Każdego dnia dziesiątki tysięcy sprzedawców konkurują o uwagę potencjalnych klientów i ich portfele. Jeśli sprzedajesz produkty online i chcesz dotrzeć do jak największego grona odbiorców, posiadanie zoptymalizowanej pod kątem SEO witryny e-commerce jest absolutną koniecznością.
Skuteczne pozycjonowanie sklepu pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób ludzie wyszukują w internecie to, co sprzedajesz, a następnie zoptymalizować stronę pod kątem tych haseł. Dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji i przyciągniesz więcej ruchu na stronę.
Niezależnie od tego, czy masz już swój własny sklep internetowy, czy chcesz go dopiero założyć, musisz podjąć stosowne kroki, aby był jak najbardziej widoczny. Optymalizacja sklepu pod kątem najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, Bing czy Yahoo, ułatwi kupującym znajdowanie Twojej witryny na każdym etapie ścieżki zakupowej.
Ten poradnik powstał z myślą, aby przedstawić Ci najlepsze praktyki SEO dla e-commerce oraz pokazać, jak wypozycjonować sklep internetowy – samodzielnie i od podstaw.
Z poradnika o pozycjonowaniu sklepów internetowych dowiesz się:
Pozycjonowanie sklepu internetowego to strategia, która pomaga sprzedawcom zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, zwiększając tym samym widoczność sklepu i generując większy ruch. SEO dla e-commerce koncentruje się na optymalizacji sklepu internetowego pod kątem wyszukiwarek takich jak Google, Bing czy Yahoo, co ułatwia pozyskiwanie leadów i generowanie konwersji.
SEO dla e-commerce znacznie różni się od optymalizacji i pozycjonowania strony firmowej. Sklepy internetowe charakteryzuje przede wszystkim rozbudowana struktura kategorii i stron produktowych. W efekcie optymalizacja SEO musi objąć setki, a nawet tysiące pojedynczych adresów URL.
Aby pozycjonowanie sklepu online przebiegało sprawnie, niezbędne jest duże doświadczenie w obsłudze danej platformy sklepowej oraz wiedza programistyczna pozwalająca automatyzować wybrane prace optymalizacyjne.
Praktyczna wiedza na temat SEO w handlu elektronicznym, uwzględnienie wytycznych wyszukiwarek internetowych, analizowanie intencji kupujących i strategiczne wdrażanie sprawdzonych rozwiązań pozwala skrócić czas optymalizacji sklepu nawet o kilka miesięcy i zdecydowanie przyspieszyć efekty pozycjonowania.
Aby Twój sklep internetowy mógł się rozwijać i generować coraz większe zyski, potrzebujesz klientów. Zdobywanie nowych klientów może być trudne, zwłaszcza w tak konkurencyjnym i dynamicznym środowisku, jakim jest e-commerce.
Musisz jednak mieć świadomość tego, że ponad połowa użytkowników znajduje produkt za pomocą wyszukiwarki Google. Konsumenci rozpoczynają proces zakupowy od wyszukiwarek internetowych, ponieważ szukają opcji, wskazówek, porad, porównań i innych informacji, które pomogą im podejmować świadome decyzje.
Jeśli Twój sklep online nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, tracisz dostęp do świadomych i zainteresowanych Twoją ofertą klientów e-commerce.
Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwoli Ci na dotarcie do docelowych odbiorców bez konieczności inwestowania w płatne reklamy, których koszt może znacząco przewyższyć liczbę zdobycia nowych klientów.
Jeśli postawisz na SEO, zyskasz darmowy ruch organiczny, pojawiając się wysoko w SERP-ach i odnotowując wysoki współczynnik klikalności.
SEO dla e-commerce rozwiąże pierwszą przeszkodę w pozyskiwaniu nowych klientów, jaką jest przyciąganie ludzi do Twojego e-sklepu.
Najważniejsze korzyści z pozycjonowania sklepów internetowych:
Spędziłeś miesiące, a nawet lata na rozwój swojej witryny e-commerce i nadal nie masz satysfakcjonującego ruchu? Zoptymalizuj swój sklep pod kątem SEO!
W internecie znajdziesz mnóstwo artykułów instruktażowych i samouczków zawierających ogólne porady dotyczące SEO, ale znacznie mniej jest tych, które dotyczą konkretnie witryn e-commerce.
Poniżej znajdziesz szczegółowy instruktaż krok po kroku, dzięki któremu samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego stanie się o wiele prostsze. Dowiedz się, jak wypozycjonować sklep internetowy.
Strategia SEO w e-commerce powinna być zaprojektowana tak, aby wyprzedzić konkurencję. Zamiast zgadywać, na jakie słowa kluczowe kierować swoją kampanię SEO, w jaki sposób tworzyć treści i pozyskiwać linki zwrotne, możesz zbadać swoich konkurentów i przeanalizować, co już dla nich działa, aby oprzeć się na tym sukcesie.
Analiza konkurencji SEO wskaże Ci również niedociągnięcia innych witryn, które ulepszone w Twoim sklepie online dadzą możliwość zbudowania przewagi w wyszukiwarce internetowej.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Analiza konkurencji SEO – jak zrobić badanie konkurencji z Google?
Odpowiedni wybór kategorii i produktów do pozycjonowania jest kluczowy dla skuteczności działań SEO sklepu internetowego. Skupienie się na najbardziej marżowych aspektach oferty pozwala na osiągnięcie lepszych wyników finansowych i optymalizację procesu pozycjonowania sklepu internetowego.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Badanie słów kluczowych pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób potencjalni klienci szukają tego, co sprzedajesz w swoim e-sklepie. Wiedzę tę wykorzystasz do optymalizacji stron kategorii, podkategorii i produktów, spełniając intencję wyszukiwania (search intent) i wspierając proces pozycjonowania sklepu.
Dobór słów kluczowych do stron kategorii i podkategorii w sklepie internetowym
Strony kategorii i podkategorii prezentują rodzaje produktów, które sprzedajesz w swoim e-sklepie. Na przykład sklep z biżuterią może mieć kategorię bransoletki i podkategorie takie jak bransoletki złote czy bransoletki srebrne.
Użytkownicy poszukują produktów na wiele różnych sposobów, dlatego warto wykonać keyword research, aby utworzyć w e-sklepie kategorie i podkategorie zgodne z tymi hasłami.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Dobór słów kluczowych do stron produktowych w sklepie internetowym
Jeśli sprzedajesz produkty markowe i popularne na rynku, Twoja karta produktu jest już kierowana na związane z nimi słowa kluczowe. Jeśli jednak w ofercie sklepu masz produkty niszowe lub te o nieznanych nazwach, powinieneś znaleźć i optymalizować stronę pod bardziej opisowe hasła, których szukają ludzie.
Jak to zrobić samemu? Tutorial krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Słowa kluczowe (keywords) w SEO – pozycjonowaniu stron
Dla skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego musisz wybrać jedną, główną wersję strony sklepu: z przedrostkiem www lub bez przedrostka www, a następnie wykonać przekierowanie 301, aby uniknąć problemów związanych z dublowaniem treści.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowe samouczki, które pomogą Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Protokół HTTPS wykorzystuje certyfikat SSL do zaszyfrowania danych i zapewnienia bezpiecznego połączenia między przeglądarką a serwerem. Zastosowanie certyfikatu SSL i protokołu HTTPS w sklepie internetowym jest niezwykle ważne, ponieważ pomaga chronić prywatne dane klientów (imię i nazwisko, adres, dane karty kredytowej) przed kradzieżą przez osoby trzecie.
Bez certyfikatu SSL i protokołu HTTPS sklep może stracić zaufanie klientów, co znacznie utrudnia proces pozycjonowania.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowe samouczki, które pomogą Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Instalacja Google Analytics jest niezbędnym elementem pozycjonowania sklepu internetowego, ponieważ pozwala na monitorowanie i analizowanie ruchu, umożliwiając optymalizację działań marketingowych i poprawę wyników sprzedaży.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Google Analytics – jak zainstalować, skonfigurować i podłączyć statystyki?
Google Search Console to bezpłatne narzędzie oferowane przez Google, które pomaga właścicielom sklepów internetowych monitorować i pozycjonować ich witryny w wynikach wyszukiwania.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Google Search Console – jak założyć i skonfigurować konto?
Aby upewnić się, że sklep jest dobrze widoczny w wynikach wyszukiwania, warto regularnie sprawdzać jego indeksację i dostępność dla robotów wyszukiwarek. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wyszukiwarki są w stanie znaleźć Twój sklep i wyświetlić go w wynikach wyszukiwania dla potencjalnych klientów.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Indeksowanie stron w Google – jak sprawdzić i przyspieszyć indeksację w wyszukiwarce?
Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych jest kluczowe dla SEO w e-commerce. W dobie rosnącej liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, brak odpowiedniego dostosowania może wpłynąć negatywnie na ruch i sprzedaż w sklepie.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Szybkość strony jest ważna nie tylko dla pozycjonowania sklepu internetowego, ale ma również bezpośredni wpływ na jego wyniki finansowe. Powolne ładowanie może zwiększyć liczbę porzuconych koszyków i negatywnie wpłynąć na Twój biznes.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Indeks wyszukiwarki powinien zawierać tylko te strony w Twoim sklepie internetowym, które chcesz pozycjonować. Warto wykluczyć z indeksowania strony czysto funkcjonalne lub mało znaczące w kontekście SEO dla e-commerce: formularze kontaktowe, archiwa blogów czy regulamin.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Architektura witryny to sposób, w jaki strony w Twoim sklepie są zorganizowane i połączone ze sobą. To bardzo ważny element SEO dla e-commerce, ponieważ przeciętny sklep online ma zwykle o wiele więcej stron niż witryna firmowa. Przy tak wielu stronach ważne jest, aby użytkownicy i wyszukiwarki internetowe mogli je łatwo znaleźć.
Większość sklepów online organizuje swoje strony w poniższy sposób.
Taka struktura sklepu ma sens, ponieważ jest łatwa w nawigacji i ułatwia wyszukiwarkom “śledzenie” linków wewnętrznych, a więc ma pozytywny wpływ na proces pozycjonowania.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Adresy URL w sklepie internetowym powinny być proste, krótkie i zrozumiałe. Na stronach kategorii i podkategorii sprawdzi się prosty szablon:
example.com/kategoria/podkategoria
Sprawa komplikuje się nieco w przypadku produktów, ponieważ analogicznie struktura adresów URL powinna być następująca:
example.com/kategoria/podkategoria/produkt
W związku z tym, że produkty bardzo często należą do wielu kategorii, może to prowadzić do powielania treści, a więc ten produkt może być dostępny pod różnymi adresami URL.
Można rozwiązać ten problem, używając poniższego szablonu dla adresów URL produktów:
example.com/produkt
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Adres URL – co to jest, jak wygląda i jak stworzyć przyjazny link? Kompletny przewodnik
Mapa strony ułatwia zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom nawigację po strukturze Twojego sklepu. Występuje w dwóch wersjach: XML i HTML. Wersja XML służy głównie do indeksowania sklepu przez wyszukiwarki, podczas gdy wersja HTML jest przyjazna dla użytkowników i ułatwia im odnalezienie interesujących stron w Twoim sklepie.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Title to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania sklepów internetowych, ponieważ jest jednym z głównych czynników rankingowych Google. Tytuł strony informuje użytkowników oraz roboty wyszukiwarki o zawartości sklepu internetowego.
Większość sklepów online używa szablonów dla swoich tagów tytułowych. Takie podejście ma sens, ponieważ tworzenie unikalnych tytułów dla tysięcy stron produktowych i stron kategorii może być bardzo czasochłonne. Korzystanie z szablonów niesie jednak ze sobą ryzyko nieaktualnych lub zduplikowanych treści, które nie generują kliknięć w wynikach wyszukiwania.
Można rozwiązać ten problem, stosując podejście hybrydowe, a więc używając szablonów dla większości stron w e-sklepie i tworząc unikalne tytuły dla tych, które mają największy ruch związany z wyszukiwaniem.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Tytuł strony internetowej TITLE – wszystko, co musisz wiedzieć
Meta description ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania sklepów internetowych, ponieważ wpływa na atrakcyjność wyników wyszukiwania i zwiększa liczbę kliknięć.
W zależności od używanej platformy e-commerce, sposób dodawania meta tagów opisowych może się różnić. W przypadku popularnych systemów, takich jak Shopify, WooCommerce czy PrestaShop, zwykle wystarczy udać się do panelu administracyjnego i odnaleźć miejsce, w którym można dodać opis. W innych przypadkach może być konieczne ręczne dodanie kodu HTML do plików szablonu sklepu.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Opis strony internetowej meta description – czym jest i jak go stosować w pozycjonowaniu stron?
Nagłówki Hx odgrywają kluczową rolę w strukturze strony oraz pozycjonowaniu sklepu internetowego. Ułatwiają indeksowanie przez wyszukiwarki i wpływają na czytelność treści.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowe samouczki, które pomogą Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Karta produktu to jedna z najważniejszych podstron w sklepie internetowym, która ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia uwagi klientów, zwiększenia sprzedaży i pozycjonowania w e-commerce.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowe samouczki, które pomogą Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Strona kategorii w sklepie internetowym jest jak wirtualny doradca – pomaga niezdecydowanym klientom w wyborze produktu, ułatwia zawężenie poszukiwań oraz znalezienie odpowiedniego towaru, odpowiadając na ogólne pytania.
Strony kategorii usprawniają nawigację zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek, dlatego mają olbrzymi wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Dane strukturalne są istotne dla pozycjonowania sklepu internetowego, ponieważ pozwalają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość sklepu, przekazując o nim dodatkowe informacje.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Optymalizacja grafik i multimediów jest niezbędna, aby zapewnić atrakcyjność wizualną, szybkość ładowania, lepsze doświadczenie użytkownika oraz skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) to bezpłatna usługa, która pozwala na zarządzanie informacjami o Twoim sklepie w usługach Google, takich jak wyszukiwarka Google czy Google Maps.
Założenie wizytówki w Google i jej integracja ze sklepem internetowym przyczyni się do zwiększenia widoczności i zaufania klientów, przyciągnięcia nowych klientów oraz skutecznego procesu pozycjonowania.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowy samouczek, który pomoże Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Pozycjonowanie w Mapach Google – SEO wizytówki Google Maps
Blog firmowy buduje wizerunek eksperta i jest ważnym elementem pozycjonowania sklepów internetowych. Tworzenie treści opartych na realnych problemach użytkowników, które Twoje produkty są w stanie rozwiązać, pomoże Ci przyciągnąć więcej klientów z bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowe samouczki, które pomogą Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Linki zwrotne, znane również jako backlinki, to odnośniki prowadzące do Twojego sklepu online z innych stron internetowych. Pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych jest istotne dla pozycjonowania sklepu internetowego, ponieważ są one postrzegane przez wyszukiwarki jako wskaźnik wiarygodności i wartości Twojej domeny.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Mierzenie efektów pozycjonowania sklepu internetowego jest niezwykle istotne, aby ocenić skuteczność podejmowanych działań SEO oraz dostosować strategię do zmieniających się warunków rynkowych.
Aby monitorować postępy w pozycjonowaniu swojego sklepu, warto śledzić kilka kluczowych wskaźników efektywności (KPI), takich jak:
Regularne analizowanie tych wskaźników pozwoli Ci ocenić, czy Twoje działania SEO zmierzają w dobrym kierunku i dostosować strategię pozycjonowania, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania klientów i przekładać się na sukces Twojego sklepu internetowego.
Jak to zrobić samemu? Instruktaż krok po kroku dotyczący pozycjonowania sklepu
Przeczytaj szczegółowe samouczki, które pomogą Ci w pozycjonowaniu sklepu:
Ten poradnik pozwoli Ci na właściwe opanowanie podstaw związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych, ale musisz pamiętać o tym, że zaspokajanie popytu związanego z wyszukiwaniem przy jednoczesnym rozwiązywaniu typowych problemów technicznych, które występują często w SEO, może okazać się o wiele bardziej skomplikowane.
Pozycjonowanie to jeden z najważniejszych, ale nie jedyny element wpływający na prawidłowe funkcjonowanie sklepu internetowego. Przeczytaj nasz dodatkowy poradnik i dowiedz się, co musi mieć idealny sklep internetowy, aby skutecznie sprzedawać.
Chcesz już teraz przekształcić swój sklep internetowy w efektywną platformę sprzedażową? Zamów bezpłatną analizę i otrzymaj spersonalizowane rekomendacje dotyczące skutecznej optymalizacji swojego sklepu w sieci.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 24 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!