jednym adresem URL).

Dzięki prawidłowo wprowadzonym przekierowaniom 301 istnieje spora szansa na to, iż klienci Twojego sklepu nie trafia na podstrony błędów typu 404. Są one swego rodzaju ślepą uliczką, kiedy pod danym adresem wcześniej istniała podstrona, a aktualnie już nie. Przekierowanie użyte w takiej sytuacji sprawia, że nie tracisz wartości ruchu w obrębie Twojego sklepu Magento.

Przekierowanie typu 301 stosuje się w wielu przypadkach. Należą do nich:

  • edycja adresu produktu lub kategorii – kiedy w trakcie optymalizacji adresów zmieniasz treść odnośnika w Twoim sklepie. Magento posiada opcję wyboru automatycznego stworzenia przekierowania podczas edycji URL w panelu. Wystarczy, że zaznaczysz checkbox (pole wyboru) „Create Permanent Redirect for old URL” podczas zmiany adresu.
  • Połączenie wielu adresów w jeden – ma to znaczenie, kiedy istnieje wiele wersji linkowania do Twojej domeny, na przykład z www lub bez www. Przez to Google może wykryć duplikowanie wewnętrzne treści. Dodatkowo Magento standardowo tworzy kopię strony głównej (ang. home page) na twojadomena.pl/index.php. Przekieruj odnośnik do Twojego sklepu.
  • Wprowadzenie nowszego modelu produktu za poprzedni – dzięki wdrożeniu przekierowania w tej sytuacji osoby posiadające stary odnośnik przejdą od razu do nowego produktu. Nie stracisz ruchu, który wcześniej udało Ci się wygenerować.

Stosunkowo łatwą funkcjonalność wdrażania przekierowań znajdziesz w panelu administratora sklepu Magento.

  1. Przejdź do „Marketing” → „SEO & Search” → „URL Rewrites”.
  2. Kliknij przycisk „Add URL Rewrite”.
  3. Wybierz typ przekierowania dla kategorii, produktów czy innych stron.
  4. Uzupełnij pola: Request Path – stara ścieżka (np. kuchnia/garnki-zeliwne), Target Path – pod ten adres będą przekierowane linki starej ścieżki. 
  5. Zapisz zmiany.
pozycjonowanie magento dodawanie przekierowania w magento
Tworzenie przekierowań w panelu administratora Magento
Źródło: Magento

Ustaw linki kanoniczne Magento 2

Link kanoniczny (ang. canonical links) to niejako drogowskaz dla robotów sieciowych indeksujących sklep na Magento 2. Zadaniem atrybutu rel=canonical jest przekazać informacje robotom Google, który adres URL jest właściwą, podstawową wersją danej podstrony. Powielanie treści w obrębie witryny (ang. internal duplicate content) jest gorzej oceniane przez crawlery i obniża efekty pozycjonowania.

Magento nie ma domyślnie włączonego tego rozwiązania. Aby skonfigurować ustawienia linków kanonicznych, przejdź do panelu administratora.

  1. Korzystając z menu bocznego, przejdź do „Stores” → „Settings” → „Configuration”.
  2. Wybierz z zakładek „Catalog” i później „Catalog” z listy.
  3. Rozwiń „Search Engine Optimization”.
  4. Przy „Use Canonical Link Meta Tag For Categories” i „Use Canonical Link Meta Tag For Products” ustaw „Yes”. Zapisz zmiany.
optymalizacja magento linki kanoniczne
Ustawienia linków kanonicznych
Źródło: Magento

Optymalizuj treść na stronie

Opisy kategorii i produktów czy też treści dla innych podstron Twojego sklepu mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie Magento. Od poprawnej optymalizacji tekstów zależeć będzie to, na jakie zapytania wyświetli się Twoja witryna i jaką ocenę w rankingu Google otrzyma ostatecznie od robotów sieciowych. Content w Twoim serwisie ma również ogromne znaczenie z perspektywy użytkownika.

Przygotuj treści w oparciu o analizę słów kluczowych, na które chcesz wyświetlać Twoją witrynę. Każda podstrona powinna mieć przyporządkowane unikatowe frazy kluczowe.

Dzięki temu unikniesz zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, a więc sytuacji, kiedy co najmniej dwie podstrony w Twoim serwisie pokazują się w wynikach wyszukiwania na te same zapytania. Google wyświetla je wtedy naprzemiennie, aby nie powielać odnośnika do tej samej domeny. W efekcie tego ruch dla poszczególnych witryn spada.

Dobrze przygotowane treści na stronę sklepu i bloga Magento mogą przyczynić się do:

  • wzrostu współczynnika konwersji,
  • wzrostu sprzedaży,
  • dłuższego przebywania klientów na Twojej witrynie Magento,
  • zbudowania relacji z odbiorcami,
  • zwiększenia zaufania do Twojego sklepu na Magento,
  • wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • wyświetlania się Twojego sklepu na trafne zapytania potencjalnych klientów w wyszukiwarkach.

Zadbaj o strony kategorii w Magento

Strony kategorii produktowych gromadzą spory ruch w obrębie Twojego sklepu Magento. Pełnią przy tym bardzo ważną funkcję dla klientów. Powinny w intuicyjny sposób łączyć produkty w grupy, dając możliwość przeszukiwania i ułatwiając wybór.

Treść strony kategorii powinna dostarczać użytkownikom merytorycznych informacji i zachęcać ich do zakupu, ponieważ zazwyczaj nie wiedzą oni jeszcze, jaki produkt powinni wybrać. Miej to na uwadze, tworząc dla nich treści. Źle zoptymalizowane strony kategorii produktowych odstraszają odwiedzających Twoją witrynę www i powodują niższą sprzedaż.

Chcąc przygotować najlepszą treść strony kategorii dla sklepu na platformie Magento, wykonaj poniższe kroki.

  • Stwórz unikalną treść dla wszystkich stron kategorii w Twoim sklepie na Adobe Commerce. Nie powielaj opisów występujących w obrębie Twojego sklepu czy pochodzących z innych stron internetowych.
  • Dodaj do treści sekcje tematyczne, które przedstawisz za pomocą nagłówków H2 i H3. Niech w jasny sposób mówią, co klient znajdzie w danym fragmencie tekstu.
  • Umieść w tekstach słowa kluczowe w naturalny sposób, nie stosuj ich na siłę. Teksty sztucznie nasycone frazami kluczowymi są źle odbierane przez klientów.
  • Nie stosuj tych samych fraz kluczowych dla różnych opisów kategorii czy innych podstron. Powoduje to spadek odsłon witryn Twojej witryny na Magento.
  • Zadbaj o to, żeby opisy pełniły funkcję poradnikową. Osoby korzystające ze stron kategorii nie są jeszcze zdecydowane na zakup konkretnego produktu. Treść powinna pomagać im w wyborze i wyjaśniać najważniejsze zagadnienia dotyczące danej oferty.
  • Stosuj linkowanie wewnętrzne w treści opisów kategorii. Dzięki temu poprawisz wrażenia użytkowników i dostarczysz im więcej informacji. Poprawisz również sieć wewnętrznych odnośników, co jest dobrze oceniane przez roboty Google.

Aby dodać opis do danej kategorii, wykonaj poniższe kroki.

  1. Otwórz panel administratora Magento.
  2. Korzystając z menu bocznego, przejdź do „Catalog” → „Categories”.
  3. Wybierz z listy kategorię, do której chcesz dodać opis.
  4. Rozwiń sekcję „Content” i kliknij przycisk „Edit with Page Builder” przy pozycji „Description”.
  5. Dodaj elementy z bocznego menu w edytorze, przeciągając je na pole.
  6. Wprowadź treść i zapisz zmiany.
pozycjonowanie magento dodawanie opisu do kategorii
Dodawanie treści na stronę kategorii
Źródło: Magento

Stwórz najlepsze karty produktowe

Około 50% wszystkich sesji na stronie sklepu ma związek z kartami produktowymi (źródło: Smart Insights). To właśnie na nich użytkownicy podejmują ostateczne decyzje zakupowe.

Zadbaj, aby karty Twoich produktów w sklepie opartym na oprogramowaniu Magento były widoczne i dobrze zoptymalizowane pod względem UX. Dzięki temu przyciągniesz więcej potencjalnych klientów i poprawisz współczynnik konwersji.

Optymalizując strony produktów w Twojej witrynie Magento, miej na uwadze poniższe wytyczne.

  • Używaj pełnych nazw produktów, aby móc trafniej pozycjonować podstrony. Kiedy użytkownicy poszukują danego produktu w Google, często interesuje ich jakiś konkretny model lub kolor. Uzupełnij nazwy produktów o kluczowe dla nich cechy i parametry.
  • Wprowadź poprawną architekturę nagłówków na kartach produktów sklepie Magento. Umieszczaj w nich słowa kluczowe. W ten sposób ułatwisz znalezienie informacji klientom i pomożesz robotom sieciowym zrozumieć treść na stronie.
  • Dodawaj jakościowe, zoptymalizowane zdjęcia produktów do treści. Dzięki temu pozwolisz użytkownikom zwizualizować produkt i ułatwisz odbiór treści. Pamiętaj również o poprawnej konfiguracji opisów alternatywnych (ALT – ang. alternative text – tekst alternatywny dla robotów).
  • Zadbaj o wysoką jakość merytoryczną opisów produktów. Zapewnij klientom dostęp do najważniejszych informacji, takich jak dane techniczne, cechy wizualne produktu, jego rozmiar i waga.
  • Dodaj warianty produktu, opcję cross-sellingu (sprzedaży krzyżowej) i up-sellingu (sprzedaży dodatkowej) w Magento. Dzięki temu poprawisz nawigację w sklepie i poprawisz jego potencjał sprzedażowy.
  • Pozwól na ocenianie produktów i wystawianie opinii przez klientów Twojego sklepu. Dzięki temu użytkownicy ocenią Twój sklep jako bardziej wiarygodny i będą bardziej skłonni do zakupu.

Aby dokonać edycji stron produktowych:

  1. otwórz panel administratora Magento,
  2. przejdź do „Catalog” → „Products”,
  3. wybierz produkt, który chcesz edytować,
  4. wprowadź zmiany i zapisz.

Więcej informacji uzyskasz z naszego artykułu o idealnej karcie produktu.

Zainstaluj certyfikat SSL i zadbaj o bezpieczeństwo sklepu Magento

Certyfikat SSL łączy Twój sklep Magento z kluczem bezpieczeństwa. Pozwala to na aktywowanie protokołu HTTPS, co skutkuje pojawieniem się kłódki przy adresie URL w przeglądarce internetowej. W ten sposób łączność klientów z serwerem sklepu opartego na Magento jest szyfrowana. Chroni to dane osobiste użytkowników Twojego serwisu przed atakami hakerów i złośliwego oprogramowania.

Instalacja certyfikatu SSL może odbywać się także poprzez modyfikacje lub utworzenie plików bezpośrednio na serwerze sklepu. Pomoże Ci w tym hostingodawca lub administrator strony. Kolejny etap to włączenie protokołu szyfrowania w panelu Magento.

  1. Zaloguj się w panelu administratora sklepu Magento.
  2. Przejdź do „Stores” → „Configuration”.
  3. Otwórz sekcję „General” → „Web”.
  4. Rozwiń z listy pozycję „Base URLs (Secure)”.
  5. Edytuj adres w „Secure Base URL”, aby miał na początku https.
  6. Przy „Use Secure URLs on Storefront” i „Use Secure URLs in Admin” ustaw „Yes”.
  7. Zapisz wprowadzone zmiany.
optymalizacja magento włączanie ssl
Ustawienia SSL w panelu Magento
Źródło: Magento

Dodaj mapę XML do sklepu Magento

Mapa XML dla Twojego sklepu to jeden z podstawowych elementów, jeżeli chodzi o pozycjonowanie Magento 2. Plik ten zawiera wszystkie informacje na temat podstron i zasobów Twojego serwisu. Roboty sieciowe wyszukiwarek analizują te informacje, aby poprawnie indeksować witrynę i katalogować jej dane.

Mapę XML dla Twojego sklepu wygenerujesz w panelu administratora.

  1. W panelu admina otwórz „Stores” → „Settings” → „Configuration”.
  2. Wybierz „Catalog” i kliknij „XML Sitemap”.
  3. Dokonaj konfiguracji wedle potrzeb. Ustaw częstotliwość i czas aktualizowania mapy.
  4. Rozwiń „Search Engine Submission Settings” i zaznacz „Yes” przy „Enable Submission to Robots.txt”. Dzięki temu mapa będzie dostępna w pliku robots.txt.
  5. Przejdź do „Marketing” → „SEO & Search” → „Site Map”.
  6. Kliknij przycisk „Add Site Map”.
  7. Wpisz nazwę i ścieżkę dla mapy. Kliknij „Save & Generate” i gotowe.
seo magento generowanie mapy xml w panelu
Dodawanie mapy XML w Magento
Źródło: Magento

Aby dodatkowo ułatwić indeksację witryny robotom Google i mieć dostęp do raportu błędów na stronie, dodaj mapę w panelu Google Search Console. Zrobisz to w łatwy sposób.

  1. Otwórz panel Google Search Console swojego sklepu na oprogramowaniu Magento.
  2. Przejdź do „Indeks” → „Mapa witryny”.
  3. Wklej końcówkę odnośnika mapy witryny i kliknij przycisk „Prześlij”.
magento seo dodawanie mapy witryny w google search console
Dodawanie mapy XML w Google Search Console
Źródło: Google Search Console

Popraw szybkość wczytywania sklepu

Od tego, jak szybko ładuje się strona Twojego sklepu Magento, zależy skuteczność zwiększania jej widoczności w Google. Każde dodatkowe sekundy potrzebne na wczytanie danej podstrony sklepu skutkują zwiększeniem współczynnika odrzuceń nawet o 100%. To, ile osób wyłączy Twoją stronę zaraz po kliknięciu odnośnika w SERP-ach, wpływa bezpośrednio na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo Google sam sprawdza to, jak bardzo wydajna jest Twoja witryna. Pamiętaj, aby optymalizacja prędkości ładowania witryny dotyczyła wszystkich typów urządzeń, szczególnie tych mobilnych. Google stawia nacisk na najwyższą jakość funkcjonowania witryn na urządzeniach przenośnych. Aby przetestować szybkość ładowania strony sklepu, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google Speed Insights.

Główne obszary, których optymalizacja pomoże Ci w przyspieszeniu ładowania strony, to:

  • ograniczenie rozmiarów plików umieszczanych na stronie (kompresja grafik i zdjęć),
  • zmniejszenie czasu odpowiedzi serwera,
  • ograniczenie niepotrzebnego kodu JS i CSS,
  • zastosowanie odpowiedniego motywu graficznego dla sklepu,
  • ograniczenie liczby zastosowanych przekierowań,
  • obsługiwanie cache przeglądarki, 
  • odinstalowanie nieużywanych wtyczek.

Optymalizuj grafiki

Grafiki w sklepach internetowych pełnią bardzo ważną funkcję. Stanowią dodatkowe źródło informacji dla Twoich klientów, mają zachęcić ich do zakupu lub zaciekawić. W zależności od tego, ile Twój sklep posiada artykułów na stronie, możesz prezentować na niej ogromną liczbę zdjęć produktów. Ich optymalizacja jest więc niezwykle istotna i ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie Magento. Oto lista złotych zasad, dzięki którym Twoje grafiki będą poprawnie zoptymalizowane.

  • Ustaw opisy alternatywne, czyli tak zwane atrybuty ALT do zdjęć w Twoim sklepie Magento.
  • Niech atrybut ALT będzie opisem zdjęcia.
  • Używaj w nim polskich znaków.
seo magento optymalizacja meta danych dla grafiki w magento
Dodawanie atrybutów grafik w Magento
Źródło: Magento
  • Zadbaj o wysoką jakość prezentowanych zdjęć.
  • Spraw, aby obrazy na Twojej stronie nie spowalniały jej ładowania. Możesz skorzystać z darmowych programów do kompresji rozmiarów grafik, takich jak TinyPNG i iLoveIMG
  • Dodawaj grafiki z poprawnie ustawionymi nazwami – nie zawieraj w nich polskich znaków, a spacje zastąp myślnikami.
  • Zadbaj o spójność w zdjęciach prezentujących produkty. Niech zdjęcie okładkowe przedstawia je w naturalny sposób, pod podobnym kątem i w podobnej pozycji dla wszystkich artykułów.
  • Umieszczaj grafiki w dobrym formacie: JPG dla zwykłych obrazów z tłem, SVG dla logotypów i PNG dla obrazów bez tła.

Dodaj dane strukturalne schema.org

Dane strukturalne, czyli tak zwane rich snippets, to dodatkowe informacje, które są wyświetlane na stronach wyników wyszukiwania. W przypadku sklepu Magento może to być stan magazynowy, specyfikacja, zdjęcie produktu lub jego ocena wystawiona przez Twoich klientów.

optymalizacja magento rich snippets
Widok rich snippets w SERP-ach
Źródło: Google

Konfiguracji rich snippets dla Magento dokonasz przy użyciu płatnej wtyczki Magento 2 Rich Snippets Extension lub bezpłatnej Rich Snippets.

Spraw, by Twoja strona Magento był responsywna

Responsive Web Design (RWD) to metoda tworzenia interfejsu w taki sposób, aby był on dostosowany do urządzeń różnych rozmiarów. Zoptymalizowana pod tym kątem strona powinna wyświetlać się poprawnie zarówno na ekranach komputerów, jak i na smartphone'ach czy tabletach. Wpływa to niewątpliwie na wrażenia użytkowników i ma odzwierciedlenie w widoczności Twojego sklepu.

Ten aspekt optymalizacji strony powinien być poruszony już podczas wdrażania projektu witryny. Niezależnie od tego, czy decydujesz się na gotowy szablon graficzny, czy projekt dedykowany, zwróć uwagę na możliwość responsywnego wyświetlania Twojego sklepu na ekranach różnych rozmiarów.

Aby przetestować, czy Twoja strona jest poprawnie skonfigurowana, skorzystaj z darmowego narzędzia Google Mobile-Friendly Test.

Link building to pozyskiwanie odnośników do Twojego sklepu, umieszczanych na zewnętrznych stronach internetowych. Aby tego rodzaju działania były skuteczne, musisz zadbać o pozyskiwanie linków z wartościowych źródeł, czyli takich, które długo istnieją w sieci i cieszą się sporym uznaniem (mają wysoki wskaźnik Rank Page w ocenie Google).

Linkowanie zewnętrzne jest jednym z elementów rankingowych Google i bezpośrednio wpływa na pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowym atutem jest oczywiście pozyskanie dodatkowego źródła ruchu dla Twojego sklepu na Magento 2.

Ze względu na atrybuty wyróżniamy kilka typów linków zewnętrznych, które mogą prowadzić do Twojego sklepu na oprogramowaniu Magento 2.

  • UGC (ang. User Generated Content) – treść wygenerowana przez użytkownika. Taki atrybut często można spotkać na forach, w komentarzach lub w mediach społecznościowych.
  • Dofollow – ma największą wartość i jest atrybutem domyślnym. Mówi robotom sieciowym, aby przejść do danego linku.
  • Nofollow – jest informacją dla robotów Google, aby nie przechodziły do danego odnośnika.
  • Sponsored – określają linki, które są sponsorowane, czyli opłacone najpewniej przez właściciela strony, do której prowadzą.

Jeżeli chcesz więc zapewnić swojej stronie najbardziej wartościowe odnośniki, skorzystaj z listy najlepszych źródeł poniżej.

  • Artykuły sponsorowane – to treści pisane na zlecenie reklamowanej firmy. Mają charakter marketingowy – ich celem jest promocja danego produktu lub biznesu. Mogą przyjmować formę recenzji lub poradników. W treści takiego wpisu odnośniki do Twojego sklepu mogą zostać wplecione w bardzo naturalny sposób, przez co reklamowy wydźwięk artykułu jest bardzo subtelny. Teksty sponsorowane to dobry sposób na budowanie rozpoznawalności marki i zwiększanie sprzedaży.
  • Gościnne publikacje – to najczęściej bezpłatne artykuły, które są publikowane na stronie partnera. Treść wpisów powinna być jak najbardziej merytoryczna i nieść wartość dla czytelnika. Dzięki temu będziesz budować wizerunek eksperta w swojej dziedzinie. Upewnij się, że tematyka witryny, na której chcesz umieścić swój tekst, odpowiada Twojej branży i ma wysoką jakość.
  • Strony producentów – jeżeli zajmujesz się sprzedażą produktów różnych popularnych marek i producentów, możesz poprosić o dodanie na ich stronach odnośnika do Twojego sklepu. W witrynach tego typu często można spotkać sekcję przedstawiającą, gdzie można kupić dany produkt.
  • Wizytówki NAP (ang. Name, Address, Phone number) – są to katalogi, które dają możliwość umieszczenia danych teleadresowych firm. Mają duże znaczenie w poprawianiu lokalnego SEO dla sklepu na Magento. Zwróć uwagę na portale, które cieszą się dobrą opinią i pozwalają na dodanie odnośnika do Twojego serwisu.
  • Social Media – duże zainteresowanie i ogromna liczba użytkowników w każdym wieku jest niezwykłym atutem platform społecznościowych. Pomimo tego, że odnośniki umieszczane na takich stronach posiadają atrybut nofollow, korzystnie wpływają na pozycjonowanie w sposób pośredni. Budują rozpoznawalność marki w Internecie i zwiększają ruch.
  • Fora internetowe – podobnie jak w przypadku mediów społecznościowych, fora pośrednio wpływają na widoczność sklepu na silniku Magento. Mogą być miejscem na budowanie eksperckiego wizerunku marki bądź reklamowania akcji promocyjnych. Warto zwrócić uwagę na jakość tego rodzaju platform dyskusyjnych.

Stwórz bloga na Magento

Content marketing opiera się na publikacji atrakcyjnych i przydatnych dla klientów treści, które generują ruch i budują relację z odbiorcą. Będzie to możliwe tylko wtedy, kiedy poświęcisz tym działaniom należytą uwagę i będziesz prowadzić je skrupulatnie przez dłuższy czas.

Blog firmowy jest nieocenionym narzędziem marketingu treści, które przynosi szereg korzyści nie tylko dla pozycjonowania, ale i budowania wizerunku firmy lub zwiększania sprzedaży. Możesz na nim poruszać przeróżne tematy, dzielić się wiedzą ekspercką i umieszczać poradnikowe wpisy. Systematyczna publikacja wartościowych treści, które są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych, wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Magento.

W Internecie dostępna jest darmowa wtyczka Magento 2 Blog Extension, dzięki której Twój sklep zyska wewnętrzny moduł blogowy.

optymalizacja magento wtyczka dla bloga
Widok bloga na platformie Magento
Źródło: Magento 2 Blog Extension

Jeżeli szukasz inspiracji, jak stworzyć najlepsze wpisy na bloga firmowego, poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek.

  • Pracę nad blogiem zacznij od przygotowania planu treści. Jest to tak zwany content plan, który należy stworzyć w oparciu o analizę słów kluczowych (ang. keyword research). Pamiętaj o dobieraniu unikatowych słów przy każdym temacie, aby uniknąć zjawiska kanibalizacji fraz.
  • Pisz na tematy atrakcyjne dla Twoich klientów. Możesz wybierać je na podstawie najczęściej zadawanych przez nich pytań w kontekście Twojego biznesu. Tematy z potencjałem znajdziesz za pomocą narzędzi: Answer The Public, Keyword Tool czy Google Trends.
  • Pamiętaj, aby optymalizować wpisy pod kątem wyszukiwarek – zadbaj o odpowiednie nasycenie tekstów frazami kluczowymi, zbudowanie prawidłowej struktury nagłówków i wyczerpanie tematu.
  • Twórz treści przyjazne użytkownikom – odpowiadaj na kluczowe pytania, stosuj prosty i zrozumiały język, zadbaj o czytelność i przejrzystość tekstu.
  • Umieszczaj w artykułach multimedia – grafiki czy filmy. W ten sposób urozmaicisz swoje wpisy i sprawisz, że teksty staną się bardziej przyjazne w odbiorze.
  • Stosuj linkowanie wewnętrzne na blogu. Dodawaj w treści odnośniki do Twoich produktów, podstron kategorii, stron informacyjnych czy innych, powiązanych tematycznie wpisów blogowych. W ten sposób zbudujesz lepszą sieć nawigacji i przekierujesz ruch na inne strony w swoim serwisie.

Pozycjonowanie Magento FAQ – najczęściej zadawane pytania

Magento jest obecnie jednym z bardziej skomplikowanych systemów do prowadzenia sklepu online. Dodatkowo nie należy do najbardziej popularnych w Polsce. Aby znaleźć potrzebne informacje, trzeba najczęściej korzystać z pomocy anglojęzycznych portali. Poniżej prezentujemy najczęściej zadawane pytania przez polskich użytkowników Magento.

Jak zainstalować Magento?

Jeżeli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy technicznej, odradzamy próbę instalacji programu Magento 2 samodzielnie. W takim przypadku najlepiej będzie zdać się na pomoc doświadczonego specjalisty od wdrażania sklepów Magento. Dla bardziej obeznanych osób prezentujemy poniżej najważniejsze kroki instalacji tego oprogramowania.

  1. Zainstaluj Apache2 HTTP Server, interpretera PHP i inne wymagane rozszerzenia.
  2. Skonfiguruj bazę danych MySQL.
  3. Stwórz w niej użytkownika.
  4. Skonfiguruj Composer.
  5. Pobierz plik instalacyjny. Jest dostępny na stronie Download Release, Patches and Tools.
  6. Dokonaj instalacji.

Ile trwa pozycjonowanie Magento?

Pozycjonowanie sklepów internetowych, niezależnie od wybranego oprogramowania, wymaga czasu i kompleksowego planu. Aby SEO było skuteczne, należy je dostosować do danej branży i konkurencji. Jest to rodzaj promocji długofalowej, którą trzeba nieustannie rozwijać.

 Istnieje wiele czynników wpływających na czas pierwszych efektów optymalizacji SEO Magento. Należą do nich:

  • wiek domeny,
  • to, czy strona była wcześniej optymalizowana pod kątem wyszukiwarek,
  • negatywne oceny strony przez roboty sieciowe Google z przeszłości,
  • konkurencyjność branży.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki i analizując dane pozycjonowanych stron, można szacować, że średnio pierwsze rezultaty przychodzą po około 3 miesiącach. Jednak, aby osiągnąć najwyższą skuteczność pozycjonowania Magento, trzeba poczekać znacznie dłużej.

Ile kosztuje sklep na Magento?

Koszty zależą od wybranej przez Ciebie wersji Magento 2. Na rynku są dostępne:

  • Magento Open Source – teoretycznie darmowe, lecz wymaga wykupienia między innymi serwera, certyfikatu SSL, domeny i w wielu przypadkach wtyczek. Obsługa może być na tyle skomplikowana, że często wdrożenie takiego sklepu zleca się firmom zewnętrznym, gdzie ceny zależą od usług w ofercie.
  • Magento Commerce i Magento 2 Enterprise Solutions Cloud – są to rozwiązania płatne, których prowadzenie kosztuje od kilkudziesięciu tysięcy dolarów do nawet kilkuset tysięcy rocznie. Wszystko zależy od generowanej sprzedaży w Twoim sklepie na oprogramowaniu Adobe.

Co wybrać – reklamę Google Ads czy pozycjonowanie Magento?

Podstawową różnicą między Google Ads i SEO jest szybkość rezultatów i potencjał na generowanie ruchu na stronie. W SERP-ach częściej wybierane są wyniki organiczne, jednak to reklamy płatne przynoszą szybsze efekty w postaci natychmiastowej widoczności w wyszukiwarce.

Optymalizacja SEO Magento daje stabilne efekty, natomiast widoczność płynąca z reklam kończy się wraz z zakończeniem ich emisji. Równoległe korzystanie z tych dwóch metod promocji w wyszukiwarkach pozwala uzyskać efekty szybciej i utrzymać stabilne źródło ruchu na dłużej. Skutkuje to zajęciem wyższych pozycji i lepszym współczynnikiem konwersji.

Dlatego jeżeli zależy Ci na najlepszych rezultatach i kompleksowym podejściu do zagadnienia, możesz zdecydować się na pomoc agencji SEM.

Pozycjonowanie Magento w SEMPIRE

Jeżeli nie masz bogatego doświadczenia w pozycjonowaniu sklepów internetowych, optymalizacja Magento okaże się wyjątkowo trudnym lub nawet niemożliwym zadaniem. Próba konfiguracji SEO w takim przypadku może przynieść odwrotne skutki. 

W SEMPIRE specjalizujemy się w pozycjonowaniu sklepów na silniku Magento. Nasz zespół składa się z ekspertów z wieloletnim stażem, którzy specjalnie dla Ciebie przygotują najlepszą strategię rozwoju widoczności w sieci. Dbałość o szczegóły i zaplecze zaawansowanych narzędzi to elementy, które towarzyszą nam podczas każdej optymalizacji SEO.

Decydując się na pomoc specjalistów agencji SEMPIRE, masz pewność, że Twój sklep zbudowany na platformie Magento 2 będzie zoptymalizowany w najlepszy sposób. Dzięki temu nie tylko znajdziesz się na topowych pozycjach, ale i będziesz generować wartościowy, wysoko konwertujący ruch.

W SEMPIRE SEO to nie tylko uzyskanie wysokich pozycji, ale przede wszystkim nastawienie na doświadczenia użytkowników i wysoką sprzedaż.

Zamów bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą ds. optymalizacji Magento!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 99 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...